Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

dessverre har situasjonen blitt en slik at det er vanskelig for redaksjonen å gjøre noe. Dersom de endrer tilbake til å skrive alle merkenavn slik de burde, vil de framstå som litt svake, de vil ha den samme runden med debatt (med motsatte fortegn) og vil ha laget en norm der en håndfull enkeltbrukere kan få viljen sin om de roper høyt nok.

Redaksjonen vil naturligvis redegjøre for hvorfor de valgte å oppgi praksisen hvis de mot formodning skulle velge å snu i døren. Det uthevede utsagnet er bare tilfellet dersom de endrer praksisen basert på den påfølgende diskusjonen som har oppstått. En enkelt spørreundersøkelse bandt leserne ville avkrefte lesernes synspunkt, enten det var i favør med bestemmelsene eller ikke.

Det er jo det jeg skriver, dersom de endrer tilbake vil de ha skapt en norm som tilsier at de endrer praksis om en håndfull mennesker maser nok.

(...) Uansett så er situasjonen litt kinkig. Blir spennende å se hva som skjer.
Ingenting kommer til å skje hvis leserne ikke blir oppfordret til å avgi sin mening. Saken er for liten og endringene for subtile til at majoriteten av leserne vil lage noen sak ut av det, men det betyr ikke at mange av dem ikke ville tatt stilling til saken dersom deres mening ble forespurt.

Som skrevet over, det er som å krangle med dommeren etter blåst straffe. Dette slaget er med stor sannsynlighet tapt for oss på 'for'-siden, men det kan hende ting endres med tid og stunder. Tviler på at denne lille stormen i et vannglass mellom oss som diskuterer denne saken nå kommer til å resultere i at hw-nettverket setter igang en større undersøkelse, tviler på at de som slutter å besøke siden av prinsipp er så forvinnende få (om noen) til at det merkes på statistikken.

 

Forøvrig finnes det et veldig fint custom js/css til siden, laget av JohndoeMAKT. Kan det modifiseres til å endre alle instanser av Ipod til iPod osv? Da kan alle få viljen sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Svarte en gang i den originale tråden, og er fortsatt delvis enig i avgjørelsen, da jeg har forståelse for enkelte argumenter. Ipod er brukt som et eksempel, og folk hiver seg på med en masse argumenter i hytt og pine. Dette er jo utviklet seg til en ENORM storm i et vannglass.

 

Jeg anser meg selv som over gjennomsnittet interessert i hardwareproduktet. Hvordan man velger å skrive produktnavn er jo knekkende likegyldig for verdien av artikkelen. Argumentene om at det øker/reduserer lesbarheten er jo også bare tull, da dette i stor grad avhenger om vedkommede som leser kjenner produktnavnet fra før og er klar over skrivemåten. Andre ting som settningsoppbygging, bruk av fremmedord, skrivefeil o.l er av MYE større betydning for lesbarheten.

 

Det hele er som sagt en bagatell, men folk hiver seg på med "sterke" argumenter og lager en stor debatt ut av en fillesak.

 

Etter at saken kom opp har jeg lagt merke til at andre nettsteder også følger "regelen" (skriver i alle fall Ipod og andre merkenavn på samme måte). Synes det er greit at hw- nettet kommer med en avklaring i en egen artikkel, slik at vi slipper avsporinger og unyttige komentarer i diskusjonstrådene som følger artiklene. Enkelte har derimot sagt fra at de kommer til å "sabotere" ved å kommentere når reglene IKKE følges.

 

Hadde hw- nettet bare innført de nye reglene ville de aller fleste ikke lagt merke til dette i det hele tatt, men vi ville fått disse unødvendige "påminnelsene" i forumstrådene fra brukerene som leser korrektur.

 

For å avslutte diskusjonen kan dere vel bare skrive navnet rett en gang, deretter skrive det "forenklet" eks: iPod (heretter Ipod red. anm.) er.....

Lenke til kommentar

De fleste av oss reagerte vel på formuleringen om at hw.no skulle følge norske skriveregler for egennavn, noe som er tvilsomt siden språkrådet er imot praksisen. Denslags argumentering reagerer folk på. Det oppfattes som useriøst og vekker reaksjoner, på samme måte som faktiske feil i hardware-omtaler vekker reaksjoner. Om hw.no ikke hadde prøvd å argumentere med rettskriving hadde nok reaksjonen vært mindre. Slik artikkelen var fremsto de som en gjeng med en agenda, og som argumenterte for denne agendaen med en feiltolking av skrivereglene.

