Gå til innhold

Refleksjon: Er mobilstråling farlig?


Anbefalte innlegg

Det ville vel blitt en håpløst lang overskrift, Simen1? :p

Man hadde ikke trengt å ha hele spørsmålet i overskriften. Overskriften kunne vært "Refleksjon: Hva vet vi om mobilstråling?"

 

Å si at Wi-Fi på skoler er farlig er ganske klønete. Jeg tror elever vil ha stort utbytte av å kunne koble seg opp overalt. Stråling kan umulig være farlig. Jeg dør gjerne et år tidligere hvis det er et resultat av at jeg har hatt et lykkelig liv med trådløse teknologier.

Oioi! Nå hinter du om en skikkelig alvorlig helsefare. Hvis mobilstråling hadde medført ett år kortere levetid ville det blitt oppdaget for lengst og strengt forbudt. Selv bilbelte er påbudt på tynnere grunnlag enn det der. (Bilbeltepåbudet påvirker ikke gjennomsnittlig levetid i nærheten av så mye). Mobilstråling har i omfattende Europeiske og nasjonale undersøkelser i mange land ikke fått påvist noe som er i nærheten så alvorlig som du hinter om. Levetiden blir så lite påvirket at den drukner i måleunøyaktigheten til en hver undersøkelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan type stråling er det en stasjonær pc sender ut, og hvilke komponenter er det som lager den? (stasjonær pc uten wlan/blåtann, eller noen andre trådløse teknologier)

Vanlig elektromagnetisk stråling i en rekke frekvensbånd. Alle uskjermede komponenter sender ut stråling. Den totale strålingsenergien er i størrelseorden 0,01% av PCens forbrukte effekt. Det meste av dette skjermes enten internt på komponenten, rundt komponenten (PSU-chassiet), eller av PC-kabinettet.

Lenke til kommentar
Burde være såre enkelt å bevise om "el-overfølsomhet" er et fysisk eller psykisk fenomen. Har ingen gjort dette?

Joda, det er utført blindtester på selverklærte "el-allergikere". En større slik undersøkelse ble utført ved NTNU i Trondheim. Personene ble satt i et rom som var skjermet mot stråling ("faradaybur") men fikk ikke vite om det var en mobiltelefon i nærheten av dem eller ikke. De el-allergiske og en kontrollgruppe ble testet med og uten mobiltelefon i nærheten, med og uten "bib-bip-bip"-lyder som mobiler lager i nærheten av høyttalere, med ut uten beskjed om at de som satt i rommet skulle prate med noen utenfor rommet gjennom et gitter osv. Jeg tror det var Schrødingers katt som hadde et innslag om dette. De fant i hvert fall ikke noe konkluderende med strålingen. Men de fant ut av "mobillydene" og pratingen ga store utslag. Førstnevnte fremkalte ubehag "el-allergi", sistnevnte ga varmere hode og hodepine. Dette var statistisk signifikante resultater. Strålingen ga ikke noe statistisk forskjell på noen av gruppene.

 

De som tror at mobilstråling er skadelig forsvarer seg med at testpanelet var for lite og at forsøket var for kortvarig.

Lenke til kommentar
"Bjørn Amundsen, dekningssjef i Telenor, er overbevisst om at det er noe psykisk i bildet hos de el-overfølsomme. Han drar frem flere eksempler der Telenor har skjult antennene der folk har klaget på at de har blitt dårlige av stråling.

 

– Resultatene er at vi har sluttet å motta klager, sier Amundsen. "

 

Det er jo helt utrolig at folk faktisk tar disse el-overfølsome seriøst? Personlig synest jeg jo de er fullstendig tragisk, men samtidig har jeg en viss frykt for att disse parasittene klarer å tre igjennom en eller annen myte om at det farlig i lovverk og reguleringer.

Jeg er også for å være føre var. For øvrig beviser ikke det at de ikke mottok klager, at folk ikke ble plaget lenger. Det beviser kun at folk ikke klaget på antennen lenger, ikke noe annet.

