Gå til innhold

Last ned ny Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uff da, det var visst litt av en tabbe å legge seg ut med sine egne, og buse ut med noe sånt. Får vel reformulere til at de som ikke synes noe er vanskelig i Windows er brukere på ekstremt høyt nivå.

 

Men ble du kvitt plagene PoG?

Nei har ikke blitt kvitt dem, har egenlig ikke prøvd noe særlig da jeg ikke rebooter så ofte.

Lenke til kommentar

Hvilken type skal jeg velge?

 

Skal brukes på servern..

 

Den brukes som filserver, torrent, og backup.

 

Har heller aldri holdt på med linux tiligere, men virker spenende nå, og mulig for de fleste, så har løst og teste:)

 

Og hva er de forskjellige versjonene?

kubuntu, ubuntu osv?

Lenke til kommentar
Uff da, det var visst litt av en tabbe å legge seg ut med sine egne, og buse ut med noe sånt. Får vel reformulere til at de som ikke synes noe er vanskelig i Windows er brukere på ekstremt høyt nivå.

 

Men ble du kvitt plagene PoG?

Nei har ikke blitt kvitt dem, har egenlig ikke prøvd noe særlig da jeg ikke rebooter så ofte.

Har du prøvd et program som heter EasyBCD?

Der kan du se hva som ligger i Vista's bootmeny, og du kan slette "entries" i menyen.

 

Hvis du ikke finner noen Ubuntuer der, da er det vel store sjanser for at du har en annen bootloader på maskinen din, en som ble installert av Ubuntu, muligens, og at denne bootloaderen kjøres før Vista's egen.

 

Hvis du har fjernet alle spor av Ubuntu - bortsett fra boot-menyen -, så kan du prøve en annen ting i EasyBCD: I en av undermenyene kan du velge å gjenopprette Vista's MBR (Master Boot Record). Neste gang du restarter maskinen burde Vista's bootloader starte og du burde ikke lenger se noe til Ubuntu.

 

Jeg har ennå ikke installert 8.04 selv, og jeg er faktisk litt i tvil om jeg vil ha en installasjon ved navn "Hairy Hard-on" på PC-en min .... :hmm:

Lenke til kommentar
@Itw, vil i alle fall sterkt anbefale deg å titte litt på guiden Del har laget for de som vil sette opp en server.

Du finner den her (K)Ubuntu server howto

 

 

Denne kan jeg også anbefale. Fy for et godt håndarbeid. Lenge siden jeg har sett en tråd med såpass mye god kvalitet. Takk til dere Linux karer. Virkelig.

 

Jeg skal få fart på meg og installere Ubuntu 8.04 senere til uka, men dualboot blir det. Men igjen, jeg må få berømme folket for å ikke spore av i denne tråden og faktisk ha en svært fint fokus på LINUX. MS har grunn til å skjelve når Ubuntu levere et såpass solid produkt som de har gjort denne gangen. Selv om det nok tar litt tid før man ser at "massen" flykter over til gratis produkter og tjenester. Jeg har trua, men samtidig er det viktig å fokusere på at man skal tas i mot med åpne armer. Og det har dere linux gutta gjort til de grader i denne tråden. Igjen, thank you ;)

Lenke til kommentar
MS har grunn til å skjelve når Ubuntu levere et såpass solid produkt som de har gjort denne gangen. Selv om det nok tar litt tid før man ser at "massen" flykter over til gratis produkter og tjenester.

Ja, som denne siden viser har Linux generelt et stort "forbedringspotensiale", for på en pen måte å si at de henger langt etter ...

 

"Massene" kommer neppe til å ta Ubuntu i bruk før de får kjøpt det ferdiginstallert på en PC hos Elkjøp eller et av de andre stedene de selger sånt. Windows er som en supertanker i fart; selv om man slår bakk (- les: lanserer Vista -), så siger det framover lenge, lenge.

Til og med Apple sliter med å øke sin markedsandel, og de bruker enormt med ressurser på å få folk til å forstå at svaret på alle spørsmål kanskje ikke er "Windows".

 

Sorry, men 2008 kommer nok heller ikke til å bli "The year of the Linux Desktop".

Lenke til kommentar
@Itw, vil i alle fall sterkt anbefale deg å titte litt på guiden Del har laget for de som vil sette opp en server.

