Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Er russ selv og her hvor jeg bor er problemet at folk, som ikke er russ. ser på russen som et lovlig offer for vold og hærverk. Det går i sport i å ødelegge russebiler og plage russen mest mulig. Noen slåss også med russen fordi en eller annen russ er uvenn med vedkommende eller lignende og da er jo selvfølgelig alle med på det. Vi som er russ i år har faktisk fått ros av både politi og skoleledelse over at vi ikke lager "bråk" og holder oss i skinnet, mens problemet ligger i diverse 1. og 2. klassinger som kun er ute etter å ødelegge...

 

Ser poengene med å fjerne russetiden både for andre og for russens egen del, men det er jo syykt gøy å være russ :grin:

 

 

Det samme skjer her. "utenforstående", som ikke er russ, gjør alt de kan for å lage dritt for oss.

Eksempler:

 

1. Noen russer hadde vors i et (fredet) tre (med tillatelse fra politi osv), og plutselig dukker det opp en full idiot med motorsag som sager ned treet mens russene sitter i det.

 

2. En russegjeng sover i telt i hagen til en lærer, og blir vekket midt på natten av pøbler som bombarderer teltet med melk, eddik og annet faenskap. telt ødelagt.

 

3. 5 russebiler (som sto parkert utenfor operahuset her i bygda under en forestilling) dynket med egg, eddik, dopapir, mel og avføring.

 

4. Regelrett forfølging og plaging av russer som går alene på gata.

 

Alt dette blir gjort av mennesker som ikke er russ, og som er opp i tjueåra. Jeg blir kvalm.

 

 

Før øvrig tror jeg uniformeringen virker begge veier. Greit nok at det er lettere å gjemme seg, men politiet har jo full oversikt over hvem som er russer, og alle blir straffa hvis det skjer noe som beviselig er gjort av russ, selv om man ikke vet nøyaktig hvilken russ det var. Da er problemet større når folk har kledd seg ut som russ for å gjøre faenskap.

 

Russefeiringen må få bestå, slå heller ned på idiotene som ødelegger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor den er nødt til å bestå i sin nåværende form forstår jeg ikke. Gjør det til en helgetradisjon eller éndagstradisjon slik den var før, det har lite for seg at titusenvis får være idiot i statlig regi i en hel måned (gjerne lenger..) hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Er russ selv og her hvor jeg bor er problemet at folk, som ikke er russ. ser på russen som et lovlig offer for vold og hærverk. Det går i sport i å ødelegge russebiler og plage russen mest mulig. Noen slåss også med russen fordi en eller annen russ er uvenn med vedkommende eller lignende og da er jo selvfølgelig alle med på det. Vi som er russ i år har faktisk fått ros av både politi og skoleledelse over at vi ikke lager "bråk" og holder oss i skinnet, mens problemet ligger i diverse 1. og 2. klassinger som kun er ute etter å ødelegge...

 

Ser poengene med å fjerne russetiden både for andre og for russens egen del, men det er jo syykt gøy å være russ :grin:

 

 

Det samme skjer her. "utenforstående", som ikke er russ, gjør alt de kan for å lage dritt for oss.

Eksempler:

 

1. Noen russer hadde vors i et (fredet) tre (med tillatelse fra politi osv), og plutselig dukker det opp en full idiot med motorsag som sager ned treet mens russene sitter i det.

 

2. En russegjeng sover i telt i hagen til en lærer, og blir vekket midt på natten av pøbler som bombarderer teltet med melk, eddik og annet faenskap. telt ødelagt.

 

3. 5 russebiler (som sto parkert utenfor operahuset her i bygda under en forestilling) dynket med egg, eddik, dopapir, mel og avføring.

 

4. Regelrett forfølging og plaging av russer som går alene på gata.

 

Alt dette blir gjort av mennesker som ikke er russ, og som er opp i tjueåra. Jeg blir kvalm.

