Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

Synd at det da er agurknytt på tjue linjer der Ipod er skrevet to ganger som dominerer nyhetsbildet her på bruket.

 

\\ Neida, fra agurk til revolver: Jevnt over later det til at de fleste brukerne her syns iPod er best å skrive og lettest å lese. Skriver "later til", fordi vi ikke har noe skikkelig tallmateriale, nettopp fordi hardware.no er redd for at en svært stor andel av brukerne er i mot dem. De to avstemningene jeg har sett (der den ene gikk på mitt nettsted) har om lag 80-85% på "iPod". Dette er ikke nødvendigvis reprensentativt, derfor ønsker vi en undersøkelse. At noen svært få "store artikler med mange produktnavn i seg" kanskje ødelegger din brukeropplevelse for så være om det store flertallet mener noe annet.

 

Er vel forøvrig ikke nødvendig å bli personlig her, amøbe kan du selv være :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fortsatt ingen avstemning?! Syns Hardware-nettverket burde skjerpe seg litt.

 

@Dux ducis: Det har med leservennlighet og respekt å gjøre, ikke markedskrefter som sådan. Om dette nettstedet skulle bryte med alle "store slemme firmaer" i hele verden, så måtte de i all hovedsak slutte å skrive om navngitte produkter og tjenester.

 

Nei. Et rent og pent språk er lettere å lese. Nå har kanskje ikke dere encellede vesener skjønt at jeg tenker på større artikler, som har mer enn 1 setning om Ipod i seg, men som handler om flere produkter. Dette er artikler som fort blir rotete.

 

Og igjen må jeg si klart og tydelig: nei. Jeg har ikke bedt nettstedet ta opp kampen mot "store slemme firmaer". Det eneste jeg ber om er å si nei til at deres markedsførere får boltre seg med språket vårt. Det at språkrådet er svakt og følger næringslivets minste kommando er uheldig. Men det er jo klart at lille Norge ønsker ikke å bli uvenner med f.eks Apple..

 

Forfatter/journalist står sikkert fritt til å omtale iPod som noe annet for å holde et godt og variert språk gjennom en lengre artikkel. "Hvit MP3-spiller", "homo-murstein", "alpelue-tilbehør" eller hva enn forfatteren skulle føle for og finne passende. Det er forsåvidt helt greit, og ikke egentlig det vi diskuterer her, men heller det at de gangene produktet eller tjenesten nevnes ved navn, så skal dette skrives korrekt.

 

Ville det ha vært lettere for deg å svelge om det var f.eks. en humanitær organisasjon eller en offentlig skole som hadde vært kreativ med CamelCase i navnet, istedetfor næringslivet, da?

Lenke til kommentar

Noen artikler har vel elementer av copy&paste, så da sklir slike ord gjennom - regner med at blandingen av "korrekt" og "feil" stavemåte kommer til å følge hw.no en stund fremover. Det forsvinner vel når hw.no har lagt hodene i bløt og snekret sammen et hw.no-egennavn-filter :p

Lenke til kommentar

Iphone er irriterende, men å lese nye ord som "GrameenPhone" er også vanskeligere uten camelcasing. Grameenphone må man studere hardere for å se sammensetningen av ordene. Når det i tillegg er feil norskgrammatikk og hw gjør det kun på trass (virker det som)... Argh, jeg har ikke ord!

Lenke til kommentar

Som tidligere påpekt står redaksjonen i Hardware-nettverket selvfølgelig fritt til å skrive nøyaktig slik de vil; å følge norsk rettskrivning er ikke lovpålagt, meg bekjent. Likevel vil jeg tro man foretrekker å holde seg til skriveregler som støttes av leserne, og det er da ganske naturlig å falle tilbake på offisiell norsk rettskrivning. Debatten handler nemlig ikke lenger om merkenavn og reklame, men om respekt overfor andres navn, og videre om dobbeltmoral og forskjellsbehandling av disse. McGregor er visst greit, mens iPod er ikke.

 

Personlig synes jeg det virker som et barnslig påfunn for oppmerksomhet mer enn et vedtak med fundament av fornuftig og ikke minst forsvarlig argumentasjon. Argumentasjon for er det lite eller ingenting igjen av, og Hardware-gutta sitter igjen med fordi vi føler for det. Det er i og for seg greit, hadde man bare kunnet si det slik fra starten av, fremfor å forsøke seg på kamuflasje og skyggespill med både det ene og det andre. Ikke fornærm lesernes intelligens ved å mane frem illusjoner. Hadde man hatt argumentasjonen på sin side, hadde det vært en annen sak. Men når ¾ av brukerne/leserne som bryr seg om det, Språkrådet og derfor også norske språkregler, argument om lesbarhet og brukervennlighet alle støtter prinsippet om å bevare opprinnelig tiltenkt skrivemåte, enten det er personlige egennavn eller registerte merkenavn, da fremstår redaksjonen som utelukkende trassig i sin avgjørelse.

 

1. Hardware skriver om maskinvare og programvare.

2. Leserne bør være i stand til lett å kjenne igjen produktet som omtales.

3. Opprinnelig skrivemåte bør derfor benyttes, for det er dét leserne kjenner best.

 

Jeg ser ingen grunn til å gjøre det mer innviklet enn som så. At en redaksjon som lever av å skrive om andres produkter plutselig blir allergisk mot produktidentifikator grenser til latterlig og meningsløst. Det neste blir vel å sensurere bilder av produktet, når produktet tiltrekker seg mer oppmerksomhet fordi designerne har vært for flinke.

