Gå til innhold

iPhone 3G og 3GS-tråden | Prat i vei ...


iPhone 3GS  

830 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe deg iPhone når 3GS blir tilgjengelig?

    • Ja, uten tvil.
      255
    • Kanskje. Pris er en faktor
      205
    • Vet ikke. Pris er ikke en faktor
      56
    • Nei, jeg har det jeg trenger.
      323
  2. 2. Har du iPhone fra før av?

    • Ja, jeg har en importert iPhone.
      82
    • Ja, en iPhone 3G.
      228
    • Nei.
      529


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så med andre ord trenger du bare å lade telefonen din en gang i måneden hvis den bare ligger i stand by med alle de programmene kjørende i bakgrunnen?

Tror heller du bør sjekke batterimåleren din. :!:

 

Batterimåleren min er korrekt den. Programmene som kjører i bakgrunnen bruker 0% CPU, de ligger i dvale slik Android gjør det (bekreftet med systemovervåker). Noen programmer bruker ressurser når de kjører i bakgrunnen, som f.eks Spotify og programmer som er satt til å synce ved visse intervall. Disse programmene lukker jeg når jeg ikke bruker dem lengre. Siden Wifi og 3G/2G er skrudd av syncer de ingenting da. Hadde jeg kjørt programmer som brukte CPU når de ligger i bakgrunnen hadde selvsagt batteriet gått tomt fortere.

 

Tror iPhone fint kunne hatt samme smarte multitaskingsystem som Android, uten at det hadde gått mye utover batteritiden, og jeg tror fordelene hadde oppveid det glatt (f.eks Spotify samtidig med surfing...). Multitasking er et must for meg og alle argumenter mot det holder bare ikke. Gjør som Android. Det som virkelig tar strøm er Wifi, 3G/2G, GPS og skjerm. Android setter forresten programmer og Wifi i dvale når skjermen går av, med mindre man har programmer oppe som krever en aktiv internett-forbindelse (Spotify, MSN osv).

 

Apple satser virkelig og gjør en god jobb med brukeropplevelse/brukervennlighet, og der er det kanskje "safe" å unngå multitasking for at selv den mest ikke-tekniske brukeren skal ha full kontroll med hva som skjer (dvs kun programmet som er på skjermen i øyeblikket).

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Det er selvsagt snakk om programmer som faktisk kjører i bakgrunnen (altså multitasking/fleroppgavekjøring), ikke de som bare er åpne. Forskjellen mellom å åpne eller veksle mellom programmer som er "i dvale" er fryktelig liten, og det måtte starte et program er bedre enn å ha det oppe med tanke på tilgjengelig arbeidsminne.

iPhone har som regel Safari åpent i bakgrunnen, men det et ikke multitasking da den er i dvale som du sier. Man kan dog velge å kjøre ting i Safari mens man gjør andre ting. Da multitasker man, og det brukes mer strøm.

 

Hei iPhone gjør jo som Android på enkelte ting :)

 

Fikk iphone 3GS idag :p storfornøyd^^

Gratulerer med ny telefon :)

Lenke til kommentar
Det er selvsagt snakk om programmer som faktisk kjører i bakgrunnen (altså multitasking/fleroppgavekjøring), ikke de som bare er åpne. Forskjellen mellom å åpne eller veksle mellom programmer som er "i dvale" er fryktelig liten, og det måtte starte et program er bedre enn å ha det oppe med tanke på tilgjengelig arbeidsminne.

iPhone har som regel Safari åpent i bakgrunnen, men det et ikke multitasking da den er i dvale som du sier. Man kan dog velge å kjøre ting i Safari mens man gjør andre ting. Da multitasker man, og det brukes mer strøm.

 

Hei iPhone gjør jo som Android på enkelte ting :)

 

Det er likheter ja. Forskjellen ar at på Android kan bakgrunnsprogrammer bruke ressursene om de trenger (Spotify, påminningsprogrammer, automatisk facebook-oppdatering osv). Har ikke full oversikt over hvordan multitaskingen i Android fungerer, men så vidt jeg vet så legger de seks sist åpnede programmene i minnet, slik at man kan gå til dem og kjapt være der man var. Hva som skjer utover de seks er jeg ikke sikker på. Mulig at "programmets tilstand" lagres på disk eller noe. Det er ingenting galt i å utnytte minnet. Det er det det er til for. Åpner man et nytt program som trenger minne, så ryddes det av plass for det programmet om det ikke er nok minne ledig. F.eks et program man åpnet for en stund siden flyttes ut av minnet og session lagres på disk. Værre er det ikke, og smart er det. iPhone 3GS har vel ikke noe dårligere HW en min HTC Hero og jeg synes iPhone tror iPhone uten problemer kan klare det samme (iPhone OS virker solid). Det kommer vel i neste utgave :) Det er i alle fall på tide å få den muligheten. Den klarer iPod i bakgrunnen samtidig som man surfer, og da burde man få muligheten til f.eks Spotify også. På Android er det mange programmer og widgets som snakker sammen, og det krever også multitasking.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Programmene i iPhone starter som regel der de slapp da de ble avsluttet, så det har lite å si at de ikke er oppe i bakgrunnen.

Det kan vel kortes ned til at det å kjøre flere programmer samtidig bruker mer strøm og bør unngås på en bærbar enhet hvis det ikke er nødvendig slik som i spotify osv?

 

Hardwaremessig er vel Hero nærmere iPhone 3G enn 3GS da den har en ARM11 prosessor?

Lenke til kommentar

Nå er det ikke verre enn å ta en test ved å la 10 apps kjøre i bakgrunnen en time, og en time med alt lukket. (Backgrounder+ProSwitcher)

 

Hva sa du? Greit, jeg skal sjekke det ut :p

 

Edit: Kjører nå 10 apps i bakgrunnen.