 

 

Før øvrig tror jeg uniformeringen virker begge veier. Greit nok at det er lettere å gjemme seg, men politiet har jo full oversikt over hvem som er russer, og alle blir straffa hvis det skjer noe som beviselig er gjort av russ, selv om man ikke vet nøyaktig hvilken russ det var. Da er problemet større når folk har kledd seg ut som russ for å gjøre faenskap.

 

Russefeiringen må få bestå, slå heller ned på idiotene som ødelegger.

 

På min skole har vi også hatt problemer med de yngre trinnene. Ved flere tilfeller har de tatt individer og dunket de i vann, lagt det på youtube og lovet bank til resten av russen. Nå har det blitt nulltoleranse på skolen vår for alt som involverer vann ++ og det går jo selvsagt utover russetiden vår. Er veldig dumt, spesielt når vi på forhånd var enige om at vi ikke skulle være en gjeng med idioter som skulle oppføre oss.. ja, idiotisk. Jeg forstår godt at folk rister på hodet av russetiden og russen, hvert år står det jo i aviser og på tv hvor forjævlig vi oppfører oss. Det triste er at dette som regel er et fåtall av russen, som kanskje er drittsekker uten russebuksa også, slik er det ihvertfall her omkring.

Lenke til kommentar

Det er virkelig sprøtt at 1. og 2. klassinger harselerer russen slik. Da vi var russ for 2 år siden hadde vi skambanka noen drittunger hvis de hadde sabotert oss, og det var de klar over. Russen må spre frykt vettu. :devil: Når dere er de største elevene på skolen skal dere ikke ta i mot dritt fra noen, og de andre bør kjenne plassen sin.

Lenke til kommentar

Såkalte visdomsord

 

Ærlig talt Chef, dette er barnehagefilosofi. Når man går i tredjeklasse på VGS så burde man forstå såpass at alder ikke kategoriserer mennesker på den måten du sikter til. (Jo eldre man er, jo smartere, sterkere, tøffere, etc blir man, og dermed skal selvfølgelig alle andre respektere og frykte deg)

 

Men du bruker deg selv som et strålende eksempel på hvorfor det er så mange som vil legge om russetradisjonene. Bravo! *Stående applaus*

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Jeg responderer kun på at 1. og 2. klassinger har gjort tradisjon av å harselere russ. Da må du som russ sette foten ned, for ingen andre kommer til å beskytte bilene eller personene som representerer russen. Russen bør dominere skoleplassen under russetida, det er en herlig tradisjon.

 

Som russ var jeg fredelig og harmløs fordi yngre elever på skolen respekterte og fryktet russens vrede. Det var ingen behov for konfrontasjoner. Merkelig hvordan barnehagefilosofien holdt vold og hærverk til et minimum, eller hva?

Lenke til kommentar

Ja, kjempe koselig å gå rundt med angst i magen 3-4 uker hver vår!

 

1. og 2. klassinger har gjort tradisjon av å harselere russ fordi russen selv oppfører seg som idioter. Husker selv denne tiden. Alltid når jeg måtte gå alene forbi en flokk med breiale russ så tenkte jeg inne i meg: "Ikke faan om de kødder med meg, da smeller det!" og smalt gjorde det.

 

Russetradisjonen slik den ser ut per dags dato skaper fronter i skolegården som ingen har bruk for. Hva er poenget?

Lenke til kommentar

Det er jo forskjellig over hele landet. Det kan jo hende deres skole hadde noen gangster-aktige tilstander, med gangbanging på høyt nivå. I vår by generelt har skoleelever tatt russens pek med et smil rundt munnen, noen barn synes det er gøy når russen gir dem oppmerksomhet og jager etter dem med vanngevær. Det har faktisk vært koselig, russen tar jo i all praktisk forstand å leker med barn som er yngre enn dem. (barne- og ungdomsskole også.) Det er et høydepunkt ikke bare for russen, men hele lokalsamfunnet, folk blir generelt i godt humør når russen er ute og skaper stemning.

