Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg tror nok det var innlegget janfredrik siterer, uten at jeg raskt fant ut hvem som faktisk har kastet frem det argumentet.

 

Diskusjonen hadde vært så mye ryddigere og mer konstruktiv om folk faktisk hadde tatt seg fem minutter til å sjekke holdbarheten på argumentene sine. Da hadde vi hatt under 100 konstruktive om meningsfylte innlgett, fremfor over 800 innlegg fulle av fjas, usannheter og irrelevante diskusjoner.

Lenke til kommentar

Ser at dette temaet er veldig omstridt. Ønsker vel egentlig ikke å legge meg veldig ut på den ene eller den andre siden i diskusjonen med en lang post, men vil stort sett bare si at jeg er uenig i avgjørelsen. På meg virker det som en tenårings "flekse nye muskler"-greie, ny makt som må prøves ut osv.

 

Forslag: HW-nettverket er jo her på grunn av brukerne. Ingen brukere, ingen HW-nettverk. Hva med å la brukerne bestemme, lage en poll og se hva demokratiet sier? Tror nok ikke dette kommer til å skje, det kan jo være skummelt å måtte gå tilbake på en avgjørelse, men det hadde vært interessant...

Lenke til kommentar

dessverre har situasjonen blitt en slik at det er vanskelig for redaksjonen å gjøre noe. Dersom de endrer tilbake til å skrive alle merkenavn slik de burde, vil de framstå som litt svake, de vil ha den samme runden med debatt (med motsatte fortegn) og vil ha laget en norm der en håndfull enkeltbrukere kan få viljen sin om de roper høyt nok. Om de ender opp med å ikke gjøre noe vil de være strenge men rettferdige, men vil samtidig ha et evinnelig mas med folk som vil påpeke feil som gjøres. Dersom de lar det være opp til hver enkelt skribent å gjøre som han/hun vil, kommer de verste sidene fra begge sider til å komme, i tillegg vil beskyldningene om å være inkonsekvente til å hagle.

 

Uansett så er situasjonen litt kinkig. Blir spennende å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Kan vel legge til det åpenbare, dersom noen lurte:

Det er selvsagt umulig å fjerne alt som har reklameverdi for produsentene, det være seg bilder, produsentens logo på et produkt, skryt av et produkt, artikler om produkter, omtale av produktlanseringer osv osv osv osv.

 

Det vi ønsker å gjøre er å minimere bruken av ubegrunnet logotekst så mye som praktisk mulig. Å ikke skrive logospråk er praktisk mulig.

 

Men er det et underliggende ønske å gjøre det umulige, nemlig å fjerne alt som har reklameverdi for produsentene ?

 

Jeg legger sikkert for mye i det du skriver over, men slik jeg ser det er det eneste praktisk gjennomførbare for dere i den sammenheng hva dere har valgt, men, om mulig, hadde dere gjerne fjernet mer.

 

Uansett, har liten betydning.

 

Det som derimot er overraskende er at det, av uviss grunn, virker som dere har fått det for dere at nesten alt dere gjør ikke er, nettopp, reklame (direkte eller indirekte) for de forskjellige produsentene og firmaene verden rundt ?

 

For i så fall tror jeg muligens dere må dobbeltsjekke hva dere faktisk driver med her på nytt. La meg oppsummere, og ikke fullstendig så heller men med fokus på hva jeg selv følger med på, kort hva som dukker opp på hw-nettverkets publikasjoner:

 

* Pressemeldinger med eller uten redaksjonelt innhold, oversatt eller tolket fra annen kilde eller språk, innkludert leverandøren selv

* Nyhetsformidling som gjelder produkter

* Tester av produkter

 

Ser vi noen såkallt rød tråd ?

 

Produktomtale.

 

Det være seg hardware, mobiler eller software. Fra tid til annen dukker det opp non-profit produkter (f.eks noe om *nix), men majoriteten av innholdet deres omhandler produkter som noen har laget for å tjene penger.

