Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bra å være i for god form heller for flygere som trekker mange G. God fysisk form pleier å gi lavt blodtrykk. Det er ugunstig og gir lettere såkalt GLOC (G-induced loss of consciousness). Besvimelse altså.

 

Helikopterflygere kan trene så mye de vil for de kommer aldri over 3 G.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

De fysiske kravene er likt for alle skoler i Forsvaret enten det er UB eller gjennomgående krigssskole. 3000 meter på 14 minutter er ikke så forbanna vanskelig å klare. Selv jeg som ikke har trent noe særlig med kondisjon de siste åra klarer greit 15 minutter uten å stresse. Om man kommer på 12 minutter og nedover så er det bra, man må ikke greie 9 minutter på 3000 meter og greier man det så er man i Norgestoppen og burde satse på friidett. Verdensrekorden på 3000 meter er på 7.20.67 og så mye under det er det vel umulig å komme på den distansen!

Om man bor i Oslo så gir tiden på Sognsvann rundt en grei indikasjon på hvordan man ligger an på 3000 meter.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Det virker som Hestekølle har noen vrangforestillinger om hva det vil si å være jagerpilot. Det er ikke som å sitte rolig og kjøre bil med en hånd, bare at man river av seg noen Top Gun oneliners innimellom.

 

Jeg har ingen vrangforestillinger av hva det vil si å være jagerpilot, men er noen ting angående opptakskravet jeg er litt spørrende til.

Lenke til kommentar

Gaff har kanskje vært 100% bra i synet når han tok synstestene, og fått litt "dårligere" syn gjennom årene? De kan jo ikke akkurat sparke Norges mest erfarne pilot fordi han bruker briller som hjelp til å lese. Veit ikke hvor høyt kravet er for å bestå synstesten.

 

Jagerpiloter vil som andre få litt dårligere syn med åra. Vil tro Gaff greier seg utmerket med briller og så lenge han ellers er i helsemessig forsvarlig stand så er det vel lite som hindrer ham. Så ja han hadde nok perfekt syn da han gikk igjennom opptaksprøvene. :)

Lenke til kommentar

Fordi de sitter ikke bare der og flyr, de blir påvirket av umenneskelige G-krefter, og hvis kroppen ikke er i topp fysisk stand besvimer du når du svinger brått. Blant annet. Hvorfor skulle de ville ha sofapoteter i jagerfly når det er plenty med topptrente folk som også søker?

Tja. Jeg skjønner jo hvor du vil, men jeg er ikke helt enig. Nå handler dette veldig om muskelkontroll og pusteteknikk, og jeg er sikker på mennesker med middels god helse kan trene seg opp til å takle rimelig mye G-krefter.

Det er jo ikke uvanlig at jagerflygere som har vært i gamet en del år har en liten pondus.

Lenke til kommentar

Fordi de sitter ikke bare der og flyr, de blir påvirket av umenneskelige G-krefter, og hvis kroppen ikke er i topp fysisk stand besvimer du når du svinger brått. Blant annet. Hvorfor skulle de ville ha sofapoteter i jagerfly når det er plenty med topptrente folk som også søker?

Tja. Jeg skjønner jo hvor du vil, men jeg er ikke helt enig. Nå handler dette veldig om muskelkontroll og pusteteknikk, og jeg er sikker på mennesker med middels god helse kan trene seg opp til å takle rimelig mye G-krefter.

Det er jo ikke uvanlig at jagerflygere som har vært i gamet en del år har en liten pondus.

 

Ja det har du rett i. Men de fysiske minstekravene er også mulig å tilfredsstille for en person med middels god helse. Det er fullt mulig å klare å bestå de fysiske testene med et par treningsøkter i uka. Men om man kun beveger seg mellom sofaen, pcen og kjøleskapet vil jeg hevde at man ikke har middels god helse og man vil neppe bestå de fysiske testene.

 

Poenget mitt er at de fysiske minstekravene er ganske lave. Men man må kanskje legge ned en liten innsats et par ganger i uka, hvis man ikke har trent regelmessig de siste årene. Hvis du ikke gidder å legge ned den innsatsen, så er du neppe typen som klarer deg gjennom utdanningen uansett, så da er det like greit å få selektert deg bort først som sist.

 

 

Og til alle dere som maser om briller og syn. Kravet er å ha syn som tilfredsstiller et visst minstekrav ved opptak. Dette kravet er ganske strengt, men det er for å ha et best mulig utgangspunkt. Med alder vil øyets linse bli noe mindre fleksibel, noe som gjør at man får problemer med å se klart på nært hold. Dette er helt normalt for mennesker, også for piloter..... Det er derfor mange piloter som bruker lesebriller i cockpit. Det betyr ikke at de hadde dårlig syn, og jukset seg gjennom synstesten på opptaket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...