Gå til innhold

Last ned ny Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Første ørten hits på fixboot forteller deg hva du skal gjøre i detalj, f.eks. her:

http://pcsupport.about.com/od/termsf/p/fixboot.htm

Går nok bra uansett hvilken CD. Altså skriv fixboot c: etter å ha kommet inn i recovery console.

 

jepp prøvde den der. uttrykte meg nok ikke klart nok, beklager:) men jeg skrev fixboot c: så stod det at det ble fikset. men problemet er der fortsatt. kommer meg ikke inn i bios heller :/

Lenke til kommentar
Neida, det går ganske sikkert bra. Så lenge du ikke valgte use entire disk/bruk hele disken under installasjon, så får du alt tilbake igjen. Det er bare at bootsektoren din er overskrevet.

 

mener ganske sikkert jeg ikke tok hele disken. hadde win xp home edition norsk, men fikk tak i en xp pro engelsk i dag. prøvde fixboot via recovery menyen, men det funket ikke:( flere forslag? må jeg kanskje ha en xp home cd?

 

Det første du skal gjøre er å boote i LinuxCd igjen.

Deretter skal du bruke partitions verktøy som du finner der for å se på disken din.

Dvs at:

-har du en ntfs partition eller ikke? Hvis ja, så merker du den partition som boot, dvs du merker den som active.

 

Deretter kan du prøve å boote igjen. Du kjører ikke fix det og fix det andre før du ser hva som funnet sted.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Wubi.

 

Wubi bruker Grubloader som ellers, men velger ikke å skrive i mbr på disken.

Det er fornuftig.

 

Derfor tror jeg at det burde snart skrives om den How to dualboot sak, slik at brukere:

 

-oppretter du en partition hvor linux skal installeres

-bruke Wubi fra Windows, men selvfølgelig for å installere helle greie i den ny partition, og ikke i Windows partition.

 

Da vil de fleste være veldig glad tror jeg.

 

 

Når det gjelder entries i BCD store, som noen hadde problemer med, så det ble nevnt helt riktig å bruke bcdeedit.exe for å editere.

 

cmd...as admin

-bcdedit /enum all ....eller bcdedit /v vil vise deg alle de "ubuntu" ..as description

som refererer til en identifier slik..: {...........}

 

-bcdedit /delete {identifier} vil fjerne det for deg.

 

 

Elleres vil jeg nevne at å laste ned det du vil eks ubuntu 8.? via Wubi går sakte.

Installere Wubi

Avslutte nedlastningen

Bruke ftp://cdimage.ubuntu.com for å laste ned....fort.

Plassere *.iso i ubuntu\install folder, restarte Wubi.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Neida, det går ganske sikkert bra. Så lenge du ikke valgte use entire disk/bruk hele disken under installasjon, så får du alt tilbake igjen. Det er bare at bootsektoren din er overskrevet.

 

mener ganske sikkert jeg ikke tok hele disken. hadde win xp home edition norsk, men fikk tak i en xp pro engelsk i dag. prøvde fixboot via recovery menyen, men det funket ikke:( flere forslag? må jeg kanskje ha en xp home cd?

 

Det første du skal gjøre er å boote i LinuxCd igjen.

Deretter skal du bruke partitions verktøy som du finner der for å se på disken din.

Dvs at:

-har du en ntfs partition eller ikke? Hvis ja, så merker du den partition som boot, dvs du merker den som active.

 

Deretter kan du prøve å boote igjen. Du kjører ikke fix det og fix det andre før du ser hva som funnet sted.

 

regner med windows ligger på den som er unknown? hvordan kan jeg gjøre denne til ntfs uten å formatere den?v og sette den som boot?

post-127047-1209496968_thumb.png

Lenke til kommentar

Det var ikke det beste utgangspunkt.

Som du ser er en partition på 1,75GB og en kjempe stor er unallocated.

 

Om du klarer å fikse den første, du vil ikke finne noe av dine filer.

 

Manuelt redigering krever noe mer...

Jeg tror at du skal laste ned testdisk.

 

Du skal bruke det for å undersøke disken for partitioner, og ikke umulig at du vil klare å ordne opp i det.

Kjøre testdisk noe ganger å skrive ned de forslagene du får "om" funnet partitioner.

Analysere data litt før du velger å fikse noe. Og det fordi du kan få forslag om partitioner som har eksistert før din siste Windows.

 

Eller om du skal bruke noe recovery progs for å hente ut data du er avhenging av, bruke deretter testdisk for å reparere, og om til slutt kanskje velge å slette alt og installere på nytt.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Det var ikke det beste utgangspunkt.

Som du ser er en partition på 1,75GB og en kjempe stor er unallocated.