 

For det vi vet kan folk fortsatt ha blitt plaget av strålingen fra antennen, men siden de ikke hadde en antenne å se på lenger, så hadde de ikke noe konkret å klage på lenger, så valgte de å holde kjeft. Mange som har slike "plager" er redd for å dumme seg ut, og dermed lar de være å klage hvis ikke de har noen konkrete kilder å klage på. Blir ikke så morsomt å ringe og klage på strålingskilden i nabolaget ditt når de svarer at det ikke finnes noen strålingskilde.

 

Og for øvrig er eventuelle plager av elektromagnetisk stråling (hvis de finnes) noe som må antas å akkumuleres over tid, tester hvor man bruker stråling eksponert over svært kort tid (som NTNU-rapporten som var henvist til over) ikke holdbare for å "avbevise" slike plager.

Lenke til kommentar

Ajay:

Det var ikke det som var poenget med den heller. Det var å vise at el-overfølsomhet er psykisk og ikke har noe med emf å gjøre. Det har forøvrig blitt vist igjen og igjen i mangfoldige forsøk.

Om EMF kan gjøre skade ved lang tids eksponering (flere tiår) er dog noe man kan lure på, det er derfor vi har statens strålevern som passer på å holde slik stråling lav.

Det er ingenting rundt deg som stråler like mye som det du selv utsetter deg for ved å f.eks snakke i timesvis på mobiltelefonen. At noen klager over en mobilmast eller trådløst nett er i samme gate som å foreslå at jødene gjorde 9/11.

Lenke til kommentar

Å si at Wi-Fi på skoler er farlig er ganske klønete. Jeg tror elever vil ha stort utbytte av å kunne koble seg opp overalt. Stråling kan umulig være farlig. Jeg dør gjerne et år tidligere hvis det er et resultat av at jeg har hatt et lykkelig liv med trådløse teknologier.

Oioi! Nå hinter du om en skikkelig alvorlig helsefare. Hvis mobilstråling hadde medført ett år kortere levetid ville det blitt oppdaget for lengst og strengt forbudt. Selv bilbelte er påbudt på tynnere grunnlag enn det der. (Bilbeltepåbudet påvirker ikke gjennomsnittlig levetid i nærheten av så mye). Mobilstråling har i omfattende Europeiske og nasjonale undersøkelser i mange land ikke fått påvist noe som er i nærheten så alvorlig som du hinter om. Levetiden blir så lite påvirket at den drukner i måleunøyaktigheten til en hver undersøkelse.

Selvfølgelig lever man ikke et år kortere av å snakke i mobiltelefon, jeg skulle bare understreke at jeg ikke bryr meg så veldig om helsefarene ved stråling. Alle fordelene ved mobiltelefoni og alt annet som stråler veier uansett opp for de ulempene det måtte ha for min del.

Lenke til kommentar
Kan du altså få kreft av å ha en bærbar PC på fanget? Hva med harddisken? Du kan jo kjenne at PC`en blir veldig varm, noe som skyldes elektronisk varme fra harddisken og andre komponenter i maskinen? Kan ikke dette også være farlig?

 

"Elektronisk varme". PC-en lager stort sett varme på akkurat samme måte som en elektrisk varmeovn. Det går strøm i den, så den blir varm.

 

Og nei, det er neppe så veldig lurt hverken for deg eller PC-en å ha den på fanget hvis den blir glovarm... Men det er ikke pga. kreftfare, mer pga. fare for brannskader og nedsatt sædkvalitet (det er en grunn til at vi er utstyrt dem utenpåliggende oppbevaring/produksjon... Varme!)

 

Dersom hun damen vil lære meg noen enkle triks for å redusere strålingen jeg utsetter meg for, vil jeg gladlig høre etter

 

Alu-folie funker fint. Prøv å pakke inn mobilen i det, og så ringe den... Ikke at en konstant utenfor-dekning-mobil er så veldig nyttig heller da.

