Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jagerflygere har som nevnt i utgangspunktet en 8-4-jobb, men i tillegg kommer øvelser, ekstra utdanning og kurs, ++. Man er mye hjemmefra. Dagene består vel stort sett av mission planning, flyging av oppdraget, og debriefing. Høres lite ut, men tar mye tid. Hva man gjør som helikopterflyger er avhengig av hva slags helikopter man flyr. Som nevnt har Sea King-pilotene turnus, 11 dager på, 14 av eller noe sånt. Når de er på er de kontinuerlig på vakt. Lynx, som snart erstattes med NH-90 har også turnus, siden de gjerne flyr fra kystvaktfartøy flere uker av gangen mens de er på tokt. Grunnlønn er rundt 300000, men vil stige med grad, i tillegg til at man får ganske sunne tillegg for øvelser og å sitte på vakt. De som tjener mest er altså de som får med seg flest øvelser og vakter. Siden Sea King-piloter kun sitter på vakt er det nok de som tjener best. Grunnlønnen på 300000 får man også under utdanningen. På generelt grunnlag vil jeg si at helikopter er mer familievennlig, men det avhenger jo også av hvor man blir stasjonert, hvor familien befinner seg, eller har lyst til å bo.

BTW; fløy tredje turen i F-16 her på utdanningen i Tucson i dag, sprekt fly ass :p

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar

Du fortjener nesten nobelspris for denne tråden her! :D Synes det er utrolig bra at du tar deg tid til å svare. Imponerende gjort av deg å komme så langt og faktisk fly et F-16 fly! Gratulerer og lykke til videre.

 

Drømmen min er Sea King pilot i Sola eller Rygge. Så det jeg lurer på da er hvordan gjør man det med utplassering? Stor kamp om de mest sentrale skvadronene? (Sola, Rygge, Ørland)

Stor kamp om Sea King plassene? I ditt kull, fikk de fleste det de ønsket?

 

Vet at det er en fordel å være fleksibel som pilot, så hvis jeg blir satt til noe annet er ikke det verdens undergang. Jagerpilot høres ikke så ille ut det heller for å si det sånn!

 

Får du grunnlønn alle årene under utdanning? Under BS, KS, FLS, kortere sagt hvert år?

 

Har du noen tips i forhold til innstilling under de forskjellige fasene og testene? Motivert, samarbeidsvillig, fleksibel, høflig, engasjert?

Endret av iagi
Lenke til kommentar

Du fortjener nesten nobelspris for denne tråden her! :D Synes det er utrolig bra at du tar deg tid til å svare. Imponerende gjort av deg å komme så langt og faktisk fly et F-16 fly! Gratulerer og lykke til videre.

 

Drømmen min er Sea King pilot i Sola. Så det jeg lurer på da er hvordan gjør man det med utplassering? Stor kamp

om de mest sentrale skvadronene? (Sola, Rygge, Ørland)

Stor kamp om Sea King plassene? I ditt kull, fikk de fleste det de ønsket?

 

Vet at det er en fordel å være fleksibel som pilot, så hvis jeg blir satt til noe annet er ikke det verdens undergang. Jagerpilot høres ikke så ille ut det heller for å si det sånn!

 

Får du grunnlønn alle årene under utdanning? Under BS, KS, FLS, kortere sagt hvert år?

mener å huske at du får 217(?) kroner pr. dag det første året, også etter det; lønn etter grad.

 

Lønn etter grad etter BS?

Endret av Mann190
Lenke til kommentar

Bra at du tar deg tid til å svare i denne tråden Turin_Turambar. Drømmer selv om å bli pilot i forsvaret, egentlig samme hva, men helst jagerfly. Kommer nok garantert til å søke når den tiden kommer, skal også prøve meg som fallskjermjeger i fgtj. En ting jeg lurer på er hvor mange er det som ryker ut under utaksflygnigen? Var det noen i kullet ditt som røyk ut da? Må jo være utrolig kjipt å ryke ut når man har kommet så langt, for ikke å snakke om tiden du kunne brukt på andre ting.

Lenke til kommentar

@ iagi

Alle egenskapene du nevner er nok ganske fordelaktige. Særlig det å være motivert og samarbeidsvillig. Angående helikopter, så er det omtrent slik for tiden; etter uttaksflygingen på Bardufoss blir du satt på heli, multi, eller jagerfly, avhengig av resultater og egne ønsker. Mot slutten av helikopterutdanningen i USA er det vanlig at elevene får vite hvor mange de trenger på de forskjellige skvadronene i Norge, og elevene avgjør seg imellom hvor de vil, og hva de skal fly. Merkverdig demokratisk for Forsvaret å være altså :p Når det gjelder lønn så får man vanlig korporalsbetaling det første året (befalsskole og uttaksflyging), er vel cirka 150-160 kroner per dag. Året på Luftkrigsskolen, samt utdanningen i USA får man fenrikslønn, ca. 300000 pluss flytillegg og utenlandstillegg.

