Gå til innhold

– Steve Jobs er en forferdelig fyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
iPhone's skjerm reagerer på varmen fra fingrene.

 

Neinei, skjermen reagerer ikke på varmen. Den reagerer på at kapasitansen blir forandret når en tar på glasset. Kapasitans er det en kondensator kan, og fingeren på glassplata blir en dårlig kondensator og gir telefonen en mulighet til å vite hvor en trykker. Slik fungerer det på svært mange trykkfølsomme skjermer. Til og med enkelte tastaturer bruker dette. Når en da bruker hansker så klarer ikke aifåonen å kjenne noe, og hvis en er kald på fingrene så kan en ha for dårlig ledningsevne på tuppen til at telefonen klarer å reagere. Selv synes jeg nesa er fin til å besvare anrop med når jeg har på hansker.

Lenke til kommentar
skulle ikke forundre meg om at navnet iPod blir et generelt navn på MP3-spillere, det har skjedd flere ganger for at forskjellige varemerker har fått en felles betydning for noe ... som f.eks Walkman og Google.

 

 

Det ville forundre meg stort.

 

Er nok for nært knyttet til Apple.

 

At en del ikke vet forsjell på iPod og mp3 spiller er nå så. (Hvilke forsjell ? :p)

 

 

Btw; Når folk sier "Google it" har jeg en inderlig tro på at de fleste mener man skal gå til nettop google.com, og ikke yahoo.com :tease:

Lenke til kommentar
Telenor, Netcom og alle andre mobiloperatørar må få ut fingen!

Kvifor er Finland så langt framme i dag med blant anna Nokia? Jo, fordi dei i Finland satsa tidleg på gsm, medan Telenor framleis ville halda på det gamle nmt450.

Og slik har det fortsatt. Særleg Telenor har vore svært bakstreversk med å lansera ny teknologi. Kven hugsar ikkje alle forsøka deira på å lura folk til å halda på for eksempel isdn i staden for bredbånd? (Eg blei til og med råda av Telenor til å fortsetja med isdn, etter å ha installert bredbånd).

Og slik har det fortsatt. Operatørane vil melka mest mogleg den gamle teknologien før dei ein gong kanskje satsar på noko nytt, som i andre land allerede er blitt gammalt. Ei mengd med nye kommunikasjonsteknologiar ligg klare framfor oss, men det går så vanvittig tregt på grunn av blant andre operatørane.

Dermed er Finland blitt ein verdensledande nasjon innan mobil kommunikasjon som gir ein masse positive ringverknader, medan me her i landet stort sett må venta.

 

Så vidt jeg vet er GSM faktisk en norsk teknologi/løsning, utviklet blant annet av det som den gang hette Televerkets forskningsinstitutt. Slo ut aktører som Philips, Alcatel etc da man skulle velge mobilplattform i Europa på slutten av 80-tallet.

 

Faktisk har jeg fremdeles i dag ISDN i tillegg til bredbånd, er for meg eneste alternativet så lenge jeg trenger flere telefonnummer samt en fysisk faks. ISDN og bredbånd er ikke substitutter, men komplementære teknologier. Går nok over til IP-telefoni når jeg får tid til å konfigurere Asterix.

 

At Nokia er dominerende på mobilområdet har med akkurat det samme som gjør at Apple lykkes nå. Utrolig bra timing, merkvarebygging og traff rett i kundegruppene. Vi som skulle ha mer avanserte GSM telefoner tidlig på 90-tallet kjøpte aldri Nokia, det var Ericsson for alle penga. Framveksten av Nokia skyldes nok helt andre ting enn at Finnland var langt framme i mobilteknologi. Mange mer at den viktigste årsaken var at Nokia sitt russiske marked kollapset på tidlig 90-tall.

 

Grunnen til at Telenor beholdt NMT450 såpass lenge, hadde mye med dekning å gjøre og ikke med manglende ønske om pushe teknologi. Jeg hadde både NMT450 telefon og GSM telefon i mange år, rett og slett fordi GSM manglet dekning der jeg jobbet mye.

