Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste "argumenter" fra "redaksjonssiden" de siste sidene er såvidt jeg kan se;

- "Språkrådet bæsjer i buksa, de har for dårlige eksempler!"

- "Dere er bare en liten gruppe kverulanter!"

Alt med undertonen "Hardware skal alene redde det norske språk!"

 

I stedet for å bare angripe, klage og komme med usakligheter angående de som kommer med (saklige, gode) argumenter, rot heller fram noen holdbare argumenter selv.

Lenke til kommentar
Nei, det handler om at språkrådet i det feige fillelandet her legger seg flat for hva som måtte passe næringslivet, fremfor å ha et pent og ryddig skriftspråk.

Så det er det det handler om? HW.no skal ta på seg rollen som det småanarkistiske rockebandet som går ut og står imot autoritetene. "Ikke f*en om jeg godttar det du sier, hvilken rett har du til å bestemme over meg". Det hele blir for pubertalt for meg.

 

Nei, jeg har begynt å skjønne at HW.no-nettverket ikke er noe for meg. Det slo meg da jeg leste om GRID en dag, og jeg lurte på hvordan GRID skulle skrives. Altså, var det GRiD, GRID eller Grid? Gamer.no er jo et ryddig nettsted, tenkte jeg, som er opptatt av at ting skal være korrekt, så her burde jeg finne det ut. Men da gikk det opp for meg at de er opptatt av noe annet, de er opptatt av en annen "korrekt" enn det jeg er. Og det setter egentlig finger på en følelse av uenighet jeg har hatt i lengre tid. Det som er viktig for HW.no, er ikke nødvendigvis viktig for meg. De er engasjerte, de kjemper for noe i denne store verden, men de er ikke ute etter det samme som meg. Da er det bedre for meg å gå til nettsteder som mer nøytrale i sin holdning til omverdenen, hvor jeg selv kan gjøre meg opp en mening om det som omtales.

 

Det er sikkert noen som synes det er pubertalt av meg når jeg nå fjerner alle HW.no-sidene fra RSS-lesern min, men jeg syns ikke det er noe pubertalt over følelsen av å ikke høre til...

 

Oi, for en elegant sammenligning. Det at språket legger seg flat for markedskreftene kan ikke sammenlignes med noen drittunger i kjeller.

 

Du må gjerne forsvinne fra disse nettsidene om det er de du ønsker. Jeg får fortsatt like stor nytte av flotte tester, nyheter og annet snadder.

Lenke til kommentar
Oi, for en elegant sammenligning. Det at språket legger seg flat for markedskreftene kan ikke sammenlignes med noen drittunger i kjeller.

Forskjellen her er kanskje at jeg ikke føler at språket legger seg flatt for markedskreftene ved å godta "iPod". Jeg synes heller det er respektløst å skrive "Ipod".

Lenke til kommentar
Det er sikkert noen som synes det er pubertalt av meg når jeg nå fjerner alle HW.no-sidene fra RSS-lesern min, men jeg syns ikke det er noe pubertalt over følelsen av å ikke høre til...

Haha, lykke til videre i livet da. Alt blir nok mye lettere nå skal du se. :thumbup:

Det er vel ikke akkurat det som er poenget heller. Så du mener folk ikke skal stå for sine meninger om de synes det er feil? Hw.no har gjort en tabbe her, og går imot høyere organer som språrådet.

 

Ser ikke på siden som seriøs lenger. Har også valgt å fjerne alle sider i nettverket fra mine bokmerker og rss. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Det er sikkert noen som synes det er pubertalt av meg når jeg nå fjerner alle HW.no-sidene fra RSS-lesern min, men jeg syns ikke det er noe pubertalt over følelsen av å ikke høre til...

Haha, lykke til videre i livet da. Alt blir nok mye lettere nå skal du se. :thumbup:

Det er vel ikke akkurat det som er poenget heller. Så du mener folk ikke skal stå for sine meninger om de synes det er feil? Hw.no har gjort en tabbe her, og går imot høyere organer som språrådet.

 

Ser ikke på siden som seriøs lenger. Har også valgt å fjerne alle sider i nettverket fra mine bokmerker og rss. Lykke til videre.

