Gå til innhold

Test: Ubuntu 8.04 LTS


Anbefalte innlegg

Jeg lurer egentlig på; hva er vitsen med å bruke linux?

 

Har jo selvfølgelig lest om alle "fordelene" som er ved linux, og jeg for all del er meget positiv til alternative os'er. Er jo mange "proffbrukere" som har stor glede av det.

 

Men etter litt vurdering har jeg kommet fram til at det ikke er noen vits i å installere linux for meg av disse grunnene:

 

-Man må lære seg et nytt os.

-Linux funker dårlig til spill. (Vet ikke hvordan det er med andre applikasjoner)

-Vista funker helt fett.

Har kjørt vista 64-bit helt knirkefritt i over ett år nå, og det er jo bare greit, kan ikke se at jeg mangler noe.

 

Nå har jeg sikkert ertet på meg horder med linux-fans, men jeg ser ikke vitsen for mannen i gata å bytte hvis man har et windows som fungerer greit.

Linux er en kjempegod idè, men inntil det er like lett å bruke som windows (for windows-brukere) og det har samme, eller bedre kompabilitet blir det ingen grunn for meg å skifte.

 

Men klart, hvis man skal lære seg å bruke data (lære seg et os), og man skal stort sett bare bruke dataen til tekstehandling og internett, etc, da tror jeg nok at linux er tingen.. Ikke minst pga at det er gretis..

Spør du to personer om hvorfor de bruker Linux, eller Windows for den saks skyld, kan du ende opp med to forskjellige svar. Jeg har kanskje et svar som passer svært godt til den holdningen du har til å bytte OS, for jeg så selv ingen grunn til å gå over til Linux og jeg hatet tanken på å lære meg noe annet enn XP.

 

Jeg var glad i å spille på PC, noe som resulterte i at jeg nå stort sett spiller håndholdt eller tv-konsoller i dag pga utvikleres manglende interesse for å utvikle spillene til Linux. Bare for å kommentere, de spillene som finnes til Linux OG Windows funker bra i begge OS, det du mener er vel at det er få spill som kan spilles i Linux uten hjelp av annen programvare som Wine, Cedega, osv. Selv hadde jeg også alt jeg trengte på min XP-installasjon, men det var kun det med spill jeg følte at manglet da jeg gikk over til Linux.

 

Etter å ha vært trofast Windows-bruker, uten å være noen særlig fanboy, begynte jeg å lese litt om hvordan selskaper som Apple og MS prøvde å låse forbrukere til sine produkter, integrere produktene inn i hverandre for å gjøre det vanskeligere for andre å komme inn i et market som allerede var dominert av et stort selskap. Også det å integrere sine egne produkter inn i sitt OS i steden for å la forbrukerne velge under installasjon ga selskapene igjen en veldig stor og urettferdig fordel. I de tilfellene andre begynte å fotfeste seg leste jeg ofte om et eller annet stort selskap som ønsket å kjøpe opp de som prøvde å etablere seg, det for å slå to fluer i en smekk ... de mister en stort konkurrent samtidig som de tar over noe som har vist seg å være det forbrukerne ønsker.

 

En ting som spessielt irriterte meg når det kom til MS, var hvor desperate de var for og oppretholde sine markedsandeler til tross for at de allerede var skyhøye når det gjaldt OS, men også spessielt at de skulle ta over alle delene av markedet, Office-produkter, media-spillere, nettlesere, IM, +++ nå prøver de seg også på en flash-konkurrent og grafiske designer produkter.

 

Flere utviklere må ha gitt opp konkurransen mot MS, og jeg bekymret meg sterkt over et IT-market der MS hadde hatt enda mer monopoltilstander enn de hadde da. Mye har skjedd siden da. MS har vært i en rekke rettsaker, spessielt i EU, der de blir beskylt for en del av det jeg har nevnt over. Åpen-kildekode applikasjoner ser ut til å være det eneste som klarer å konkurrere med MS med programmer som Firefox og Open Office. Markedsandelene på forskjellige OS begynner veldig smått jevne seg ut. Flere butikker får nå selge Mac, og flere PC-utviklere lar forbrukerne velge om de vil ha Linux eller Windows.

