Gå til innhold

Den store hat-tråden om iPhone


Anbefalte innlegg

Det positive med iPhone er brukergrensesnittet. Den har en del enkelte negative punkt som manglende MMS og noen sære løsninger. Jeg sier ikke at iPhone er en perfekt mobil. Langt i fra, men det den gjør bra gjør den utrolig bra i forhold til andre mobiler. Bundlinga til iTunes likeså kan diskuteres. Det er bra på noen områder og veldig dårlige på andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare fordi en person fra Nokia har sagt noe så bullshit, så betyr det at det stemmer? En så dum uttalelse (ikke fra deg, men fra denne kjepphøye Nokia-mannen) er noe av det latterligste du kan si. Hvem faen som sier sånt tull når de innerst inne vet at det bare er tull?

Holdningen til Nokia fra dag 1 har vært at de ønsker Apple velkommen på markedet fordi de kommer ikke til å være en reel konkuranse, men kanskje kan tilføre markedet noe nytt.

 

Jeg lurer fortsatt på hvorfra noen får det fra at alle mobilprodusentene skjelver i buksa på grunn av Apple.

 

Fjerde kvartal 2007 hadde Apple 0,7% av mobilmarkedet. Første kvartal 2008 hadde Apple 0,6% av mobilmarkedet. Samme kvartalene hadde Nokia henholdsvis 38,9% og 40,9%. Med utgangspunkt i at Apple solgte 1,7 million mobiler Q1 har jeg da gjort matten:

Første kvartal i år solge Apple 1,7 millioner telefoner i løpet av 3 måneder, Nokia på sin side solgte i gjennomsnitt 5,6 million telefoner hver uke i løpet av de samme 3 månedene.

Dersom markedsandelene holder seg så noenlunde stabilt gjennom hele dette året betyr det altså at Nokia vil ha solgt like mange telefoner på 8 og en halv dag som Apple selger i løpet av hele året.

 

Han var visst ikke så dum, kjepphøy og latterlig som du trodde, denne mannen fra Nokia?

 

Tall hentet fra kilde

Trenden fortsetter. Nokia økte med 20 millioner solgte Q2 2008. En økning på 3 måneder som er nesten dobbelt så høy som Apples totalt solgt for et år. :D

Lenke til kommentar

Ole_Gunnar. Enten er dette et stråmannsargument uten sidestykke, eller du har ikke fulgt det jeg quotet tilbake i tråden. Jeg håper og tror det er det siste.

 

Jeg har aldri på noen som helst måte koblet kvalitet og kvanitet. Det startet med at en person hevdet at Nokia skjelver i buksene på grunn av Apple. Jeg refererte til at Nokia langt i fra skjelver i buksene men hevder at Apple er ingen trussel fordi de selger ingenting sammenlignet med dem.

Dermed kom det inn en annen person som hevdet at dette var en arrogant påstand fra Nokia.

Jeg postet dermed salgstallene for Nokia vs. Apple for å vise at Apples iPhone pr. i dag langt i fra er noen trussel for noen av de store aktørene på markedet. Status quo er at iPhone rent salgsmessig ikke er annet enn et piss i havet, samtidig som media bruker 99% av energien på å fokusere på iPhone.

Lenke til kommentar
Ole_Gunnar. Enten er dette et stråmannsargument uten sidestykke, eller du har ikke fulgt det jeg quotet tilbake i tråden. Jeg håper og tror det er det siste.

 

Jeg har aldri på noen som helst måte koblet kvalitet og kvanitet. Det startet med at en person hevdet at Nokia skjelver i buksene på grunn av Apple. Jeg refererte til at Nokia langt i fra skjelver i buksene men hevder at Apple er ingen trussel fordi de selger ingenting sammenlignet med dem.

Dermed kom det inn en annen person som hevdet at dette var en arrogant påstand fra Nokia.

Jeg postet dermed salgstallene for Nokia vs. Apple for å vise at Apples iPhone pr. i dag langt i fra er noen trussel for noen av de store aktørene på markedet. Status quo er at iPhone rent salgsmessig ikke er annet enn et piss i havet, samtidig som media bruker 99% av energien på å fokusere på iPhone.

