Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Røk hos uttakskommisjonen jeg og. Kjipt å ryke når man har kommet så langt..

 

Ja det var kjipt, men allikevel bra å vite at man gjorde det en god jobb og kom så langt. Når en tenker etter er jo ikke topp 50 av 900 søkere så ille.

Men tror uansett at jeg tar sivil utdanning senere og jeg vet jo nå siden jeg klarte så mange av testene at jeg har gode forrutsetninger for å lykkes i sivil luftfart.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har ikke lest så nøye i denne tråden tidligere, men er det faktisk noen her inne som er flygere i forsvaret? :)

 

Selv skal jeg søke meg inn på flyskolen til neste opptak.

Kommer jeg ikke inn søker jeg nok F-16 Crew chief utdanning og tar PPL og alt dette her på si etter noen år. Jobber som F-16 Crew Chief assistent nå, så jeg har jo en viss peiling på hva jeg eventuelt går til dersom jeg søker crew chief utdanning.

Lenke til kommentar

Mantoius:

Jepp, personen som startet tråden er ferdig med utdannelsen i usa nå.

Andre som har vært innom tråden er nå under utdanning i usa,

og selv har jeg vært gjennom store deler av seleksjonen, og skal inn igjen til våren.

 

Så kunnskapen her i tråden skal det være nok av, hvis man treffer på de riktige som svarer.

 

 

Og angående å søke opptak, hvis du kommer til fase 2 KAN denne kræsje med FOS. Når jeg var på fase 2 kunne man bytte over til FOS hvis man røyk ut tidlig, mens iår måtte de som kom igjennom fase 2, også på FOS, med andre ord kunne man begynne på FOS hvis man røyk ut siste dagen på flyskoleopptaket i mai/juni. (Trur hvertfall ikke det skulle vært store problemet, LSES på rygge er veldig behjelpelig med alt sånt.

 

Uansett, lykke til.

Lenke til kommentar

Mantoius:

Jepp, personen som startet tråden er ferdig med utdannelsen i usa nå.

Andre som har vært innom tråden er nå under utdanning i usa,

og selv har jeg vært gjennom store deler av seleksjonen, og skal inn igjen til våren.

 

Så kunnskapen her i tråden skal det være nok av, hvis man treffer på de riktige som svarer.

 

 

Og angående å søke opptak, hvis du kommer til fase 2 KAN denne kræsje med FOS. Når jeg var på fase 2 kunne man bytte over til FOS hvis man røyk ut tidlig, mens iår måtte de som kom igjennom fase 2, også på FOS, med andre ord kunne man begynne på FOS hvis man røyk ut siste dagen på flyskoleopptaket i mai/juni. (Trur hvertfall ikke det skulle vært store problemet, LSES på rygge er veldig behjelpelig med alt sånt.

 

Uansett, lykke til.

 

Rettelse; er bare halvveis her borte, runder et års opphold neste uke :p

Lenke til kommentar

Må bare si at du er så heldig som får lov til oppfylle drømmen. Er mange som er misunnelige på deg Turambar hehe. Jagerpilot er vel kanskje noe av det nærmeste man kommer supermennesker. Selv greide jeg å ryke på fase 1. Faen så urutt må jeg si... :wallbash:

Må ha vært den psykiske testen som hadde et navn på seg som var gyldig i 3 år for tjenestegjørende personell (kommer ikke på navnet) som gjorde utslaget. Tok meg for god tid på den. Tror det var en ganske viktig prøve. Alle de andre testene tror jeg at jeg gjorde det greit på.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Jagerpilot er vel kanskje noe av det nærmeste man kommer supermennesker.

Og hva får deg egentlig til å tro at dette ikke bare er helt normale mennesker? For det er nettopp det de er - normale mennesker akkurat slik som deg og meg.

Altså ikke sånn for å si "her er jeg" og skryte på meg ting, men jeg jobber med F-16 piloter mandag til fredag hver eneste uke og man merker ganske fort at de er vanlige mennesker. Faktisk bruker noen av de briller.. det hadde du ikke trodd hva?

 

Ja jeg ser opp til F-16 flygere, fordi de er forbilder for hva jeg ønsker i livet og de har den ultimate drømmejobben som jeg ønsker å ha i framtiden. Sier ikke jeg skal bli det, men det er en drøm og en ambisjon i livet. Jeg har også ganske mye respekt for den kunnskapen de sitter inne med iht. kampflyging og taktikk i luftrommet.

