Gå til innhold

Last ned ny Ubuntu


Anbefalte innlegg

Installasjonsmuligheten fra Windows er kjekk for de som installerer Linux for første gang, men jeg ville anbefalt å rydde harddisken og sjekke integriteten først. Når man skal endre partisjoner er dette viktig for å minske risikoen for å miste informasjon.

 

Kvitt deg med gammelt gørr og TA BACKUP FØRST!

Slett unødige programmer med f.eks Revo Uninstaller Trial (bra på avinstallasjon) eller System Mechanic som er bedre på vedlikehold.

Rydd register osv (CCleaner eller System Mechanic)

Defragmenter

Kjør chkdsk /f (starter når man rebooter) et par ganger.

 

Jeg synes jeg har bedre kontroll når jeg bruker Gparted som ligger på Ubuntu LiveCD i systemmenyen eller Parted Magic for å klargjøre en tom partisjon først.

 

Det er fullt mulig å ha 2 eller flere desktop'er installert på samme distro, men det blir jo en haug ekstra biblioteker osv som kjører da. Ubuntu Studio bruker en annen Kernel som standard (Low latency) som har mindre forsinkelser (viktig b.la når man kjører lyd ut på en scene). Jeg er usikker på om Ubuntu Studio metapakke fortsatt bytter til denne kernelen når man installerer på toppen av en annen ubuntudistro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt offtopic men.

 

Nå har jeg da prøvd å installere ubuntu på stasjoneren ved å installere gjennom windows men rundt 80% etter reboot og fryser der.. har prøvd ett par ganger nå og jeg endte opp med 3 "ubuntu" boot valger.

 

Windows vista

Ubuntu

Ubuntu

Ubuntu

 

Så jeg lurte på hvordan jeg fjerner ubuntu(ne) ?

 

Regner med at det var wubi som ble brukt.

Endret av PoG
Lenke til kommentar

Det kommer vel litt an på hva du vil gjøre videre PoG.

Hvis du vil prøve deg på installasjon av Ubuntu på gamlemåten (altså med boot fra cd) vil jeg tro Ubuntus bootloader Grub enten vil rydde opp, eller du kan i alle fall relativt enkelt redigere boot alternativene etter at Ubuntu er i gang.

 

Hvis du bare vil ha tilbake Vista, er det flere måter, men den letteste å prøve er vel å boote fra Vista cd, og velge "Reparer datamaskin" og deretter "Oppstartsreparasjon"

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Vil helst beholde vista og bli kvitt de 3 ubuntu valgene. Får teste ut ubuntu på bærbaren og lære meg litt før jeg kjører dual boot.

 

Har hatt samme problem før med xp og vista og husker at det var jo lettere måte å fikse opp i det her. Var en command eller en program som fikset opp før.

Lenke til kommentar

Alt er relativt PoG, i XP var det veldig enkelt å redigere, i Vista er det litt værre. Du kan gjøre det manuelt med BCDEdit.exe, og det finnes programmer som Vista Boot Pro som redigere med gui.

Selv foretrekker jeg å ikke installere programmer for å gjøre denslags, og med Vista cd tar det deg max 2 minutter å kjøre den oppstartsreparasjonen.

Lenke til kommentar

Må inrømme at for førstegang så frister det med Linux på servern og media PC-en ettersom at de ikke brukes til spill.

 

Hvordan er det med torrent, vnc og hd avspilling i linux?

 

OG hva med nettverk deling av harddisker mellom linux og win?

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Vistas bootloader har blitt mye mer kronglete å endre ja, og det er ikke bare å redigere en .ini fil i notepad som i XP.

Hvis noen sier alt er enkelt i Windows lyver de, det er da nok av ting som er alt annet enn enkelt.

Men PoG, jeg kom på at du også kan forsøke å skrive msconfig i søkefeltet ved startknappen, og under fanen boot skal du i msconfig kunne slette oppføringer, hvis de dukker opp der da...

 

Hvis ikke det går vet ikke jeg noen annen metode enn å bruke bcdedit.exe, eller et av programmene som benytter denne.