 

For meg betydde det ikke noe om det var Linux eller BSD jeg måtte gå til, jeg hadde bare lyst til å bevege meg mot et eller annet som ikke ville ende opp til å bli noe som MS eller Apple. Linux ble valget fordi jeg fant det til å være det enkleste, og selv om jeg trodde jeg måtte ty til terminalen og dos-lignende tilstander, ble jeg positivt overasket over at det var nokså likt Windows.

 

Vista funker helt fett som du sier, det samme gjør også XP, mange Linux-distroer, Mac-OS'er, osv. Jeg har selv Vista installert, men bruker det nesten aldri. Selvsagt er det lite poeng for mannen i gata å gå over til Linux om han er vandt til Windows. For de som ikke har vært borti PC og kun skal bruke det til internet, litt skriving og et par småspill står jeg på at Linux er klart det beste valget.

 

Jeg vet ikke om jeg noen gang kommer til å gå tilbake til Windows, men det kommer aldri til å skje med den holdningen de har nå, uansett hvor bra jeg synes OS'ene deres er. Selv synes jeg både Linux, Mac og Windows har sine egne posetive og negative sider som gjør opp for hverandre, nå foretrekker jeg Linux over Windows også på grunn av brukervennlighet, men kanskje det bare er en vanesak.

 

Etter å ha brukt Linux en stund kan jeg godt skjønne at det er en del Linuxbrukere som nesten har et stort hat mot MS. Får nesten følelsen av at MS gjør nesten alt de kan for å jobbe imot og gjøre ting vanskeligere for Linux, akkurat som om det er livredde for at Linux skal få 1% flere markedsandeler av MS sine rundt 90%. Kan nesten skjønne det også, for Linux er ikke et produkt MS kan kjøpe opp, som i mange tilfeller er MS sine svar på å konkurrere i IT-markedet.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For dere som allerede har vært i Linux-verdenen en stund, så er det kanskje på tide å sniffe på andre distribusjoner? Som f.eks. Fedora og/eller Mandriva?

Hva er poenget med å bytte distro om man har vært i linux-verdenen en stund? Hva kan man i Fedora og/eller Mandriva som man ikke kan i Ubuntu?

Lenke til kommentar
For dere som allerede har vært i Linux-verdenen en stund, så er det kanskje på tide å sniffe på andre distribusjoner? Som f.eks. Fedora og/eller Mandriva?

Hva er poenget med å bytte distro om man har vært i linux-verdenen en stund? Hva kan man i Fedora og/eller Mandriva som man ikke kan i Ubuntu?

 

Ingenting. Linux er Linux. Og Ubuntu er genialt brukervennlig. Men kanskje Fedora eller Mandriva er mer passende for deg nå som du har en bedre forståelse for Linux. Fedora er feks. mer bleeding edge, du trenger ikke å vente 6 måneder på en stor oppdatering av et eller annet program, du får det omtrent med en gang. Mandriva har noen fancy løsninger her og der, og kontrollpanelet er godt satt sammen og enkelt å bruke.

 

Ubuntu er en god distribusjon, men jeg ser på det mer som et springbrett inn i Linux verdenen. Hvis du har energien og er litt eventyr lysten, så kan det godt hende du finner et distro som passer bedre for deg, og hvis ikke så plukker du helt sikkert opp litt kunnskap på veien, som du igjen kan dele med andre. :)

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Ubuntu i et år nå. Det eneste jeg savner er et videoredigeringsprogram som funker. Noen som har teste Pinacle i Wine?

 

Har testet Kino, Avidemux og Pitivi. Har tom sendt epost til Linuxbutikken. De har ingenting.

 

Wine:

Wine er en program for å kjøre windowsprogrammer i Linux.

 

Slike programmer står det dessverre dårlig til med i Linux. Pitivi har et godt grensesnitt, men mangler funksjonene. De aller fleste videoredigeringsprogrammene der ute som gir deg en god del funksjoner har vanligvis et helt ubrukelig eller dårlig grensesnitt. Synd at det ikke finnes en mellomting. Personlig håper jeg det blir mer blest rundt Pitivi og at utviklingen der skyter fart.