 

Hw.no kan selvsagt skrive merkenavnene som de vil, og jeg tviler på at mange vil boikotte sidene, selv om jeg syns Opensuse ser ut som en tolvårings forsøk på å skrive openSUSE. Men det er min mening :)

Lenke til kommentar

Argumentasjonen Hardware-nettverket bruker er jo korrekt, det bekrefter til og med språkrådet i deres uttaelse:

Alle merkevarenamn er namn og dermed eigennamn. Både på engelsk og norsk er regelen at dei skal skrivast med stor forbokstav.

 

Det språkrådet er uenige i er:

Om nokon likevel vel eit namn med liten forbokstav og andre raritetar i skrivemåten, bør andre nytte same skrivemåte. Det dreier seg om respekt for beskytta varemerke og – kanskje ikkje minst – for andres namneval.

 

Viktig å skille mellom.

 

Diskusjonen dreier seg mer om man skal følge produsentens og almenhetens skrivemåte og respektere dette, eller følge de faktiske rettskrivningsregler.

Lenke til kommentar

Flere gikk igjennom det argumentet i den andre tråden: det første er retningslinjer for å velge produktnavn i utgangspunktet. Det er en god "regel", og gjør innholdet og stavelsene i det uttalte ordet mer viktig - noe som gjør det særegent norsk.

 

Det gjør det imidlertid ikke mer riktig norsk å omskrive et navn noen allerede har valgt.

 

Så om man allikevel velger å gjøre det, konsekvent eller sporadisk, så får en argumentere anderledes.

 

For eksempel hadde det vel vært mulig å argumentere at det vil flyte mer riktig hvis en brukte stor iPod på begynnelsen av en setning. Her kan en også referere til skriveregler for setningsoppbygning, som er uavhengig av innholdet eller det spesifikke ordet. Noe som også er normalt når en skriver "OpenSUSE". Skjønt, personlig ville jeg ha omgått å bruke iPod i begynnelsen av en setning, slik at jeg kunne la være å både bryte skriveregel for stor bokstav etter punktum, i tillegg til å forandre egennavn.

 

En annen mulighet var om man ignorerte skrivemåten generellt sett, dersom en alltid brukte det originale navnet for late produktnavn med anførselstegn: "iPod", tidlig i artikkelen. Da ville det også være lettere å unnskylde Ipod- skrivemåten som en forenkling, hvis en på liv og død må bruke produktnavnet så ofte i tekstene. Skjønt, igjen, det er ikke "korrekt" på noe vis, og det bør fremgå av teksten at en vet hva det riktige er.

 

For det er ikke snakk om "korrekt norsk skrivemåte" vs. "produktnavnskonglomerat- nazister" i den situasjonen. Det er snakk om "korrekt norsk grammatikk" mot "hardware.no's tolkning av "konsekvente" regler". Det er det diskusjonen står om - skrivereglene er klare nok. Og det er også de praktiske grunnene til å ikke skrive om egennavn som allerede er valgt - på tross av norske retningslinjer.

 

Og hvis jeg hører enda et fjols som argumenterer for at produktnavn skal velges på samme regler som "Åse" - og at vi simpelten opprettholder standarden med å skrive om "iPod", så klikker det faenmeg snart.

Lenke til kommentar

@TSP

 

Tja, når man har flere uttalelser fra språkrådet som sier at egennavn skal skrives som produsenten skriver de så virker det noe firkantet å si at hw.no følger reglene. De fleste tidsskrifter retter seg etter uttalelser fra språkrådet - av den grunn at språket utvikler seg fortere enn reglene blir ført i penn, og at det faktisk er språkrådet som gir innstillinger til norsk rettskriving via kultur og kirkedepartementet.

 

I starten av denne tråden har hw.no ingen referanser til rettskrivingsreglene, en mye ryddigere formulering IMO.

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Litt artig å lese at dere gjør dette for å fjerne logoer (iPod, nVIDIA, RAZR² eller XBOX som dere nevner) i det redaksjonelle innholdet.

Dere er klar over inkonsekvensen dette vil skape, men velger allikevel å gå videre med det.