@ TheNarsissist

Bra du har tenkt å søke, man har alt å vinne og ingenting å tape på det! Vanligvis ryker omtrent halvparten på uttaksflygingen, på mitt kull røk 14 av 29 ut her. Det er klart dette er bittert, men man har alltids fått befalsskole med på kjøpet og er en god del erfaringer rikere. For de som ikke har vært inne før er det selvsagt en god måte å bruke førstegangstjenesten. Disse tallene er ganske typiske, de 3-4 siste årene er det tatt opp 10-15 flygere i året. Det er viktig å huske at Forsvaret tar alle de mener er kvalifiserte, det er ikke slik at de sikter seg inn på et bestemt antall hvert år. Om det er et dyktig og stort kull kommer mange inn, og omvendt. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, så man trenger ikke å ha tatt fgtj for å starte på flygeskolen? Optaket regnes som fgtj?

 

Man trenger ikke å ha gjennomført førstegangstjenesten før man søker flygerutdanningen. Hvis du ryker ut under de første opptaksprøvene vil du bli tilbudt førstegangstjeneste. Hvis du kommer med på den grunnleggende befalsutdanningen og uttaksflygningen, vil det nok gjelde som førstegangstjeneste! :thumbup:

Lenke til kommentar

De snakker aldri om opptaksprøvene her, fordi de får beskjed om å ikke si hva de inneholder. Det er fordi prøven skal teste elevene om de har naturlige egenskaper som passer til yrket, ikke om de har vært flinke til å pugge spørsmål på internett før prøven startet..

 

Ja, og det er forsåvidt greit nok. :cool: Det jeg lurte på var hvilken følelse Turin satt igjen med etter testene. Dette ser jeg på som en ålreit sak og svare på, sett i lys av at det for få dager siden ble postet en fyldig oversikt over hvilke tester som inngikk i fase 1. Forøvrig var det eneste som ble glemt i denne oversikten fargen på pennen man fikk bruke. :D

Lenke til kommentar

Er det tre forskjellige helikoptertyper det er mulig å fly pr dags dato? Sea King, Lynx (snart NH-90) og Bell 412? Hva er oppgaven til de tre forskjellige helikopterene? Etter å ha lest tidligere har Sea King og Lynx (NH-90) turnus mens Bell 412 har vanlig 8 til 4 jobb. Stemmer dette? Kan jeg få bekreftet cirka tall på lengden på turnusen? Skjønner at det er vanskelig for deg å besvare Turin, siden du er jagerpilot, men er takknemlig for alle svar!

 

 

EDIT: Har ikke mulighet til å ta Fysikk 1 på den linja jeg går nå, noen tips til hva som er smartest å gjøre? Vet ikke om jeg vil enten bytte linje eller ta opp fysikk for også finne ut at jeg ikke har god nok simultankapasitet til å bli pilot for.eks. What to do?

Endret av iagi
Lenke til kommentar

@ Baabaaosii

Er over 4 år siden jeg var på det opptaket nå, så husker ikke så mye detaljer.

Er jo snart 3 år siden jeg startet tråden også... Jeg syntes testene var ok egentlig,

utfordrende, men ikke veldig vanskelige liksom. Om man er dårlig på noe gjør det ikke så mye, siden det er snittet som teller. Særlig den om flykunnskap tror deg veldig mange gjør det dårlig på.

@ William_S

Er litt usikker på hvordan det fungerer i Norge, men i USA er det i hvert fall veldig enkelt å få sivile sertifikater med den utdanningen vi får. I Norge tror jeg det er noe mer tungvint, men regner med at man sparer seg for en god del bry og penger fremfor å ta alt sivilt. Det er altså ikke slik at man "automatisk" er sivil flyger selv om man er flyger i Forsvaret. Vet rett og slett lite om det :)

@ iagi

I påvente av NH-90 tror jeg de nå kun setter nye heliflygere på Bell og Sea King. Har hørt rykter om at også Bell skal begynne med turnus, men vet ikke om det stemmer.

Når det gjelder lengden av turnus kan jeg ikke svare bedre, det over er i grunn alt jeg vet. Er ikke noe must å ha fysikk altså, var maksimalt halvparten av kullet mitt som hadde fordypning i fysikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...