Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

iPod er vel en av de logoene som er bedre utformet. Ingen tvil om det. Men når vi tillater det ene, så må vi nesten tillate det andre. Det enkleste er å sette grensen et sted, ellers må i ytterste konsekvens hvert navn diskuteres i plenum hver gang noe nytt dukker opp.

Det er jo omtrent dette som skjer når man absolutt skal være så konsekvent. Det er ikke gjennomførbart, så hvorfor late som A er så uhyre viktig når man uansett ikke er i stand til å si hverken B eller C?

 

Det finnes argumenter for og mot, og disse er diskutert og veid opp mot hverandre på forhånd. Vi landet på vårt standpunkt av forskjellige grunner, og så vidt jeg kan se er de presentert i opprinnelig artikkel, i begynnelsen av denne tråden og i flere svar her. At det finnes brukere som er uenige har vi full forståelse og respekt for.

Argumentene i opprinnelig artikkel holder ikke mål, noe som for lengst er blitt ettertrykkelig demonstrert av mange, mange brukere. Redaksjonen sitter igjen med fordi vi har lyst.

 

De siste par ukene har vist at dere ofte er på tynn is når skribenter selv skal revidere skrivemåter av egennavn. Da må det da være mye tryggere, mer tidsbesparende m.m. å forholde seg til opprinnelig skrivemåte, så slipper man å rote med dette iallfall.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(snip) jeg og sikkert andre, lurer nok fortsatt på hvordan deres holdning til dette med å respektere produsentene og deres varemerker og skrive navnet på produktene slike de gjør det selv?

 

Vi respekterer vel produsentene like mye som de respekterer vår redaksjonelle frihet vil jeg tro. Det har så vidt jeg har fått med meg ikke kommet noen reaksjoner på dette fra produsenthold.

Om dette skyldes redsel for å gjøre seg upopulær skal jeg ikke spekulere for mye i, men jeg føler vi har en åpen og udramatisk dialog med produsentene som lager produkter vi omtaler.

 

Som sagt så er det nok ikke noe nevneverdig forandring for Amobil å følge disse nye reglene, men for harware.no for eksempel, ser jeg på dette som en umulighet å gjennomføre uten å skape et kaos uten like og hive all respekt for produsenter og produkter ut av vinduet.

 

Og der ligger utfordringen vår :)

 

Jeg vet ikke hvor nær produsenter tar seg av dette. Om de syns det var respektløst regner jeg med at noen hadde hintet om det.

 

Men det er interessant at det fra leserhold svært ofte blir påpekt at Ipod er feil, mens å skrive for eksempel Netcom i stedet for "NetCom", Djuice i stedet for "djuice", I550 i stedet for "i550" så vidt jeg kan huske aldri har blitt påpekt.

 

Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men det har vel kanskje med at det er mange som har et nært forhold til liten-i-produkter. Klart mange vil syns at det er uvant at i-en plutselig ble I.

 

Det ser imidlertid ikke ut til at stor I har gjort veldig mye for lysten til å lese om iProdukter, da minst like mange leser disse artiklene som før. Så jeg vet ikke om jeg er enig i argumentet om at det gjør det vanskelig å oppfatte hva som omtales. I så fall burde dette gitt utslag i mer enn meningsytringer fra enkelte.

 

Det hele koker vel ned til spørsmålet om hvorvidt vi utviser ringeakt for produsentene. Jeg er overbevist om at vi ville mottatt tilbakemeldinger dersom en produsent reagerte veldig på dette. Amobil har ikke mottatt noen slike.

 

Det jeg syns er veldig positivt er at det er mange Hardware-brukere er opptatt av hva vi gjør, og engasjerer seg slik som dette. Vi hadde syns det var mer skummelt om ingen reagerte i det hele tatt. Jeg forstår og respekterer de fleste motargumentene i denne og andre tråder, og syns det er flott å se et slikt engasjement rundt hva Norges beste teknologinettsteder bedriver i spaltene sine :)

Lenke til kommentar
Men det er interessant at det fra leserhold svært ofte blir påpekt at Ipod er feil, mens å skrive for eksempel Netcom i stedet for "NetCom", Djuice i stedet for "djuice", I550 i stedet for "i550" så vidt jeg kan huske aldri har blitt påpekt.

