Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

I går så jeg 7-8 F-16 som fløy i deltaformasjon lavt over Trondheim sentrum. Var det kun trening eller var det en spesiell markering?

 

Har blitt litt småvandt til å se jagerfly over byen her, men synes dette var spesielt. Så ut til at de kanskje ikke var mer enn 400-500 meter over bakken (vanskelig å beregne, kan være en del høyere), og var som sagt 7-8 maskiner i tett formasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer det, rundt 180 timer i året er vanlig for å være "combat ready". I det siste virker det imidlertid som det er blitt noe mer, kanskje rundt 200 timer i året. Når det gjelder hva man gjør utenom flyging, så er det mye forskjellig. Det kan være planlegging av flyturer, briefing, debriefing, trening, administrative oppgaver +++.

 

Takk for svar!

200 timer var langt mer en hva jeg hadde turt å håpe på.. Det gjør det bare så mye mer motiverende :D

Lenke til kommentar

Vel, de fleste som gir seg på F-16 fortsetter i Forsvaret. Enten i en stabsstilling, eller som flyger på helikopter eller flermotor. Vil tro de fleste gir seg rundt 40.

 

Så du kan begynne å fly helikopter etter du er ferdig med jagerfly??

Noe jeg også lurer litt på er hvor mye flytid man i gjennomsnitt får som helikopterpilot? Det varierer helt sikkert med hvilken type helikopter, skvadron og forskjellige omstendigheter, men er det mulig å gi et drøyt overslag?

Endret av tobbenda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk innkallelsen til Fase 1 en stund tilbake. Ble fornøyd med det og har sett frem til dette lenge. Skal ikke nekte for at dette har ligget i planene mine lenge har vært motivert lenge. Men så har det seg slik at jeg uansett kunne tenke meg befalskolen/ub. Jeg kommer rett fra vgs og lurer da på om førstegangstjeneste eller befal er noe å anbefale før flyskolen? mtp modenhet etc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...