 

Dere har ikke gått dere ville et eller annet sted og fått det for dere at dere er en slags forpost for uavhengig presse, mot "overmakta" eller driver med såkallt journalistikk her vel ?

 

Beklager krassheten og, til dels, useriøsiteten over men en hver proffesjonel typograf, journalist eller designer vil kunne fortelle dere, fra forskjellige grunner og årsaker, hvorfor dere tar feil.

 

Det at dere ønsker å heve dere over språkrådet, som er norges eneste organ på feltet, når de ikke er enig dere samtidig som dere begrunner dette med rettskriving er jo hinsides absurd.

 

Typografen og designeren ville ha kunnet lært dere en ting eller to om scanbarhet eller lesbarhet, kall det hva dere vil. Hovedpoenget med det er å lette leserens jobb med å fordøye innholdet i hva man presenterer. Det er ikke å bedrive, feilaktig sådan, norskopplæring av leseren.

 

Journalisten ville ha kunnet fortalt dere en ting eller to om å holde seg inne med kildene sine, eller i deres tilfelle, produsenter og leverandører av nettopp det dere lever av. "Bite the hand that feeds you" og alt det der.

 

Jeg er en av de som hadde akseptert dette for ca 670 poster siden om dere hadde sagt "Vi vil bare ha det sånn fordi vi liker det" men når dere kommer med absurde påstander om å gjøre ting enklere å lese for meg (som er ytterst klar på hva jeg leser fortest, takk som byr) og hever dere på en ganske bastant måte over språkrådet, da blir dette fullstendig feil.

 

Tror ikke skremmende mange har følelser for hvordan iPod skrives, og dere i "for" leieren har burde kanskje ikke henge dere så mye opp i nettopp det med anklagelser om fanboys og alt mulig annet tullball.

Lenke til kommentar

Bedre at de endrer en gal avgjørelse der hovedargumentasjonen deres viste seg å være feilaktig, enn å nekte å innrømme egne feil og stå på fordi de er redde for å virke svake. Det er ikke bare en liten håndfull bruker som klager heller. Vi trenger "skikkelig" tallmateriale for å avgjøre noe, men alle indisier peker i retning av at majoriteten av brukerne er mot endringen.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror nok det var innlegget janfredrik siterer, uten at jeg raskt fant ut hvem som faktisk har kastet frem det argumentet.
Språkrådet. Sjå linken fargoth posta.

Ah, da er det ikke rart jeg ikke fant det. Hadde Språkrådets uttalelse oppe, men ikke lest den enda. Argumentet er jo ikke gyldig i den forstand at redaksjonen har gått tilbake på endring av tall. Det var i alle fall det jeg tolket som budskapet i innlegget.
Lenke til kommentar

Jeg ser på Språkrådets vurdering som mer betydningsfull enn Hardware-Nettverkets. Jeg ser på VGs måte å skrive merkenavn på som mer betydningsfullt, da VG har høyt utdannede journalister i sin arbeidsstokk. Jeg ser at Hardware-Nettverket har gjort en liten brøler, og at de ikke kan vedgå det. Jeg har ikke samme tillit til Hardware-Nettverket lenger når det gjelder troverdighet av det redaksjonelle innholdet. Dessverre så tror jeg heller ikke at jeg er alene om den vurderingen.

Lenke til kommentar
dessverre har situasjonen blitt en slik at det er vanskelig for redaksjonen å gjøre noe. Dersom de endrer tilbake til å skrive alle merkenavn slik de burde, vil de framstå som litt svake, de vil ha den samme runden med debatt (med motsatte fortegn) og vil ha laget en norm der en håndfull enkeltbrukere kan få viljen sin om de roper høyt nok.

Redaksjonen vil naturligvis redegjøre for hvorfor de valgte å oppgi praksisen hvis de mot formodning skulle velge å snu i døren. Det uthevede utsagnet er bare tilfellet dersom de endrer praksisen basert på den påfølgende diskusjonen som har oppstått. En enkelt spørreundersøkelse bandt leserne ville avkrefte lesernes synspunkt, enten det var i favør med bestemmelsene eller ikke.

