Gå til innhold

Den store hat-tråden om iPhone


Anbefalte innlegg

Hvor har du det fra at symbian i større grad har blitt og kommer til å bli lukket for uavhengige utviklere? Kilde?

La meg si det sånn: I utgangspunktet vil kjernen i Symbian+ være tilgjengelig for en viss sum, slik at ethvert selskap skal kunne utvikle sine ting. Dette kunne for eksempel bety - for å ta et eksempel som Trolltech ikke vil gi en kommentar på - at Qt kunne bli implementert over en Symbian kjerne, og telefoner kunne bli satt sammen slik at det ville være mulig å bytte ROM, etc, ettersom man ville ha lyst. Lei av S60 - hva med å prøve en GUI implementert i Qt? Men - deretter ville Qt distribusjonen bli merket med eclipse- lisensen, og altså ført tilbake til Symbian prosjektet. Dette er altså uaktuellt for ethvert selskap som ikke vil gi bort plattformuavhengig kode til Nokia og stiftelsen.

 

Med andre ord, der "Open Source" vil skje når Nokia tar over roret er at ethvert komersiellt eller individuellt produsert program (eller grensesnitt) basert på Symbian S60+ vil tilfalle Nokia. Derimot vil produsenter uten risiko kunne basere sine løsninger på s60, og så tilbakeføre enhver ide de får som nokia ikke har selv, basert på s60+.

 

Problemet er med andre ord at retningen for prosjektet enten vil basere seg på veldedighet fra en utvikler - som må skrive en ny UI fra bunnen av basert på Symbian, som plutselig blir en suksess - og så gi bort dette til Nokia - som deretter i såfall må ta dette systemet i bruk på sine mobiltelefoner isteden for s60. I motsatt fall betyr dette at s60+, med de løsningene Nokia har fra bunnen, blir basisen for prosjektet.

 

Partnerne deres, som Docomo, har også lang erfaring med å lage proprietære løsninger som effektivt låser ute enhver form for utvikling av program - og dette har vært, i Nokias øyne, en suksess. Siden slik distribusjon kun utsetter brukeren for et enkelt skjermbilde, og blander dem ikke inn i resten av farene man kan komme bort i ved å installere skitne programmer laget av hackere.

 

Og hvis man tar en god titt på hva s60 er idag - og hva UIQs problemer har vært så langt i forhold til "Corporate HQ", så stiller situasjonen seg slik: uavhengige programmer utgjør en sikkerhetsrisiko (les: hackere vil oss til livs, og ønsker å stjele scriptene ingeniørene våre lager i fylla, og deretter spre gsm- koden til kineserne), de er problematisk for brukere, og fokker mojo'n vår (les: fjols kjøper alt vi lager uansett, og kjøper ringetoner for 30 kroner, præhæhæ, sålenge det er den samme animasjonen i bakgrunnen), det er vanskelig å programmere for (les: vi forstår ikke kode, derfor gjør ingen andre det heller), og ikke minst - det gir dårlig kontroll over markedet (les: kunder kan få smak på faktisk gode produkter - se bare på hva som har skjedd med SE og UIQ! Slike kunder vil vi ihvertfall ikke ha uansett - mere ringetoner til folket! Demokrati!).

 

Med andre ord - desverre er det slik at de jeg snakker med som er mest tent på Symbian+ er tradisjonelle mobiltelefonselgere, og har ingen ambisjoner overhodet om å produsere et virkelig godt og brukbart OS for mobiler. De har heller ikke styring på hva Symbian faktisk er kapabel til, eller hva Open Source kan brukes effektivt til. Og hvordan man er avhengig av å kunne styre hvilke deler av et prosjekt man kan gjøre om til Open Source hvis man utvikler komersiellt.

 

Eksempelvis - en løsning kunne vært noe ala Windows - at man tjente penger på å spre sin programpakke, og betalte bedrifter for å lage løsninger som bare passer til deres system. Men ellers lage OSet pip åpent, slik at det kunne gå an å legge til sine egne programmer på toppen som har tilgang til hele systemet. Slik at det i det minste ville være mulig å uinvitert legge inn - for å ta eksempelet - Qt4 for Symbian, og så kjøre programmer basert på dette med full tilgang.