Lenke til kommentar
SMP betyr rett og slett at kjernen er kompilert for en eller flere kjerner. Det var forskjell på dette for et par år siden, men nå finnes det en kjerne for enkel, og flerkjerne cpuer (med mindre MEPIS gjør det anderledes).

 

Er ikke Ubuntu også basert på Debian 4? Programmene du nevner finnes da også i Ubuntu (altså Openoffice 2.3 og KDE 3.5.9...). Og hvis Google Earth faktisk er laggy i Ubuntu, vil jeg tro at du benytter deg av de frie driverne fremfor de proprietære fra AMD eller Nvidia. Husk at EnvyNG finnes i pakkebrønnen nå, så det å installere nye proprietære drivere er lett som en lek.

 

Det skal også nevnes at MEPIS inntil nylig var basert på Ubuntu, bare litt morsom fakta :)

 

Det skal også nevnes at jeg fortsatt har til gode å prøve MEPIS, så jeg spekulerer bare her, kan godt hende at MEPIS er bedre/raskere/mer stabilt og brukervennlig enn Ubuntu...

 

Vel, greia med MEPIS 7.0 er at over 90% av pakkene er fra Debian STABLE(Selv om en del er av nyere versjon som f eks kernel, KDE, OOo, osv). Ubuntu er basert på Debian UNSTABLE. Ubuntu er dessuten blitt ganske forskjellig fra Debian. F. eks er 99% av alle Debian-pakker(pakker til istribusjonen Debian, ikke .deb-pakker..) kompatible med Mepis 7.0. Dette kan IKKE sies om Ubuntu.

 

Når det gjelder 3D-ytelse brukte jeg proprietær Nvidia-driver sist med Ubuntu. GoogleEarth var ikke ekstremt hakkete(som det ville vært med fri driver), men mindre smooth enn med Mepis. Har fortsatt følelsen av at Mepis 7.0 gir noe bedre ytelse og responsivitet enn Ubuntu, uten at jeg kan dokumentere det.

 

 

Ellers stemmer det at forrige MEPIS var basert på Ubuntu, faktisk 6.06 Dapper LTS(som ble rimelig stabilt etterhvert ja, noe kanskje 8.04 også vil bli med tiden). Kjørte det til jeg oppgraderte til 7.0. Uansett, vil anbefale å prøve MEPIS 7.0, og omtale på HW.no hadde jo vært alle tiders! Bare ikke la deg skremme av stygg standardtheme...(enda en god del værre enn i Ubuntu..)

Lenke til kommentar
SMP betyr rett og slett at kjernen er kompilert for en eller flere kjerner. Det var forskjell på dette for et par år siden, men nå finnes det en kjerne for enkel, og flerkjerne cpuer (med mindre MEPIS gjør det anderledes).

 

Er ikke Ubuntu også basert på Debian 4? Programmene du nevner finnes da også i Ubuntu (altså Openoffice 2.3 og KDE 3.5.9...). Og hvis Google Earth faktisk er laggy i Ubuntu, vil jeg tro at du benytter deg av de frie driverne fremfor de proprietære fra AMD eller Nvidia. Husk at EnvyNG finnes i pakkebrønnen nå, så det å installere nye proprietære drivere er lett som en lek.

 

Det skal også nevnes at MEPIS inntil nylig var basert på Ubuntu, bare litt morsom fakta :)

 

Det skal også nevnes at jeg fortsatt har til gode å prøve MEPIS, så jeg spekulerer bare her, kan godt hende at MEPIS er bedre/raskere/mer stabilt og brukervennlig enn Ubuntu...

 

Vel, greia med MEPIS 7.0 er at over 90% av pakkene er fra Debian STABLE(Selv om en del er av nyere versjon som f eks kernel, KDE, OOo, osv). Ubuntu er basert på Debian UNSTABLE. Ubuntu er dessuten blitt ganske forskjellig fra Debian. F. eks er 99% av alle Debian-pakker(pakker til istribusjonen Debian, ikke .deb-pakker..) kompatible med Mepis 7.0. Dette kan IKKE sies om Ubuntu.