 

Nå vil jeg heller ikke si at TeliaSonera, som er den største mobiloperatøren i Finland er så veldig nyskapende. Telia var vel rundt snakket om fusjon med Telenor 2 - 3 ganger større enn Telenor, og Sonera på størrelse med Telenor. I dag er Telenor større en det fusjonerte TeliaSonera både i omsetning, børsverdi og antall ansatte.

 

Operatører vil alltid være konservative når det gjelder ny teknologi, samt søke å "melke" gammel. Ny teknologi innbefatter alltid stor risiko.

 

Når det gjelder Apple, har de klart forstått behovet for merkvarer, ikoner og enkelhet. Og lykkes derfor med produkter som ofte er teknologisk underlegne konkurrentene.

Lenke til kommentar

NMT450 er jo fortsatt aktuelt, for så vidt, i form av landsdekkende trådløst internett (artig prosjekt).

 

Er mye syting når det gjelder eldre teknologi, men ser man litt etter i sømmene, så finner man at eldre teknologi jaggu ofte var snedig gjennomtenkt. Det er ofte da man har begrensninger de virkelige geniale løsningene dukker opp (det gjelder for så vidt absolutt alt).

Lenke til kommentar

NMT er ikke lengre, men 450Mhz frekvensen er der fortsatt. men i dag brukes den til cdma2000, som er en konkurrent til umts.

 

fordelen med 450 vs 2100 (som jeg tror umts bruker i europa) er at den rekker lengre. problemet var, og til dels fortsatt er, at den har mindre kapasitet.

med andre ord, en får dekket ett større område pr antenne, men har ikke plass til like mange brukere på en gang.

 

en annen faktor er at den har lettere for å trenge gjennom slikt som murvegger. høyere frekvens, lettere å blokkere. 2100 tror jeg ligger oppunder det mikrobølgeovner jobber på, bare at mikrobølger dytter en hel del mer watt. og mikrobølgeovner funker fordi frekvensen blir stoppet av vann, som i prosessen tar til seg energien og varmes opp.

 

forøvrig, "nød lærer naken kvinne å sy" som det så fint heter ;)

 

men jeg tviler på at hun lager en ballkjole på første forsøk...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
iPhone's skjerm reagerer på varmen fra fingrene.

 

Neinei, skjermen reagerer ikke på varmen. Den reagerer på at kapasitansen blir forandret når en tar på glasset. Kapasitans er det en kondensator kan, og fingeren på glassplata blir en dårlig kondensator og gir telefonen en mulighet til å vite hvor en trykker. Slik fungerer det på svært mange trykkfølsomme skjermer. Til og med enkelte tastaturer bruker dette. Når en da bruker hansker så klarer ikke aifåonen å kjenne noe, og hvis en er kald på fingrene så kan en ha for dårlig ledningsevne på tuppen til at telefonen klarer å reagere. Selv synes jeg nesa er fin til å besvare anrop med når jeg har på hansker.

 

Ja mulig dette kan stemme. For de som er interessert i å lese om skjermteknologien til iPhone, så kan det gjøres her.

 

Jeg har ikke lest igjennom. Klokken nærmer seg 5 nå, så jeg er ikke så oppegående.

Lenke til kommentar

for å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor apple får så mye opmerksomhet via media. "apple tar innpå markedsandeler", grunnen til det er jo fordi det garantert er noen fanbois i media som ikke klarer å holde seg objektive.

 

1: på operativsystemsiden har apple noen få prosenter markedsandeler.

 

2: innen mobiltelefoner selger de egentlig knapt mobiltelefoner. selv om de er overhypet. "hele 5 000 iPhones i Norge". vi er 4.7 millioner innbyggere i norge og det er flere mobilabbonenter enn det er innbyggere her i landet.

 

3: jeg har aldri sett en Ipod i bruk i virkeligheten. påstanden om at "alle har en", stemmer ikke da ingen av mine bekjente, venner eller slektninger har noe sånt.

 

ergo. hvordan kan alle ha en da?

 

Hvis journalistene her og der tenker seg litt mer om før de pumper ut agurksaker så kanskje apple havner tilbake der de egentlig tilhører, i nisjeprodukt avdelingen.

jeg nekter å tro at det går så fryktelig bra for selskapet, de nekter jo å fortelle hvor mye de selger, hvor mye de tjener inn. osv. Generellt er jeg skeptisk mot selskaper som nekter å fortelle hvor bra de gjør det.