Ipod er blitt galleonsfiguren for denne debatten, og er dermed representanten for alle de andre. At man ikke har klaget på andre er iallfall for min del fordi jeg ser at disse er i tråd med vedtaket (jeg pirker først og fremst der man strekker vedtaket utenfor sitt virkeområde), så i denne tråden forholder jeg meg først og fremst til galleonsfiguren. Hva NetCom/Netcom gjelder så er det faktisk ikke like synlig som for iPod/Ipod, så det er litt av en galleonsfigur dere har valgt som virkelig synliggjør forskjellen. :p

 

Edit: Skrev litt mer + leif.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Hardware-nettverket burde hatt en talsmann. Når flere fra Hardware-nettverket uttaler seg med til dels tåpelige kommentarer, tar det hele seg bare enda verre ut.

En redaksjon etter regelboka skal de fremstille seg som, men slik det er nå virker det ikke proffesjonelt.

Som forventet var det ingen som kommenterte dette.

Lenke til kommentar

 

Se første innlegg i denne tråden.

 

"Person- og stedsnavn følger vanlige rettskrivingsregler, altså blir "McGregor" ikke "Mcgregor", da første ledd "Mc" henviser til "sønn av" i etternavn på gælisk. På samme måte vil et navn som "van Lindten" ha liten forbokstav, da første ledd henviser til "fra" eller "av", som i "Jens fra Lindten". Firmanavn som er utformet slik, for eksempel McAfee, skal følgelig skrive slik de står."

Lenke til kommentar
Se første innlegg i denne tråden.

 

"Person- og stedsnavn følger vanlige rettskrivingsregler, altså blir "McGregor" ikke "Mcgregor", da første ledd "Mc" henviser til "sønn av" i etternavn på gælisk. På samme måte vil et navn som "van Lindten" ha liten forbokstav, da første ledd henviser til "fra" eller "av", som i "Jens fra Lindten". Firmanavn som er utformet slik, for eksempel McAfee, skal følgelig skrive slik de står."

Er riktig det - "produktplassering" er godgjent av hw.no når egennavnet er et slektsnavn feks. Blir spennende å se hva hw.no sin løpende definisjon av rettskriving blir den dagen McAffee introduserer McAffeeWare :D
Lenke til kommentar
Se første innlegg i denne tråden.

 

"Person- og stedsnavn følger vanlige rettskrivingsregler, altså blir "McGregor" ikke "Mcgregor", da første ledd "Mc" henviser til "sønn av" i etternavn på gælisk. På samme måte vil et navn som "van Lindten" ha liten forbokstav, da første ledd henviser til "fra" eller "av", som i "Jens fra Lindten". Firmanavn som er utformet slik, for eksempel McAfee, skal følgelig skrive slik de står."

Hva er det John McAfee har gjort for å fortjene forskjellsbehandling som Steve Jobs ikke har gjort?

Lenke til kommentar
Blir spennende å se hva hw.no sin løpende definisjon av rettskriving blir den dagen McAffee introduserer McAffeeWare :D

 

McAffeeware?

 

Se første innlegg i denne tråden.

 

"Person- og stedsnavn følger vanlige rettskrivingsregler, altså blir "McGregor" ikke "Mcgregor", da første ledd "Mc" henviser til "sønn av" i etternavn på gælisk. På samme måte vil et navn som "van Lindten" ha liten forbokstav, da første ledd henviser til "fra" eller "av", som i "Jens fra Lindten". Firmanavn som er utformet slik, for eksempel McAfee, skal følgelig skrive slik de står."

Hva er det John McAfee har gjort for å fortjene forskjellsbehandling som Steve Jobs ikke har gjort?

 

Brukt navnet sitt på produktet?

Lenke til kommentar

 

Se første innlegg i denne tråden.