Du finner den her (K)Ubuntu server howto

 

Var veldig naisj den ja.

Nå er det like før linux blir testet her i gården for førstegang, ser litt fram til det, nå som det er blitt så "enkelt"

 

Hvordan er det med Linux og photoshop?

 

En annenting er hva, er bedre med Linux i korte trekk i dag, i forhold til Win?

Da bortsett fra at linux er gratis?

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Omtrent en dobling siden i fjor er ikke så galt. ;)

 

Andre statistikker jeg har sett viser også omtrent en dobling siste år. Men mange av de har langt høyere absoluttverdier. Det har nok å gjøre med hvordan de måler. Trenden om en dobling på et år er i hvert fall ganske gjennomgående. Det gjelder forsåvidt Mac OSX også. Siden dette er de to nevneverdige konkurrentene til Windows så betyr det en nedgang på den fronten. (Summen av alle Windows-OS)

 

Teknisk sett er Ubuntu fullt på høyde med Windows, for ikke å si langt forbi, men så tar det lang tid å snu store og trege kundemasser. Store deler av kundemassen skifter ikke OS før de kjøper ny PC og det kan ofte ta 3-6 år.

 

For 2008 er nok løpet kjørt for lengst med tanke på "The year of the Linux Desktop". 2009 og 2010 også, men ting skjer, trendene peker ganske entydig og samlet for OSX og Linux. Årene går og "The year of the Linux Desktop" er nærmere for hver gang vi kjøper ny kalender. En lykkelig dag er vi der! :yes:

Lenke til kommentar
Hvordan er det med Linux og photoshop?

CS2 kan kjøres via Wine. Jeg er ikke sikker på hvordan det er med CS3 nå men det kommer nok støtte der også.

 

Ellers så er Gimp/Gimpshop et godt alternativ. Versjon 2.6 skal komme i løpet av noen få måneder og den skal overkomme noen av de største aberne med Gimp, blant annet støtte for HDR (over 8 bit per fargekanal).

 

En annenting er hva, er bedre med Linux i korte trekk i dag, i forhold til Win? Da bortsett fra at linux er gratis?

Langt bedre .. hmm, dette aner jeg kan ta resten av dagen så jeg skal enkelt og greit lenke deg til tråden 101 grunner for å velge linux.

Lenke til kommentar
Sorry, men 2008 kommer nok heller ikke til å bli "The year of the Linux Desktop".
Sorry for hvem? At Apple ipods har stor markedsandel i mp3 markedet har lite å gjøre med mulighetene/kvaliteten til produktet, det finnes alternativer som er teknisk bedre.

De som velger å bruke Linux nyter godt av utviklingen til denne platformen. For andre er det uinteressant.

 

Kritisk masse for Linux vil trolig bety bedre programutvalg / maskinvarestøtte, og kanskje en større annerkjennelse av ideologien i begrepet fri programvare. At denne massen er langt fra nådd er kanskje mest synd for den ikke-tekniske brukeren som av en eller annen grunn søker et alternativ til MS / Apple operativsystem.

Lenke til kommentar
Sorry, men 2008 kommer nok heller ikke til å bli "The year of the Linux Desktop".
Sorry for hvem?

Sorry for de som håper & tror at 2008 skal bli "The Year ...", mente jeg.

 

De store masser som eventuelt ikke vet hvilke goder de går glipp av forblir jo uvitende i sin .. uvitenhet, så om ikke 2008 blir "The Year ..", så kommer ikke de til å oppfatte det som en "missed opportunity".

Lenke til kommentar
Leser at det er en del folk som bytter ut Firefox 3 Beta 5 med en stabil versjon, er dette å foretrekke?

Firefox 3 beta 5 er dønn stabil på alle mine maskiner. Eneste problemet kan være extensions som ikke funker, men om du ikke er avhengig av spesielle extensions ser jeg ingen grunn til å bruke v2.0.

Lenke til kommentar
Neida, det går ganske sikkert bra. Så lenge du ikke valgte use entire disk/bruk hele disken under installasjon, så får du alt tilbake igjen. Det er bare at bootsektoren din er overskrevet.

 

mener ganske sikkert jeg ikke tok hele disken. hadde win xp home edition norsk, men fikk tak i en xp pro engelsk i dag. prøvde fixboot via recovery menyen, men det funket ikke:( flere forslag? må jeg kanskje ha en xp home cd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...