Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

Å kalle dette for et lite filleproblem er tull, dette er gjeldende i så godt som samtlige artikler på bruket, og indisiene tilsier at svært mange brukere mener de har tatt en feil avgjørelse.

Det eneste indisiene tilsier er at det er en liten gruppe her på forumet som har hengt seg fullstendig opp i dette lille..ja filleproblemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har tydeligvis hengt deg opp i dette «filleproblemet» du også, men du står ikke for iPod. Så noen er det iallfall som reagerer, som ikke stemmer for iPod. Det er rimelig å anta at de som bryr seg også har tatt seg bryet med å slenge inn en stemme i undersøkelsen (har du?), slik at argumentet blir som følger: 75% av de som bryr seg nok til å gi uttrykk for sin mening støtter iPod.

 

Da blir undersøkelsen representativ for de som bryr seg, og for resten er det klinkende likegyldig, så vi trenger ikke et representativt utvalg av dem.

 

:thumbup:

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Du har tydeligvis hengt deg opp i dette «filleproblemet» du også, men du står ikke for iPod. Så noen er det iallfall som reagerer, som ikke stemmer for iPod.
Jepp. Men jeg er hvertfall i høyeste grad klar over at det er et filleproblem, i motsetning til enkelte andre her. Grunnen til at jeg i det hele tatt fortsatt deltar er at det er underholdende å se hvordan enkelte fullstendig klikker på dette. :)
Lenke til kommentar

Nah, jeg synes også det er et filleproblem, men når Hardware-redaksjonen selv først velger å gjøre et stort poeng ut av det, så synes jeg de skal få høre reaksjoner deretter. Jeg reagerer først og fremst på dobbeltmoral og hykleri, ikke vedtaket i seg selv.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Å kalle dette for et lite filleproblem er tull, dette er gjeldende i så godt som samtlige artikler på bruket, og indisiene tilsier at svært mange brukere mener de har tatt en feil avgjørelse.
Det eneste indisiene tilsier er at det er en liten gruppe her på forumet som har hengt seg fullstendig opp i dette lille..ja filleproblemet.

For brukere er det et filleproblem. For en nettside som skal tas seriøst er det neppe et filleproblem at de blir utfordret av språkrådet.
Lenke til kommentar
For brukere er det et filleproblem. For en nettside som skal tas seriøst er det neppe et filleproblem at de blir utfordret av språkrådet.

Jeg vil heller kalle det et større problem for språkrådet at de drar ned buksa og velvillig lar seg rævkjøre av utenlandsk storindustri. Om dette er måten de skal forsøke å ta vare på språket vårt synes jeg deres oppgave begynner å bli utspilt.

Lenke til kommentar
For brukere er det et filleproblem. For en nettside som skal tas seriøst er det neppe et filleproblem at de blir utfordret av språkrådet.

Jeg vil heller kalle det et større problem for språkrådet at de drar ned buksa og velvillig lar seg rævkjøre av utenlandsk storindustri. Om dette er måten de skal forsøke å ta vare på språket vårt synes jeg deres oppgave begynner å bli utspilt.

Hehe.. Det er lov å være uenig med språkrådet, men i så fall må det komme klarere fram hvorfor. Om feks en avis feks blir kritisert av språkrådet så hadde jeg forventet en leder som svarte på kritikken og presiserer hvorfor de har tatt det standpunktet de har.
Lenke til kommentar
Jeg vil heller kalle det et større problem for språkrådet at de drar ned buksa og velvillig lar seg rævkjøre av utenlandsk storindustri. Om dette er måten de skal forsøke å ta vare på språket vårt synes jeg deres oppgave begynner å bli utspilt.

Skjønner liksom ikke hvor dere har dette fra? Er rett og slett dumhet, eller mindre viten som gjør folk ta et valg hvor de ikke vil skrive navnet på et produkt, o.l. Er meg en gåte at noen kan virkelig være så langt bak mål. Og komme her å si at det bedre kvalitetet ved å konsekvent skrive navnene feil. Det er jo toppen av ræva journalistikk. Skal ikke journalister holde seg til fakta? iPod er fakta, ikke Ipod som er noe helt annen enn det omtalte produktet. j.f. iPod touch, iPod nano, etc.