 

Om du klarer å fikse den første, du vil ikke finne noe av dine filer.

 

Manuelt redigering krever noe mer...

Jeg tror at du skal laste ned testdisk.

 

Du skal bruke det for å undersøke disken for partitioner, og ikke umulig at du vil klare å ordne opp i det.

Kjøre testdisk noe ganger å skrive ned de forslagene du får "om" funnet partitioner.

Analysere data litt før du velger å fikse noe. Og det fordi du kan få forslag om partitioner som har eksistert før din siste Windows.

 

Eller om du skal bruke noe recovery progs for å hente ut data du er avhenging av, bruke deretter testdisk for å reparere, og om til slutt kanskje velge å slette alt og installere på nytt.

 

okai, takk for svar:) hvilken av de linux filene skal jeg laste ned når jeg bruker ubuntu linux?

Lenke til kommentar
Det var ikke det beste utgangspunkt.

Som du ser er en partition på 1,75GB og en kjempe stor er unallocated.

 

Om du klarer å fikse den første, du vil ikke finne noe av dine filer.

Var ikke det der et merkelig resultat med tanke på at han jo fikk logget seg på Windowsinstallasjonen med XP cd og gjenopprettingskonsoll?

Men jeg vet ikke, jeg pleier bare å løse slike problemer med å kjøre "reparer Windows", men det krever jo at man har en plate av rett versjon, og at den finner en Windowsinstallasjon å reparere. Har man ikke det må man jo gå mer teknisk til veis for å redde seg ut.

 

Må eller si jeg syns den gir et godt intrykk denne 8.04, har nå fått fjernet de grusomme fontene fra Firefox, og endelig funnet en fungerende løsning på mitt evinnelige problem med loginscreen i font 120 slik at jeg slipper å skrive i blinde. Jeg syns tidligere at skrivebordseffekter har vært litt sluggish (altså på denne maskinen som er en Vista Capabel laptop, dvs kjører ikke Aero). Men nå kjører jeg KDE3 med snurrende skrivbord, preview av vinduer på oppgavelinjen, og hele pakka, og det går veldig smooth.

Lenke til kommentar
Det var ikke det beste utgangspunkt.

Som du ser er en partition på 1,75GB og en kjempe stor er unallocated.

 

Om du klarer å fikse den første, du vil ikke finne noe av dine filer.

Var ikke det der et merkelig resultat med tanke på at han jo fikk logget seg på Windowsinstallasjonen med XP cd og gjenopprettingskonsoll?

Men jeg vet ikke, jeg pleier bare å løse slike problemer med å kjøre "reparer Windows", men det krever jo at man har en plate av rett versjon, og at den finner en Windowsinstallasjon å reparere. Har man ikke det må man jo gå mer teknisk til veis for å redde seg ut.

 

Må eller si jeg syns den gir et godt intrykk denne 8.04, har nå fått fjernet de grusomme fontene fra Firefox, og endelig funnet en fungerende løsning på mitt evinnelige problem med loginscreen i font 120 slik at jeg slipper å skrive i blinde. Jeg syns tidligere at skrivebordseffekter har vært litt sluggish (altså på denne maskinen som er en Vista Capabel laptop, dvs kjører ikke Aero). Men nå kjører jeg KDE3 med snurrende skrivbord, preview av vinduer på oppgavelinjen, og hele pakka, og det går veldig smooth.

 

Riktig plate ja, men det er ikke nødvendig å finne en windows installasjon, og det vil du se med en gang.

Får du c:\windows? eller får du bare c:\.?

 

C:\windows er en funnet installasjon.

C:\ det er ingenting.(winpe, hardisken, og bare det) Ingen mapping er mulig, og hvis du kjører diskpart commando vil du få det samme svar som i Gparted. Dvs C:\... partition unknown ...så mange mb. ...unallocated osv.

Men du kan ikke komme videre.

Og hvis du skriver fixmbr, så får du melding at det er i orden, det samme med fixboot.

Fixmbr vil fungere uansett, fixboot krever en partition.

 

Ellers syns jeg at det er unødvendig at så mange har problemer av denne type der.

Det er ikke nødvendig. Derfor tenker jeg da at den wubi sak, vil hjelpe mange for nettopp å ungå så mye tull.

 

Kan du tenke deg hvor mange som havner i slike problemer? Det er bare de få som har mulighet å "rapportere om problemer"? er ikke det tror du?

 

Det burde heller være problemer av den type du snakker om, og som du har funnet løsningen. Da blir man liksom fornøyd.

 

Og ofte er det av vi orker ikke å lære enkelte ting. Vi leser jo bruksanvisningen før vi tar i bruk teflon stekepanne. men for software det er bare..klikk.klikk.

