Gå til innhold

Test: Ubuntu 8.04 LTS


Anbefalte innlegg

Som alltid vil Ubuntu gi deg muligheten til å laste ned nødvendige kodeker, dersom du skulle spille av en fil du ikke har installert kodeker for. Dette fungerer ganske bra for de aller fleste formater, unntatt enkrypterte DVD-er.
Enkypterte? Jaha ja... Ellers en flott artikkel :) Hadde bare skjermkort-driverne tillatt meg ulik oppløsning på mine to skjermer, skulle jeg vurdert å bruke det.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, jeg er dritings nå, men merker likevel følgende setning: "Hvis du ikke liker Ubuntu og vil fjerne det fra datamaskinen, er det faktisk ikke værre enn å avinstallere det som du ville gjort med et hvilket som helst program i Windows.". Værre er ikke et ord i ordboka. Skjerpings. :(

Nå er det et ord i hele artikkelen som har en bitteliten feil (riktig stavemåte er verre), så synes ikke det er noe å hisse seg opp for ;)

 

while(!serious)

{

say: "DET ER ET KJEMPEPROBLEM!";

}

 

Som alltid vil Ubuntu gi deg muligheten til å laste ned nødvendige kodeker, dersom du skulle spille av en fil du ikke har installert kodeker for. Dette fungerer ganske bra for de aller fleste formater, unntatt enkrypterte DVD-er.
Enkypterte? Jaha ja... Ellers en flott artikkel :) Hadde bare skjermkort-driverne tillatt meg ulik oppløsning på mine to skjermer, skulle jeg vurdert å bruke det.

 

Fikset!

Lenke til kommentar
To tips først:

-Når du tar screenshot i Windows bruker du ALT-PrtScr.

-Når du tar screenshot bruker du PNG og ikke JPG.

 

I bildet hvor du kan sette skjermoppløsning, hvorfor vises bare én monitor? Har ikke maskinen utgang for ekstern skjerm?

 

Fælt til mas. Når jeg begynte å skrive for et år siden hakka alle på meg fordi jeg brukte png fremfor jpg også kommer du :p Hvorfor skal jeg bruke png? Er det virkelig verdt den ekstra båndbredden?

 

Og hvorfor ALT+PrtScr?

 

Prøver ikke å være negativ eller noe her, men greit å vite begrunnelsen bak tipsene dine :p

 

Og joda, den bærbare maskinen har vga og hdmi utgang. Men hvor jeg er har jeg ingen annen skjerm for øyeblikket (ekke hjemme).

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

  • Alt + PrntScrn tek skjermskot av kun det aktive vindauget, i staden for heile skjermbiletet Det sparer deg for jobb, då du slepp å beskjære biletet i ettertid.
  • For dei fleste skjermskot (dei som ikkje inneheld foto o.l.) er 8-bits PNG til vanleg betre enn JPG. Ein får både betre kvalitet (slepp dei typiske JPG-artifaktane) og ofte mindre filer.

Lenke til kommentar
  • Alt + PrntScrn tek skjermskot av kun det aktive vindauget, i staden for heile skjermbiletet Det sparer deg for jobb, då du slepp å beskjære biletet i ettertid.
  • For dei fleste skjermskot (dei som ikkje inneheld foto o.l.) er 8-bits PNG til vanleg betre enn JPG. Ein får både betre kvalitet (slepp dei typiske JPG-artifaktane) og ofte mindre filer.

 

Takk skarru ha! Skal ha dette i baktanke til neste gang :)

Lenke til kommentar
Når jeg begynte å skrive for et år siden hakka alle på meg fordi jeg brukte png fremfor jpg også kommer du :p Hvorfor skal jeg bruke png? Er det virkelig verdt den ekstra båndbredden?

Om jeg husker rett var nok jeg én av de som klage da. :w00t:

 

Det er rett og slett en vurdering av bruksområde.