 

Dere velger altså at visse produkter (som for eksempel produkter i Fatal1ty serien) skal få mer reklame enn andre produkter?

Hva med produkter som har samme skrivemåte i produktnavnet som i logoen (riktig måte i følge deres nye rettningslinjer)? Disse vil jo også fortsatt få like mye reklame.

 

Jeg føler at det eneste dere oppnår med denne forandringen er yttligere forskjellsbehandling mellom de som har smart navngivning og de som ikke har en like smart navngivning av sine produkter. (om det er smart/mindre smart navngivning kan selvsagt diskuteres)

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Må dere huske at HW gjengen nå er kjøpt og betalt av Edda Media som har sinnsyke gjeldsavskrivninger de skal betale siden fjotten som kjøpte det finaniserte det hele med lån :p Slik at det å favorisere enkeltgrupper mot penger kanskje virker mer forlokkende i tider med besparelser og trange budsjett.

 

Nå var det første setninga bare vrøvl med et undertone av sannhet i seg, men dette påfunnet bare understreker leserflukten fra hw.no nettverket, kvaliteten og antallet på artiklene. hw.no har rett og slett blitt rævdårlig.

 

Fra å være en ener i informasjon om teknologifronten har dere solgt sjela deres for penger. Og det vises.

 

EDIT:

 

Dere blir pwna av Språkrådet btw.

 

http://www.sprakradet.no/Aktuelt/iPod-eller-Ipod/

Endret av Gromit
Lenke til kommentar

Herre min hatt som Språkrådet bæsjer i buksa!

 

"Ein kan ikkje endre namnet på organisasjonen 4H Norge til Fireh Norge fordi ein ikkje liker skrivemåten."

 

Udugelig eksempel! Hadde det vært 4H N0rg3, så..

 

"Når det gjeld iPod, er namnet etter vår meining ikkje gått over til å vere ei slik felles nemning på alle små musikkavspelarar, sjølv om ein stor del av namnet utgjer utgangspunktet for ordet podcast. Vi trur heller ikkje at det vil skje ei allmenngjering i dette tilfellet, for Apples avspelar er spesiell på den måten at det berre er den som kan nytte audioformatet for musikken på nettstaden til produsenten, iTunes Store."

 

Mp3-spiller? Gjett en gang hva de aller fleste i verden tenker på.

Lenke til kommentar

Er hardware, ikke språkrådet, som "bæsjer i buksa". Selv om eksempelet kanskje ikke var kjemperelevant fordi hardware ikke har sagt at de vil andre tall til bokstaver, så er poenget det samme. Det er heller ikke slik at man har byttet ut ordet mp3spiller med iPod riktig enda, dermed er det ikke et ord du kan slå opp på i ordboka. Da skulle navnet i tilfelle vært behandlet som et vanlig subjekt, med små bokstaver heler veien med mindre det står i starten av en setning.

 

At dere legger dere ut og mener språkrådet har feil er latterlig. Greia er at dere ikke bryr dere om hva språkrådet anbefaler.

 

Som andre har påpekt mister jeg stadig lysten på å lese nyheter på hardware på grunn av holdingene her på bruket, men jeg kjører ingen boikott av den grunn. Kan ikke fordra hovenhet og hovmod.

Lenke til kommentar

Etter min mening burde produktnavn skrives som produsenten gjør det, selv om det er med tall eller store bokstaver i hytt og pine uansett hva språkrådet og andre organ sier. Det handler tross alt om respekt for selskapene og produktene deres. Spesielt viktig i redaksjonelle publikasjoner spør du meg.

 

Jeg så etter å ha skrevet dette at Språkrådet sier det samme.

 

Så det skal være iPod, GeForce, nForce, PlayStation, osv. Respekter produsentene og deres varemerker!

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Mp3-spiller? Gjett en gang hva de aller fleste i verden tenker på.

 

Det kalles godt gjennomført markedsføring når folk forbinder iPod med mp3-spillere.

 

Hardware.no har god greie på teknologi, men det norske språket? Det tror jeg de kan la ekspertene andre steder ta seg av og følge hva de mener. Noe annet blir en ren og skjær ego tripp. "Jeg liker ikke dere så derfor gjør jeg hva jeg vil!"

 

Dere i hw.no har alt å tape og intet å vinne i denne saken.