 

Men dette er simpelten ikke engang vurdert. Det man vil bruke Symbian til er å lage flere "feature phones", med lukket programvare som kun kan distribueres på Symbian (eller s60+). Og det skal emulere Apple Store, med screenede programmer distribuert via et sentralt system, for dette er hva den jevne bruker forstår. Fordi den jevne bruker er en idiot som vil kjøpe en dyr telefon med de samme funksjonene som før, slik at man kan fortsette suksessen (og det har vært en avsindig suksess, la oss ikke legge skjul på det) med "polyfoniske ringetoner", "Kua som danser", "mp3- ringetoner, en snutt av en hit- låt i dårlig kvalitet", og "Den Prompende Nissen".

 

Og dette kaller de Open Source, uten ironi, og de applauderer seg selv for å ha brakt "muligheter og innovative løsninger til almuen, som man ikke har sett like til".

 

Så istedet for å lage et distribusjonssystem som kan sikkert legge ned gode program tilpasset til denne spesifikke plattformen (altså at man tilpasser installasjonen slik at telefonen sikkert og trygt kan installere den, ala repoer i linux), så lager man et system der kun programmer for denne ene telefonen og systemet vil bli mulig å bruke, og enkelt utelukker telefoner fra andre produsenter, med andre konfigurasjoner, etc., etc. Dette er også alt .sis og SymbianSigned har blitt brukt til - og det er lett å se hvorfor dette ikke fungerer: Det er null interesse for å produsere løsninger som kan brukes på mer enn en telefon - blandt alle andre enn denne ene idealisten av en utvikler, som etter Symbian+ også står i skade for å miste rettighetene til koden sin.

 

Med andre ord har allerede enhver person som er interessert i distribusjon over multiplatform, eller som er interessert i standardisert og modulbasert utvikling - eller for den saks skyld konkurranse mellom løsninger basert på nytteverdi og dyktighet i gjennomføringen - blitt kastet av lasset. Og de som er igjen er folk som virkelig kan tenke seg å lage noe gratis, og så få en varm følelse i magen av å ha hjulpet verden(Ja, tenk det!) når nokia distribuerer programmet og tjener penger på det.

 

Dette er også situasjonen vi ser idag, men ikke til så stor grad, eller så eksplisitt. I stedet for å simpelten stanse enhver form for uavhengig utvikling, så saboterer man muligheten for å forandre på eksisterende programvare med uoversiktelige apier, eller ikke- eksisterende apier. Skjønt dette i det minste kun er på tilvirkerens spesielle programmer, og altså ikke eksplisitt på koden man baserer seg på ellers. UIQ var også laget med det formålet at det skulle tilby mulighet for uavhengige utviklere å lage gode programmer som kunne lett integreres i UIen på telefonen (som skulle lage telefonene vakrere og sterkere samlet sett, og altså oppfordre til å unngå tusen forskjellige UIer per tusen utviklere). Og dette har kun blitt sabotert av SE - der "Corporate HQ", som talsmannen til UIQ kaller dem, simpelten ikke forstår poenget.

(edit: så jeg ikke får Peirone på nakken - han sier ikke at "Corporate HQ" ikke skjønner poenget, det er det jeg som sier, og baserer det aldeles ikke på hva Peirone sier. Han bruker bare frasen "Corporate HQ". Sånn, skulle alle misforståelser være ute av verden).

 

Så hvis du tror UIQ eller S60 er klaustrofobisk idag - bare vent. Du har ikke sett noenting enda, som det sies.. For mottakelsen av iPhone i de delene av markedet vi snakker om - om det er nesegrus beundring, eller om det er lamslått panikk - er mye mer beskrivende enn det man offisiellt gir uttrykk for. For det man ser er at Apple gjør det igjen - de lager vidundertelefonen som alle må ha - og man gjorde det uten å ta hensyn til dyre og omstendelige ting som implementering av standarder eller muligheter for utviklere, som man ikke tjener penger på med en gang.

 

Og dette går de for, stort sett alle sammen, fordi de som jeg sier ikke har noen amisjoner om et skikkelig OS på mobil. Tanken er rett og slett ikke tilstede hos de som sitter med pengene. Man vil ha iPhone. Man vil ha idioter, og man vil ha vær- applikasjoner fra en butikk på intertuben. Og det er det.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det allikevel skulle være noen tvil om hva problemet med iPhone- konseptet er:

 

http://www.intomobile.com/2008/08/29/att-i...-the-works.html

Apple may just be working on an official solution that would allow iPhone 3G users to use their 3G connection on their laptop or desktop. Apple recently pulled the NetShare application from the AppStore. The iPhone app allowed users to tether their iPhone to their computers, but once AT&T realized they were losing out on potential revenue, the application disappeared from the AppStore.
Lenke til kommentar

nipsen: Du skrev så langt og kompakt. Jeg falt litt ut da jeg leste det du skrev. Forøvrig begynner det å bli ganske off topic så jeg gidder ikke svare annet enn jeg håper du tar feil, og at min neste telefon blir en openmoko, så personlig er jeg ikke så forferdelig bekymret.

