Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, russefeiring er plagsom for oss som ikke deltar, men hvorfor ikke la andre kose seg. Dette feiring er så kortvarig at jeg ikke en gang orker å bli provosert av slike småting over lengre tid.

 

Hvis du sjekker linkene jeg har kommet med her i tråden vil du se at det russen driver med ikke bare er småting, men også allvorlige hendelser.

Lenke til kommentar
Ja, russefeiring er plagsom for oss som ikke deltar, men hvorfor ikke la andre kose seg. Dette feiring er så kortvarig at jeg ikke en gang orker å bli provosert av slike småting over lengre tid.

 

Hvis du sjekker linkene jeg har kommet med her i tråden vil du se at det russen driver med ikke bare er småting, men også allvorlige hendelser.

For heavens sake, minst 50% av befolkningen har vært russ, er det å vente annet enn at det skjer endel faenskap? Straff endelig dem som gjør noe ulovlig, men så skulle vel saken være i orden :p

Lenke til kommentar
så fordi helgfylla på lørdagskveldene i alle byer fører til knivstikking og slosskamper som også går utover uskyldige, så er det beste å stenge alle utestedene kl 21.00 hver lørdagskveld?

...like teit forslag det der...

 

I alle byer? Kan du underbygge den påstanden?

 

Glimti: Du forstår at å forby russefeiringen vil bare føre til at de som er lovlydige holder seg hjemme, mens trøbbelungene går ut og skaper trøbbel? Er det du ønsker?

 

Nei, hvorfor skulle det være resultatet?

 

Og uansett så hadde det ikke skadet å bli kvitt den vanelige elendigheten fra russen.

Lenke til kommentar
så fordi helgfylla på lørdagskveldene i alle byer fører til knivstikking og slosskamper som også går utover uskyldige, så er det beste å stenge alle utestedene kl 21.00 hver lørdagskveld?

...like teit forslag det der...

 

I alle byer? Kan du underbygge den påstanden?

 

 

"alle" fornøyd? mente liksom at det skulle gå utover alle som drar på by'n i alle byer i norge..

Sånn, nå kan du komentere saken--

Lenke til kommentar

Har ikke noe spesiel komentar da innlegget ditt er latterlig. Vi snakker om russefeiringen som er en markering fra avgangselever ang. at de nærmer seg slutten på skoletiden og som av en eller annen grunn har fått plass i den tradisjonelle 17. Maifeiringen.

Videre har det for lengst gått over fra å være litt vannspruting, og horntuting samt uskyldig lekeslossing seg immellom til å bli mer og mer hærverk, slossing, angrep på andre ol.

 

Hvordan du klarer å sammenligne dettre med generelt uteliv er for meg et mysterium og nå tviler jeg på at det skjer knivstikking og andre forbrytelser/ forferdeligheter hver eneste kveld på byen.

 

Så nei, jeg mener ikke at uteseder burde stenges kl. 21:00. Faktisk stenges det ofte for tidelig.

Lenke til kommentar

Det er like latterlig som det å kutte ut russefeirnigen og like lite gjennomførbart. Det var for å sette et bilde på det at man kan ikke stoppe moroa for alle bare fordi noen få ikke klarer å følle lovene og reglene. Det er faktisk utrolig mye ulovlig som skjer ute på by'n lørdagskvelder: voldtekter, slosskamper, hærverk, blotting, knivstikking, blind vold+++++ Men det betyr jo ikke at vi har portforbud eller ber det offentlige om å legge ned forbud mot å selge alkohol(eventuelt stenge utesteder) kl 21.00....

Lenke til kommentar
Glimti: Du forstår at å forby russefeiringen vil bare føre til at de som er lovlydige holder seg hjemme, mens trøbbelungene går ut og skaper trøbbel? Er det du ønsker?

 

Nei, hvorfor skulle det være resultatet?

 

Og uansett så hadde det ikke skadet å bli kvitt den vanelige elendigheten fra russen.

Fordi at folk, spesielt de som vil skape trøbbel driter genrelt i en lov du ikke klarer å overholde. Du kan hindre dem i å kjøpe russedrater, men da gjør de det bare uten. Skal du lage lover som sier at det ikke er lov å feste rundt 17-mai?

 

Derimot, lovlydige ungdom vil ikke gjøre noe ulovelig og du hindrer dem i å ha litt moro.

Lenke til kommentar

Det blir stort sett bråk enten direkte på stedet eller indirekte på byn etterpå når det er fotbalkamper. "Hooligans" eller "Casuals" som de kalles er et voksende miljø. Burde vi ikke forby fotball i norge siden det fører til så mye bråk og elendighet etterpå ?

 

Både ved russefeiring, fotball, ute liv og egentlig alt som kan tenkes av sosiale ritualer i samfunnet er det noen som gjør noe ulovlig og gale. I noen sammenhenger (spesielt med alkohol) er det mer frekvent en ved andre. Men disse som gjør noe skikkelig gale eller grovt ulovlig er alltid i et stort mindre tall. Vi kan ikke forby hele tingen selv å tro vi kvitter oss med problemet på best mulig måte. Må heller fokusere på å ta og straffe de som faktisk gjør det ulovlige. Ikke forby alle de sosiale aktivitetene og tradisjonene her i landet.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva du helt konkret har tenkt å forby.

 

Er det å drikke når man er russ? Eller å ha klær på? Kjøre bil i russetiden? Eller er det bare arrangementene du vil gå på?

 

Det fins ikke noe her i verden som heter at "staten forbyr det bare rett og slett og ferdig med det og da skal alle respektere det og godta det og være glade fordi de får mat og tak over hodet".

Lenke til kommentar

Han har sagt at han ønsker å forby produksjon av russeklær. For det første kan vi ikke forby russeklær, fordi vi kan ikke styre andre land. Vi kan derimot forby å selge det i Norge. Det er også tydlig at han ikke forstår at lover må være presise. Hva om de som selger klærene ikke kaller det russeklær, men et annet navn. Det er ikke russeklær lenger og ifølge loven er det nå lovelig.

 

Hvis man lager lovene bredere vil det føre til at man forbyr normale klær også, og da begynner vi å nærme oss en politistat. Ergo, går det ikke ann å forby salg av russeklær.

 

La oss si at du klarer å få et passende forbud som gjør det umulig å selge russeklær i Norge. Da kan et svensk firma selge russeklær og folk vil importere det over grensen. Ergo, vi får et stort svartemarked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...