 

Når det gjelder 3D-ytelse brukte jeg proprietær Nvidia-driver sist med Ubuntu. GoogleEarth var ikke ekstremt hakkete(som det ville vært med fri driver), men mindre smooth enn med Mepis. Har fortsatt følelsen av at Mepis 7.0 gir noe bedre ytelse og responsivitet enn Ubuntu, uten at jeg kan dokumentere det.

 

 

Ellers stemmer det at forrige MEPIS var basert på Ubuntu, faktisk 6.06 Dapper LTS(som ble rimelig stabilt etterhvert ja, noe kanskje 8.04 også vil bli med tiden). Kjørte det til jeg oppgraderte til 7.0. Uansett, vil anbefale å prøve MEPIS 7.0, og omtale på HW.no hadde jo vært alle tiders! Bare ikke la deg skremme av stygg standardtheme...(enda en god del værre enn i Ubuntu..)

 

Ok! Har en god del å jobbe med nå (2 Linux/Windows gaming tester, Arch, Fedora og Mandriva distro test, programanbefaling...) pluss eksamener og avsluttende prosjekt... Men skal prøve å få til en omtale av MEPIS før jeg ryker inn i militæret i august :)

Lenke til kommentar

Ja det er mye og gjøre før sommern er over. Får håpe du rekker alt da... Men uansett, det kan være verdt og undersøke Mepis da jeg tror det kan være ett godt alternativ for nye brukere. Jeg vet ikke eksakt hva det krever av maskinvare. Men det kjørte lettere på den gamle maskinen som idag huser Arch (ikke min hovedmaskin) enn hva Ubuntu 7,10 gjorde. Selv syns jeg det er en bra og brukervennlig distro, stabil er den også (selv om jeg idag bare bruker Arch og Ubuntu).

Lenke til kommentar
Sitter selv med ubuntu 8.04, men vurderer å dual boote med en annen distro for å teste ut kde. Må liksom finne ut hva jeg liker best.

 

Du kan installere KDE og så velge å bruke det eller Gnome ved logg inn-vinduet.

 

 

Ja, det er jeg også fullt klar over, men blir liksom urettferdig å teste kde med gnome apllikasjoner. Dessuten skal ikke kubuntu være den beste distroen med kde etter hva jeg har hørt. Har også prøvd ut kde litt og vet dermed hvordan det ser ut, men ikke mye mer. Er forsåvidt fornøyd med Ubuntu. Fungerer i grunnen bra :)

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har anvendt Linux tidligere vil jeg anbefale deg å velg 32bits fordi du slipper prakk med java/flash/opera osv.

Det er sikkert ikke lenge til dette endrer seg, men foreløpig tror jeg det er best å bruke 32bits.

----------

 

Linux passer helt klart ikke for alle. Men for de/oss som synes de er morsomt, billig og effektivt har det mange fordeler. Vi sparer endel penger på rasjonell hardware og kan putte pengene i bra skjermer osv istedet :ph34r:

For å ta for seg konsumentmarkedet:

Det er i hovedsak tre argumenter som blir anvendt til Linux' ugunst. Det er MS Office, Spill og Adobe-produkter. Det er selvsagt annen programvare også, men disse er nok de som er hyppigst nevnt der jeg følger med litt.

 

For store brukergrupper er ikke MS Office et reelt problem - man kan ha store og små motforestillinger - men rent teknisk er det små problemer forbundet med dette. En liten omstilling ja - men det har også med viljen å gjøre.

 

Når det gjelder spill tror jeg ivrige spillere bør begynne å sette seg inn i Linux. Det mange ting på gang, og fleksibiliteten i Linux vil sannsynligvis resultere i distroer som er fullt ut optimalisert for spilling. Dette vil bidra til at man enten kjører spillene like bra på rimeligere hardware eller bedre på samme hardware. Valve er iferd med å porte til Linux og teknologi som MPX vil bidra til spillopplevelsen. Hvor lang tid det tar før Linux blir en hovedplatform for spill er ikke godt å si, men med en vellykket indroduksjon av Valve-baserte spill kan fort bidra til at flere akslererer sin fokus mot Linux.

