Gå til innhold

– Steve Jobs er en forferdelig fyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, nå er det vel generelt sett ikke lov til å henge ut enkeltprodusenter i reklamer, men Apple har jo fått for seg at maskinene de lager ikke er PC-er, så det kan holde på å sture med versus-opplegget sitt (som, for the record, er helt latterlig).

 

Ikke at jeg er anti Apple-produkter slik generelt, jeg synes det har en del bra greier (f.eks. Macbook-ene, de er fine), men jeg takler ikke markedsføringen og alle de idiotiske disiplene de skaper.

Lenke til kommentar
Ikke at jeg er anti Apple-produkter slik generelt, jeg synes det har en del bra greier (f.eks. Macbook-ene, de er fine), men jeg takler ikke markedsføringen og alle de idiotiske disiplene de skaper.

 

Du har et poeng, Apple fanboys er prototypen på fanboys. Det selv om alle Mac-brukere jeg kjenner, og det er faktisk relativt mange, ikke er de mest utpregede.

Lenke til kommentar

tror jeg leste en gang at det var markedføringsjefen for apple i årene uten steve jobs som sjef som satte i gang denne formen for markedsføring. jeg bare lurer på hvor jeg har det fra. tror det var en eller annen artikkel, men hvilken side det var på husker jeg ikke.

 

fyren gikk bevist inn for å skape "apple-faithfuls", eller apple-religiøse mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner som er Mac-brukere (meg selv inkuldert) har ingen ting i mot andre platformer, og bruker i mange tilfeller andre operativsystmer daglig.

 

Når det er sagt, vil de fleste mac-brukerne "forsvare" valget sitt akkurat som en windowsbruker vil "forsvare" windows i en diskusjon om windows vs mac.

 

Man finner windows-fanboys, man finner linux-fanboys, man finner apple-fanboys og man kan vel være fanboy av hva som helst egentlig. I alle gruppene finnes "idioter" som bare prater stygt om de andre leirene, men majoriteten respekterer andres valg. "Idiotene" er kanskje vanligvis de som roper høyest dog.

Lenke til kommentar
Kvifor er Finland så langt framme i dag med blant anna Nokia? Jo, fordi dei i Finland satsa tidleg på gsm, medan Telenor framleis ville halda på det gamle nmt450.

 

Hehe, GSM ble utviklet *SAMMEN* av de nordiske landene ++ (som neste (digitale) generasjon NMT).

Norge/Telenor/Televerket var en særdeles aktiv og viktig partner, og vi hadde nok ikke hatt f.eks. SMS slik vi ser tjenesten i dag uten aktiv norsk påvirkning.

 

 

Dermed er Finland blitt ein verdensledande nasjon innan mobil kommunikasjon som gir ein masse positive ringverknader, medan me her i landet stort sett må venta.
Nå er ikke akkurat Sonera (som var det finske 'Telenor') blitt noen stor suksess, og ble for noen år solgt ut og er nå et underbruk av svenske Telia for alle praktiske formål. Det som faktisk er blitt en stor suksess er den finske mobiltelefonprodusenten Nokia. I NMT-dagene ble det også produsert mobiltelefoner i Norge. Norske Simonsen var mye lengre fremme enn Nokia, og lagde langt bedre telefoner enn Nokia gjorde på samme tid. Men NMT 450 gikk over til NMT 900, og senere GSM, og da krevdes det store kapitalinnsprøytninger for å kunne være med å utvikle stadig nye generasjoner telefoner, og mens Nokia var del av et større konsern og fikk pengene de trengte derfra, så var Norske Simonsen selvstendig, og klarte ikke å skaffe den nødvendige kapitalen til produktutvikling. I Sverige var også Ericsson del av et større konsern - til og med et telecom-konsern, og fikk de pengene de trengte til å henge med på lasset. Så Ericsson hadde nok det beste utgangspunktet, Simonsen de beste produktene initielt, og Nokia hang etter begge to - men det har jo snudd seg *LITT* de senere årene....
Lenke til kommentar

Synd ikke Simonsen hadde en rik onkel...

 

Du har et poeng, Apple fanboys er prototypen på fanboys. Det selv om alle Mac-brukere jeg kjenner, og det er faktisk relativt mange, ikke er de mest utpregede.

 

Neida, de jeg kjenner som er mest ihugga har et slags ironisk forhold til å være «Apple-fanatiker». Jeg tror horrortilfellene dukker opp om man kombinerer lav intelligens med ekstrem merketilhørighet, og det finnes dessverre en del av de; og de er bare, tja, umulig å ta alvorlig.

 

Er man så dum at man tar markedsføring for god fisk, så sier det seg selv at å gulpe opp Apple-markedsføring ikke fører noe godt med seg, så jeg skylder på markedsføringen.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Ingen av produktene er teknisk nyskapende, men selger likevel som varmt hvetebrød.

 

Hva mener artikkelforfatter definerer "teknisk nyskapende"? Jeg mener iPhone er (teknisk) nyskapende da den gjør teknologien brukbar for folk flest. Hvem bryr seg om telfonen har GPS eller roterende laserbarberhøvel hvis det er vanskelig å bruke?

 

Det samme gjelder forøvrig iPod. Spilleren er enkel i bruk og har et fint design, akkurat hva folk vil ha. Nyskaping er ikke bare for folk som har tid og energi til overs til å sette seg inn i detalj hvordan ting virker. Det handler også om å gjøre det lett å ta i bruk for folk flest.

 

Man kan på mange måter trekke paralleler til linux, de fleste distroene er for vansklige for folk flest. Derfor er det mer attraktivt å kjøpe en ferdig installert pc med windows eventuellt en mac for den gjevne forbruker. Den dagen man får ferdigpcer med Ubuntu (eller annen lett å bruke distro) på elkjøp, da kan det hende at folk flest tar det i bruk. Enda linux er bedre teknisk enn windows, kommer ikke folk flest til å ta det i bruk før det er lett å fa tak i, og ikke minst: lett å bruke. Selv er jeg forøvrig bruker av alle tre platformene (mac, windows (bare via parallels dog) og linux), før noen annklager meg for å være [insert type] fanboy.

Jeg har aldri vært borti noen som har så inmari, grundig og gjennomført rett i alt han sier i hele mitt liv. :new_woot:

 

Jeg trodde jeg var alene om denne oppfatningen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...