 

Klokken 23:27 - 37% batteri igjen.

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar
Programmene i iPhone starter som regel der de slapp da de ble avsluttet, så det har lite å si at de ikke er oppe i bakgrunnen.

Det kan vel kortes ned til at det å kjøre flere programmer samtidig bruker mer strøm og bør unngås på en bærbar enhet hvis det ikke er nødvendig slik som i spotify osv?

 

Hardwaremessig er vel Hero nærmere iPhone 3G enn 3GS da den har en ARM11 prosessor?

 

Programmer som ligger i minnet vil starte fortere, ellers blir det mye det samme. Programmer som kjører kan våkne om nødvendig (f.eks sync hver 2. time, reminders osv). De kjørende programmene som ikke trenger ressurser bruker ikke en eneste CPU-cycle og da kan man knapt nevne strømbruk for de. Det er ingenting nevneverdig. Hovedgreia er at man KAN multitaske der dette er ønsket som f.eks med Spotify sammen med surfing, eller surfing samtidig som man bruker en SIP-klient eller Skype (IP-telefoni) som man har på høytaler, kanskje samtidig som man følger med på Facebook og er tilkoblet MSN, eller leser en nylig ankommet e-post. Uansett, jeg tror multitasking vil bli godt mottatt av iPhone-brukere når det kommer (det kommer nok som med andre features). Mulig Apple gjennom App Store vil ha kontrollen over hvilke programmer som får lov til å kjøre i bakgrunnen (jeg vil tippe det blir sånn). Var vel ingen som klaget når iPhone fikk 3G, MMS, eller copy & paste, alt dette etter de fleste andre, selv om mange brukere argumenterte mot at dette var nødvendig før det kom på iPhone.

 

Som du sier så har vel iPhone 3GS bedre HW enn Hero, så alt ligger tilrette. Mangel på skikkelig multitasking, godt kamera (det har heller ikke Hero), og for mye lock-in fra Apple sin side og for lite frihet har gjort at jeg aldri har vurdert en iPhone, selv om jeg synes at brukervennligheten/brukeropplevelsen er knall (også på Mac), og ikke minst har Apple dratt i gang konkurrentene og satt standard for hvordan touch-grensesnitt skal lages. Det skal de ha all ære for. Så satser jeg på at Apple også ser på hva andre produsenter gjør, og gjør platformen enda bedre.

Lenke til kommentar

Pokkers, hvor er spoleknappen? :)

 

edit: aha du rakk å poste før meg :) Joda, full multitasking har sine fordeler, uten tvil. Jeg håper Apple åpner for det selv om behovet mitt er ganske lite per i dag.

Det er bare programmer som faktisk kjører i bakgrunnen som bruker resurser, det er de som bremser ytelsen. Er ikke sikker på om programmer som er i dvale har reservert prosessortid eller ikke.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Først må du ligge dem inn i iTunes. Mulig du må konventere dem før dette kan gjøres. Etter dette kan du dra-og-slippe de filmene du vil ha synkronisert hvis du har synkroniseringsinnstillingene på "Manuell".

 

Ellers navigerer du til "Movies/TV-Series" (Noe i den gaten) og krysser av hvilke(n) film(er) du vil overføre.

Lenke til kommentar

Litt forsinket her, men her er resultatet!

 

Etter en times tid sjekket jeg batteriet og da har 11 (iPoden startet - Ledig RAM nå ca. 80MB) programmer kjørt i bakgrunnen, og batteriet hadde sunket med 2%. Ikke så dårlig vil jeg si.

 

Jeg har deaktivert 3G, siden jeg ikke har særlig bruk for dette siden jeg bruker WiFi for det meste. GPSen er også deaktivert når denne ikke er i bruk.

 

Litt mer info om JB-programvare/tweaks som reduserer batteritiden med en viss grad som er installert:

 

Mobilsubstrate-addons:

 

- 6 icon dock

- LibActivator

- Backgrounder

- Five Columns Springboard

- Five Rows SB

- MobileStack

- Preference Loader

- ProSwitcher

- QuickReply (SMS)

- Winterboard

- LibHide

 

Andre programmer:

 

- SBSettings

- FontSwap

- iBlank

- OpenSSH

- OpenSSL

- SQLite

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å legge inn POP3 konto på iPhone?

 

Fattern har kjøpt seg en iPhone, og vil gjerne ha jobbmailen sin lagt inn på den.

Eneste problemet er at det kommer en melding opp, om at han ikke kan motta mail fordi brukernavn eller smtp adresse er feil, noe de ikke er. Synkroniserte iPhonen med PCen hans.

 

Så kom jeg over denne: http://www.macforum.dk/forum/showthread.ph...3883&page=2

 

Hvor de sier at hvis man ikke har samme abo til mail og internett, så funker det ikke?

Pappa har mail/internett hos Tele2 og telefon hos Telenor. Kanskje dette som er problemet?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe angående eventuelt kjøp av brukt Iphone. Har tenkt å skaffe meg en 3GS fra Blocket.se, men blir ikke helt klok på operatørsperringene der.

 

Er det slik at alle "åpne" Iphoner i utgangspunktet er å anse som jailbreaket? Og hva er fordeler og ulemper med jailbreaking? Syns å ha lest om mange som får problemer med telefonene sine etter dette.

Lenke til kommentar

Du sier at du skal bruke litt internett. Vær obs på at de fleste som får seg en iPhone fort finner ut at den er neste umulig å ha uten å bruke den en god del på nettet. Det er en så essensiell del av telefonen at jeg kanskje ville tenkt litt på det også. Kjøper du et abonnement som er dårlig egnet for nettbruk kan det fort bli dyrt. Bare sier det kan være lurt å tenke på. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...