PNG : God komprimering på enklere bilder med mye like farger og store ensfargde flater. Lossless som betyr ingen tap i kvalitet. Ved avanserte bilder som dine fire-fem megapixlers screenshots fra i fjor med avansert skrivebordsbakgrunn ( om jeg husker rett ) blir filstørrelsen uforsvarlig stor, men ved screenshot av et programvindu uten desktopbakgrunn passer PNG flott og bevarer samtidig lesbarheten av font.

JPG : God komprimering på avanserte bilder med stor mengde farger. Den lossy komprimeringen ødelegger derimot de fineste detaljene og legger til artifacts som betyr at f.eks fonter vil se stygge ut.

Lenke til kommentar

Ettersom standarden på bredbånds linjer økes og økes og vi forhåpentligvis kan legge om til 'the grid' om ikke så lenge,relativt, ser jeg ingen grunn til å bruke jpg. Jeg ville heller valgt å argumentere i den retning mot historie og framtid, og at om ikke så lenge, noen vil si allerede nå, så er ett bilde som tar 4-5MB ingenting.

Lenke til kommentar
  • Alt + PrntScrn tek skjermskot av kun det aktive vindauget, i staden for heile skjermbiletet Det sparer deg for jobb, då du slepp å beskjære biletet i ettertid.

Litt OT, men for windows brukere så har du

 

Alt Gr + Prnt Scrn = Aktivt vindu

Ctrl + Prnt Scrn = Hele skjermen

 

hvis noen skulle lure ;)

--

 

Sitter på Ubuntu 8.04 x64 nå, og er godt fornøyd. Har ikke lagt merke til noe dårlig eller mangelfull oversettelse, men jeg har ikke sett etter det. Har opplevd at hele systemet ser ut til å henge seg (fryser) en liten stund, før det våkner opp igjenn. Men dette er nok noen av programmene jeg kjører i det øyeblikket som er skyld i. Oppløsningen har hatt en tendens til å stille seg tilbake til 640x480, men en restart av X (ctrl+alt+back space) løser dette, finnes sikkert en løsning for å fikse det permanent, men det har ikke irritert meg nok til at jeg har begynt å se etter en ;)

Må si meg enig i at å pusse litt på utseende til tider hjelper en del på første inntrykket, jeg er vant med Fedora. Det ser meget "primitivt" ut når grub/boot loader kun har svart bakgrunn med hvit tekst. En tur innom Gnome-look.org eller Kde-look.org for å laste ned noen nye splash screens + installasjon av Startup-manager, så var det veldig enkelt få det til å se litt penere ut.

 

Så langt ser det meste bra ut, men har kun kjørt Ubuntu i noen få dager. Ellers nok en god linux artikel :)

Lenke til kommentar

Fin artikkel dette her :)

 

Oversettelsen har vært for mangelfull. Men det har ikke vært mangel på innsats i beta-perioden heller, for det ligger mengder med forslag og endringer i launchpad, og svært lite av dette har blitt synkronisert den siste måneden.

 

Versjon 8.04.1 er vel planlagt 1. juli i år, så kanskje det kan passe med en litt oppdatert test som sjekker om oversettelsen og småfeil er utbedret?

Lenke til kommentar

Fin artikkel!

 

 

Installerte rett før helgen Ubuntu på en gammel p3 500 mhz maskin, og ting gikk egentlig veldig greit.

 

Grafikken ser ganske bra ut(har ikke lagt innpå noen drivere for skjermkort eller andre ting) og det fungerer greit selv på bare 256 mb sd(?)-ram.

Lenke til kommentar
Sitter selv med ubuntu 8.04, men vurderer å dual boote med en annen distro for å teste ut kde. Må liksom finne ut hva jeg liker best.

 

Du kan installere KDE og så velge å bruke det eller Gnome ved logg inn-vinduet.