 

Det siste programmet vi vil nevne er ikke særlig grensesprengende, og har veldig liten nytteverdi. Allikevel er i skrivende stund Koi Pond det mest populære programmet på hele App Store, noe som nok skyldes en kombinasjon av prisen på seks kroner og det at fisk i vann med dyrelyder gjerne virker avslappende.

kilde

 

En virtuell fiskedam er altså det mest populære programmet til iPhone. Det gikk pluteselig opp et lys for meg hvorfor så mange synes at iPhone er helt konge.

Lenke til kommentar
nipsen: Du skrev så langt og kompakt. Jeg falt litt ut da jeg leste det du skrev. Forøvrig begynner det å bli ganske off topic så jeg gidder ikke svare annet enn jeg håper du tar feil, og at min neste telefon blir en openmoko, så personlig er jeg ikke så forferdelig bekymret.

:) ..litt for mange innskutte setninger igjen.. Men ja, forhåpentligvis kan OpenMoko blir en slags suksess. Og at det blir mulig å erstatte alle elementene i UIen ettersom man vil, eller å bruke gsm- delen, telefonverktøyet, osv, uten å være nødt til å ha de forhåndsinstallerte programmene inne. I motsatt fall...

 

Hvis du lurer på hvorfor jeg er litt vel forbasket når det gjelder det her, så har det med at Nokia folk i fullt alvor mener at Open source er fint, fordi det betyr at de kan få universiteter og frivillige til å lage programmer for dem.

 

Og OpenMoko har en tendens til å bli mye av det samme, bortsett fra at den offisielle delen av projektet er åpen for alle... Det er jo i praksis ikke noe poeng at OSet skal være åpent, om det allikevel ikke går an å bruke funksjonene i OSet eller telefonen fritt. Symbian+ blir også åpent.

 

Grunnen til at situasjonen blir slik, er at man baserer seg på en salgsmodell som er på denne måten: mobilmarkedet er akkurat så > < stort. Det forandres ikke, det er bare en telefon per bruker. Inntektene kommer i form av når folk bytter ut mobilene. Eller i forhold til merkeplassering. For produsentene betyr det at det ikke nødvendigvis betyr så mye hva slags software man bruker, så lenge man kan kapre kundene og beholde dem. Programvare må derfor være lukket til dette merket, det er første krav, hvis programvare skal være tilgjengelig i det hele tatt. MS gjør det for eksempel stort ved å selge Visual C løsninger og utviklingsverktøy - det er det samme prinsippet. Lag så mye kode som mulig som er umulig å bruke igjen.

 

Deretter må enhver telefon være individuell. Dette er viktig for for eksempel SE (selv om det ser ut som de forsøker å bevise det motsatte), fordi man vil selge til så mange forskjellige typer brukere som mulig. Og når telefonene blir mer "avanserte", så er et jevnt OS der man kan installere sine egne programmer et problem. Man kunne for eksempel like utseende og tasteløsningen på en telefon, og jukeboksen på den andre, og så simpelten skifte ut om hverandre. Og slikt ville jo være forferdelig, siden man da har laget et produkt (Walkman) som er overflødig og ikke lenger et salgspunkt i seg selv.

 

At man for eksempel heller skulle begynne å selge programmer separat, og så kun lage gode telefoner som passer med en godt vedlikeholdt kjerne... slikt vil de rett og slett ikke høre på.

 

Det er altså ingen tilfeldighet at iPhone har gjort så mye inntrykk i "mobilbransjen". Fordi iPhone har lykkes med å fronte et produkt, og selge en haug enheter tross at de er knyttet til spesielle abonnement, spesielle programløsninger og standarder, og har seriøse mangler i forhold til tilgjengelig teknologi.