 

"Person- og stedsnavn følger vanlige rettskrivingsregler, altså blir "McGregor" ikke "Mcgregor", da første ledd "Mc" henviser til "sønn av" i etternavn på gælisk. På samme måte vil et navn som "van Lindten" ha liten forbokstav, da første ledd henviser til "fra" eller "av", som i "Jens fra Lindten". Firmanavn som er utformet slik, for eksempel McAfee, skal følgelig skrive slik de står."

 

Men det er jo et produkt, og ikke en person eller sted. Hvis det var noen som het iVar, og kalte sitt produktet sitt iVar, hadde dere ikke skrevet Ivar da?

Lenke til kommentar
Men det er jo et produkt, og ikke en person eller sted.

 

Dette er, enten man liker det eller ikke, et godt argument. Mcafee ifølge hw.nos regler, men McAfee for dem som liker å forstå ordene de leser.

 

Ellers synes jeg Trond kommer med det beste poenget så langt: Dersom prinsippene blir så faste at de blir umulige å holde seg til, spørs det om det ikke hadde vært like greit å utvise skjønn:

 

- Skal man skrive iPod, gjør man det som andre ord i setningen for å unngå at setningen begynner med liten bokstav. Slik beholder man den logografiske avkodingen hos leseren.

 

- Ord som "Driv3r" eller "Se7en" skjønner jeg ikke at skal være et problem i denne sammenhengen, så lenge det er fullstendig uproblematisk (og helt vanlig) å skrive "Driver 3" og "Seven". Det koster heller ikke mange kalorier å presentere det "ekte" navnet i en parantes i teksten, slik at folk er sikre på hvilket produkt de leser om.

 

Mitt forslag til hw.no er følgende: La rettskrivingsmanifestet ligge, la trass være trass og bruk ordene og stavemåtene vi er vant til å lese og som er lette å dekode. Mye motvilje kunne vært unngått.

Lenke til kommentar
Som nevnt i opprinnelig post, så er bakgrunnen for vedtaket ønske om å skrive merkenavn så nøytralt som mulig og unngå logospråk. Amobil, som jeg er ansvarlig for, har hatt denne praksisen lenge. Vi syns det fungerer bra, selv om enkelte feil av og til dukker opp.

Det dere betrakter som feil, er jo faktisk god rettskrivning av ordene. Men når dere retter "feilene", så dytter dere bare mere drit i artikkelene...

 

Birger :)

Lenke til kommentar

:lol:

 

Mhm. Skal man først kødde med navnet burde man endre det til noe som er representativt for hvordan man uansett uttaler navnet.

 

Videre burde nVIDIA NVIDIA og iPod ifølge samme logikk som McAfee skrives NVidia og IPod (MaaacAfee, EnnnnVidia, InternetPod), hvis man er allergisk mot minuskler i begynnelsen av egennavn.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Klart det har reklameverdi for produsentene at vi omtaler produktene deres. Det betviler ingen. Vi skriver ofte artikler på bakgrunn av pressemeldinger, som i bunn og grunn er reklame. Disse blir tygd om redaksjonelt for å presenteres mer objektivt.

 

På samme måte forbeholder vi oss retten til å ikke trykke tekst utformet for logoer i våre tekster. Vi forsøker også så langt det er mulig å unngå for eksempel enkeltstående logoer som ingressbilder og artikkelbilder av samme grunn.

 

Dog kan vi være enige om at et produktbilde i stor grad har samme funksjon, men her handler det om hva som er praktisk mulig å gjennomføre.

 

Greit at dere tygger om materialet for å gjøre det noe mer objektivt, men "objektivitetsgevinsten" på å gjøre om egennavn er svært liten i forhold til alle ulempene det medfører. Ulempene det medfører er nevnt utallige ganger tidligere i disse to postene.

 

 

 

iPod er vel en av de logoene som er bedre utformet. Ingen tvil om det. Men når vi tillater det ene, så må vi nesten tillate det andre. Det enkleste er å sette grensen et sted, ellers må i ytterste konsekvens hvert navn diskuteres i plenum hver gang noe nytt dukker opp.

