Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Virker ikke slik, er bare 10 flere søkere iår, men samtidig så er det 10 flere plasser. Ifjor var det 100 plasser og 170 søkere(førstevalg), iår 110 plasser og 180 søkere(førstevalg).

 

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist...kning_07_08.htm

 

Her er noen mulige årsaker:

- Det gis ofte flere tilbud om studieplasser enn det faktisk er studieplasser, siden oppmøteprosent på mange studier er lav. Kanskje har de ikke gjort dette på inf-ba i år, eller i mindre grad?

- Inf-ba skal (trolig) fases ut i løpet av noen år, og de strammer muligens inn "kravene" nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kom ikke inn, og det gnager litt, men slik er det vel når karakterene ikke er de beste. Litt merkelig er det at det i år er en poenggrense, da jeg har hørt tidligere at alle har kunnet kommet inn før?

 

Uansett, har håp om at det dukker opp noen plasser på restetorget, eller at jeg evt. kommer inn senere.

 

 

Edit: Er det noe mer en kan gjøre enn å være på ventelista og sjekke restetorget?

 

Du kan søke status som enkeltemnestudent og melde deg opp i de samme fagene. Så søker du inntak til inf-ba et senere semester (prøv til jul). Evt. kan du ta en fri bachelorgrad i realfag/informatikk. Hør med instituttet.

Lenke til kommentar

Jeg har kanskje tenkt til å dra på informatikk-forkurset, selv om det er matte-forkurset jeg egentlig burde ta(men jobber da). Bruker linux daglig, så får vel kanskje ikke så mye ut av det, men kan jo være greit å møte andre, bli kjent med stedet osv.

 

Hvordan er det egentlig med studentWeb? Skal jeg ha fått det på et tidspunkt, eller får jeg deg først når jeg begynner?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på når det blir sendt ut pinkode og/eller brukernavn/passord. Du trenger en av delene for å logge inn. Ser at det står på forkurssidene at alle passord vil bli resatt natt til dagen det begynner for alle som skal være med, så det er mulig du vil motta det i posten før da.

 

Du vil få hjelp av fadderene dine til å semesterregistrere deg i studentweb :)

Lenke til kommentar
EDIT: Bra jeg ikke skjønte mye av utdanningsplanen...

Fadderen din vil kunne forklare mer. Det er veldig enkelt i starten riktignok, bare velge om man vil ha MAT1001 - Matematikk 1 eller MAT1100 - Kalkulus som matte på første året. Og bare godkjenne begge undervisningsplanene.

 

Kan ikke huske om det var noe sosiale arrangementer etter forkurset, men så har man jo alltid STUDiO og festivalteltet er vel åpent. Dere vil garantert kjenne igjen folk fra faddergruppa på forkurset og vice versa.

 

Hvis man er grønn på Java burde man dukke opp. Da får man en litt mykere start på INF1000. Den første obligatoriske oppgaven er enkel, men den andre så går vanskelighetsgraden opp endel.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Så jeg skal bare trykke på blyantene bak INF1000, 1040 og MAT1001?

 

EDIT: Klikk....

 

EDIT2: Hvem må jeg kontakte for å få endret på navnet mitt? Virker som om de bare har registrert med fornavnet og det siste etternavnet mitt..

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Vil bare si lykke til og stå på til dere som skal begynne på dette studiet og gi dere et par tips. Selv begynte jeg på Inf. ved UiO høsten 2006, og droppet ut etter jul for å dra i militæret.

 

Nivået på studiet vil jeg si er meget høyt. Det krever utrolig mye arbeid og tolmodighet. Ikke la dere lure av en "tynn" timeplan. Vær på skolen hele dagen. Jobb. Bli med på alle øvingene og gjennomgangene med hjelpelærerene! Det er helt essensielt at dere får med dere dette (hvis dere ikke er noen superprogrammerere som kunne Java inn og ut da dere var 5 år) for å klare å følge med i svingene. Selv hadde jeg mest problemer med matematikken da dette alltid har vært et svært tungt fag for meg.

 

Selv har jeg valgt en annen tilnærming av data og it da jeg skal begynne på en batchelor i informasjonssystemer og IT-ledelse denne høsten

 

Lykke til and may the force be with you! :)

Lenke til kommentar
Hey, lurer på om det finnes noen bærbar-pc tilbud på UiO? vil bare være sikker før jeg eventuelt kjøper nå før studiestart

 

Ja, du f.eks. benytte deg av Uninett sine tilbud fra HP som du får kjøpt gjennom MPX.no. Du kan noen ganger få opptil 6000-7000,- i rabatt. Ta kontakt med HP fra din studentepost for å få aktiveringskode.

 

Se: http://forskningsnett.uninett.no/innkjop/pc.html

 

bleh jeg sendte mail til UiO angående rabatter til studenter og de sa at vi studenter ikke får noen rabatter gjennom UiO

 

kan quote fra mailen: "Rabattordningen du henviser til er rettet mot institiusjoner og ikke privatpersoner. Det vil ikke være noen spesielle rabattordninger for studenter på pc-utstyr gjennom UiO. Det kan være at noen private aktører opererer med studentrabatter, men dette må du undersøke på egen hånd."

Lenke til kommentar

Står jo dette... Håper det ikke er endret.

Itum tilbyr samme priser til privatpersoner (ansatte/studenter).

 

Innlogging studenter og ansatte:

www.dell.no/pp/uninett/student

 

HP tilbyr de samme produkter til privatpersoner (ansatte/studenter)

gjennom MPX.no. Disse produktene vil da ha et påslag på 10 %.

 

Ementor:

Fujitsu Siemens produkter til ansatte og studenter:

Fast fortjeneste som følger (Leverandørens kostpris/ 0,93)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...