 

Yuss, tar tilbake det innlegget, hadde ikke lest bra nok bak i tråden, så unskyld for det. :)

 

Er enig i at iPhone får for mye oppmerksomhet, men jeg tror det har litt med at iPhone løser oppgaver på en ny og spennende måte. (for mange)

 

For meg som ikke er helt 100% inne i windows mobile og s60-verdenen, ser det ut som nokia og htc har 29 tilnærmet like telefoner i sortememtet sitt. iPhone er et friskt pust i en ganske så kjedelig smart-telefonverden. (sånn som jeg ser det i allefall, ikke flame meg ned nå :p)

 

Pressisering: mener ikke at s60 og htc er like, men at s60-telefoner er like hverandre, og windows mobile telefoner er like.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Er enig i at iPhone får for mye oppmerksomhet, men jeg tror det har litt med at iPhone løser oppgaver på en ny og spennende måte. (for mange)

Problemet med at den får så mye oppmerksomhet er at det finnes en haug med andre ting (telefoner, løsninger, mm) som fortjener oppmerksomhet som blir forbigått i stilhet fordi media er så opptatt av å melke den store iPhone kua.

 

iPhone er sikkert helt greit for de som ikke har behov for en fullverdig smartelefon, men heller ønsker noe som er enkelt, bare virker (og evt. for de som ønsker fancy design som er "inn"). For meg blir det dog for simpelt, men jeg tror ikke jeg faller inn under kategorien "mannen i gata". Jeg skal ha en openmoko, men venter til det nærmer seg neste sommer, for jeg har egentlig ikke tid å leke så mye med en ny telefon nå.

 

Angående oppmerksomheten tror jeg det har vint lite med hva iPhone løser eller hva den gjør. Jeg tror det har mye å gjøre med at Apple har en stor andel "religiøse" tilhengere som elsker alt hva Apple gjør, og forsvarer Apple uten tanker, samtidig som det finnes mange som elsker å provosere slike mennesker. Dermed vil en iPhone eller Apple artikkel som regel alltid skape debatt. Noe som betyr mange pageviews, noe som igjen betyr høyere reklameinntekter for avisen.

Lenke til kommentar

Joda, fanboys har vel kanskje litt å si også. Selv har jeg alldri skjønt hvorfor noen folk er så opptatt av hvem som produserer produktet de bruker. Jeg har ett hovedkriterie når jeg kjøper data/foto-utstyr, mobiltelefoner etc. og det er at det funker bra til mitt bruksområde.

 

iPhone funker fint for meg, da den har de avanserte funksjonene jeg bryr meg om. (push-epost, god nettleser og ssh-klient i et brukbart interface. klipp og lim samt java/flash-støtte hadde vært fint, men det kommer vel senere)

 

Jeg synes det er helt greit at andre har andre mobil-preferanser, mangfold er jo trossalt en fin ting.

 

Og ja: jeg bruker Mac til daglig. Det er fordi jeg ikke spiller andre pc-spill enn WoW, og Linux er ikke helt modent på film/bilde-redigering enda imo.

 

edit: laffe kom mellom posten til cyclo som dette er et svar på.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Ole_gunnar: Må si meg enig der. Det er også mitt hovedkritere når jeg kjøper utstyr (derfor kommer jeg aldri til å eie en iPhone, den er for begrenset for mitt bruksområde). Jeg har aldri eigd et Apple product. Fra starten av var det fordi de ikke dekket mine behov (Jeg måtte f. eks. bruke en Mac i forbindelse med et prosjekt på jobben for en god del år siden - så irritert og forbannet som jeg var på den maskinen har jeg sjelden vært). I den senere tid har jeg valgt bort Apple pga deres markedsstrategi og hvordan de behandler sine kunder. Dersom det finnes et annet produkt som tilfredstiller mine krav på samme måte som et Appleprodukt, og firmaet som produserer det er "snillere" enn Apple velger jeg selvfølgelig det.

 

I den senere tid har jeg begynt å vurdere en Macbook air. Dersom jeg etterhvert kjøper en slik kommer OSX til å forkastes til fordel for Linux fra dag en. OSX gir meg ikke noe ekstra som Linux ikke gir meg, samtidig som Linux begrenser meg på samme måte som OSX gjør. Dog er jeg fortsatt veldig i tvil siden Apple har etter som jeg har forstått en lei tendens til å ikke bry seg når produktene deres ikke virker, selv om det er brudd på norsk lovgivning.

 

laffe: La nå ikke dette bli en Linux diskusjon.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt, jeg. Kjørte opp en Sabayon- setup fra bunnen av (sammen med en win-boot som var på maskinen fra før - tok 50 minutter.. uten bruk av magi eller terminal- skallet :p) for en som aldri hadde brukt noe annet enn windows. Og det første som ble sagt var: trodde det var mye vanskeligere, ja - og hva er det(!) (..compiz- fusion uten noe mer mikk).

 

Ellers, etter å ha kjøpt Zoomplayer for windows på grunn av enkelt oppsett av video- kodeker, og så videre, så var jo overgangen til linux veldig grei for min del.. rent bortsett fra at jeg fikk hele pakken gratis, med bedre funksjonalitet (to søk i repoen, resten automatisk). Driver- støtte for nvidia kort begynner å bli veldig bra - widescreen drivere som ofte ikke fungerer helt godt i windows, osv.

