Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Hvor mange slike hendelser i forhold til hvor mange russ har lite å si da slike hendelser skjer hvert eneste år.

 

Det er vel egentlig ganske relevant, det de gjør er ulovlig og de blir straffet for det. Det er av samme grunn at når andre ting går skeis så ser man nesten på hvor ofte dette skjer eller vurderer det opp mot noe som ligner på personlig frihet.

 

Og nei, jeg ser ikke det vanskelige i et forbud. Er det noe problem og formulere at det ikke lenger er tillatt å produsere russeklær og russekort nettopp fordi tradisjonen skal avsluttes? Høres ikke så forferdelig vanskelig ut. Og slik som tradisjonen har utviklet seg er det heller ikke vanskelig å finne begrunnelse til hvorfor man setter en strek.

 

"Russeklær er herved forbudt, dere vet hva russeklær er, så ikke finn på noe tull"?

 

FORMULER forbudet! "Fargede klær med merker er herved forbudt, visittkort likeledes."

 

Det høres forferdelig vanskelig ut, og det er ingen som kan skjønne at du klarer å forenkle det så absurd som du gjør. Det finnes argumenter for ja, men det finnes også nok av argumenter mot.

 

Og det offentlig deltar såpass at de tar russetog med i 17. Maiprogrammet, noe de bare kan droppe.

 

Kansje noen små, uvitende unger som blir skuffet, men de kan alltids more seg med is, brus og knallpistoler på 17. Mai selvom russen uteblir.

 

Og selv om russen ikke får være med i den offentlige tog-arrangeringen kan de fortsatt bevege seg rundt på plassen, de kan arrangere egne uoffisielle russetog.

 

 

Det er ikke spesielt relevant egentlig! Selvom det ikke er alle blant russen som driver med slike hendelser som er linket til i denne tråden (og sikkert langt værre hendelser) skjer slikt hvert eneste år og det er tydelig at russetiden for enkelte er en anledning til å gjøre som de vil og stort sett la elendigheten gå ut over andre. Siden det ikke gir noe tegn til å bedre seg er det på tide å gripe inn.

 

Må du ha en detaljert beskrivelse av hva russeklær er? De fleste vet vel å se forskjell på en russedress samt en rød joggebukse. Og de som produserer slike klær samt russekort for bare gi seg med det. Og at russekort kan kalles visittkort stiller jeg meg temmelig kritisk til. Det er ikke ment som et seriøst visittkort, men som en spøk.

 

Og ja, russen kan arrangere egne tog, men det har jeg jo også sagt fra starten av. Noen vil nok fortsette som før, men med tiden vil det nok dø ut. Først og fremst må russen fjernes fra det offisielle programmet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må du ha en detaljert beskrivelse av hva russeklær er? De fleste vet vel å se forskjell på en russedress samt en rød joggebukse. Og de som produserer slike klær samt russekort for bare gi seg med det. Og at russekort kan kalles visittkort stiller jeg meg temmelig kritisk til. Det er ikke ment som et seriøst visittkort, men som en spøk.

 

Ja, det er nettopp det jeg må ha hvis man skal formulere lover mot russeklær. Som jeg har gjentatt, så "får de ikke bare gi seg med det" fordi de tjener penger på det og folk ønsker disse kortene. Du stiller deg kritisk til det, men det er akkurat det det er.

Lenke til kommentar

Russekort er i bunn og grunn et jålete visittkort. Hvis man bare sier at russeklær er fra og med idag forbudt- oki- Hvor mange spørsmål vil ikke komme opp? Kan jeg gå med rød genser? er det forbudt hvis det står russ på vottene mine? hva skjer hvis jeg går ut med en rød bukse og blir tatt? får jeg bot? fengsel? tilsnakk? Kan jeg dele ut kort som er gullfarget med teit bilde av meg på?

Jeg tror russen vil bli så kreative som det trengs. Jeg husker selv driven når vi skulle være russ, vi syns vi måtte vente såååå lenge på utdelinga av russeutstyr. Vi gleda oss til hvert arrangement. Bare for å kunne kalle meg russ og oppleve det hadde vi sikkert blitt kjempekreative og tøyd grensene til max. Kunne sikkert tom kallt oss kuss istedenfor russ hvis ordet russ blei ulovlig..

Og man må nok være ganske så presise med hva som ikke er lov eller hva som er lov, og hva som er konsekvensene ved brudd på regler..

Veit du hvor mye russeutstyr som er å få kjøpt? alt fra jakker til undertøy og badetøy..

Lenke til kommentar
Men du lurer på hva som er bra med russekort og russebil og kjeledresser. jeg svarer, har tom satt inn quote fra deg...

Og det at russen selv gleder seg så mye over å bli/være russ, gjør det vanskeligere å forby dette.... Det er ikke det offentlige som gjør noe rundt russearrangementet, men russen selv med russestyret i spissen!