Du nevnte bcdedit lenger opp i tråden...men den gikk forbi....Fordi det er for enkelt å bruke det? og det stemmer ikke helt med hva vi tror...eh?

 

Sikkert samme situasjon for andre OS. Men allikevel det er ikke brukere som er problemet.

(hvor problemet ligger?, det er neste er farlig å antyde....)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Det var ikke det beste utgangspunkt.

Som du ser er en partition på 1,75GB og en kjempe stor er unallocated.

 

Om du klarer å fikse den første, du vil ikke finne noe av dine filer.

Var ikke det der et merkelig resultat med tanke på at han jo fikk logget seg på Windowsinstallasjonen med XP cd og gjenopprettingskonsoll?

Men jeg vet ikke, jeg pleier bare å løse slike problemer med å kjøre "reparer Windows", men det krever jo at man har en plate av rett versjon, og at den finner en Windowsinstallasjon å reparere. Har man ikke det må man jo gå mer teknisk til veis for å redde seg ut.

 

Må eller si jeg syns den gir et godt intrykk denne 8.04, har nå fått fjernet de grusomme fontene fra Firefox, og endelig funnet en fungerende løsning på mitt evinnelige problem med loginscreen i font 120 slik at jeg slipper å skrive i blinde. Jeg syns tidligere at skrivebordseffekter har vært litt sluggish (altså på denne maskinen som er en Vista Capabel laptop, dvs kjører ikke Aero). Men nå kjører jeg KDE3 med snurrende skrivbord, preview av vinduer på oppgavelinjen, og hele pakka, og det går veldig smooth.

 

Riktig plate ja, men det er ikke nødvendig å finne en windows installasjon, og det vil du se med en gang.

Får du c:\windows? eller får du bare c:\.?

 

C:\windows er en funnet installasjon.

C:\ det er ingenting.(winpe, hardisken, og bare det) Ingen mapping er mulig, og hvis du kjører diskpart commando vil du få det samme svar som i Gparted. Dvs C:\... partition unknown ...så mange mb. ...unallocated osv.

Men du kan ikke komme videre.

Og hvis du skriver fixmbr, så får du melding at det er i orden, det samme med fixboot.

Fixmbr vil fungere uansett, fixboot krever en partition.

 

Ellers syns jeg at det er unødvendig at så mange har problemer av denne type der.

Det er ikke nødvendig. Derfor tenker jeg da at den wubi sak, vil hjelpe mange for nettopp å ungå så mye tull.

 

Kan du tenke deg hvor mange som havner i slike problemer? Det er bare de få som har mulighet å "rapportere om problemer"? er ikke det tror du?

 

Det burde heller være problemer av den type du snakker om, og som du har funnet løsningen. Da blir man liksom fornøyd.

 

Og ofte er det av vi orker ikke å lære enkelte ting. Vi leser jo bruksanvisningen før vi tar i bruk teflon stekepanne. men for software det er bare..klikk.klikk.

Du nevnte bcdedit lenger opp i tråden...men den gikk forbi....Fordi det er for enkelt å bruke det? og det stemmer ikke helt med hva vi tror...eh?

 

Sikkert samme situasjon for andre OS. Men allikevel det er ikke brukere som er problemet.

(hvor problemet ligger?, det er neste er farlig å antyde....)

 

men kanskje det er mulig å koble til en ekstern usb harddisk mens jeg kjører ubuntu fra cd? da kunne jeg kanskje funnet et recovery program for linux som kunne kopiert alt fra den interne disken til den eksterne? hva tror dere om det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du har bare prøvd Live versjonen? Isåfall kan du teste ut alternate install disc'en isteden. Det kan være en løsning hvis man har veldig kranglete hardware.

 

Min hardware er ikke kranglete i det hele tatt, men jeg sitter igjen med en Errno= -5 feil for hva enn jeg prøver. Har prøvd Ubuntu, kubuntu, xubuntu, dreamlinux, mandriva, opensuse. Selv skyr jeg kde som pesten og er en stor fan av gnome (xfce kan gå).. hva med det?

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned den "vanlige" DVD-installasjonen (ubuntu-8.04-dvd-amd64.iso og ubuntu-8.04-dvd-i386.iso), men altså med nøyaktig samme resultat:

 

Enten jeg velger "try" eller "install", så lastes først kjernen, før progress-baren vises i noen sekunder, og jeg deretter umiddelbart blir dumpet til BusyBox, uten noen feilbeskjeder i det hele tatt.

 

Jeg har ikke opplevd at hardwaren min har vært spesielt kranglete tidligere. Jeg har et Abit AB9 Pro hovedkort, Core2Duo CPU, 4 Gb RAM og tre SATA-disker (ingen IDE-enheter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...