Gå til innhold

iPhone 3G og 3GS-tråden | Prat i vei ...


iPhone 3GS  

830 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe deg iPhone når 3GS blir tilgjengelig?

    • Ja, uten tvil.
      255
    • Kanskje. Pris er en faktor
      205
    • Vet ikke. Pris er ikke en faktor
      56
    • Nei, jeg har det jeg trenger.
      323
  2. 2. Har du iPhone fra før av?

    • Ja, jeg har en importert iPhone.
      82
    • Ja, en iPhone 3G.
      228
    • Nei.
      529


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kilde kan jeg finne frem ja, men først må jeg finne det igjen. Men dette er ikke tilfellet på iPhone siden iPhone ikke har en multitasking-modus som sier ifra til applikasjonene at de kjører i bakgrunnen. Selv om de ligger i bakgrunnen så tror telefonen at de kjører i fronten og er aktive.

 

For å sette dette på prøve kan du starte et spill, som f.eks Real Racing GTI. Legg den nå i bakgrunnen. Spillet kjører enda, og går du inn på det igjen så vil du se at bilen fortsatt kjører og er mest sannsynlig i grøften. Gjør man dette på andre OS så pauses spillet bla. siden den merker at spillet legges i bakgrunnen.

 

Det har vært mye diskusjon rundt Backgrounder siden den ikke setter kjørende applikasjoner i "dvale", men det er ikke mulig å gjøre dette på iPhone idag.

 

Her er en video som viser deg problemet. Legg merke til at han kan styre Real Racing og NFS mens han ikke er inne på spillene. Det er pga telefonen tror at de fortsatt kjøres.

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

Så med andre ord, iPhone kjører ekte full multitasking, mens android og wm bare kjører "tidvis" multitasking, altså ett program om gangen som byttes på. Jeg er fristet til å kalle det for juks :)

 

Tull. Android-programmer kan fint bruker ressurser i bakgrunnen om de trenger det. Ellers går de i dvale, dvs de er åpne prosesser i OS-et og ligger i minnet, men bruker ingen CPU-cycles. Ta f.eks Spotify samtidig med nettsurfing. Det er IKKE juks. Det er heller ikke en video som går i bakrunnen mens man surfer (man hører lyden), eller en IM-klient som er konstant tilkoblet og mottar meldinger i bakgrunnen som vanlige IM-klienter gjør (ikke slik iPhone gjør det).

 

Android er skapt for multitasking, og gjør dette svært smart. Ingenting hindrer programmene og brukeren på det området.

Jeg mente ikke at andre telefoner ikke kan kjøre programmer i bakgrunnen, men det å sette programmene i dvale når de er i bakgrunnen er ikke helt det samme som å multitaske, og vil følgelig ikke ha noe å si på batteritiden.

 

Når det gjelder multitasking på iPhone kontra andre telefoner eller andre systemer helt og holdent, gjør iPhone det ganske bra da den multitasker like resursbesparende så lenge det gjelder de programmene Apple har latt den få multitaske med.

Kjøre nettradio via Safari i bakgrunnen samtidig som man bruker f.eks Navigon. Eller la 3.parts programmer kontrollere iPod-funksjonen.

 

Når det kommer til at det å ha programmer i bakgrunnen som ikke gjør noe drar resurser, er heller feilen hos programmet man kjører for å tillate multitasking da det tydeligvis ikke har full kontroll over de forskjellige programmene som kjører, og ikke tillater full preemtive multitasking. Dette kan implementeres i programmene eller i iPhone OS hvis/når Apple åpner for multitasking også for 3.parts programmer.

Mulig Proswitcher adresserer problemet i den nye utgaven, men den er vel i beta enda?

 

Det er forskjell på å bare ha programmer som ikke gjør noe åpne i bakgrunnen, kontra å ha programmer som hele tiden må være aktive. Førstnevnte er egentlig bare å skifte mellom programmer istedetfor å lukke/åpne dem hver gang.

 

Står litt om dette her.

 

Prøv å kjør mange vg.no med alle flashfilmene aktive og se om datamaskinen din ikke begynner å slite etterhvert. Jeg kjørte ca. 20 firefox-er, og da brukte jeg 100% av den ene kjernen i min bærbare.

Lenke til kommentar

Jepp, det stemmer det du sier, men som du også nevner er det Apple som styrer dette. Safari, Mail, iPod og Telefon er programmert til å bruke minst mulig med ressurser når de legges i bakgrunnen slik som på PC og andre multitaskende gadgets. Tredjepartsapplikasjoner er ikke, dermed trekker de like mye ressurser når de legges i bakgrunnen som når de er fremme og i bruk.

 

Mulig Proswitcher adresserer problemet i den nye utgaven, men den er vel i beta enda?

 

Jeg har faktisk ikke peiling. Den ligger ute på BigBoss nå, og slik jeg har fått med meg så pleier ikke betaprogramvare å bli lagt ut der. Men igjen, i have no idea.

Lenke til kommentar
Ja det er mulig det ved å bruke et transparent lockscreen-theme. Dette kan lastes ned i Cydia ved å søke på "Transparent Sliders". Men du må også redigere .plist-filen for lockscreenen slik at teksten forsvinner. Trenger du hjelp med dette så bare si ifra.