 

1. de kan gjøre det jævlig dårlig og lever av at aksjonærene eller samarbeidspartnerene pumper inn penger i selskapet så de holdes i kunstig live

 

2: tjener så mye penger per enhet at de drukner i sitt eget fett (noe som jeg egentlig tviler på siden de kun har små prosentandeler av markedet uansett hvordan man snur og vender på saken.

Lenke til kommentar

Apple gir faen i teknologien. De vil bare at tingene skal fungere så brukervennlig som mulig.

Dette er en fordel og bakdel.

Fordelen er at det blir lettere for forbrukeren å bruke produktet

bakdelen er at det blir dyrere, og dårligere.

 

iPhone er ikke en revolusjon, bortsett fra programvaren.

Multitouch har eksistert i tiår, og det er egentlig den eneste "nyvinningen" i iphone.

Lenke til kommentar

Det eneste flotte med iPhone er designen, ellers har den altfor mange mangler utfra det jeg har hørt fra de som eier den her i Norge.

 

Min enkle Nokia E51 gjør jobben bedre for min del.

 

Det er ingenting genialt med designen heller, jeg synes egentlig Steve Jobs lagde det designet alle egentlig har spurt om fra mobilprodusentene siste 3 årene. Eneste flotte var at han faktisk gjorde det. GUI Grensesnittet er forfriskende dog.

 

Ellers er ikke iPhone en telefon som frister, pga. tekniske mangler samt DRM.

 

PS!

Det blir ikke lettere for brukeren å bruke telefonen om du sliter med å få til ting som er en selvfølge på andre telefoner som Nokia osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det ville forundre meg stort.

 

Er nok for nært knyttet til Apple.

 

At en del ikke vet forsjell på iPod og mp3 spiller er nå så. (Hvilke forsjell ? :p)

 

 

Btw; Når folk sier "Google it" har jeg en inderlig tro på at de fleste mener man skal gå til nettop google.com, og ikke yahoo.com :tease:

Jeg biter på denne :roll:

 

Jeg og flere bekjente har hørt det både blandt beskjente og i butikker, og hvorfor trenger man slike artikler om det ikke forekommer stor forvirring?

iPod vs. MP3 Players: What's the Diff? : http://www.webopedia.com/DidYouKnow/Hardwa...d_mp3Player.asp

I tillegg har vi også sider der de selger "iPod og MP3-spillere" og tråder der folk "trenger ny iPod/MP3-spiller".

 

Hva personen som sier det mener er en ting, men tror nok fleste mener at de skal søke på Google. Om noen ber noen om å google det tar de for gitt at personen bruker Google. Har ikke Google også uttalt seg om at dette ødelegger varemerket deres? Fant ikke link, men er sikker på at jeg har lest noe lignende om enten Google eller Ipod i fjor.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
...jeg nekter å tro at det går så fryktelig bra for selskapet, de nekter jo å fortelle hvor mye de selger, hvor mye de tjener inn. osv. Generellt er jeg skeptisk mot selskaper som nekter å fortelle hvor bra de gjør det...

Hæ? Apple Reports Record Second Quarter Results

 

"Apple shipped 2,289,000 Macintosh® computers during the quarter, representing 51 percent unit growth and 54 percent revenue growth over the year-ago quarter. The Company sold 10,644,000 iPods during the quarter, representing one percent unit growth and eight percent revenue growth over the year-ago quarter. Quarterly iPhone™ sales were 1,703,000."

Endret av NickFalk
Lenke til kommentar
for å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor apple får så mye opmerksomhet via media. "apple tar innpå markedsandeler", grunnen til det er jo fordi det garantert er noen fanbois i media som ikke klarer å holde seg objektive.

 

Den tankerekka er så dum at jeg ikke gidder komme med et saklig svar en gang.

 

1: på operativsystemsiden har apple noen få prosenter markedsandeler.

 

Ligger vel på 7-8% worldwide, men Os X har over 20% markedsandel i privatmarkedet i USA. (Kan finne kilde når jeg har våkna skikkelig.)