 

Det at russen gleder seg over å være russ betyr ikke at man skal la være å gripe inn når de sloss, ødelegger, angriper andre og begår hærverk slik som de gjør hvert eneste år! Det er nemlig ikke til glede for andre!

 

Og hva mener du med om tom har satt inn quote?

 

Du er klar over at russen ikke er de samme ungdommene hvert år, at det faktisk er helt nye avgangselver som er russ? Da får jo fremtidens russ straff for det andre har gjort.. Fremtidens russ kan vel ikke takke seg selv for noe andre før dem har gjort eller???

 

Det for så være. Når den samme katastrofen utspiller seg år etter år så må den stoppes selvom det er nye folk som står bak katastrofen og som alt nevnt, avgangselever klarer seg sikkert uten russefeiringen.

 

Veit du i det hele tatt hva ordet katastrofe innebærer?

 

Med tanke på alle de hendelsene det er linket til samt alt annet kvalm russen står bak, vil du hevde at russefeiringen ikke har utviklet seg til å bli en katastrofe?

Lenke til kommentar
Med tanke på alle de hendelsene det er linket til samt alt annet kvalm russen står bak, vil du hevde at russefeiringen ikke har utviklet seg til å bli en katastrofe?

 

 

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

 

En katastrofe (av gresk κατά (kata), om, mot, ved + στροφή (strofi), omdreining) er en stor omveltning, ulykke eller ødeleggelse som medfører mange drepte eller store skader på mennesker, dyr og planteliv. Ordet brukes også om enhver ulykke hvor det er flere skadde enn det hjelpeapparatet har kapasitet til å ta seg av.

 

Jeg mener at det er litt vakent å kalle "kvalmen" russen står bak for en katastrofe..

Lenke til kommentar

Deg om det.

 

Kansje du gikk glipp av dette innlegget. Sjekk linken der så kan du si om du mener russefeiringen har utviklet seg til å bli en katastrofe eller ikke.

 

Fortsatt noen som forsvarer russen?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article786513.ece

 

Les litt om hva russ foretar seg. Man kan bla. lese følgende to avsnitt:

 

Den kreftsyke piken fikk sprutet eddik i øynene, og sennep og egg smurt over seg. Noen av russen som gikk berserk halte og dro i slangen som fører smertestillende morfin til hjertemuskelen hennes. Resultatet var at hun måtte til sykehus.

 

Flere steder i landet sjokkerer russ med sin oppførsel. I Finnmark har svart-russ tapet fast barn og tegnet med tusj i ansiktene deres. I Kirkenes skal en 10 år gammel gutt ha blitt beskutt med softgun. Også dette skal en gruppe svart-russ ha stått bak. Ifølge NRK Finnmark varsler politijurist Tove Wulf Nilsen etterforskning av hendelsene, som hun ser svært alvorlig på.

Lenke til kommentar
[...]

Kansje du gikk glipp av dette innlegget. Sjekk linken der så kan du si om du mener russefeiringen har utviklet seg til å bli en katastrofe eller ikke.

[....]

 

hmm, hadde tenkt å nøye meg med å lese i denne tråden, men....

 

Det ER allerede FORBUDT å røske ut IV-slangen til sjuke folk, der ER forbudt å teipe folk til P-automater og det er OGSÅ forbudt å løpe naken på offentlig sted. Så hva skal oppnåes med å forby russefeiringen? Samfunnet har allerede lovgjemmel til å gjøre noe med disse tilfellene.

Lenke til kommentar

M98kF1 og Miss_Pepsi

 

Dere tar atfor lett på disse sakene der. At det var russ som sto bak betyr ikke at slike ting bare er tillknyttet russen (slik Rambage gjerne vill ha fram), men det er et klart fakta at russefeiringen for flere og flere er blitt en anledning til å ta ekstra av og gå langt lenger enn vanelig! Det gjelder både folk som til vanelig oppfører seg rolig samt folk som til vanelig er bråkmakere!

 

Igjen: Problemet er ikke at russen trives med feiringen! Problemet er alle de som blir rammet av alt drittet russen gjør!

Lenke til kommentar

ja milde moses tenk på alle de stakkars barna med traumatiske opplevelser som følge av russ!

 

du fører en sak hvor du legger frem at russen gjør hundre og kansje tusenvis av mennesker helt ute av stand til og fungere som normalt fordi russen er onde, skal du vinne denne diskusjonen må du slutte med så fantastiske fremstillinger og tone ned korstoget, finn noe annet negativt og fokusere på, ikke bare at russen ødelegger alt de ser

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar

Har det ikke blitt begrunnet frem og tilbake mangfoldige ganger. Nå vil vi vite hvordan du praktisk skal avslutte denne tradisjonen. Med tanke på at det er liten vilje blant ungdommene, da de stortrives med denne tradisjonen og liten vilje blant produsentene av klær, accessories og russekort da de tjener penger på det.