Haha, flott stå på! Personlig har jeg nå fjernet samtlige publikasjoner fra mine bokmerker & rss feeds, samt sluttet å kjøpe alle trykte media siden jeg ble så forbannet og fikk store problemer med å lese dem hver gang de skrev en artikkel jeg ikke likte eller som inneholdt grammatikk og språkbruk jeg ikke var enig i. I tillegg har jeg sluttet å se på TV da jeg ikke kan fordra alle de forbanna dialektene som ødsles utover spesielt norske program. :D

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Tok en kjapp titt innom forsiden for å oppdatere meg, og fant følgende brudd på Hardwares skriveregler:

 

NetworkManager

PackageKit

JavaScript

 

Og hvorfor skrive LiveCD, men Powerpc? PC står for Performance Computing. Det samme med eksemplene San Fransisco Chronicle og Wall street journal.

 

Jeg har aldri sett skribentene mer forvirret.

Lenke til kommentar

Jeg er litt på tynn is her, men er LiveCD et egennavn? Det er vel et sammensatt ord som betegner en CD som er "live"? I så fall en liten skrivefeil i forhold til en manglende bindestrek, men fortsatt ikke noe feil i forhold til saken som diskuteres her. Personlig ville jeg vurdert å finne en bedre og litt mer norsk betegnelse, men ordvalget får skribenten stå for. Powerpc er et egennavn og skrives rett etter rådende retningslinjer.

 

De andre var litt verre. Det tar sikkert en del tid å venne seg til :)

Lenke til kommentar

Fortsatt ingen avstemning?! Syns Hardware-nettverket burde skjerpe seg litt.

 

@Dux ducis: Det har med leservennlighet og respekt å gjøre, ikke markedskrefter som sådan. Om dette nettstedet skulle bryte med alle "store slemme firmaer" i hele verden, så måtte de i all hovedsak slutte å skrive om navngitte produkter og tjenester.

Lenke til kommentar
Fortsatt ingen avstemning?! Syns Hardware-nettverket burde skjerpe seg litt.

Bare for å fyre opp under debatten igjen - hvorfor skal brukerne få bestemme dette - ref. krav om avstemning?

Det er ingen som skal bestemme noe, men Hardware bør vel være interessert i å se hva leserne mener? Dem er jo interessert i å fortelle leserne om navnepolitikk ved å lage artikler om det.

Lenke til kommentar

Når mange av leserne — som jo er grunnlaget for Hardware-gruppens inntekter — har uttrykket så stor misnøye, burde det vel ringe en bjelle i redaksjonen?

 

Edit: Nytt brudd på interne skriveregler i artikkelen «Barebone-bærbar fra OCZ».

 

OCZ-maskinen har i utgangspunktet en 15,4 tommers skjerm med XWGA-oppløsning, Nvidia GeForce 8600m GT 512MB GPU, SATA-støtte for HDD og SSD, fire USB-porter og fingeravtrykksleser.

 

Finn én feil. :whistle:

Endret av Eventh
Lenke til kommentar

Blir mer og mer forvirret av dette her, ta akronymer for eksempel.

PSP: PlayStation Portable | Playstation Portable = PP ?

PS3: PlayStation 3 | Playstation 3 = P3 ?

 

Neste steg er vel at dere fritt kan legge til/fjerne bokstaver/tall i navn fordi dere ikke synes det passer der, eller at man ikke kan uttale produktnavnet 'riktig' pga det.

 

Forresten ser jeg at dere fortsatt skriver Windows XP (XP: 'experienced') istedenfor Windows Xp.

Lenke til kommentar
Fortsatt ingen avstemning?! Syns Hardware-nettverket burde skjerpe seg litt.

 

@Dux ducis: Det har med leservennlighet og respekt å gjøre, ikke markedskrefter som sådan. Om dette nettstedet skulle bryte med alle "store slemme firmaer" i hele verden, så måtte de i all hovedsak slutte å skrive om navngitte produkter og tjenester.

 

Nei. Et rent og pent språk er lettere å lese. Nå har kanskje ikke dere encellede vesener skjønt at jeg tenker på større artikler, som har mer enn 1 setning om Ipod i seg, men som handler om flere produkter. Dette er artikler som fort blir rotete.

 

Og igjen må jeg si klart og tydelig: nei. Jeg har ikke bedt nettstedet ta opp kampen mot "store slemme firmaer". Det eneste jeg ber om er å si nei til at deres markedsførere får boltre seg med språket vårt. Det at språkrådet er svakt og følger næringslivets minste kommando er uheldig. Men det er jo klart at lille Norge ønsker ikke å bli uvenner med f.eks Apple..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...