Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

INF3320 er full av matte, og sida du tar MAT1001 so antar eg at det ikkje er favoritt faget ditt. Visst du verkeleg har lyst å ta det anbefalast det å gå igjennom MAT1100,1110 og 1120.

 

Antagelsen din er heldigvis feil :p Vi hadde ikke noe valg om vi ville ta MAT1001 eller et annet mattefag... Men det var hvertfall latterlig lett det faget (MAT1001). Liker matematikk, så hadde vurdert kalkulus om vi hadde noe valg. Er matten i INF3320 så ille da? Tenker meg at det blir noe matte ala det man finner i boka "3D Math Primer for graphics and game development", eller tar jeg sterkt feil her? Men takk for anbefalingen, skal vurdere det. :)

Lenke til kommentar

INF3320 er full av matte, og sida du tar MAT1001 so antar eg at det ikkje er favoritt faget ditt. Visst du verkeleg har lyst å ta det anbefalast det å gå igjennom MAT1100,1110 og 1120.

 

Antagelsen din er heldigvis feil :p Vi hadde ikke noe valg om vi ville ta MAT1001 eller et annet mattefag... Men det var hvertfall latterlig lett det faget (MAT1001). Liker matematikk, så hadde vurdert kalkulus om vi hadde noe valg. Er matten i INF3320 så ille da? Tenker meg at det blir noe matte ala det man finner i boka "3D Math Primer for graphics and game development", eller tar jeg sterkt feil her? Men takk for anbefalingen, skal vurdere det. :)

Hvis du hadde spurt meget pent så kunne du nok valgt mat1100 også.

Lenke til kommentar

INF3320 er full av matte, og sida du tar MAT1001 so antar eg at det ikkje er favoritt faget ditt. Visst du verkeleg har lyst å ta det anbefalast det å gå igjennom MAT1100,1110 og 1120.

 

Antagelsen din er heldigvis feil :p Vi hadde ikke noe valg om vi ville ta MAT1001 eller et annet mattefag... Men det var hvertfall latterlig lett det faget (MAT1001). Liker matematikk, så hadde vurdert kalkulus om vi hadde noe valg. Er matten i INF3320 så ille da? Tenker meg at det blir noe matte ala det man finner i boka "3D Math Primer for graphics and game development", eller tar jeg sterkt feil her? Men takk for anbefalingen, skal vurdere det. :)

Hvis du hadde spurt meget pent så kunne du nok valgt mat1100 også.

 

Får eventuelt ta det ved siden av, så er jo ikke noe å sørge over :p Får se om jeg velger noe av dette, eller om jeg bare tar faget og arbeider mye med matten. (pleier ikke bruke altfor lang tid på å forstå matte, så regner med at det går bra). Men er uansett en stund til jeg tar det, er jo bare ferdig med første semester hittil. Noe må man jo ha å glede seg til :p

Endret av sci-fi-marky
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal enten studere til høsten eller FHS, men jeg lurer altså på programmering og nettverk på UiO. Hvordan er jobbmulighetene her? Kjenner en som er her fra bygda og han sa at han ble tilbudt to jobber før han i det hele tatt hadde søkt på noen. Er det slik for alle som tar dette? Dere som vet noe om det, fortell gjerne om studiet :) Takk.

Lenke til kommentar

Jeg skal enten studere til høsten eller FHS, men jeg lurer altså på programmering og nettverk på UiO. Hvordan er jobbmulighetene her? Kjenner en som er her fra bygda og han sa at han ble tilbudt to jobber før han i det hele tatt hadde søkt på noen. Er det slik for alle som tar dette? Dere som vet noe om det, fortell gjerne om studiet :) Takk.

Lurer også på dette, itillegg lurer jeg på hva man lærer og hva slags jobber det kan føre til?

Ender man opp som "programmerer" med allsidig kunnskap eller er det mer retta mot jobber hvor man setter opp linuxservere i hytt og pine?

Og hadde vært kjekt om ting ikke ble forklart med all mulig teknisk sjargong, for oss vanlige dødelige :p

Lenke til kommentar

Lurer også på dette, itillegg lurer jeg på hva man lærer og hva slags jobber det kan føre til?

Ender man opp som "programmerer" med allsidig kunnskap eller er det mer retta mot jobber hvor man setter opp linuxservere i hytt og pine?