 

Ellers så er det veldig kjekt når en kan sette opp en bruker- tilgang for en linux- boot som fungerer (for folk som ikke klarer å holde fingrene unna oppsettet). Der er jo windows litt vrien. Selv om en holder seg til "sertifiserte" driverpakker. Samme gjelder tilganger på nettverk og virtuelle disker - litt omstendelig for å få det til, ja.. På samme måten blir spyware og så videre et ikke- problem på linux, og det er jo et veldig stort pluss.

 

Det er litt på samme måten med folk jeg kjenner som sverger til Mac - produktet presenteres veldig bra - de kjøper det, er fornøyd med programmene, og det er jo greit. Selv om noen av programløsningene ikke egentlig er så veldig gode, og fungerer veldig seigt - noe du ser veldig kjapt når du jobber med forskjellige maskiner hele tiden.

 

Og for de brukerne som ikke gjør det blir en del gode alternativer og ekstraprogram uaktuelle, tror jeg, på grunn av.. at presentasjonen ikke er så god (eller de tror at det er mye enklere på det de har prøvd før). Noe som.. gjør at utsagn som "jeg er fornøyd fordi produktet er bedre".. vel.. blir litt håpløse. "Innovativ løsning" - noe ambiguitet finnes vel der og. Samme gjelder jo windows og microsoft- pakkene (..hvem har vel ikke brukt timer på å "bare installere en driver", eller sittet som et spørsmålstegn foran kontrollpanelet til en exchange server).

 

Sålenge det ikke dreier seg om spill, selvsagt. Der vinner MS. Selv om wine og crossover har blitt rimelig solid etterhvert - så det hjelper. Har ikke noe problem med å anbefale linux til hjemmemaskiner lenger nå.

Lenke til kommentar

Sorry. Men det er en sammenlikning som passer til emnet - siden det er veldig vanlig å finne mobilkjøpere som tror at generellt er alle mobiler like (ringe, slå opp i kontakter - kanskje epost, bilder, etc), og at det bare er det estetiske som er forskjellig.

 

Og hvis en tenker sånn så er iPhone konge. Fordi den tar de vanlige oppgavene og gjør dem visuellt bra, på "en måte som ikke har blitt gjort før".

 

Mens det blir feil å sammenlikne telefonen med noe annet enn de vanlige nedstrupede pakkeløsningene fra de andre mobilprodusentene.

 

Uten at det betyr mobilbransjen ikke er i ferd med å rive den argumentasjonen i filler, i og med at Symbian+ og WM i større og større grad er og kommer til å bli lukket fullstendig for uavhengige utviklere. Siden hverken tilvirkere eller mobilprodusenter ønsker å ha ekstern innblanding - eller for den saks skyld kunder som ikke ønsker seg kun dette tiårets versjon av "polyfoniske ringetoner".

 

Og jeg mener nå helt seriøst, på bakgrunn av det jeg hører, at mobilbransjen generellt - også eple- konkurrentene - veldig gjerne vil at iPhone konseptet ("glorifisert bildefremviser") skal lykkes. Såvel som utkonkurere ethvert annet forsøk på å lage små mobile datamaskiner.

 

Og det hevdes også at den allerede har lykkes stort, selv om den selger omtrent like mindre enn den mest obskure walkman- telefonen til SE.

 

Men den sammenlikningen blir ikke gjort, siden man har bestemt seg for å definere iPhone sammen med smarttelefoner for et stort sett annen kundegruppe, og med et helt annet potensiale og nivå på både programvare og muligheter for å lage mykvare.

 

Slik at det mest problematiske med iPhone, etter min mening, er det at den representerer hva som vil skje med smarttelefonkonseptet - nemlig bli transformert fra å bety "du kan installere dine egne program", til å bety "du kan ikke installere noe som helst, men vi vil bruke alle mulighetene med OSet telefonen har, til å legge med en animert klokke- applet.

 

Og den situasjonen er fullstendig analog med det man ser på PC- markedet: at så lenge man kan, gjør man det så vanskelig som mulig å benytte seg av uavhengig programvare. Og det kreves litt heroisk innsats for å motvirke dette, for eksempel hvis man ønsker å unngå at man til slutt må bruke en spesiell browser for å se html laget av et spesiellt selskap.

 

Det går an å si mye om hvorfor å utvikle i utganskpunktet for multiplatform også gir veldig gode løsninger - med mer konkurranse, osv. Men nå har jeg n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...