 

I tillegg har det alltid vært mulig å unngå russ mesteparten av tida, men mindre skolen deres har én inngang, og russen henger utenfor den inngangen hver bidige gang. Noen få russ drar det for langt, men pekene deres er generelt uskyldig lek.

 

Edit: Skjønner forresten ikke hvorfor det skal smelle fra din side om russen plager deg. Lighten up. Vi har også noen sinnatagger som klikket og prøvde å banke oss. De fikk som regel rare blikk, og var ikke helt gode. De ble også satt på plass.

Endret av Master_Chef
Lenke til kommentar
Som russ var jeg fredelig og harmløs fordi yngre elever på skolen respekterte og fryktet russens vrede.

 

Da vi var russ for 2 år siden hadde vi skambanka noen drittunger hvis de hadde sabotert oss, og det var de klar over. Russen må spre frykt vettu. Når dere er de største elevene på skolen skal dere ikke ta i mot dritt fra noen, og de andre bør kjenne plassen sin.

 

Du endrer ihvertfall standpunkt fort. Det skal du ha. Fra vrede og skambank til gøy og moro.

 

Jeg har gått på flere skoler og hatt kontakt med russ fra enda flere. Inntrykket jeg har fått er at de henger seg selv ut som noen idioter. Du sier at folk tar russens pek med et smil om munnen, det kalles spekulasjon. Du hadde neppe god nok kontakt med alle på skolen din til at du kan være så sikker på dette. Sier ikke at ingen tar fantestrekene med et smil, men det er mange som føler det ubehagelig i russetiden. Spesielt fordi enkelte russeknuter rett og slett setter første- og andreklassinger som mål. For ikke å snakke mot russens holdninger til de som går i klassene under generelt.

 

Det er ikke noe gøy å måtte unngå russen, gå omveier og "gjemme" seg forstår du. Det er dette jeg mener med unødvendige fronter i skolegården. Jeg er enig i at det ikke er alle som drar den like langt, men bare fordi russen ser på det som generelt uskyldig lek, så betyr ikke det at resten av skolen deler dette synet.

 

(edit)

 

Det smalt vell fra min side fordi jeg var en bråkjekk drittunge proppa på hormoner som ikke tålte at folk skulle sprute vann, kaste egg, etc. Poenget er at det var min måte å vise at jeg ikke tolererte at folk oppførte seg sånn mot meg. Det var umodent, ja det vet jeg. Men hva kan man forvente? Uansett så er det ikke de som smeller tilbake som fortjener fokuset her, men de som ikke tørr dét og går rundt å gruer seg. (Ikke at jeg ikke gruet meg, jeg likte det ikke et øyeblikk. Det var frykt for å få min sosiale "stilling" utfordret som drev meg til det)

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

I begynnelsen av skoleåret ble vi i russestyret enige om at dersom vi skulle "ta" noen, måtte det bli de som allerede var tøffe i kjeften og som alltid var ute etter alle. Vi ble også enige om at de som gruer seg til å gå på skolen pga russ, skulle vi ligge unna. Det er ikke kjekt for noen dersom folk begynner å grue seg for å gå på skolen p.g.a. russer, da synes jeg det går for langt.

 

Det som er kjipt er at en hau med guttunger som bare er ute etter bråk ødela for hele skolen, og dette kommer til å gå utover russen, som faktisk oppførte seg fint, i flere år på vår skole.

Endret av trudel
Lenke til kommentar

Uffamei, det har gått fint så lenge det har vart spør dere meg. Alle har mulighet til å bli russ, så dermed har alle mulighet til å hevne seg på samme måte som en russ eventuelt har gjort mot deg i dine tidligere år.

 

Syntes det er så dumt å forby alt som er. Hva blir det igjen av oss da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...