Og hadde vært kjekt om ting ikke ble forklart med all mulig teknisk sjargong, for oss vanlige dødelige :p

På programmering og nettverk så ender man gjerne opp som en programmerer ja, tror ikke det finnes så mange kurs på ifi som lærer deg å sette opp linux servere i hytt og pine selv om det er nyttig å kunne det også. Om hva folk jobber med så er det litt forskjellig, noen blir systemutviklere for forskjellige firmaer, konsulent er et vanlig yrkesvalg, noen jobber vel også med support av forskjellige ting. Det er litt som med mange andre utdannelser man kan gjøre ganske mye med en grad i informatikk. Dette er forsåvidt fra det gamle bachelor programmet men kan være litt interessant å se, men gjelder like mye for programmering og nettverk

Endret av xaco
Lenke til kommentar

snip

På programmering og nettverk så ender man gjerne opp som en programmerer ja, tror ikke det finnes så mange kurs på ifi som lærer deg å sette opp linux servere i hytt og pine selv om det er nyttig å kunne det også. Om hva folk jobber med så er det litt forskjellig, noen blir systemutviklere for forskjellige firmaer, konsulent er et vanlig yrkesvalg, noen jobber vel også med support av forskjellige ting. Det er litt som med mange andre utdannelser man kan gjøre ganske mye med en grad i informatikk. Dette er forsåvidt fra det gamle bachelor programmet men kan være litt interessant å se, men gjelder like mye for programmering og nettverk

Takker for svar! Og bare for å oppklare et par ting;

Systemutvikling er et generelt ord for utvikling av programmer og systemer?

Konsulent, et ord som blir brukt om alt mulig nå til dags. Hva gjør man egentlig? Svarer på spørsmål, holder styr på ting og lite programmering?

Har aldri spurt om de to, kun lest smått om det på nettet. Så hadde vært greit å lært seg 100% hva det er først som sist.

Merker at valget begynner å bli enklere, står mellom NITH, Høyskolen i Oslo/Akershus, Universitet i Oslo og England, men UiO virker veldig fristende, seriøst og som et bra studiested.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Og bare for å oppklare et par ting;

Systemutvikling er et generelt ord for utvikling av programmer og systemer?

Konsulent, et ord som blir brukt om alt mulig nå til dags. Hva gjør man egentlig? Svarer på spørsmål, holder styr på ting og lite programmering?

Har aldri spurt om de to, kun lest smått om det på nettet. Så hadde vært greit å lært seg 100% hva det er først som sist.

Merker at valget begynner å bli enklere, står mellom NITH, Høyskolen i Oslo/Akershus, Universitet i Oslo og England, men UiO virker veldig fristende, seriøst og som et bra studiested.

En konsulent er jo en som selger tiden sin. Så hva de gjør er forskjellig, noen jobber i forskjellige prosjekter og lager forskjellige løsninger. Du finner eksempler overalt i dag, noen gode og noen dårlige. Alt fra Flexus til altinn er laget av konsulentselskaper.

 

Systemutvikling er som ordet sier, man utvikler større datasystemer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei folkens,

 

Jeg skal ta 80 studiepoeng neste semester i informatikk, har dere noen forslag til hva jeg burde ta?

Jeg har en mastergrad i Kinesisk, og vil komme meg inn på masterprogrammet i språklingvistikk så raskt som mulig.

 

Jeg har selv tenkt det slik:

 

Høst

 

INF1000 - Grunnkurs i objektorientert programmering

 

INF1080 - Logiske metoder for informatikk

 

INF1060 - Introduksjon til operativsystemer og datakommunikasjon

 

INF1300 - Introduksjon til databaser

 

Vår

 

INF1010 - Objektorientert programmering

 

INF2810 - Funksjonell programmering

 

INF2820 – Datalingvistikk

 

INF3170 - Logikk

 

Veit ikke om dette er det beste oppsettet. Jeg kan programmere Java, så regner med at Inf1000 blir veldig lett (har sett obligene var tidligere år som ved første øyekast virket greie). Jeg gleder meg mest til Inf1080, men gruer meg til de andre (Inf1060 go Inf 1300) de virker rett og slett kjedelige. Det jeg liker best er programmering, logikk, og matte (utenom lingvistikk og språk da). Jeg har mest lyst til å jobbe med kunstig intelligens senere, altså på master og doktornivå, så vil ha emner som kan være til nyttig i forhold til det.

 

Hadde vært kult om dere inf folk kunne tipset meg litt om hva som er gøy å ta. Jeg liker ting som er teoretisk, altså logikk og matte, eller programmering som er basert på matte. Andre semester gleder jeg meg veldig til datalingvistikk, logikk, men ikke de to andre emnene. Er det noe vits å ta inf1010 om man har tatt inf1000?

Lenke til kommentar

inf1010 bygger på inf1000, og ja det er et poeng å ta kurset, du kan forresten ikke ta inf1060 og inf1300 før etter du har tatt inf1000/inf1100, det er obligatorisk forkunnskap i emnene. inf1300 er faktisk et litt kjedelig fag, men det er et meget nyttig emne.

 

 

Men om du liker matte så burde du ta mat1100. Kanskje også mat-inf1100 og inf1100 istedet for inf1000. mat-inf1100 og inf1100 vil også telle som 20 poeng i den 80 gruppen du leter etter, men mat1100 vil dessverre ikke telle i gruppen(kan hende jeg tar feil der). men er et utrolig nyttig emne om du har lyst til å studere videre.