 

Det du sier er egentlig at hadde alle logoene vært pene og stilistiske nok, kunne dere tillatt det. Dermed handler det ikke lenger om reklameverdien og objektiviteten i artiklene, men hva dere syns ser pent ut og er greit å lese. At dere er redde for at dere på et eller annet tidspunkt langt inn i fremtiden må skrive et "stygt" produktnavn går nå ut over bl.a. lesbarheten i artiklene deres. Egentlig burde du skrevet at "iPod" var et av de værste produknavnene, fordi dette er et meget godt kjent "logonavn" som har stor reklameverdi.

 

Men når vi tillater det ene, så må vi nesten tillate det andre. Det enkleste er å sette grensen et sted, ellers må i ytterste konsekvens hvert navn diskuteres i plenum hver gang noe nytt dukker opp.

 

Nei, dere kan bruke sunn fornuft! Lever dere etter en eller annen byråkratisk bibel eller? Slik det er nå er det jo feil på feil overalt. Jeg tror at deres skribenter fort ville kunne filtrere ut "Üb3rMeGagam3Rdeluxe", blant iPod, GeForce, HyperX, PlayStation osv. Dessuten er det svært liten sannsynlighet for at noen vil navngi et produkt på den måten, og dermed vil jevnt over alle navn faktisk kunne skrives på opprinnelig måte! Dere har laget dere et høyst usannsynlig skrekkscenario som dere begrunner valget med.

 

EDIT: Samme quote to steder, bare delt opp litt for å lettere vise hva jeg henviser til...

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

 

Klart det har reklameverdi for produsentene at vi omtaler produktene deres. Det betviler ingen. Vi skriver ofte artikler på bakgrunn av pressemeldinger, som i bunn og grunn er reklame. Disse blir tygd om redaksjonelt for å presenteres mer objektivt.

 

På samme måte forbeholder vi oss retten til å ikke trykke tekst utformet for logoer i våre tekster. Vi forsøker også så langt det er mulig å unngå for eksempel enkeltstående logoer som ingressbilder og artikkelbilder av samme grunn.

 

Dog kan vi være enige om at et produktbilde i stor grad har samme funksjon, men her handler det om hva som er praktisk mulig å gjennomføre.

 

Greit at dere tygger om materialet for å gjøre det noe mer objektivt, men "objektivitetsgevinsten" på å gjøre om egennavn er svært liten i forhold til alle ulempene det medfører. Ulempene det medfører er nevnt utallige ganger tidligere i disse to postene.

 

 

 

iPod er vel en av de logoene som er bedre utformet. Ingen tvil om det. Men når vi tillater det ene, så må vi nesten tillate det andre. Det enkleste er å sette grensen et sted, ellers må i ytterste konsekvens hvert navn diskuteres i plenum hver gang noe nytt dukker opp.

 

Det du sier er egentlig at hadde alle logoene vært pene og stilistiske nok, kunne dere tillatt det. Dermed handler det ikke lenger om reklameverdien og objektiviteten i artiklene, men hva dere syns ser pent ut og er greit å lese. At dere er redde for at dere på et eller annet tidspunkt langt inn i fremtiden må skrive et "stygt" produktnavn går nå ut over bl.a. lesbarheten i artiklene deres. Egentlig burde du skrevet at "iPod" var et av de værste produknavnene, fordi dette er et meget godt kjent "logonavn" som har stor reklameverdi.

 

Men når vi tillater det ene, så må vi nesten tillate det andre. Det enkleste er å sette grensen et sted, ellers må i ytterste konsekvens hvert navn diskuteres i plenum hver gang noe nytt dukker opp.

 

Nei, dere kan bruke sunn fornuft! Lever dere etter en eller annen byråkratisk bibel eller? Slik det er nå er det jo feil på feil overalt. Jeg tror at deres skribenter fort ville kunne filtrere ut "Üb3rMeGagam3Rdeluxe", blant iPod, GeForce, HyperX, PlayStation osv. Dessuten er det svært liten sannsynlighet for at noen vil navngi et produkt på den måten, og dermed vil jevnt over alle navn faktisk kunne skrives på opprinnelig måte! Dere har laget dere et høyst usannsynlig skrekkscenario som dere begrunner valget med.

 

EDIT: Samme quote to steder, bare delt opp litt for å lettere vise hva jeg henviser til...

 

 

Amen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...