Lenke til kommentar
¾ av brukerne/leserne som bryr seg om det,

Hva snakker du om? Ifølge avstemmingen din synes 160 personer at det bør skrives iPod. I hele forumet er det i det hele tatt bare 215 som bryr seg i det hele tatt. Forumet har vel godt over 100.000 regitrerte. Hvordan du får dette til å bety at 3/4 av alle brukerne/leserne vil ha "iPod" er et mysterium...

Hvis amobil faktisk bare har litt over 200 lesere, som du påstår, da er det kanskje på tide å å bøye seg over bakover ovenfor boikott-truslene fra illsinte forumskverulanter? :lol:

Lenke til kommentar
¾ av brukerne/leserne som bryr seg om det,

Hva snakker du om? Ifølge avstemmingen din synes 160 personer at det bør skrives iPod. I hele forumet er det i det hele tatt bare 215 som bryr seg i det hele tatt. Forumet har vel godt over 100.000 regitrerte. Hvordan du får dette til å bety at 3/4 av alle brukerne/leserne vil ha "iPod" er et mysterium...

Hvis amobil faktisk bare har litt over 200 lesere, som du påstår, da er det kanskje på tide å å bøye seg over bakover ovenfor boikott-truslene fra illsinte forumskverulanter? :lol:

 

Rettelse: Som bryr seg nok til å si sin mening. Jeg sier heller ikke at ¾ av alle brukerne vil ha «iPod». Les på nytt. Hvordan du videre får dette til å bety at Amobil kun har 200 lesere må være en unik evne du besitter. Igjen, les på nytt.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Hørt om populasjonsandel, Vice? Det hele går på sannsynlighet. Når 3/4 av en representativ masse på f.eks. 100-500 individer stemmer "iPod" er det stor sannsynlighet for at omtrent 3/4 av massen som er representert vil være enige. Du kan jo begynne å balle med konfidensintervall om du vil for å se hvilket intervall (i prosent) som stemmer med f.eks. 95% sikkerhet, men jevnt over går det bare på å skaffe flest mulig stemmer for å få størst mulig sikkerhet.

 

Er ikke sikkert det er så gigantisk mange som har sett selve avstemningen vettu, derfor hadde det vært fint med en offisiell poll med link fra førstesiden.

Lenke til kommentar
Rettelse: Som bryr seg nok til å si sin mening. Jeg sier heller ikke at ¾ av alle brukerne vil ha «iPod». Les på nytt. Hvordan du videre får dette til å bety at Amobil kun har 200 lesere må være en unik evne du besitter. Igjen, les på nytt.

Hehe, ok så dvs. at uansett er argumentet ditt ganske svakt når dette kun er 160 personer det dreier seg om. Men nice try. ;)

Lenke til kommentar

Argumentet er det det er, og jeg forsøker ikke å gjøre det til noe annet (i motsetning til visse andre :p). Tallet har uansett holdt seg rundt 75-80%, og kommer neppe til å forandre seg særlig drastisk, derfor tillater jeg meg å bruke det som argument under den antagelse at prosentandelen forblir noenlunde uforandret. Jeg oppfordrer likevel så mange som mulig til å stemme, så vi virkelig kan se om resultatet forandres.

Lenke til kommentar
Hvor i all verden har du det fra at massen som har stemt i denne avstemmingen i det hele tatt er representativ? Den skal vanskelig lages mindre vitenskapelig utført enn det den er.

 

Mener ikke at massen er representativ, er derfor jeg gjentatte ganger har spurt etter en skikkelig avstemning fra redaksjonen. Men for deg virker det som at flere tusen brukere må stemme for at det i det hele tatt skal være noe poeng. Jeg mener bare at det klarer seg med et langt mindre antall. Du får ikke gruppen mer representativ enn gruppen som kommer til å stemme fra en link i en nyhetspost.

 

For å være ærlig tviler jeg på at tallene vil avvike spesielt mye fra tallene vi allerede har.

Lenke til kommentar
Hvor i all verden har du det fra at massen som har stemt i denne avstemmingen i det hele tatt er representativ? Den skal vanskelig lages mindre vitenskapelig utført enn det den er.

Så da er meningsmålinger bare svada? Kan vi bare slutte å kjøre undersøkelser, fordi v¨åre 4.5mill innbyggere ikke er deltakende.

 

Birger :)

Lenke til kommentar

Og hvordan i all verden har du tenkt å få til det?? Skal dere engasjere et spørrebyrå som ringer rundt til amobil.no's brukere?

Uansett er en slik spørreundersøkelse fullstendig meningsløs. Det er noen få som har hengt seg fullstendig opp i dette og de har gjort veldig mye av seg i denne tråden.

amobil.no avgjørelse er ikke basert på og kommer nok neppe til å bli basert på noen spørreudersøkelse, useriøs eller seriøs.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å ha en "vitenskaplig gjennomført undersøkelse" der du f.eks. tar 10% av de som leser mobilnytt, 10% av de som leser om programvare, 10% av.... osv for å få en ganske god tilnærming til hva folk mener. Det handler om sannsynlighet, som nevnt tidligere. Tilfeldige brukere som trykker seg videre til en poll fra forsiden på nettverket (amobil, hw, gamer, ...) over en dag eller to holder i lange baner, og antallet stemmer kommer neppe til å være noe problem... Å kalle dette for et lite filleproblem er tull, dette er gjeldende i så godt som samtlige artikler på bruket, og indisiene tilsier at svært mange brukere mener de har tatt en feil avgjørelse. Det er heller en liten gruppe på "redaksjonssiden" som sitter uten egne argumenter og bare angriper "iPodderne".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...