 

 

I følge mann jeg kjenner som kan utrolig mye om dette og lignende: om man går med mobilen i lomma kan det vøre farlig for spermen og muligheten for og få barn(liten sjans for at dette skjer men)

og: ja, mobilstråling er meget farlig og om noen få år når nårge for vite sannheten om dette vil mange av dagens mobiler bli forbudt.

 

Mobiltelefonen kan være MEGET farlig for sjansen til å gjøre noen gravid dersom batteriet eksploderer.

 

*snip*

Kan det være trådløse nettverket?

Den driver å sender høyfrekvensende signaler.

 

Kan dyr høre høyfrekvense signaler fra trådløse nettverkskortet?

 

*snip*

 

Trådløse nett, mobiltelefoner etc. opererer i området rundt 1 Ghz. Det er ganske høyfrekvent så lenge man snakker om radiobølger, men ikke når man snakker om elektromagnetiske bølger generellt - Lys svinger f.eks. på terahertz-nivå - omtrent 1000 Ghz mao.

 

Og da er det faktisk heftig nok til å begynne å bli skummelt. Så gjem deg heller for lyset :)

 

*snip*

 

Og for øvrig er eventuelle plager av elektromagnetisk stråling (hvis de finnes) noe som må antas å akkumuleres over tid, tester hvor man bruker stråling eksponert over svært kort tid (som NTNU-rapporten som var henvist til over) ikke holdbare for å "avbevise" slike plager.

Nei, men det holder lenge til å påvise at i alle fall mange av de som sier at "au au ta vekk den mobilen!" lyver for seg selv - innbilt.

Lenke til kommentar
For det vi vet kan folk fortsatt ha blitt plaget av strålingen fra antennen, men siden de ikke hadde en antenne å se på lenger, så hadde de ikke noe konkret å klage på lenger, så valgte de å holde kjeft. Mange som har slike "plager" er redd for å dumme seg ut, og dermed lar de være å klage hvis ikke de har noen konkrete kilder å klage på. Blir ikke så morsomt å ringe og klage på strålingskilden i nabolaget ditt når de svarer at det ikke finnes noen strålingskilde.

Det er vel bare å sjekke at mobilen har dekning så vet du jo at du er utsatt for stråling, selv om du ikke kan se kilden.

Lenke til kommentar

Noe som ikke blir nevnt når det er snakk om stråling fra mobiltelefoner er at de IKKE stråler noe som helst når de ikke brukes til en samtaler eller mottar SMS, MMS eller annen datatrafikk. Det er ikke behov for telefonsystemet å hele tiden vite nøyaktig hvor hver enkelt mobil som ikke er i bruk befinner seg. Telefonen kontakter sentralen selv i et intervall på ca 6 timer (tror det er 6 timer. Rett meg hvis feil) og stråler da i noen få sekunder for å oppdatere sentralen om sin posisjon.

 

Styrken på stråligen variere også avhengig av avstand/hindringer til mobilmasta.

Hvis du har god dekning kan du også prøve å legge mobilen inntil en høyttaler og ringe til den med en annen telefon. Det vil da komme ulyder i høytaleren i kort tid før disse vil forsvinne. Dette fordi telefonen alltid starter å sende med full styrke før den skrur sendestyrken til et så lavt nivå som mulig for å spare strøm.

 

Her jeg bor er det veldig dårlig mobildekning og jeg blir varm på øret og sliten i hodet hvis jeg snakker i mobilen da den må sende på full styrke. Skal derfor kjøpe en bloutooth handsfree slik at jeg slipper dette.

Lenke til kommentar

En GSM-antenne avgir kun 0,25 kW elektromagnetisk stråling per kvadratmeter mens TV-antennen angir 100 kW per kvadratmeter.