 

(...) Uansett så er situasjonen litt kinkig. Blir spennende å se hva som skjer.
Ingenting kommer til å skje hvis leserne ikke blir oppfordret til å avgi sin mening. Saken er for liten og endringene for subtile til at majoriteten av leserne vil lage noen sak ut av det, men det betyr ikke at mange av dem ikke ville tatt stilling til saken dersom deres mening ble forespurt.

 

Vi kunne hatt liknende diskusjoner med identisk utfall dersom de hadde valgt å innføre andre praksiser av samme omfang, det er ikke så mye sak men heller i større grad prinsipp som preger debatten spør du meg. "Esset i ermet" for Hardware-nettverket er at det er de som har midlene til å forespørre den større brukermassen; velger de å unnlate å gjøre dette vil ikke den aktive responsen være større enn at den kan stemples som en ytring fra ekstremitetene.

 

Forøvrig mener jeg vi kunne unngått flere sider med debatt og missforståelser dersom den første redegjørelsen hadde blitt formulert klarere og mer bevist i utgangspunktet. Blant annet burde Hovard oppdatert artikkelen med informasjonen han kom med i innlegg 20 i den første debatten, og samtidig endret argument to i hovedartikkelen slik at det ikke fremstår som Hardware.no nettverket mener at den nye praksisen er i tråd med norske skriveregler.

Lenke til kommentar
Jeg ser på Språkrådets vurdering som mer betydningsfull enn Hardware-Nettverkets. Jeg ser på VGs måte å skrive merkenavn på som mer betydningsfullt, da VG har høyt utdannede journalister i sin arbeidsstokk. Jeg ser at Hardware-Nettverket har gjort en liten brøler, og at de ikke kan vedgå det. Jeg har ikke samme tillit til Hardware-Nettverket lenger når det gjelder troverdighet av det redaksjonelle innholdet. Dessverre så tror jeg heller ikke at jeg er alene om den vurderingen.

 

Jeg er helt enig. At ikke HW-nettverket for lenge siden har bøyd seg for presset og innrømmet at de har gjort en grov bommert, er tåpelig. Språklig sett er dette helt tullete, og man kan snakke med en hvilken som helst språkkyndig; svaret er og blir det samme: HW-nettverket har bæsja på leggen.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Kan vel legge til det åpenbare, dersom noen lurte:

Det er selvsagt umulig å fjerne alt som har reklameverdi for produsentene, det være seg bilder, produsentens logo på et produkt, skryt av et produkt, artikler om produkter, omtale av produktlanseringer osv osv osv osv.

 

Det vi ønsker å gjøre er å minimere bruken av ubegrunnet logotekst så mye som praktisk mulig. Å ikke skrive logospråk er praktisk mulig.

 

Men er det et underliggende ønske å gjøre det umulige, nemlig å fjerne alt som har reklameverdi for produsentene ?

 

Jeg legger sikkert for mye i det du skriver over, men slik jeg ser det er det eneste praktisk gjennomførbare for dere i den sammenheng hva dere har valgt, men, om mulig, hadde dere gjerne fjernet mer.

 

Uansett, har liten betydning.

 

Det som derimot er overraskende er at det, av uviss grunn, virker som dere har fått det for dere at nesten alt dere gjør ikke er, nettopp, reklame (direkte eller indirekte) for de forskjellige produsentene og firmaene verden rundt ?

 

For i så fall tror jeg muligens dere må dobbeltsjekke hva dere faktisk driver med her på nytt. La meg oppsummere, og ikke fullstendig så heller men med fokus på hva jeg selv følger med på, kort hva som dukker opp på hw-nettverkets publikasjoner:

 

* Pressemeldinger med eller uten redaksjonelt innhold, oversatt eller tolket fra annen kilde eller språk, innkludert leverandøren selv

* Nyhetsformidling som gjelder produkter

* Tester av produkter

 

Ser vi noen såkallt rød tråd ?

