Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-awWb2dC

Jeg fyller 15 år nå, og klarer ikke å tenke på annet enn jagerfly. Dette er min store drøm, og jeg vil gjøre alt for å få sitte i en F-16. Noen tips for å få den maksimale forberedelsen??

 

Les tråden du, da får du nok svar på det meste. Det du spør om her har blitt diskutert opp til flere ganger tidligere..

Lenke til kommentar

Btw: hvordan push ups blir man testet i, vanlige med albuene ut i 90 grader, eller sånne med albuene inntil kroppen??

Inntill kroppen. Husk at du må vente minst et par år før du søker, og de fysiske kravene er ikke spesielt høye. Det er kanskje litt for tidlig å tenke på det allerede nå :)

Lenke til kommentar

Btw: hvordan push ups blir man testet i, vanlige med albuene ut i 90 grader, eller sånne med albuene inntil kroppen??

Inntill kroppen. Husk at du må vente minst et par år før du søker, og de fysiske kravene er ikke spesielt høye. Det er kanskje litt for tidlig å tenke på det allerede nå :)

Neiass:) ikke for tidlig...håper jeg. Jeg er villig til å ta 200 push-ups om dagen om det skulle hjelpe meg bare litt i luftforsvaret. Hva er best å ta av P-matte og T-matte forresten?

Lenke til kommentar

Btw: hvordan push ups blir man testet i, vanlige med albuene ut i 90 grader, eller sånne med albuene inntil kroppen??

Inntill kroppen. Husk at du må vente minst et par år før du søker, og de fysiske kravene er ikke spesielt høye. Det er kanskje litt for tidlig å tenke på det allerede nå :)

Neiass:) ikke for tidlig...håper jeg. Jeg er villig til å ta 200 push-ups om dagen om det skulle hjelpe meg bare litt i luftforsvaret. Hva er best å ta av P-matte og T-matte forresten?

 

200 er litt over max kravet, men for all del stå på!

T-matten er tyngre men du får tilegnet deg mye bra som du ikke får på P-matten, og dersom du ikke blir fornøyd med karakteren kan du alltids ta privantist eksamen i P-matte i 3. klasse (siden du ikke får studiepoeng for noen av dem)og få en god karakter forholdsvis lett. :)

Lenke til kommentar

Hei, har tenkt litt rundt dette med pilotutdanning i forsvaret, og lurer i hovedsak på om noen vet/har noen meninger om hvordan det vil gå i den kommersielle luftfartindustrien? Dette med tanke på evt. ansettelse i privat sektor etter endt arbeid i luftforsvaret. Litt bekymret med tanke på sannsynligheten for økte oljepriser og en medfølgende resesjon på arbeidsmarkedet..

 

Bra tråd forresten! Har lært MASSE som føles nyttig bare ved å lese den! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Hei, har tenkt litt rundt dette med pilotutdanning i forsvaret, og lurer i hovedsak på om noen vet/har noen meninger om hvordan det vil gå i den kommersielle luftfartindustrien? Dette med tanke på evt. ansettelse i privat sektor etter endt arbeid i luftforsvaret. Litt bekymret med tanke på sannsynligheten for økte oljepriser og en medfølgende resesjon på arbeidsmarkedet..

 

Bra tråd forresten! Har lært MASSE som føles nyttig bare ved å lese den! ;)

 

Det er meget vanskelig å si noe om. Om du kommer inn, vil det ta minst 12 år før du evt. kan søke jobb i den kommersielle luftfarten. Og mye kan skje i løpet av 12 år, uansett..så vil det alltid være behov for piloter! :)

Lenke til kommentar

Jaja, da var vi ferdige på Bardufoss. 7 av 15 som kom igjennom, og god stemning da beste elev kom med F-16 over Bardufoss på tirsdagen! Flash og fylla med instruktørene er helt sykt, nesten verdt det bare på grunn av det! :p Ser fram til litt jobbing på 720 skvadronen nå til BFK på Kjevik i starten av mars... KS til sommeren, så nå er seleksjonen over for vår del!

 

Takk for oss, F2-11.

Endret av Folemonken
Lenke til kommentar

Jaja, da var vi ferdige på Bardufoss. 7 av 15 som kom igjennom, og god stemning da beste elev kom med F-16 over Bardufoss på tirsdagen! Flash og fylla med instruktørene er helt sykt, nesten verdt det bare på grunn av det! :p Ser fram til litt jobbing på 720 skvadronen nå til BFK på Kjevik i starten av mars... KS til sommeren, så nå er seleksjonen over for vår del!

 

Takk for oss, F2-11.

