Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig fordelen med R-matte og Fysikk som fag på VGS?

 

I faget Aerodynamikk på LFS får du undervisning hvor tidligere kunnskap i fysikk er fordelaktig. Matte har du nytte av både på Fase 1 i opptaket og i faget Navigasjon og Meteorologi på LFS.

 

Jeg angret sterkt på at jeg ikke hadde fysikk på vgs da jeg satt og klødde meg i bakhodet under Aerodynamikkeksamen, mens flere andre syntes det var kjempelett.

 

Og som svar på ditt andre spørsmål;

Det var en person i min klasse som faktisk måtte ha underskrift fra foreldrene for å søke, fordi han fylte 18 etter 1. desember.

 

Du kan jo søke under våren i 2. klasse, men fristen er 1. desember, så du vil ikke få svar på søknaden før vinteren i 3. klasse.

Lenke til kommentar

 

Og som svar på ditt andre spørsmål;

Det var en person i min klasse som faktisk måtte ha underskrift fra foreldrene for å søke, fordi han fylte 18 etter 1. desember.

 

Du kan jo søke under våren i 2. klasse, men fristen er 1. desember, så du vil ikke få svar på søknaden før vinteren i 3. klasse.

 

Ok, da tar jeg fys 1 nå =)Takk

Lenke til kommentar

Hva er egentlig fordelen med R-matte og Fysikk som fag på VGS?

 

Tja R matte behøver man absolutt ikke i flyging med mindre man ikke skal bli ingeniør. Der vil jeg heller si at det holder med S matte. Poenget er at man ikke må være helt håpløs i matte, men man må ikke ha overnaturlige evner i det heller. På de teoretiske opptaksprøvene (prøvene som går over 1 dag) så får man tallrekker og matteproblemer med de 4 regneartene som øker i vanskelighetsgrad. Fra fysikken får man mekanikk, men ikke noe utregning såvidt jeg husker. Heller av den typen hvilken retning går fjæra om man drar her. Fysikkformler trenger man ikke å pugge. Kom ikke igjennom fra del 1 så noe mer kan jeg ikke uttale meg om hva angår opptaksprøvene.

 

Hva flyging angår kan jeg derimot uttale meg litt om siden jeg har litt bakgrunn på PPL-A nivå. Fysikk er greit å ha i og med at de aerodynamiske prinsippene bygger nettopp på fysikk. På PPL-A nivå går man derimot ikke så veldig mye inn på tung aerodynamisk teori, men dette gjør man nok på CPL-A nivå og jeg kan se for meg at man gjør det under opplæringa i Forsvaret også. Flyging ekke bare å sette seg bak spakene å fly for å si det slik. Det innebærer mye papirarbeid før og etter flyturen. Forøvrig misunner jeg trådstarter hehe. Blir nok Norges nye forsvarssjef. :p

Lenke til kommentar

Har valgt S-matte som jeg skal fordype meg i, helt til S2. Valgte også fys1. Ellers så valgte jeg Geografi og Kjemi, da dette er fag jeg er veldig sterk i =]

Kan nesten ikke vente med å søke flygeskolen! =D

 

Bra at du tar realfag, og det er spesielt gunstig med fysikk på LFS. S-matte holder i massevis.

Men ikke glem å trene! Det enkleste å gjøre noe med ifm. med opptaket er å komme innenfor de gjeldende fysiske kravene. Ta f.eks. push-ups og sit-ups annenhver dag, og løp litt i løpet av uka. Og for guds skyld: Klar minst fire hangups! Vi hadde en på fase 2 som var først ut på bommen. Da sto det 35 sterke karer og så på at denne personen hang og sprellet som en reke, uten å klare noe som helst. Flaut, både for han og oss, (som lurer på hva i helv*** det feiler enkeltes selvbevissthet.)

Lenke til kommentar

Har valgt S-matte som jeg skal fordype meg i, helt til S2. Valgte også fys1. Ellers så valgte jeg Geografi og Kjemi, da dette er fag jeg er veldig sterk i =]

Kan nesten ikke vente med å søke flygeskolen! =D

 

Bra at du tar realfag, og det er spesielt gunstig med fysikk på LFS. S-matte holder i massevis.

Men ikke glem å trene! Det enkleste å gjøre noe med ifm. med opptaket er å komme innenfor de gjeldende fysiske kravene. Ta f.eks. push-ups og sit-ups annenhver dag, og løp litt i løpet av uka. Og for guds skyld: Klar minst fire hangups! Vi hadde en på fase 2 som var først ut på bommen. Da sto det 35 sterke karer og så på at denne personen hang og sprellet som en reke, uten å klare noe som helst. Flaut, både for han og oss, (som lurer på hva i helv*** det feiler enkeltes selvbevissthet.)

 

Haha! Ja, vil tørre å si at jeg ikke er så altfor verst innenfor realfag heller =)

Angående trening så spiller jeg en del håndball.

Stykretrening to dager i uka og håndball tre ganger i uka.