 

Så bare gi opp før dere driter dere enda mer ut. Nå har samtlige norske IT tidsskrifter passert dere i seriøsitet når dere ikke klarer å skrive korrekt norsk en gang.

Lenke til kommentar
Er hardware, ikke språkrådet, som "bæsjer i buksa". Selv om eksempelet kanskje ikke var kjemperelevant fordi hardware ikke har sagt at de vil andre tall til bokstaver, så er poenget det samme. Det er heller ikke slik at man har byttet ut ordet mp3spiller med iPod riktig enda, dermed er det ikke et ord du kan slå opp på i ordboka. Da skulle navnet i tilfelle vært behandlet som et vanlig subjekt, med små bokstaver heler veien med mindre det står i starten av en setning.

At dere legger dere ut og mener språkrådet har feil er latterlig. Greia er at dere ikke bryr dere om hva språkrådet anbefaler.

 

Som andre har påpekt mister jeg stadig lysten på å lese nyheter på hardware på grunn av holdingene her på bruket, men jeg kjører ingen boikott av den grunn. Kan ikke fordra hovenhet og hovmod.

 

Nei, det handler om at språkrådet i det feige fillelandet her legger seg flat for hva som måtte passe næringslivet, fremfor å ha et pent og ryddig skriftspråk.

 

Det er sikkert slik i flere andre land, dessverre..

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
De mister lesere.

Hehe, yeah right....Om man evt. mister noen pga. avgjørelser vil man også vinne noen pga. den samme avgjørelsen, så akkurat det tror jeg ikke de ser på som noe veldig stort problem. Som sagt, dette er kun et problem for en liten gruppe høylydte kverulanter.

Lenke til kommentar
De mister lesere.

Hehe, yeah right....Om man evt. mister noen pga. avgjørelser vil man også vinne noen pga. den samme avgjørelsen, så akkurat det tror jeg ikke de ser på som noe veldig stort problem. Som sagt, dette er kun et problem for en liten gruppe høylydte kverulanter.

 

Høylytte kverulanter? Det norske språket forfaller i større og større grad. Skal vi la Hardware.no nettverket bare gjøre som de vil uten å reagere på det?

 

Jeg mener at de mister sin troverdighet og journalistiske kredibilitet ved å ignorere Språkrådet, som er anerkjent som de som har kunnskap om hvordan man skal skrive det norske språk.

Lenke til kommentar
Nei, det handler om at språkrådet i det feige fillelandet her legger seg flat for hva som måtte passe næringslivet, fremfor å ha et pent og ryddig skriftspråk.

Så det er det det handler om? HW.no skal ta på seg rollen som det småanarkistiske rockebandet som går ut og står imot autoritetene. "Ikke f*en om jeg godttar det du sier, hvilken rett har du til å bestemme over meg". Det hele blir for pubertalt for meg.

 

Nei, jeg har begynt å skjønne at HW.no-nettverket ikke er noe for meg. Det slo meg da jeg leste om GRID en dag, og jeg lurte på hvordan GRID skulle skrives. Altså, var det GRiD, GRID eller Grid? Gamer.no er jo et ryddig nettsted, tenkte jeg, som er opptatt av at ting skal være korrekt, så her burde jeg finne det ut. Men da gikk det opp for meg at de er opptatt av noe annet, de er opptatt av en annen "korrekt" enn det jeg er. Og det setter egentlig finger på en følelse av uenighet jeg har hatt i lengre tid. Det som er viktig for HW.no, er ikke nødvendigvis viktig for meg. De er engasjerte, de kjemper for noe i denne store verden, men de er ikke ute etter det samme som meg. Da er det bedre for meg å gå til nettsteder som mer nøytrale i sin holdning til omverdenen, hvor jeg selv kan gjøre meg opp en mening om det som omtales.

 

Det er sikkert noen som synes det er pubertalt av meg når jeg nå fjerner alle HW.no-sidene fra RSS-lesern min, men jeg syns ikke det er noe pubertalt over følelsen av å ikke høre til...

Lenke til kommentar
Det er sikkert noen som synes det er pubertalt av meg når jeg nå fjerner alle HW.no-sidene fra RSS-lesern min, men jeg syns ikke det er noe pubertalt over følelsen av å ikke høre til...

Haha, lykke til videre i livet da. Alt blir nok mye lettere nå skal du se. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...