 

Ikke er yrket så glamorøst som mange tror heller. F.eks på serien "Jagerpilotene" på viasat 4 vil man se at pilotene kommer i egne biler ut til flyene, men dette stemmer altså ikke overens med virkeligheten. De sitter på i en såkalt "linetaxi" og blir kjørt ut til shelter eller main sammen med crew chiefer og crew chief assistenter.

I tilegg er den en god del kontorarbeid og papirarbeid i forkant og etterkant av en flytur og en F-16 flyger er i teorien aldri ferdig utdannet. Det er ikke slik at man bare motar vingen i USA og kun flyr resten av karrieren sin. Man skal stadig lese seg opp i tjukke tjukke bøker og utvikle seg som flyger.

 

For all del - til dere andre; SØK flyskolen! Ha troen på deg selv og si til deg selv at du skal klare det, men ikke bli skuffet og tro at du ikke er noe supermenneske fordi du ikke klarer det :thumbup:

Endret av Mantoius
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faktisk bruker noen av de briller.. det hadde du ikke trodd hva?

 

Hvordan er det mulig at de bruker briller, siden det ikke er tillat?

 

For å bli vurdert som søker må du være mellom 18 og 24 år (ikke eldre enn 24 år i opptaksåret). God helse betyr at du må få en flymedisinsk godkjennelse. Det innebærer prosent normalt, ukorrigert syn. Briller, linser og laseroperasjoner vil være diskvalifiserende.

 

http://www.mil.no/luft/start/utdanning/Luftforsvarets_flygeskole/

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

Det eneste som holder meg igjen fra å søke er sjansen for at jeg går x antall år på skole for å utdanne meg for så å bli sparket ut fordi jeg har 2 cm for kort pikk for å fly f-16 eller bare bli tilbudt utdanning som navigatør... Det blir litt som å få en lada når du har bestilt og betalt for en en ferarri.

 

Er det forresten noen som vet hvor lenge du kan rissikere å gå på skole før du kan bli kasta ut? Dvs når er du garantert å få fullføre utdanningen?

Lenke til kommentar

Det eneste som holder meg igjen fra å søke er sjansen for at jeg går x antall år på skole for å utdanne meg for så å bli sparket ut fordi jeg har 2 cm for kort pikk for å fly f-16 eller bare bli tilbudt utdanning som navigatør... Det blir litt som å få en lada når du har bestilt og betalt for en en ferarri.

 

Er det forresten noen som vet hvor lenge du kan rissikere å gå på skole før du kan bli kasta ut? Dvs når er du garantert å få fullføre utdanningen?

 

 

Tja man kan jo alltids bli syk eller skada som gjør at man må terminere utdanninga. I slike tilfeller vil vel Forsvaret finne noe annet til deg i og med at man på et tidspunkt skriver under på en 12 års kontrakt.Men man kan jo som nevnt her ryke når som helst. I følge trådstarter var det en del som terminerte på uttaksflyging. Sikkert flere her i tråden som kan svare bedre enn meg. Er bare å gi gass og søke spør du meg. For søker du ikke kommer du iallefall ikke inn og det er 100% sikkert... :)

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Man kan kun ryke ut til og med uttaksflygningen, altså ett år inne i tjenesten. Etter det må det skje noe spesielt, skader ol. for at man skal bli satt på sidelinjen. Det er nok ytterst sjelden at det er tilfelle tror jeg. Forøvrig knytter man seg ikke til 12 års tjeneste før man får vingen, så det er på ingen måte slik at man er bundet til Forsvaret bare fordi man søker Flyskole :)

Lenke til kommentar

Man kan kun ryke ut til og med uttaksflygningen, altså ett år inne i tjenesten. Etter det må det skje noe spesielt, skader ol. for at man skal bli satt på sidelinjen. Det er nok ytterst sjelden at det er tilfelle tror jeg. Forøvrig knytter man seg ikke til 12 års tjeneste før man får vingen, så det er på ingen måte slik at man er bundet til Forsvaret bare fordi man søker Flyskole :)

 

Du har vel ikke noen bilder fra øvelser eller lignende? Det hadde vært kult å se. Men det er kanskje ikke lov? :p

Lenke til kommentar

Faktisk bruker noen av de briller.. det hadde du ikke trodd hva?