 

inf1050 er også et emne jeg vil anbefale å ta i vårsemesteret, det er et ganske lett fag om du jakter på 80 gruppen. Om du bare er etter studiepoeng ta inf1400 og inf1500.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar,

 

Ble litt stressa nå, hadde ikke sett at det var obligatoriske forkunnskaper på de emnene. Skal sjekke ut inf-mat emnet.

 

Det viktigste ser jeg nå er å sette opp et oppsett som gjør at jeg kan komme inn på masterprogrammet Informatics: language and communication.

 

Kravene for å komme inn er :

 

A minimum of 80 ECTS informatics credits including 30 credits on beginner level (1000-courses) and 20 credits on advanced level (2000- and 3000-courses)

The following courses are accepted as informatics: INF/IN, INF-MAT, MAT-INF, FYS-INF, MOD, TOOL, DIG, IT-SLP, HUMITMN, INFPS.

 

INF-VERK courses are not accepted.

 

4- and 5000-courses can not be included.

 

At least one of approved group of 40 credits within one of the areas philosophy, linguistics, psychology or languages.

 

 

Jeg har også nå sett at kinesisk ikke er en del av 40-gruppen språk, men regner med dette er fordi det er umulig å ta 40 studiepoeng uten å reise til kina, slik at jeg sikkert vil få innpass med kinesisk på mastern?

 

Hvis noen har tips til hvordan jeg kan sette opp emner slik at jeg får 80 studiepoeng innen et år så er jeg evig takknemlig!

 

Er det noen som har gjort noe lignende her? Tatt 80 studiepoeng på et år? Jeg har tatt flere enn 30 flere semester, men dette har vært i fag som filosofi, idehistorie og lingvistikk, som jo er relativt enklere fag en matte og informatikk.

Lenke til kommentar

som jeg skrev inf1400 og inf1500. de vil ikke ha noe med de videre studiene dine, men er de eneste kursene jeg kommer på som ikke har noen krav om tidligere inf kurs. men om du trenger hjelp ta kontakt med administrasjonen på ifi. de pleier å være snille. inf2080 kan også være en ide å se på om du liker inf1080.

Lenke til kommentar

Jeg har nå sett over de emnene du anbefalte, men har ikke noe lyst til å ta inf1400 of inf1500 ettersom det ikke kommer til å være noe jeg trenger til master graden.

 

Men takk for tipset om inf-mat1100, det skal jeg ta. Har du tatt dette emne selv? Når det gjelder matte så har jeg fulgt flere kurs på nettet på MIT sine nettsider og lest endel på egen hånd, så jeg kan litt matte, men jeg vet ikke om det er nok til å ta det emne. Jeg har lært alt på egenhånd.

 

 

Hvis det er flere som har tips til hva slags emner jeg kan ta som en del av en 80-gruppe for å komme inn på master så spytt ut! Hvis det er noen emner jeg burde holde meg unna så er jeg takknemlig for det også. Det jeg er interessert i, som sagt, er kunstig intelligens, lingvistikk språk og datalingvistikk, logikk, og matte. Jeg vil helst studere så "teoretiske" fag som mulig, er ikke en praktisk person, og det eneste jeg vil er å ende opp som stipendiat på datalingvistikk og jobbe med kunstig intelligens.

 

Hvordan er mulighetene for stipendiatstillinger på inf? På HF er det tilnærmet umulig å få plass siden det er så få plasser og så mange søkere, men det virker som det er langt flere stillinger på inf? Regner med at det er færre søkere siden det er bedre jobbmuligheter sammenlignet med det å ha studert filosofi eller litteratur. Eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar

Jeg ser at noen her har kommet med tips om bøker for å komme i gang med Java. Er det noen som kjenner til Wiley Big Java. Har fått denne boken av en venn, en murstein på nærmere 1200 sider. Den virker ekstremt solid, og tar for seg langt mer enn det som man går gjennom på inf1000. Er det noe lurt å gå gjennom en slikt bok, eller burde jeg holde meg til det som er pensum for ikke å lære meg å gjøre ting på en annen måte enn foreleserne på uio går gjennom?

 

Boken rett på java virker utrolig dårlig...

Lenke til kommentar

Ok, regner med at det skal være i boks før jeg starter på kurset. Virker jo som det er veldig enkel Java man gå gjennom, så jeg lurer da på om det er noe vits å følge undervisningen så lenge jeg får til de obligatoriske innleveringene. Jeg kommer til å jobbe en del neste år, så kan ikke studere fulltid, så må bruke sommeren på å komme meg gjennom pensum i de fagene jeg skal ta til høsten.

 

Er det noen som kan anbefale en god introduksjonsbok til kunstig intelligens? Jeg kjøpte "artificial intelligence: a modern approach" men den er foreløpig hakket for avansert til at jeg kjønner alt og klarer å følge alle eksemplene.

 

Hva slags matte er lurt å lære seg? Jeg har kjønt at lineær algebra er viktig, men er kalkulus lurt å kunne? Er det viktig å kunne analyse og bevisteori? Eller er det best å bruke tiden på å lese logikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...