Denne videoen har fint lite med spill å gjøre isolert sett, men kan man operere flere keyboards/mus/spillkontroller rundt samme maskin/skjerm gir dette utvidede muligheter også i spill. Hva med en 60"x60" touchscreen å spille på en gang i fremtiden? Joda - Microsoft utvikler lignende saker.

 

Adobe CS2 kan allerede kjøres via wine. Det ville være merkelig om ikke Adobe følger nøye med på hva som skjer innen Linux. Rent teknologisk vil jeg tro at porting fra OSX står på viljen og strategiske vurderinger snarere enn evner.

 

Slik jeg ser det er utfordringen i Linux å tilpasse applikasjoner til hverandre slik at arbeidsflyt og dynamikk blir vesentlig forbedret. I Windows er dette i stor grad forbeholdt Microsoft's egen programvare, så her må nok Linux se litt til OSX som er vesentlig bedre utviklet på dette området.

 

Her kan det også bli spennende fremover. På en del områder ser det ut (helt fra utsiden) til at Gnome og KDE nærmer seg hverandre på endel felt. Neste år skal de ha en stor felles utviklerkonferanse og jeg har ihvertfall forhåpninger til at dette kan resultere i bedre dynamikk mellom applikasjoner.

 

På brukergrensesnitt er Linux suveren når det gjelder fleksibiltet men har endel å hente på finish. Mye har blitt gjort og distroene arbeider med å profilere seg gjennom utseende. RedHat har bidratt med Liberation Fonter som (om jeg har forstått det korrekt) kan erstatte "standard" propietære fonter rent metrisk - fontene tar like stor plass slik at formateringen av et dokument ikke endrer seg ved bytte til disse fontene. For de som ønsker å stå fritt til å velge mellom OS kan det derfor være en fordel å bruke disse også f.eks i MS Office. (De er frie og kan lett installeres i Windows også.)

 

Oppnår man sukssess med Android på mobiltelefoner er jeg optimistisk i forhold til at man får god integrering mellom laptops og telefoner også.

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Men etter litt vurdering har jeg kommet fram til at det ikke er noen vits i å installere linux for meg av disse grunnene:

 

1 -Man må lære seg et nytt os.

2 -Linux funker dårlig til spill. (Vet ikke hvordan det er med andre applikasjoner)

3 -Vista funker helt fett.

1. Det må man med Windows også. Det meste av kunnskap kan gjenbrukes i nyere Windowser når de kommer. Det meste av kunnskap fra Windows kan også gjenbrukes i Linux. F.eks er det utrolig mye man ikke tenker over at man slipper å lære på nytt: Forskjellen på høyre/venstre-tast på musa. Hva ikke-bokstav-tastene på tastaturet brukes til, hvordan menyer og snarveier fungerer. Hva som er forskjell på et program og en datafil, hva en driver er for noe, hvordan programvare bruker maskinvaren, at programmer kan installeres, logisk inndeling av programmer og systemkonfigurasjon i ulike grupper, hva et kryss i hjørnet på et vindu betyr osv. Dette er bare toppen av isberget. I realiteten tror jeg man kan gjenbruke minst 90% av kunnskapen fra Windows i Linux. Man starter altså ikke på bar bakke.

 

2. Snu heller på setningen og si "spill funker dårlig i Linux". Da har vi i hvert fall avhengighets-rekkefølgen i orden. Som allerede nevnt fungerer en del spill bra under Linux men det er som du sier, ennå en vei å gå før det blir like enkelt å kjøpe et tilfeldig spill på butikken og installere det i Linux.

 

3. Det gjør det sikkert for mange brukere. Det betyr ikke at alle andre OS ikke funker fett både for mange av de samme brukerne og for mange andre. Fungerer Ford fett så fungerer sikkert Toyota og Chrysler også fett for de fleste av Ford-brukerne.

Lenke til kommentar

Nå var poenget hans for seg selv, noe en må respektere. Ingen tvinger deg øver på linux og de så skriker høgest om hvor bra det er er de samme folkenen så bidrar til at folk holder seg unna i fleste sammenhenger.