 

2: innen mobiltelefoner selger de egentlig knapt mobiltelefoner. selv om de er overhypet. "hele 5 000 iPhones i Norge". vi er 4.7 millioner innbyggere i norge og det er flere mobilabbonenter enn det er innbyggere her i landet.

 

Vil si 5 000 er ganske imponerende da iPhone enda ikke er lansert i Norge. Man må importere fra USA og unlocke den selv.

 

3: jeg har aldri sett en Ipod i bruk i virkeligheten. påstanden om at "alle har en", stemmer ikke da ingen av mine bekjente, venner eller slektninger har noe sånt.

 

ergo. hvordan kan alle ha en da?

 

Da har du en ekstraordinær vennesirkel. statistikk lyver ikke, selv om akkurat der DU bor ser ting annerledes ut.

 

Hvis journalistene her og der tenker seg litt mer om før de pumper ut agurksaker så kanskje apple havner tilbake der de egentlig tilhører, i nisjeprodukt avdelingen.

jeg nekter å tro at det går så fryktelig bra for selskapet, de nekter jo å fortelle hvor mye de selger, hvor mye de tjener inn. osv. Generellt er jeg skeptisk mot selskaper som nekter å fortelle hvor bra de gjør det.

 

For det første: Mp-3 spillere kan vel knapts kalles et nisjeprodukt? særlig ikke når det er det mest solgte merket. Samme kan man vel si om telefoner, Apple har dog mye å ta igjen for å kunne konkurere med de store (Nokia, , Samsung, SE og RIM, motorola er vel på randen til konkurs)

 

For det andre: Mener å ha sett tall på diverse Keynotes med Steve Jobs. Hvis du leter på apple.com, så finner du sikkert tall der også.

 

1. de kan gjøre det jævlig dårlig og lever av at aksjonærene eller samarbeidspartnerene pumper inn penger i selskapet så de holdes i kunstig live

 

Ja, selskapet med mest solgte iPods, det foretrukkende valget av datamaskin når det gjelder kreativt arbeid og nå en relativt populer mobiltelefonprodusent, må så klart gjøre jævlig dårlig. Helt innlysende. (For de som ikke skjønte det: Sarkasme.)

 

2: tjener så mye penger per enhet at de drukner i sitt eget fett (noe som jeg egentlig tviler på siden de kun har små prosentandeler av markedet uansett hvordan man snur og vender på saken.

 

Små prosentandeler? Ja, hvis du ser på apple som en programvareprodusent. Hvis du derimot ser på Apple som en hardwareprodusent, så er nok ikke 7-8% på verdensbasis så alt for ille. Tror ikke det er mange hardware produsenter over apple. (Dell, hp og lenovo kanskje?)

Lenke til kommentar
for å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor apple får så mye opmerksomhet via media. "apple tar innpå markedsandeler", grunnen til det er jo fordi det garantert er noen fanbois i media som ikke klarer å holde seg objektive.

 

1: på operativsystemsiden har apple noen få prosenter markedsandeler.

 

Varierende fra 3 - 10 % avhengig av markedssegment. Husk at faktisk en del kjøre Mac med Windows eller Linux også. Veksten er som forrige post viser, faktisk stor.

 

2: innen mobiltelefoner selger de egentlig knapt mobiltelefoner. selv om de er overhypet. "hele 5 000 iPhones i Norge". vi er 4.7 millioner innbyggere i norge og det er flere mobilabbonenter enn det er innbyggere her i landet.

 

Bra for en mobiltelefon som ikke er lansert i Norge, og som krever patching for å virke i Norge.

 

3: jeg har aldri sett en Ipod i bruk i virkeligheten. påstanden om at "alle har en", stemmer ikke da ingen av mine bekjente, venner eller slektninger har noe sånt.

 

ergo. hvordan kan alle ha en da?

 

I min bekjentskapskrets er det 75 % iPod. Jeg har ikke og kommer aldri til å kjøpe.

 

jeg nekter å tro at det går så fryktelig bra for selskapet, de nekter jo å fortelle hvor mye de selger, hvor mye de tjener inn. osv. Generellt er jeg skeptisk mot selskaper som nekter å fortelle hvor bra de gjør det.