 

Men nettopp derfor er iPhone er den perfekte moderne mobilen. Den er ubrukelig i forhold til nyskapning, god softwareutvikling, gode tjenester til kundene, eller valgfrihet generellt sett. Men det er den perfekte mobilen. De har til og med så stor tro på at dette vil lykkes, at de utvikler en egen SDK, som i teorien skal kunne brukes til å skreddersy widgeter (ala apple) til en bedrifts behov. Altså i den tro at det er en viss mulighet for at bedrifter vil kjøpe iPhone til alle ansatte, og så lage Apple- spesifikke widgeter - isteden for å utvikle noe som kan brukes på mobil, pc, tynnklient eller hva enn det er som kan vise html istedet.

 

Og hva skjer?

En virtuell fiskedam er altså det mest populære programmet til iPhone. Det gikk pluteselig opp et lys for meg hvorfor så mange synes at iPhone er helt konge.

Akkurat.

Lenke til kommentar
*snip*

Først må jeg bare si at jeg tviler på at OpenMoko noensinne blir noe annet en et nisjeprodukt. Folket vil ha fiskedammer, ikke maskiner de selv kan utvikle.

 

Dog tror jeg virkelig du burde se nærmere på OpenMoko. For det første stemmer ikke beskrivelsen din her, samtidig står OpenMoko som en sterk kontrast til alt det du er negativ til.

 

La oss først ta en titt på hardwaren OpenMoko kjører på. Neo Freerunner er den andre telefonen i rekken. Eneste forskellene fra den første til den andre er hardware oppgraderinger. Og nettopp det er noe av det som er spesielt med OpenMoko. Du vil aldri ha behov for å skifte telefon med mindre du trenger bedre hardware.

En av årsakene til at det drøyde så lenge med hardware var at det ikke var godt nok at hardwaren var tilfredsstillende. I tilegg hadde man krav om at all hardware skulle ha open source drivere.

OpenMoko er fullstendig åpen og du står helt fritt til å f. eks. selv endre kjernen, kompilere den på ny og installere. Hva angår grafisk API som du nevner har det vert en del fram og tilbake om hva som skal brukes (GTK+ var vell en av dem). Jeg husker ikke hva valget til syvende og sist falt på, men det var en fullstendig og stor open source løsning. Og med litt kunnskaper er det heller ikke noe problem å bestemme seg for at nei, man liker ikke det grafiske API-et som brukes, og heller bruke et annet.

Derfor kommer vi heller ikke til å se OpenMoko på de fleste mainstream telefonen side de beskytter seg selv ved å ofte bruke hardware som har closed source drivere.

 

For å si litt om hvor åpen hardware Neo FreeRunner faktisk har: Pr. i dag er det faktisk mulig å forkaste OpenMoko og heller velge å installere Debian på telefonen.

 

Dersom OpenMoko blir mainstream (noe den garantert ikke gjør) kommer den til å knuse mobilprodusentene, for det finnes bare to grunner til å skifte ut en telefon som kjører OpenMoko: Enten at telefonen har fysisk gått i stykker, eller at man ønsker bedre hardware.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

@nipsen: Som Symbian_Pro håper jeg du tar feil, men jeg ser at hva du sier passer skremmende godt inn med utviklingen de siste årene hva angår UIQ, Nokias OS-forsøk med Maemo, den jevne mobilbrukerens beundring av iPhone, utviklingene i Nokias N- og E-serie og at Symbian Foundation inkluderer operatørene DoCoMo, AT&T og Vodafone.

 

 

Kan noen som har litt mer peiling utdype forskjellene på EPL (S60+?), Apache (Android) og den lisensen App Store-distribusjon krever?

 

 

Dersom OpenMoko blir mainstream ... kommer den til å knuse mobilprodusentene, for det finnes bare to grunner til å skifte ut en telefon som kjører OpenMoko: Enten at telefonen har fysisk gått i stykker, eller at man ønsker bedre hardware.
Hvilken drøm. :love:
Lenke til kommentar

@Kim Salabim: :whistle: Joda. Men hvis du hadde laget - for å ta et eksempel ut av løse luften - deler av et program som kunne slå av og på lyden avhengig av om kalenderen viste at du var på jobb, i møte... eller noe i den duren. Og så fant ut at dette var fysisk umulig å få til, siden - for å ta en tilfeldig produsent - Sony Ericsson i sin uendelige visdom hadde bestemt seg for å ikke implementere en slik funksjon i de offentlige apiene. Så hadde du vært sur du og.

 

Kan noen som har litt mer peiling utdype forskjellene på EPL (S60+?), Apache (Android) og den lisensen App Store-distribusjon krever?