 

Formuler ett spesifikt forbud får jeg si igjen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det ikke er bra at russen/ungdommer i det store og hele er direkte ufyslige med små barn og eldre folk, syns heller ikke noe om at de ødelegger ting. Men at de bråker eller finner på tull rundt om kring er jo helt uskyldig moro. Det er klart at russen er kjent for å tøye sine egne grenser og gjøre nye ting de ikke har gjort før, MEN for de aller FLESTE er dette helt uskyldige greier som går ut på å utfordre seg selv og ikke ødelegge for andre. Som sagt før, ulovlige ting som NOEN russ gjør er allerede, ja rett og slett, ulovlig og straffbart. Og jeg tror at dette er ungdom som både med og uten russedress er ufyslige. Sett heller inn fler ressurser på disse ungdommene tidligere i oppveksten, sett inn veileding og støtte på barneskolen. Hvis de allerede som små barn får all den oppfølginga de trenger, har de større forutsettninger for å bli en alright russ, ungdom og voksen!

Lenke til kommentar
Har det ikke blitt begrunnet frem og tilbake mangfoldige ganger. Nå vil vi vite hvordan du praktisk skal avslutte denne tradisjonen. Med tanke på at det er liten vilje blant ungdommene, da de stortrives med denne tradisjonen og liten vilje blant produsentene av klær, accessories og russekort da de tjener penger på det.

 

Formuler ett spesifikt forbud får jeg si igjen.

 

Nå begynner du å bli temmelig vrang! :hrm:

 

I stad ville du ha en bredere definisjon på hva russeklær er og når skriver du "produsentene av klær, accessories og russekort" så det virker som du alt har gjort deg en formening om hva russeklær er. Og jeg har sagt flere ganger at det går ann å forby videre produksjon pga. at man nå skal sette en strek for russefeiringen. Tror du at et sånt forbud vil føre til fullt opprør fra produsentenes side?

 

At avgangselevene ikke lenger for ikle seg disse stygge kjeledressene eller dele ut en masse fargeglade kort til småunger betyr ikke at de ikke kan feire alt de vil at skoletiden er over!

Lenke til kommentar

Finnes det idag noe forbud mot produksjon av klær av noe type i norge? isåfall kunne jo det være et sted å begynne å leite? tror ikke det er bare bare å forby produksjon. Selvfølgelig veit vi hva russeklær kan være. Men som sagt tidligere, man kan bli veldig kreative hvis det skulle bli stopp i produksjon. Det tror jeg forresten produsentene ville blitt også..

Lenke til kommentar
Tror du at et sånt forbud vil føre til fullt opprør fra produsentenes side?

...ja?

 

Hvis noen plutselig må legge ned bare på grunn av et dårlig formulert og udemokratisk forbud fra staten, så ja, da vil det bli opprør.

At avgangselevene ikke lenger for ikle seg disse stygge kjeledressene eller dele ut en masse fargeglade kort til småunger betyr ikke at de ikke kan feire alt de vil at skoletiden er over!

Tror vi liksom har tatt poenget med at du ikke liker russe-feiringen nå, etterhvert.

 

Jadda, jeg vet hvordan russeklær kan se ut. Men skal det være individuelt fra politimann til politimann om han vil definere klærne som russeklær?

 

Nå kan vi være temlig sikre på at dette aldri, ikke de neste 75 årene vil bankes gjennom i stortinget, men jeg vil si at det vitner om liten politisk forståelse å tro at man bare kan skrive "vi vil stoppe russefeiringen" i Norges lover og så skal det skje. Selv om jeg kanskje satte det litt på spissen der, så er det hvertfall sikkert at kardemommebyloven ikke funker i praksis.

 

Men selvfølgelig ville det funke fett i Sovjet for mange år siden. For da kunne man bare lage egne russe-gulag-leirer. Sjansen for at noe slikt vil kunne gå her i Norge i dag, er ganske liten.

Lenke til kommentar
Finnes det idag noe forbud mot produksjon av klær av noe type i norge? isåfall kunne jo det være et sted å begynne å leite? tror ikke det er bare bare å forby produksjon. Selvfølgelig veit vi hva russeklær kan være. Men som sagt tidligere, man kan bli veldig kreative hvis det skulle bli stopp i produksjon. Det tror jeg forresten produsentene ville blitt også..

 

Jeg vet ikke om det spesifikt er et forbud mot produksjon av klær, men med tanke på hvor mange lover og regler dette landet har så tror jeg ikke det ville være så vanskelig å få igjennom. Nå kunne avgangselever være så kreative de bare ville da den tradisjonelle russefeiringen ville opphøre. Produsentene får respektere et forbud. Det er kansje litt langt å gå å forby produksjon av slikt, men når russefeiringen bare blir værre og værre så må man til slutt sette en strek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...