Gratulerer så mye! Utrolig motiverende for oss andre som leser på forumet her og hører alt dette!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Jaja, da var vi ferdige på Bardufoss. 7 av 15 som kom igjennom, og god stemning da beste elev kom med F-16 over Bardufoss på tirsdagen! Flash og fylla med instruktørene er helt sykt, nesten verdt det bare på grunn av det! :p Ser fram til litt jobbing på 720 skvadronen nå til BFK på Kjevik i starten av mars... KS til sommeren, så nå er seleksjonen over for vår del!

 

Takk for oss, F2-11.

 

Wow, Jeeesus, Holy Shit! Gratulerer, gleder meg som en liten unge til LFS! :dribble:

Lenke til kommentar

Jaja, da var vi ferdige på Bardufoss. 7 av 15 som kom igjennom, og god stemning da beste elev kom med F-16 over Bardufoss på tirsdagen! Flash og fylla med instruktørene er helt sykt, nesten verdt det bare på grunn av det! :p Ser fram til litt jobbing på 720 skvadronen nå til BFK på Kjevik i starten av mars... KS til sommeren, så nå er seleksjonen over for vår del!

 

Takk for oss, F2-11.

 

 

De som ryker ut på Bardufoss, blir de tilbudt jobb som navigatør på orion? Hva gjør en navigatør i praksis? 2.pilot?

Lenke til kommentar

De som ryker ut på Bardufoss, blir de tilbudt jobb som navigatør på orion? Hva gjør en navigatør i praksis? 2.pilot?

 

Nei, i utgangspunktet er de som ryker ut, helt ute av hele utdanningsløpet. Det finnes enkelttilfeller der noen som har gjort en god jobb, men som ryker mot slutten av flygingen, kan få tilbud om navigatørutdanning. Å være navigatør er IKKE pilotutdanning, og helt konkret hva de gjør er jeg ikke helt sikker på... Jeg vet i hvert fall at navigatører finnes på P3 (og kanskje på C-130).

 

Takk for gratulasjoenene forresten :)

Lenke til kommentar

Gratulerer til FII-11!

Jeg møtte Johannes her i Bodø denne uken, godt å høre at han fikk en bra baksetetur. That being said,

det skal jo ikke så mye til :p Btw, hvilken vei tenker du å gå Folemonken, F-16?

 

Når det gjelder de som ryker ut fra LFS, så kan flere ting skje. Om de har førstegangstjeneste fra før, så blir de dimmittert tror jeg. Om de ryker ut senere i programmet, eller ikke har førstegangstjeneste, blir de ofte tilbudt arbeid et sted i Luftforsvaret så de kan fullføre befalsutdannelsen, og blir da i hvert fall sersjanter. Om de ryker ut helt på slutten blir de ofte tilbudt utdanning som navigatør.

Navigatører finnes i dag på Orion og Sea King. På Sea King tror jeg jobben deres er nettopp navigasjon, på Orion tror jeg de har en mer taktisk rolle i tillegg, og er på sett og vis leder for det taktiske innholdet av oppdraget. Dette tror jeg det er snakk om å innføre også på fregattenes NH-90-helikoptre.

Lenke til kommentar

Gratulerer til FII-11!

Jeg møtte Johannes her i Bodø denne uken, godt å høre at han fikk en bra baksetetur. That being said,

det skal jo ikke så mye til :p Btw, hvilken vei tenker du å gå Folemonken, F-16?

 

Når det gjelder de som ryker ut fra LFS, så kan flere ting skje. Om de har førstegangstjeneste fra før, så blir de dimmittert tror jeg. Om de ryker ut senere i programmet, eller ikke har førstegangstjeneste, blir de ofte tilbudt arbeid et sted i Luftforsvaret så de kan fullføre befalsutdannelsen, og blir da i hvert fall sersjanter. Om de ryker ut helt på slutten blir de ofte tilbudt utdanning som navigatør.

Navigatører finnes i dag på Orion og Sea King. På Sea King tror jeg jobben deres er nettopp navigasjon, på Orion tror jeg de har en mer taktisk rolle i tillegg, og er på sett og vis leder for det taktiske innholdet av oppdraget. Dette tror jeg det er snakk om å innføre også på fregattenes NH-90-helikoptre.

 

Haha, ja jeg hørte du hadde snakket med han også. Bra brief ! ;)

 

Tja, jeg har jo søkt kampfly, men nå tror jeg det er heller lite sannsynlig at jeg får, desverre. Hvis førstevalget ikke oppfylles håper jeg på helikopter og inn på 330, det er i hvert fall drømmen :) Tror det blir bra uansett hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...