 

Får håpe det ikke er for mange som sliter med Wubi, og at det greit vil la seg innstallere for de fleste. :)

Lenke til kommentar
Må inrømme at for førstegang så frister det med Linux på servern og media PC-en ettersom at de ikke brukes til spill.

 

Hvordan er det med torrent, vnc og hd avspilling i linux?

 

OG hva med nettverk deling av harddisker mellom linux og win?

Klart. KTorrent, verdens beste torrent program. Nomachine, verdens beste remote desktop. HD, linux har bedre ytende mpeg4 codecs ut-av-boksen enn noen av freewaren til MS. Deling av disker gjøres enkelt med MS sin egne proprietære protokoll (eller bedre ytende åpne protokoller om du vil), til omtrent samme ytelse som win-win.

 

Når det gjelder medie-PC så begynner ting å bli bra der også, alt ettersom behov. Hysterisk morsomt å se Mastiff rigge opp trippelboot bare for å kunne konkludere med at oppsettet hans kunne noe som linux ikke kunne. Lurer på hvor mange av de han hadde betalt lisens for.

Lenke til kommentar

Gratulerer pcp160, du blir nå oppfattet som en del av linuxmobben. Enn at du kunne finne på å si noe så fælt som at de som påstår alt er enkelt i win lyver, fysjom fysjom.

 

Apropos wubi, så fryktet jeg at den var noe umoden ennå. Spørs om det blir mange som trenger hjelp med å bli kvitt den etterhvert. Jeg trøster meg med at wubi sikkert fungerer som smurt for de aller aller fleste ved neste ubuntu release.

 

Med det samme jeg er i gang, loathsome, har du noe imot å presisere denne litt:

Er det noen spesifikke områder du føler at Ubuntu ligger bak Vista på?

Sånn cirka allle.

Endret av Del
Lenke til kommentar

heia!

 

tenkte jeg skulle prøve noe nytt og spennende, og lastet ned ubuntu (nyeste). brente denne på en cd og startet maskinen på nytt. deretter tok jeg på demo, altså kjøre rett fra cd uten installasjon. etter å ha fiklet litt rundt på ubuntu, fant jeg ut at jeg kunne tenke mej å ha dette ved siden av windows, så jeg klikket Installer på ubuntu skrivebordet. det kom da opp noen spørsmål om partisjoner, og jeg trykket på den med veiledning. da kom det opp en laste skjerm i ca 10 sekunder, som stoppet på 25% og jeg fikk en feilmelding. da jeg klikket på den kom jeg tilbake til skrivebordet, tok ut cden og valgte å slå av datamaskinen.

 

det som nå skjer når jeg skrur på pcen, uten ubuntu cden i er:

 

No OS found on this partition.

 

Har jeg mistet windows og alle filene mine nå?

Endret av CoaX-
Lenke til kommentar

Det gikk litt bedre hos meg, ubuntu 8.04 akkurat ferdig på disk, KDE4 på full fart ned fra nettet :) Hvis du bruker XP så booter du opp fra en recovery console (bare fyr inn XP CD), så skriver du fixboot og fixmbr (google litt, så ser du nøyaktig syntaks). Mulig du trenger å fjerne linuxpartisjonen og utvide ntfs partisjonen med XP etterpå, det gjør du enkleste fra linux CD-en.

Lenke til kommentar

Det er mulig. Det er ikke anbefalt å lage nye partisjoner før du har defragmentert harddisken din ett par ganger og tatt backup av viktige filer.

 

Start med livecd på nytt og se hva du finner på harddiskene dine.

 

Mulig du kan berge deg ved å bruke windowscden og kjøre reparer.

Lenke til kommentar

det jeg trodde var at jeg kunne installere ubuntu ved siden av windows, fra ubuntu. men neida:P får prøve å få tak i en windows cd i morgen da, men er det virkelig mulig å slette 80gb med data på 10 sekunder? når jeg har formatert tidligere for å installere windows, tar det jo timesvis:/ bruker xp ja. men skal prøve med fix kommandoene dine da:P i grunn rimelig risky av en noob som meg å begynne å styre med det her:P

Endret av CoaX-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...