Pull-ups tok jeg senest 10-9-8 med 2 min pause mellom hver serie =)

Lenke til kommentar

På helikopter, som jo er på flest baser, pleier det å være slik at elevene seg imellom blir enig om hvem som skal hvor, etter at Luftforsvaret forteller dem hvilke avdelinger som trenger flygere. På F-16 er det også slik, men det er bare to baser som har jagerfly, så utvalget er litt begrenset :p For nye flermotorflygere er det kun Orion som er aktuelt, og de er stasjonert på Andøya.

Lenke til kommentar

På helikopter, som jo er på flest baser, pleier det å være slik at elevene seg imellom blir enig om hvem som skal hvor, etter at Luftforsvaret forteller dem hvilke avdelinger som trenger flygere. På F-16 er det også slik, men det er bare to baser som har jagerfly, så utvalget er litt begrenset :p For nye flermotorflygere er det kun Orion som er aktuelt, og de er stasjonert på Andøya.

 

Ikke mulig å havne på Hercules?

Lenke til kommentar

Det er feil å si at man ikke kan forberede seg på de teoretiske opptakstestene.. Nå kan dere det

 

Poenget er vel ikke om man kan forberede seg eller ikke. Forsvaret sier man ikke kan det, ettersom de vil ha de menneskene som klarer disse testene uten forberedelse, altså de som sitter inne med disse ferdighetene fra før av .... :thumbup:

 

Den progressive matriser-testen du linker til er forøvrig også grise-enkel i forhold til den som var på opptaksprøvene. Man måtte også betale for å se svaret, noe som er ganske smart av de som har laget prøven, men ganske kjedelig for meg. :thumbdown:

Endret av Baabaaaosii
Lenke til kommentar

Per dags dato; nei. Vet ikke hvor lenge denne uskrevne regelen kommer til å vare, men sånn er det. Er jo mulig å søke stilling på 335-skvadronen (Hercules) senere i karrieren da.

 

Dette kan jeg bekrefte, jeg var i møte med LOI (Luftforsvarets Operative Inspektorat), forrige uke, og der fikk vi vite at det er "standard prosedyre" å sende nyutdannede på 333 (P3 Orion) for tiden. Det er dog mulig å konvertere til Hercules, DA20 og helikoptrene senere i karrieren. Forsvaret konverterer ikke til jagerfly fra andre flytyper.

Lenke til kommentar

Lest gjennom dette forumet i nesten to timer nå. Utrolig interessant og informativt! Har fått svar på nesten alt!

 

Hva gjør en jagerpilot vanligvis når han er på jobb? Nå tenker jeg når han er ferdig med utdanningen. Eventuelt, hva gjør en helikopterpilot?

 

Vet at pilot kanskje ikke er det beste yrke når man synes at familie er en viktig prioritet, men ville du anbefalt jagerfly eller helikopter, med tanke på familie? (skal bli en av de to uansett) Begrunn svaret er du snill :)

 

Leste tidligere i forumet at en helikopterpilot tjente mer enn en jagerpilot. Kan dere gi meg noen cirkatall på hvor mye man tjener? (Ikke det at lønn er veldig relevant for meg)

Endret av iagi
Lenke til kommentar

Vet at pilot kanskje ikke er det beste yrke når man synes at familie er en viktig prioritet, men ville du anbefalt jagerfly eller helikopter, med tanke på familie? (skal bli en av de to uansett) Begrunn svaret er du snill :)

 

Leste tidligere i forumet at en helikopterpilot tjente mer enn en jagerpilot. Kan dere gi meg noen cirkatall på hvor mye man tjener? (Ikke det at lønn er veldig relevant for meg)

 

Trodde du hadde lest gjennom hele? =P

Helikopterpiloter jobber som regel med turnusordning. F.eks Sea king og NH90. Jagerfly har mer åtte til fire jobb + pluss noen døgnvakter her og der vil jeg tro.

 

Grunnlønnen ferdigutdannet er 350k cirka. Men med overtid og øvelser blir det omlag 100k mer.

Helikopterpiloter tjener 100-200k mer enn dette igjen.

Lønnen vil stige for både jagerfly og helikopter etterhvert som man stiger i gradene; noe man gjør relativt fort =)

 

Hadde vært fint om noen kunne bekreftet dette innlegget eller rette, da jeg tar denne informasjonen fra hukommelsen fra tidligere lesning i denne tråden.

Lenke til kommentar

Rakk dessverre ikke lese gjennom absolutt alt :D

Tusen takk for svar, du aner ikke hvor mye det faktisk hjelper!

Da har jeg bare et par spørsmål igjen for i dag ^^

 

Hvor mye tjener du under utdanning?

Hva gjør en jagerpilot/helikopterpilot på en vanlig hverdag?

Som hvilken pilot må jeg tilbringe mest tid på internasjonalt arbeid?

 

Beklager hvis disse spørsmålene er blitt besvart tidligere, men har sett på cirka 500 innlegg over 3 timer nå og kunne ikke finne noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...