 

Birger :)

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen deres er "at vi ønsker å skrive alle produsent- og produktnavn så likt som mulig er ikke at vi ønsker å diktere språket, fortelle andre hvordan de skal skrive eller for å belære deg om hva som er rett og galt".

 

Hele påstanden er for meg latterlig. De ønsker ikke at andre skal diktere språket i artiklene deres. Det er ikke snakk om å diktere, det er snakk om å skrive navn. Korrekt også faktisk. Argumentene går ikke på det f.eks Vice snakker om "å redde språket" (pubertalt som nevnt, ja), men om at hardware ikke vil bli diktert. Jeg føler ikke at jeg blir diktert når jeg skriver navnet på andre personer, og jeg akter å skrive navnet deres rett. Å skrive Ipod blir for meg det samme som å kalle kompisene mine for tobias, ole martin og dennis.

 

De har ikke holdbare argumenter for å opprettholde denne praksisen. Den er til og med så vag at de må grunngi grunnen med en utdypning:

 

Vi ville aldri tillatt en produsent å bestemme hva vi skal skrive om et produkt, og vi ville heller aldri tillatt at en produsent ville diktere hva vi skal mene om et produkt. Dette er viktige prinsipper i en fri presse.

 

Nei, der ingen produsenter som ber dere om å skrive noe om produktene deres. Der er helt korrekt at dette er et viktig element i en fri presse. Dette forhindrer en ikke fra å skrive egennavn rett, slik produsenten har navngitt produktet.

 

Prestisje, det er det det er snakk om.

Lenke til kommentar

Som sagt, de ønsker ikke å bidra med utbredelsen og forsøplingen som "logospråk" er med på å innføre. Enkelt og greit. Kanskje er det vanskelig å være 100% konsekvent i absolutt alt, men det er fullstendig irrelevant. :shrug:

 

Skjønner liksom ikke hvor dere har dette fra? Er rett og slett dumhet, eller mindre viten som gjør folk ta et valg hvor de ikke vil skrive navnet på et produkt, o.l.

At det i dine øyne er dumhet å forsøke å unngå språkforsøpling sier vel mer om deg enn om amobil...

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager er det irrelevant, om jeg tør spørre?

 

Jeg vil gjerne se deg prøve å motargumentere fåfengtheten i å forfekte en ordning som angivelig motvirker språkforsøpling samtidig som en ikke bryr seg det grann om hvorvidt man følger konsistente grammatiske regler.

 

Du kan vel like gjerne bare gi deg med provokasjonene, Vice, argumentasjonsmessig er du fullstendig på bærtur.

Lenke til kommentar

Kan noen (redaksjonen eller Vice kanskje?) fortelle oss hvorfor "Logospråk" forsøpler artiklene? Er det ikke lettere for alle om man leser det samme navnet likt uavhengig av hvor man leser det? Vil si at omskrivninger av navn forsøpler mer enn å skrive navn som de var ment.

 

Ikke begynn med "Norsk grammatikk sier at bla bla bla", navn har ikke noe med, og vil aldri ha noe med norsk grammatikk å gjøre. (Bortsett i det de blir laget, så fremt firmaet er norsk)

 

Jeg synes redaksjonen heller burde bruke tida si på å rette opp de feilene i artikklene som faktisk har noe med norsk grammatikk å gjøre, enn å finne på egene tulleregler.

Lenke til kommentar
Skjønner liksom ikke hvor dere har dette fra? Er rett og slett dumhet, eller mindre viten som gjør folk ta et valg hvor de ikke vil skrive navnet på et produkt, o.l.

At det i dine øyne er dumhet å forsøke å unngå språkforsøpling sier vel mer om deg enn om amobil...

Personangrep kan du spare deg for.

 

(Bilde: Istock/EricHood/montasje)

Fra selveste hovedartikkelen. Eller gjelder vedtaket kun produkt-/merke- og organisasjonsnavn, men ikke personlige pseudonymer og kallenavn? Det er greit å klargjøre slikt.