 

Enkleste måte å teste KDE på i Ubuntu er å skrive følgende i terminal:

 

sudo apt-get install kubuntu-desktop

 

Og hvis du vil teste KDE 4 så bruker du følgende fremgangsmåte:

 

http://kubuntu.org/announcements/kde-4.0.4.php

 

Ellers vil jeg si at jeg nok ble litt skuffet over 8.04. Jeg hadde nok urealistisk høye forventninger til flerskjerm og dockingbiten. De har gjort en del forbedringer, men det hjelper ikke når maskina rett som det er tryner når jeg setter den i dockingen, eller at xorg nekter å starte slik at jeg må reboote for å få bilde på skjermen. Så kan man jo diskutere om dette er xorg eller nvidia sin feil, da jeg bruker nvidia sin offisielle driver.

 

-KJ

Lenke til kommentar
  • Alt + PrntScrn tek skjermskot av kun det aktive vindauget, i staden for heile skjermbiletet Det sparer deg for jobb, då du slepp å beskjære biletet i ettertid.

Litt OT, men for windows brukere så har du

 

Alt Gr + Prnt Scrn = Aktivt vindu

Ctrl + Prnt Scrn = Hele skjermen

Her tek du (delvis) feil, det er akkurat det same i Windows. PrntScrn (eller Ctrl + PrntScrn) for heile skjermen, Alt + PrntScrn for det aktive vindauget.
Lenke til kommentar

Jeg syntes jeg observerte noe gnaging fra en Microsoftbruker et eller annet sted i denne tråden? Det er noe besnærende ved at man tilhører en brukergruppe med +/- 85% av verdensmarkedet og føler seg truet av den skarve prosentent som bruker Linux. Det forteller meg at det er mye bra ved Linux som gir reell grunn til bekymring hjemme hos Microsoft? Det er vel enten snakk om ubegrunnet frykt (en fobi) eller at de har fått en real utfordrer? :tease:

 

Backup bør man ta regelmessig - og spesielt før man oppgraderer et OS. Så jeg er nok ikke helt enig med Skinney her.

 

Er helt enig i at Ubuntu er et godt valg for førstegangsbrukere av Linux. Det kan også være fordelaktig å holde seg til den inntil en har blitt litt stuevarm i Linux - før man begynner å installere alle mulige varianter og andre distroer - ettersom man "stort sett" får gjort de samme greiene i alle distroer.

 

Ubuntu 8.07

Når Ubuntu 8.07 lanseres tenker jeg at de aller fleste av bug'ene er fikset. (8.07 dukker nok ikke opp, men 8.04.1 har milepel 01 Juli 2008, og ifølge Ubuntu kan det se ut som om det er release 07 Juli.) Det kan også se ut som om neste versjon blir 8.11 istedet for 8.10... Det er svært bra at de velger en 8.04.1 versjon denne gangen slik at man kan laste ned en relativt bugfree iso om ikke så alt for lenge. Dette er jo en LTS men det hadde vært en fordel om det ble standard med en X.xx.1 release av alle distroer....

 

Jeg skal ikke klage, for jeg har installert 8.04 tidlig mot bedre vitende - ettersom jeg fortsatt mener at man bør vente minst 1 mnd etter release før man installerer Ubuntu :tease:

 

Jeg tror ikke det er så forferdelig mange som beholder utseende i Ubuntu, men det er effektivt fordi det er delte meninger som skaper diskusjon og omtale. Det "spesielle" utseendet er godt gjenkjennbart - slik Nikelogoen er det, og det er kanskje hensikten? Ja, det vil si i tillegg til den afrikanske assosiasjonen som Ubuntu liker å bruke da... Om man ikke liker det kan man jo bare skifte wallpaper og tema?

 

Positivt at de har inkludert Envy NG i repo etter litt grynting blant utviklerne, og jeg mener at fontene har blitt bedre (?) Jeg har heller ikke hatt noen problemer med "broken packages" som var et problem i Ubuntu 7.10. Ikke minst fungerer automounting av usbstick, smartkortleser og mobiltelefon (minnekort) utmerket i 8.04 - mulig det kan ha noe med at jeg ikke har installert NTFS-config denne gangen?