 

Hvordan er det mulig at de bruker briller, siden det ikke er tillat?

 

For å bli vurdert som søker må du være mellom 18 og 24 år (ikke eldre enn 24 år i opptaksåret). God helse betyr at du må få en flymedisinsk godkjennelse. Det innebærer prosent normalt, ukorrigert syn. Briller, linser og laseroperasjoner vil være diskvalifiserende.

 

http://www.mil.no/luft/start/utdanning/Luftforsvarets_flygeskole/

Det er ikke tilatt under opptakene nei, men synet kan endre seg etter du er ferdig utdannet og er kommet gjennom nåløyet.

Faktisk er det folk som har kommet gjennom med litt nedsatt syn på ett øye, men da skal det nevnes at du bør ha rimelig gode egenskaper på alt annet.

Jeg har også hørt om folk som den dag i dag flyr for forsvaret, men som har tatt laseroprasjon. Det er ikke alle land som loggfører en laseroprasjon i helsepapirene dine :ph34r:

 

Ja, i teorien skal du ha perfekt syn under opptakene, og det er kun noen få unntak hvor folk ikke har vært ærlig nok til å fortelle om laseroprasjon eller har kommet gjennom med bittelitt nedsatt syn på ett øye.

 

Kravene for å være oprativ etter du er utdannet er ikke så skyhøye som under opptak og utdanning :)

Lenke til kommentar

Er vel det samme som opptaket på politihøyskolen eller befalsskolen ellers. Det kreves topp fysikk for å slippe gjennom nåløyet blant alle tusen som søker hvert år, men når du først har en fot innenfor går de ikke og tvangsveier deg og tar 3000m annahver uke for å sjekke om du er "fit for duty" lengre. Ser jo tjukke burgerspisende politimenn i USA hele tiden på Cops.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange av dere som har sett "James May on the moon" (James fra top gear), men der sitter han på med Maj. John "Cabi" Cabigas i et U2, og da kan man se at Cabi bruker briller.

Når jeg satt på finalgear's forum for et år siden (da programmet ble sendt), dukket plutselig Cabi opp og svarte på mange spørsmål.

The reality is I am 6 months older than James, and my eyesight now reflects it...ergo the glasses. The glasses actually velcro to the helmet and are suspended over my face and never touch me at all. They are a bit bothersome having to look through them, but, what the hay!

 

A pilot candidate needs to have 20/20 vision to get into flight school, but once the USAF have spent multi-millions of $$$ training you, the investment in the glasses are puny compared to the investment in the pilot.

 

Helt utrolig bra program, har sett det sånn 5 ganger nå :p

Her er selve turen med U-2et

http://www.youtube.com/watch?v=x6cZLfK4Zjk

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har tenkt å søke luftforsvarets flygeskole neste år, og har fått Sesjon Del 1 ting nå, men det er 1 ting jeg lurer på. Spørsmål 45: Er du interessert i lederutdanning, spesialutdanning eller lærlingordning i Forsvaret?

Alternativer:

1. Ingeniørutdanning i forsvaret

2. Lederutdanning kombinert med fagutdanning

3. Lærling

4. Krigsskolen med bachelorgrad - 4 år

5. Lederutdanning - 2 år (befalsskole)

6. Lederutdanning - 1 år (utskrevet befalskurs)

7. Jegerutdanning

8. Ingen av delene

 

Jeg vet jo at det ikke er nr 1, 2, 3 eller 7, men hva med 4, 5 og 6. Regner med at det ikke er nr 6 heller, men vet jo at befalsskole og krigsskolen er inkludert i flygeskolen. 8 virker jo også litt feil, siden jeg har jo tenkt å søke noe i forsvaret, bare ikke akkurat de over...

Noe hjelp å få her?

Lenke til kommentar

Hei! Det har sånn sett ingenting å si for hva du fyller ut her, det er kun for statistikk og interesse register. Du stiller ikke sterkere om du fyller ut dette liksom. Men må si meg enig at det er litt teit at de ikke har noe alternativ, de har jo ikke spesialstyrker der heller. Det nærmeste blir jo 4eren, men det blir feil på en måte også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...