Alt har sitt nytte, feks bruker jeg BSD til server box, windows til alt annet. Og anbefaler eldre folk apple, hvorfor? pga det er slikt jeg ser det.

Har brukt de fleste sikkelige distorer i min tid som redhat,slackware osv men ingen av de er noe jeg har lyst å bruker siden jeg feks alltid sitter på oppdatert hardware som jeg har lyst å bruker til mer en clean desktop så kjører fort med en textbehandler og gimp.

Lenke til kommentar

Deimos, jeg vet ikke hvordan flash har jukset seg opp hos deg, men at du kjører 64-bit OS, og har herjet med diverse flash plug-ins har sikkert ikke gjort saken bedre. Du har flere måter å rydde opp i dette på, men dette er ikke riktig tråd. Her installerte jeg pakken ubuntu-restricted-extras rett etter install, og siden har flash og java oppført seg eksemplarisk i ff3beta5.

Vi har Ubuntu i stua hjemme, men jeg ble meget skuffa da jeg merket den ikke kjørte Shockwave, noe som gjør den veldig lite "populær" for lillebrødrene mine..
Du får kjefte på Adobe. Shockwave har fungert, og installert, lekende lett med Crossover office i en årrekke. Selv har jeg sluttet å bruke det siden det er plattformavhengig, men det er altså meget enkelt å legge det inn hvis det er et stort poeng for deg.
Denne nerden trenger:

Flash+javastøtte som alltid funker i Firefox.

Office-pakke <- finnes

Spillstøtte og driverstøtte på lik linje med/bedre enn windows.

Photoshop

Et kontrollpanel for hardware (mandriva har et veldig bra et)

Sovemodus funker alltid

Alt+tab med full-screen programmer, evt at fullskjermprogrammet minimeres når man trykker ctrl+alt+delete

Om et program som bruker lyd krasjer, så er det greit om ALSA likevel hadde overelevd når man drepte programmet.

Jeg har aldri problemer med Flash eller Java i firefox, eneste er at Adobe sin flash-plugin krasjer en del. Photoshop kjøres greit gjennom wine, men gode alternativer er tilgjengelig. Spillstøtten ser ut til å være i bedring. Alt+tab funker som du ønsker her. Krasj av lydprogrammer (typisk flash) er ikke noe problem her. Kontrollpanelet til Madriva kan du vel installere. Personlig er jeg drit lei syting, det er så lite konstruktivt.
Jeg har brukt Ubuntu i et år nå. Det eneste jeg savner er et videoredigeringsprogram som funker. Noen som har teste Pinacle i Wine?

 

Har testet Kino, Avidemux og Pitivi. Har tom sendt epost til Linuxbutikken. De har ingenting.

 

Wine:

Wine er en program for å kjøre windowsprogrammer i Linux.

Dessverre mangler fortsatt mye, men her har du en god artikkel som forteller om en del flere løsninger:

http://www.linux.com/feature/131342

 

Takk for nok en høydare Robin :thumbup:

Endret av Del
Lenke til kommentar

Noen andre som sliter med installasjon av Nvidia sine drivere?

Får lagt de inn og aktivert dem, men når de er oppe og går så blir ikke skjermen gjenkjent så den nekter og kjøre over 800x600. Har prøvd og sette oppløsningen som jeg skal ha men da detter driveren ut.

Lenke til kommentar
Hvordan la du den inn? Jeg fikk automatisk en beskjed opp at jeg kunne installere nVidia driverne som ikke er open surce. Ble jetteglad grunnet av at det var litt heftig og installere drivere i linux (fant tilslutt en enklere måte)...

Bare se på Nvidia sin side så står det ganske godt forklart hvordan.

Lenke til kommentar

Den største grunnen til at eg liker Linux/Ubuntu betre enn Windows er at eg sleppe å dille med drivere, vedlikehald, programmer som utfører administrative operasjoner når dei eigentleg ikkje skal ha tilgang, ingen virus eller spionprogrammer og ikkje minst vanvittig enkel innstallasjon av dei aller fleste programmene.

 

For meg er Vista eit operativsystem som henger fleire år etter Ubuntu og utvalget av enkle gratisprogrammer er dårligt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...