 

Er det watt de bruker som måleenhet på stråling fra antennene? I såfall synes jeg 100 000W effekt fra en tv-antenne var rimelig mye. Det tilsvarer jo gjennomsnittsbruken av strøm (vinterstid) i leiligheter tilsvarende 30 leiligheter..

 

Det er vel mW som er det riktige vel..?

Lenke til kommentar
En større slik undersøkelse ble utført ved NTNU i Trondheim. Personene ble satt i et rom som var skjermet mot stråling ("faradaybur") men fikk ikke vite om det var en mobiltelefon i nærheten av dem eller ikke.

Uten at jeg kan si for sikkert vil jeg tro de fleste el-følsomme opplever plager over langre (noen dagers) bruk. Så hvis det bare var i noen timer testen foregikk kan den være veldig misvisende.

 

Jeg kan godt forstå at folk har plager. Jeg merker selv noen ganger ubehag i nøttene når jeg har hatt mobilen i lommen. Men plagene er størt rett etter ferier når jeg ikke har hatt mobilen noen særlig i lommen noen uker. Det er ubehagelig i noen dager og så går ubehaget over. Mulig kroppen rett og slett blir vandt til det.

 

Jeg tror det blir feil å se på som noe som enten er farlig eller ikke. Selv om noen merker det kan det jo hende det er en slags allergi som bare rammer noen og som flesteparten ikke trenger å være spesielt redd for. Samtidig er jo mange av de symtomene el-følsomme forteller om som slapphet og hodepine ganske vanlige plager som man lett kan overse er noe annet.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Blir for dumt av Oddekalv å gå løs på Wi-Fi, men ikke si et ord om mobiltelefoner som han sikkert bruker svært mye selv.

 

Og hva menes med at Wi-Fi er "negativt rent pedagogisk"?

 

Har en Wi-Fi-router stående ca. 40 cm fra soveputa og lever godt med det...

Lenke til kommentar
Det er vel bare å sjekke at mobilen har dekning så vet du jo at du er utsatt for stråling, selv om du ikke kan se kilden.
Feil. Mobiler bruker masse energi på å søke etter dekning. Telefonen sender altså ut litt mindre stråling om den har god dekning, fremfor av/på-dekning. Om du har lite batteri og er på fjellet/annet sted uten dekning: skru mobilen av, så slipper du å tømme batteriet på deknings-leting.

 

 

Noe som ikke blir nevnt når det er snakk om stråling fra mobiltelefoner er at de IKKE stråler noe som helst når de ikke brukes til en samtaler eller mottar SMS, MMS eller annen datatrafikk. Det er ikke behov for telefonsystemet å hele tiden vite nøyaktig hvor hver enkelt mobil som ikke er i bruk befinner seg. Telefonen kontakter sentralen selv i et intervall på ca 6 timer (tror det er 6 timer. Rett meg hvis feil) og stråler da i noen få sekunder for å oppdatere sentralen om sin posisjon.

 

Styrken på stråligen variere også avhengig av avstand/hindringer til mobilmasta.

Hvis du har god dekning kan du også prøve å legge mobilen inntil en høyttaler og ringe til den med en annen telefon. Det vil da komme ulyder i høytaleren i kort tid før disse vil forsvinne. Dette fordi telefonen alltid starter å sende med full styrke før den skrur sendestyrken til et så lavt nivå som mulig for å spare strøm.

 

Her jeg bor er det veldig dårlig mobildekning og jeg blir varm på øret og sliten i hodet hvis jeg snakker i mobilen da den må sende på full styrke. Skal derfor kjøpe en bloutooth handsfree slik at jeg slipper dette.

Hver 6 time? Heh.. Nei, da hadde det ikke vært mye gøy med mobiltelefoner du. En mobil enhet må kontinuerlig ta kontakt med sin telemast, og fortelle at han er i live. På den måten vet telefonsentralen til en hver tid hvor din mobil er - hvilket er helt nødvendig for at andre skal kunne ringe til deg.

 

Aner dessverre ikke oppdateringsfrekvensen, men det skjer som sagt ofte.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...