 

Som sagt, de ønsker ikke å bidra med utbredelsen og forsøplingen som "logospråk" er med på å innføre. Enkelt og greit. Kanskje er det vanskelig å være 100% konsekvent i absolutt alt, men det er fullstendig irrelevant. :shrug:
Du må gjerne være uenig, for all del. Kanskje fører ikke iPod og GeForce til den helt store forsøplingen av en redaksjonell tekst. Men fra vårt ståsted handler det om å være konsekvent. Et sted må grensen gå.

Det er ikke irrelevant når Hardware selv så bastant går ut og offisielt erklærer at de skal være konsekvente. Jeg vil også poengtere at det er nær sagt umulig å være konsekvent her når det medfører konsekvenser ikke bare for produktnavn, men også for egennavn og tydeligvis(?!) for initialforkortelser når de blandes med vanlige ord, og jeg ser helst at HW har baller nok til å innrømme en feil; jf. (Kilder: VG Nett, Foto.no, Photo district news).

 

Først er det egennavn kontra nettadresser (Foto, Foto.no, (http://www.)foto.no) og hva som skal ha stor forbokstav og ikke. Så er det regler for stor forbokstav etter kolon. Men dette går på finurligheter blant kolonreglene, så den skal jeg la være, og eventuelt ta opp igjen hvis jeg føler for å pirke på journalisters grammatiske kunnskaper.

 

Det hersker full forvirring. Først var det Pdnonline, og jeg reagerer på at man kødder med initialforkortelser (eg. PDNonline eller PDNOnline; PDN = Photo District News), som ikke var en del av vedtaket. Eller var det det?

 

i-en i iPod står for internet; en initialforkortelse endret fra majuskel til minuskel, og fungerer samtidig som et prefiks, felles for en serie produkter fra Apple. Jeg synes ikke det kvalifiserer til trassangrep overfor Apples markedsføringsstrategi noe mer enn PS1, PS2 og PS3 som former en serie spillkonsoller fra Sony. Fy, Sony!

 

Forresten heter det ikke PS lenger, men P. Eller er det Ps? Hvorfor Ps fremfor Pl, Pa, Py, Pt, Pi, Po eller Pn, nå som man ikke lenger har en ytterligere versal å forholde seg til inni navnet? Men nok oppmerksomhet til Sony.

 

Nå er det Photo district news, til tross for at man vedtok å skulle beholde store forbokstaver ved flere ord der opprinnelig skrivemåte tilsier dette. VG Nett, derimot, går den andre veien. Da respekterer man plutselig VG Netts egen skrivemåte. Hva Apple og PDN har gjort for å fornærme HW, som VG og Sony ikke har gjort, vet ikke jeg. Forskjellsbehandling og dobbeltmoral er nøkkelord her.

 

Nei da, jeg har full forståelse for at det er vanskelig å holde alle ballene i lufta nå, og det er også et poeng: Hva i all verden skal det være godt for når journalistene bes om å være konsekvent, men ikke har peiling på hva regelen gjelder og ikke?

 

Selv leste jeg Ipod lenge før det ble offisielt annonsert; jeg merket meg noen små reaksjoner og spørsmålstegn her og der, men tenkte ikke mer over det. Men nå etter vedtaket er det fullstendig kaos. Hva er vitsen?

 

Så brukes norske skriveregler som argument for, og man får selveste Språkrådet på nakken som sier seg blankt uenig. Plutselig har man snudd på en femøring, og norske språkregler skal faen ikke få bestemme over HW! Jaha ... :roll:

 

Ein kan ikkje endre namnet på organisasjonen 4H Norge til Fireh Norge fordi ein ikkje liker skrivemåten.

Så er det lesbarhet og brukervennlighet. Hva er mer brukervennlig enn å la brukerne få lese det de er vant til? Tull og tøys. Og som noen nevnte tidligere: Ikke fornærm brukernes intelligens ved å spille språklig verge gjennom innbilt å skulle verne brukerne for «skjult reklame». Herre Jesus, for et rot! – og jeg er ikke det minste religiøs av meg.