Eclipse public license - i et nøtteskall: alle forbedringer eller endringer av kjernematerialet føres tilbake til stiftelsen. Separate moduler er ikke inkludert. Og dette gjelder stort sett kjernen av OSet pluss, eller så sies det i det minste, s60 bibliotekene som går på elementer i UI, etc.

 

I utgangspunktet er dette fryd og gammen. Vi får symbian åpnet opp (på en måte.. hvis du betaler. Hvordan dette blir gjort i praksis er uvisst), og muligheten er der for at det skjer en del vedlikehold av apier som ikke ville blitt gjort ellers.

 

Spørsmålet er hvor grensen går mellom moduler og derivert arbeid, og om noen mobilprodusenter egentlig er villige til å lage forbedringer, heller enn å lage nye moduler med egne rutiner, osv. Det er for eksempel veldig aktuelt for programtilvirkere å lage sine egne "skjermer", som kun bruker video og fil- apier.

 

Men det her handler bare om OS, og de proprietære løsningene mobilprodusentene vil bruke på telefonene under programvaren de legger på telefonene. Applikasjonsdistribusjon vil mest sannsynlig bli som før under symbian. Om det kommer noen krav om at en symbian basert applikasjon, eller en s60 basert applikasjon, skal kunne kjøres på alle symbian telefoner.. Slik at man skulle kunne installere sine egne bibliotek kompilert for symbian, og så kjøre mer generell kode basert på disse bibliotekene.. Tja.. La meg tenke meg godt om.. :hmm:

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

Jeg syntes en tråd med titteln "Den store hat-tråden om iPhone" fortjener troll, man innbyr jo til trolling fra de som liker og misliker iPhone med en slik emnetittel.

 

Bare fordi man er uenig med den IphoneForevaaaah eller hva han kaller seg så er det ingen grunn til å kalle ham idiot og så videre, hans argumentasjon var ikke av høy kaliber kanskje, men han var nå ikke uhøflig. Men en tråd som bygges opp rundt hat er det vel ikke mer å forvente.

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
vel.. når man kommer med slike argumenter, da ber man jo om å få trykt idiot i panna.

 

Akkurat det samme som om en yoyo/trance-dude skulle prøve å overbevise at Rap/trace er musikk.. noe som IKKE er, derfor en idiot.

 

Bare fordi noen er uenig med deg så er de idiot? Det stempler vel egentlig mest deg at du mener det. Og du mener rap og trance ikke er musikk? Unnskyld meg, men bare fordi du ikke liker det gjør det ikke til noe mindrverdig i forhold til andre musikksjangre. Jeg er ikke glad i trance eller rap, men respekterer at andre liker det og kaller det likevel for musikk.

 

Men nok off-topic.

 

Forøvrig hater jeg ikke iPhone da jeg bruker en iPhone 3G i privat sammenheng daglig. Fungerer fint til mitt bruk som hovedsaklig består av ringing, sms, video og musikk med litt websurfing. Jobbmobilen dekker de mer avanserte behovene jeg har som skikkelig Exchange-støtte med mer. Kan forstå at mange er lei all hypingen rundt iPhone og iPhone 3G, men jeg legger mesteparten av skylden for det på media. Det finnes "fanboys" i alle leire som er blind for konkurrentenes alternativer, og slik vil det alltid være.

Lenke til kommentar
Ingen som sier IphoneForevaaaah er en idiot fordi han ikke mener det samme som mange andre her. Derimot har han gjort seg til idiot ved å poste en historisk dårlig liste med påstander og hevde de er motargumenter til iPhones feil og mangler. :ermm:

 

For å quote litt:

for å si det mildt, du er komplet idiot

 

Jeg er enig i at posten til iPhoneForevaaaah ikke hadde noen argumenter som tilføyde mye til diskusjonen om iPhone er noe å satse på eller ei. Likevel,introduserer man en hat-tråd vil man oppleve lavmål fra en del postere, siden å uttryke hat i mine øyne er noe man kun gjør når man er tom for saklige argrumenter. Jeg klarer virkelig ikke å føle hat for en gjenstand, uansett hvor mye jeg misliker den. Men så er vi jo alle forskjellige. :)

Lenke til kommentar

Vel, dette er først og fremst en tråd om hatet mot den ufortjente mediahypen rundt iPhone. Apple fanboys må gjerne argumentere mot mine og andres argumenter og påstander, men så var det heller ikke det IphoneForevaaaah gjorde. Trolling hører ikke hjemme i noen diskusjon, uansett tema.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...