Noen av utfordringene med denne distroen sålangt:

Prism, Evolution og FF 3,0 b5 starter i offline mode (ikke sikkert dette gjelder alle maskiner)

Trøbbel med Broadcomdriveren (B43) - kortet er støttet og fungerte fint da jeg la inn debiankernel i Ubuntu

Det er også trøbbel med ralink (fix ute) og atheros wifi

Flash/Java i FF 2.0 og 3.0 - fikset her, men sider med mye flash henger oftere enn i 7.10 (bruker nå FF 2 og FF 3 nightly)

Jeg har også trøbbel med å få installert driveren til TVkortet mitt (som b.la skal fungere fint i Debian). Utvikleren mener det skyldes at Ubuntus kernel har en hel rekke forskjeller fra en standardkernel. Jeg installerte Debiankernel - og jaggu funket wifi (B43) bedre enn det noen gang har gjort.

 

Slik jeg ser det vil mange førstegangsbrukere være tjent med å vente til 8.04.1 - men man MÅ ikke vente - jeg tror bare at brukeropplevelsen vil bli vesentlig bedre :thumbup:

 

Uansett er det en fordel å sjekke i Launchpad før installasjon slik at en unngår problemer. https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+milestone/ubuntu-8.04.1

 

Nok en bra artikkel fra Skinney :thumbup:

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Først må det bare sies at det at hardware.no har en skribent med høy kompetanse og stort engasjement når det gjelder Linux gjør nettsiden mange ganger så interessant som den ellers ville ha vært!

 

Når det gjelder utsagnene om at ubuntu er "Kongen av brukervennlighet" og at den er "stabil som et fjell", vil jeg kanskje ikke være helt enig.

Jeg bruker for tiden en anne Debian-basert distro jeg mener det burde vært langt større fokus på. MEPIS 7.0 baserer seg i hovedsak på Debian Etch (stable), men har samtidig en del pakker av nyere dato for å gjøre den mer "bleeding edge", samt mer brukervennlig. For eksempel har den i stedet for Debians 2.6.18 (eller noe) 2.6.22 SMP-kernel kompilert for i686. (Ubuntu Hardy har vel 2.6.24, men kompilert for i386 og er IKKE SMP) Dessuten har den Openoffice 2.3, KDE 3.5.8 osv osv. Samtidig følger proprietær Nvidia- og ATI-driver med, samt det meste av codecs og noen gode konfigurasjonsverktøy som gjør en del ting enda enklere enn i Ubuntu. Det stabile Debian 4.0-baserte kjernesystemet sørger for at distribusjonen faktisk føles stabilt som et fjell (noe IKKE Kubuntu gjør..) Men brukervennligheten, hardwarestøtten osv er etter min mening minst like god som Ubuntus. Dessuten opplever jeg den som langt raskere og mer responsiv, og f eks ytelse i GoogleEarth ligger på WinXP-nivå heller enn laggy Vista-nivå som Ubuntu (

gjelder min hardware..tar forbehold om at andre kan oppleve det annerledes). Dessuten gjør det faktum at Mepis nå bruker Debians toolchain, gjøre en dist-oppgradering langt mer "smooth" enn den gjør med ubuntu(på grunn av den unike måten hver Ubunturelease byggees). Yess, det var det, måtte bare informere om at det faktisk finnes andre brukervennlige og mer tabile distribusjoner nn ubuntu. Dette er i hvertfall noe å tenke på for de som måtte vurdere Kubuntu.

Lenke til kommentar

En flott artikkel men det er en ting jeg er uenig i, hvorfor skal en "piffe" opp utseende for en hver pris hver gang en releaser noe? Det som faktisk teller er at det bak fasaden fungerer slik det skal, det er veldig lett å tryne når du skal ordne masse "fancy crap" hehe ja, Vista er et skole eksempel på akkurat det. Har både ubuntu og vista, vista fyrer jeg bare opp når jeg skal spille alt annet gjør jeg på ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...