 

Takker. Oppnådde det jeg ville med "Transparent sliders", "Un-unlockable" og redigering av springboard.strings fila. :) Eneste jeg ønsker nå er å kunne ha intelliscreen på hele skjermen, også der hvor sliden og klokka er, men det ser verre ut. :hmm:

Lenke til kommentar

Hei

 

Har enda et spørsmål jeg håper noen der ute kan hjelpe meg med.

laster ned podkaster til Itunes. (fra bl.a. nrk)de kommer inn i Itunes, men blir ikke med over til iPhonen ved synkronisering. Blir bare liksom liggende i Itunes.

Hvordan få de synket over til iPhonen ?

I går lastet jeg ned en podkast direkte til iPhonen og det gikk fint, helt til jeg synket med pc,en da forsvant hele podkasten. (ble liggende i itunes på pc,en)

Noen som vet råd. :-) :-)

Lenke til kommentar
En kompis av meg har en slik lader som automatisk "sneller seg inn" når jeg ikke lader telefonen. Altså jeg kan bare dra ut ledningen når jeg skal lade, for så å snelle den inn igjen når jeg ikke bruker den. Tar veldig liten plass, og slipper alt kabelrotet. Noen som vet om noe slikt? På dealextreme e.l.?

 

Du nevner jo selv dealextreme, så jeg tok meg den frihet å gå inn på dealextreme, trykke "ipod -> cables & adaptors" og fant følgende:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.22486

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25351

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25348

 

Alle til ca $2 - $4 inkludert frakt, jeg har bestilt en av dem sammen med en 1000mA 220V-5V(USB) adapter til å ha i sekken, tipper det funker OK men har laber byggekvalitet. Men til totalt 35kr inkludert frakt kan det vel ikke skade ;)

Lenke til kommentar
Hei

 

Har enda et spørsmål jeg håper noen der ute kan hjelpe meg med.

laster ned podkaster til Itunes. (fra bl.a. nrk)de kommer inn i Itunes, men blir ikke med over til iPhonen ved synkronisering. Blir bare liksom liggende i Itunes.

Hvordan få de synket over til iPhonen ?

I går lastet jeg ned en podkast direkte til iPhonen og det gikk fint, helt til jeg synket med pc,en da forsvant hele podkasten. (ble liggende i itunes på pc,en)

Noen som vet råd. :-) :-)

 

Du har huket av "sync" under podcast fanen. iTunes synkroniserer vel ikke podcasts automatisk.

Lenke til kommentar
En kompis av meg har en slik lader som automatisk "sneller seg inn" når jeg ikke lader telefonen. Altså jeg kan bare dra ut ledningen når jeg skal lade, for så å snelle den inn igjen når jeg ikke bruker den. Tar veldig liten plass, og slipper alt kabelrotet. Noen som vet om noe slikt? På dealextreme e.l.?

 

Du nevner jo selv dealextreme, så jeg tok meg den frihet å gå inn på dealextreme, trykke "ipod -> cables & adaptors" og fant følgende:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.22486

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25351

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25348

 

Alle til ca $2 - $4 inkludert frakt, jeg har bestilt en av dem sammen med en 1000mA 220V-5V(USB) adapter til å ha i sekken, tipper det funker OK men har laber byggekvalitet. Men til totalt 35kr inkludert frakt kan det vel ikke skade ;)

Ja fant etter litt søking usb-iphone og ac-lader til 4-6 dollar eller hva det var. :)

Lenke til kommentar
Ja det er mulig det ved å bruke et transparent lockscreen-theme. Dette kan lastes ned i Cydia ved å søke på "Transparent Sliders". Men du må også redigere .plist-filen for lockscreenen slik at teksten forsvinner. Trenger du hjelp med dette så bare si ifra.

 

Han du gi en kort forklaring på hvor jeg finner filen?

Lenke til kommentar

Først må du jo sørge for å ha tilkoblet iphonen med SSH. Så finner du filen i /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/No.lproj/. Filen du leter etter heter "SpringBoard.strings. Legg filen over på maskinen og rename den springboard.plist, så åpner du den med "pref setter" som du finner på Google. Så finner du stringen "AWAY_LOCK_LABEL". Endre den til hva du vil, space hvis du ikke ønsker text i det hele tatt. Save og rename filen til springboard.strings og legg den nye versjonen tilbake på iPhonen. Reboot.

Lenke til kommentar
Først må du jo sørge for å ha tilkoblet iphonen med SSH. Så finner du filen i /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/No.lproj/. Filen du leter etter heter "SpringBoard.strings. Legg filen over på maskinen og rename den springboard.plist, så åpner du den med "pref setter" som du finner på Google. Så finner du stringen "AWAY_LOCK_LABEL". Endre den til hva du vil, space hvis du ikke ønsker text i det hele tatt. Save og rename filen til springboard.strings og legg den nye versjonen tilbake på iPhonen. Reboot.

 

Er pref setter for MAC ? Jeg bruker windows

Lenke til kommentar
Først må du jo sørge for å ha tilkoblet iphonen med SSH. Så finner du filen i /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/No.lproj/. Filen du leter etter heter "SpringBoard.strings. Legg filen over på maskinen og rename den springboard.plist, så åpner du den med "pref setter" som du finner på Google. Så finner du stringen "AWAY_LOCK_LABEL". Endre den til hva du vil, space hvis du ikke ønsker text i det hele tatt. Save og rename filen til springboard.strings og legg den nye versjonen tilbake på iPhonen. Reboot.

 

Er pref setter for MAC ? Jeg bruker windows

 

 

Here you go :)http://www.softpedia.com/get/Programming/F...r-Windows.shtml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...