 

Har man i det hele tatt noen argumenter igjen som brukerne ikke har stukket hull på?

 

Har sagt det før og sier det igjen: Om Hardware bare kan si at de gjør dette fordi de føler for det, så har ikke jeg eller noen andre noe vi skulle ha sagt. Det er falsk argumentasjon jeg reagerer på; dét, inkonsekvens når det motsatte er erklært (men overgangsfase, greit nok) og dobbeltmoral (Ipod og Geforce, men McGregor; Pdnonline, men PDN og NRK; Photo district news, men VG Nett). Respekt for opprinnelig skrivemåte som strider mot norske språkregler (VG Nett), men ikke respekt for opprinnelig skrivemåte som også strider mot norske språkregler (iPod). Hæ?! :huh:

 

[/pepper]

 

 

Edit: Fra Gamer:

 

BitTorrent-teknologien gjør at filen sendes mellom lesere som har lastet den ned. Dette gir også høyest nedlastingshastighet. For å laste ned via BitTorrent trenger du en klient. Vi anbefaler ABC eller uTorrent.

Jau. Populært vedtak. Bittorrent og Utorrent blir liksom ikke det samme.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
For brukere er det et filleproblem. For en nettside som skal tas seriøst er det neppe et filleproblem at de blir utfordret av språkrådet.

Jeg vil heller kalle det et større problem for språkrådet at de drar ned buksa og velvillig lar seg rævkjøre av utenlandsk storindustri. Om dette er måten de skal forsøke å ta vare på språket vårt synes jeg deres oppgave begynner å bli utspilt.

Hehe.. Det er lov å være uenig med språkrådet, men i så fall må det komme klarere fram hvorfor. Om feks en avis feks blir kritisert av språkrådet så hadde jeg forventet en leder som svarte på kritikken og presiserer hvorfor de har tatt det standpunktet de har.

Det var vel akkurat dette denne tråden var ment som en oppklaring på da...

En forumtråd er ikke et svar til språkrådet. Det er å gjemme saken og håpe at ting går forbi i det stille. Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Siste nytt fra språkrådet: Språkrådet har i samarbeid med 5-6 illsinte forumbrukere utviklet flere verktøy som skal være med på å lette forståelsen og øke graden av konsekventhet i artikler som publiseres på norske websider. Det anbefales på det sterkeste fra språkrådets side at disse verktøyene brukes før publisering: http://www.degraeve.com/translator.php

:lol:

Takk, da er vi tydeligvis endelig enige. Du synes det er latterlig å forandre originaltekst til noe uforståelig vrøvl, vi synes det er latterlig å forandre originaltekst til noe uforståelig vrøvl.

 

Edit: Generatoren var i det minste konsekvent.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar
Skjønner liksom ikke hvor dere har dette fra? Er rett og slett dumhet, eller mindre viten som gjør folk ta et valg hvor de ikke vil skrive navnet på et produkt, o.l.

At det i dine øyne er dumhet å forsøke å unngå språkforsøpling sier vel mer om deg enn om amobil...

Forsøpling er noe som skjer, når en gjeng med rare mennesker skal endre navn til hva de selv føler for. Nuff said!

 

Birger :)

Lenke til kommentar

Finner brudd på Hardware-gruppens interne skriveregler hver dag. Straffes ikke skribentene hardt nok når de gjør feil? Hva med bøter?

 

«AntiVir 8 lansert».

http://www.hardware.no/artikler/antivir_8_lansert/50774

 

Edit: Ops, fant visst denne nyheten i sammenheng med testen av AVG, og la ikke merke til datostemplingen som var 16. april — et par uker før Hardware forandret norskreglene sine.

 

Edit2: Hoi. Ser man det, en feil på førstesiden: «De mest aktuelle brikkesettene for LGA775-plattformen finner vi for tiden i Intel P35, X48 og nForce 700-serien».

http://www.hardware.no/artikler/hovedkort/4812

 

Edit3: Tar én til før vi hopper til sengs: «Kilde: TorrentFreak»

http://www.hardware.no/artikler/krever_78_...irate_bay/51805

Endret av Eventh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...