 

1. de kan gjøre det jævlig dårlig og lever av at aksjonærene eller samarbeidspartnerene pumper inn penger i selskapet så de holdes i kunstig live

 

2: tjener så mye penger per enhet at de drukner i sitt eget fett (noe som jeg egentlig tviler på siden de kun har små prosentandeler av markedet uansett hvordan man snur og vender på saken.

 

Apple er notert på Nasdaq og har således de samme strenge krav til rapportering som IBM, Intel, AMD, med flere. De forteller således i klartekst det meste om omsetning, resultat, inntjening osv. Reglene er omtrent identiske som de Telenor, HydroStatoil også må forholde seg til. At du ikke finner informasjonen forteller mest om din evne til å finne info. Men her ligger all info.

 

Apple er det selskapet innen sitt område som har hatt best kursutvikling de siste 2 årene, nesten 120 % bedre enn Intel og Microsoft, 100 % bedre enn IBM. Ja jeg kan fortsette. Det forteller at selskapet går så det "suser", prisen på en Apple aksje var i mai 2006 §60 og er i dag §180, dvs en tredobling. Ingen andre i bransjen kan vise til det samme.

 

På MP3 spillere har Apple en markedsandel på over 60 % globalt. Når det gjelder salg av musikk på nett er de like dominerende. Første kvartal i år solgte Apple 10,6 millioner iPod, 2,3 millioner PC-er (iMac, Powerbook etc) og 1,8 millioner iPhone. De har en resultatmargin som er høyere enn Intel sin.

 

Nei, du viser så mangel på kunnskap i posten din, at du burde ha latt være å skrive din.

 

PS! Jeg er ingen Apple-fan, annet enn at det har vært en meget god investering. Og tviler sterkt på at et eneste Appleprodukt kommer innenfor mitt hus sine 4 vegger.

Lenke til kommentar

vel jeg har en viss mistanke om at pressedekningen av apple skjer til dels pga historien apple maskinvare har i visse avisavdelinger.

 

tror første gang jeg såg en apple maskin i faktisk bruk var i bildeavdelingen til en av det større lokale avisene. og der brukt spesifikk for photoshop og venner (første gang jeg gikk meg på en apple maskin var når spaceworld hadde noen første generasjons imac på utstilling, var en smule morsomt å leke med dem der de stod men ikke noe særlig mer).

 

utover det så sier apple så lite som mulig om hva dem driver på med. bare se hvor lite interaksjon det har vært mellom apple og utviklingsmilijøet rundt iphone. noen firmwareoppdateringer ja, men ingen svar på åpne spørsmål rundt appstore og hva slags programmer dem kommer til å nekte adgang. microsoft og resten av gjengen står å gauler fra fjella bare dem gjør en endring på en dialog.

 

dette gjør rett og slett apple til en ryktemagnet. omtrent som dama i ballkjole og slør som ingen vet hvem er. lett tilslørthet tiltrekker en annen form for oppmerksomhet som full åpenhet gjør.

 

apple insisterer på å ha eget show heller den å dukke opp på noe fellesgreier. jobs sine presentasjoner er koreografert til perfeksjon, men lagt opp til å være så avslappet "personlig" som mulig. vi snakker merkevarebygging på høygir. apple skal ikke bare være teknologi eller verktøy, apple skal være en livsstil.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å se at Apples merkevarebygging er kritikkverdig på noen som helst måte. Alle firmaer driver med dette og Apple er øyensynlig dyktige til det. Når det gjelder utviklerinformasjon skal jeg ikke utale meg for skråsikkert, men det har i hvert fall generelt vært slik at de som betaler for premium service får det, mens hvermansen som nøyer seg med Apples gratistjenester ikke gjør det. Apple leverer tross alt fulle utviklerverktøy til Mac-OSX gratis med hver maskin og også iPhone-utviklerverktøyene er gratis, selv om det koster den svimlende summen av 99 dollar hvis du har tenkt å gå kommersielt.

 

Apples filosofi har siden Jobs retur vært å levere en komplett pakke og da er det ikke mye å tjene på å fortelle konkurentene hva du driver med til en hver tid. MS er jo ingenting hvis de ikke har utviklerene på sin side, noe Balmer jo også er inneforstått med. Det blir derfor ganske meningsløst å sammenligne de to firmaene på dette området...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...