 

Produktomtale.

 

Det være seg hardware, mobiler eller software. Fra tid til annen dukker det opp non-profit produkter (f.eks noe om *nix), men majoriteten av innholdet deres omhandler produkter som noen har laget for å tjene penger.

 

Dere har ikke gått dere ville et eller annet sted og fått det for dere at dere er en slags forpost for uavhengig presse, mot "overmakta" eller driver med såkallt journalistikk her vel ?

 

Beklager krassheten og, til dels, useriøsiteten over men en hver proffesjonel typograf, journalist eller designer vil kunne fortelle dere, fra forskjellige grunner og årsaker, hvorfor dere tar feil.

 

Det at dere ønsker å heve dere over språkrådet, som er norges eneste organ på feltet, når de ikke er enig dere samtidig som dere begrunner dette med rettskriving er jo hinsides absurd.

 

Typografen og designeren ville ha kunnet lært dere en ting eller to om scanbarhet eller lesbarhet, kall det hva dere vil. Hovedpoenget med det er å lette leserens jobb med å fordøye innholdet i hva man presenterer. Det er ikke å bedrive, feilaktig sådan, norskopplæring av leseren.

 

Journalisten ville ha kunnet fortalt dere en ting eller to om å holde seg inne med kildene sine, eller i deres tilfelle, produsenter og leverandører av nettopp det dere lever av. "Bite the hand that feeds you" og alt det der.

 

Jeg er en av de som hadde akseptert dette for ca 670 poster siden om dere hadde sagt "Vi vil bare ha det sånn fordi vi liker det" men når dere kommer med absurde påstander om å gjøre ting enklere å lese for meg (som er ytterst klar på hva jeg leser fortest, takk som byr) og hever dere på en ganske bastant måte over språkrådet, da blir dette fullstendig feil.

 

Tror ikke skremmende mange har følelser for hvordan iPod skrives, og dere i "for" leieren har burde kanskje ikke henge dere så mye opp i nettopp det med anklagelser om fanboys og alt mulig annet tullball.

 

Sitert for at skumlesere skal få en ekstra sjans til å forstå hvilke gode argumenter som legges til grunn i 'mot'-leiren.

 

La meg videre få påpeke min ekstreme misnøye med Hardwares avgjørelse.

Det blir mer TheRegister, Slashdot og Engadget på meg fra nå av tydeligvis, da deres tekster vil være lettere å lese.

 

 

Takk for meg.

Endret av Feenyx
Lenke til kommentar
Nei, jeg tror nok det var innlegget janfredrik siterer, uten at jeg raskt fant ut hvem som faktisk har kastet frem det argumentet.

 

Diskusjonen hadde vært så mye ryddigere og mer konstruktiv om folk faktisk hadde tatt seg fem minutter til å sjekke holdbarheten på argumentene sine. Da hadde vi hatt under 100 konstruktive om meningsfylte innlgett, fremfor over 800 innlegg fulle av fjas, usannheter og irrelevante diskusjoner.

Ja.. det hadde jo vært greit om hw.no simpelten bare sa at de ønsker å la være å promotere merkenavn på den måten produsentene vil, istedenfor å dra opp en full artikkel om "Norsk rettskrivning".

 

Ellers mener jeg fremdeles at problemet dere har er at det gjerne står "iPod" et par og femti ganger i en en- sides 5000 tegns artikkel. Istedenfor "mp3- spilleren", "media- spilleren", "produktet", "herligheten", etc., etc.

 

For det er rett og slett ikke nødvendig å bruke produktnavnet i hver eneste setning, selv om fanboys og andre liker å referere til iPod som et fenomen, og som et genuint originalt produkt som ingen andre har likt - med eller uten stor i.

 

Forstått?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...