Gå til innhold

Refleksjon: Er mobilstråling farlig?


Anbefalte innlegg

http://www.nrpa.no/archive/Internett/Publi...hoyspentanl.pdf

 

Denne forklarer en del av det jeg mente. Det er snakk om en mulig økt risiko ved langvarig påvirkning. Kortvarig påvirkning som nettmannskaper trenger for å rydde trær og jobbe på ledningen skal ikke ha noe å si.

 

Angående resten du sier så faller det på sin egen urimelighet angående sikkerhet. Da hadde alt av 22kV på landsbygda vært ute av drift. Og ja. Underkjølt regn og store mengder snø har fått master til å knekke.

 

Til sist kan vi si at dette er et veldig uklart tema uten noen gode svar så vi får følge med på forskningen som foregår.

 

Men NÅÅÅ beveger vi oss way off topic da dette er høyspent og ikke mobilstråling :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er meget fasinerende. Det er dog viktig å huske på at for de enkelte menneskene er lidelsene høyst reelle, man kan ikke bare avspise folk med at det er placebo om de har reelle plager, de bør få hjelp på et vis.

Det er klart, men da kan man hjelpe på andre måter. Blant annet med å skjule basestasjoner o.l. sånn at folk ikke vet at den er der og heller ikke føler noen plager.

 

Jeg er sikker på at det samme hadde fungert for høyspentmaster og, bortsett fra at de er verre å skjule.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg synes det er like morro hver gang jeg hører om "hvor farlige mobiltelefoner er" Det som er interesant er at vanlige telefoner med tråd ofte har høyere elektromagnetisk stråling i "røret" enn hva en mobiltelefon har når man ringer med den, til og med høyere enn når en samtale kobles opp.... Dette er ren psykologi, og redsel for noe man ikke er vant med. Ikke noe annet.

Lenke til kommentar
"Men det er heller ingen som klarer å motbevise at stråling faktisk er farlig."

 

Nei, det går vel strengt tatt ikke an. Artikkelen kunne godt ha hatt et litt mer vitenskaplig tilsnitt. Det går ikke ann å bruke "det kan ikke motbevises" som argument. Og ser man i forskningslitteraturen er det uhyre lite som tyder på at dette er et problem. El-overfølsomhet er nok et problem for samfunnet, men det hjelper ikke å få ned stårlingen for å hindre dette problemet. Iogmed at det ikke er stråling som framkaller det.

 

AtW

 

Ut i fra det du sier her, så har du altså studert forskningslitteraturen som finnes rundt dette teamet?

 

Fagfolk vet ikke om mobilstråling er farlig. De kan hverken bevise det ene eller det andre. At de ikke finner noen klare tegn på at det er skadelig, trenger ikke bety at det ikke er det. Dette er fortsatt et helt åpen spørsmål, og ekspertene anbefaler folk å være forsiktig.

Noen postet en link til aftenposten, der en representant fra statens strålevern går ut og avviser miljøvernforbundet sine påstander.

Jeg syns det er betenkelig at statens strålevern samtidig anbefaler folk til bla. ikke å ha laptopen på fanget. De anbefaler også barnehager ol. til å ikke la barn leke/oppholde seg på gulv med varmekabler der disse er skrudd på.

 

Sitat fra statens strålevern:

 

Omfattende forskning kan sammenfattes med at det er en mulig økt risiko for utvikling av leukemi hos barn der årsgjennomsnittsverdien for magnetfeltet i hjemmet er over 0,4 mikrotesla (µT).

 

Antall krefttilfeller har økt drastisk siden 60/70-tallet. Noe av grunnen skyldes rett og slett at vi har blitt flinkere til å diagnostisere sykdommen. Og noe skyldes helt sikkert livsstilsendringer. Men kan noe av dette ha en sammenheng med økt eksponering for elektromagnestisk stråling?

 

Jeg er glad for at (de fleste)forskerne ikke er like skråsikker som mange her inne fremstår som, sannsynligvis uten å ha viet emnet mer enn 10 minutter av oppmerksomheten deres. Det gir grunnlag for videre forskning på disse tingene.

 

Mye av diskusjonen her inne fremstår som like 'veloverveid' som uttalelsen til Al Gore i filmen 'inconvenient truth' der han påstår at det er konsensus blandt alle verdens klimaforskere som støtter det Gore tar opp i filmen. Noe som er langt fra sannheten.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Har altfor mange telefoner og alfor mange abonnementer. Altid en eller flere mobiltelefoner på meg, sover med flere mobiltelefoner under puta (vekkeklokker :p)

Og det ligger moiiltelefoner og diverse trådløse gadgets spredd utover hele leiligheten min.

 

Om 10 år når vi finner ut at mobilstråling er sunt igjen er det jeg som er kul.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Fagfolk vet ikke om mobilstråling er farlig. De kan hverken bevise det ene eller det andre. At de ikke finner noen klare tegn på at det er skadelig, trenger ikke bety at det ikke er det. Dette er fortsatt et helt åpen spørsmål, og ekspertene anbefaler folk å være forsiktig.

Fagfolk vet ikke om spaghetti-monsteret lurer på baksiden av månen og har tenkt å komme og spise oss opp. Hvis man skal la enhver med rare teorier diktere hvordan frie individer lever livet sitt så går det ad undas med samfunnet.

 

At man ikke kan bevise spaghetti-monsterets eksistens eller det motsatte er ikke det samme som at spørsmålet er "helt åpent". Det er fullt mulig å gjøre vitenskaplige vurderinger basert på den kunnskapen vi til enhver tid har.

Jeg er glad for at (de fleste)forskerne ikke er like skråsikker som mange her inne fremstår som, sannsynligvis uten å ha viet emnet mer enn 10 minutter av oppmerksomheten deres. Det gir grunnlag for videre forskning på disse tingene.

Jeg brukte noen kvelder av livet mitt på å lese igjennom et par publiserte, peer-reviewede paper om emnet. Etter det så bruker jeg mobiltelefonen og wifi ganske liberalt, men jeg er påpasselig med bilbelte, solkrem og andre faktorer som beviselig påvirker sannsynligheten for skade.

 

Livet er for kort til å gå rundt og bekymre seg for farer som hverken kan bevises eller sannsynliggjøres, og verden er for full av folk som finner glede i å preke om slike farer uten å la seg belemre med vitenskaplige metoder...

 

-k

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...