Gå til innhold

Last ned ny Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NorthWave Lagt til I dag, 20:52

Alt er mulig! Det du ønsker er å automounte nettverksmapper. Google gav meg da blant annet disse resultatene:

Takk igjen, det var noe nærmere en ønsket løsning ja.

Men underveis satt jeg å fiklet litt med Kubuntu, og der får jeg faktisk akkurat de valgene jeg ønsker på venstresiden når jeg feks vil lagre et dokument, uten å bedrive noe manuell montering.

Så da er jeg fornøyd, permanent, eller automatisk montering virker fint for enkelte mapper, men liker sånn umiddelbart "Kubuntu- løsningen" best for nettverket generelt.

Lenke til kommentar
Ellers er det hyggelig å se at i alle fall du Del vil innrømme at det finnes elementer fra MS som ikke er så aller værst. (Men du var kanskje bare alt for trøtt, eller drukket litt for mye vin, og dermed ble litt soft på slutten av en lang dag...? :p )
Næh, har da aldri hatt problemer med det, men jeg går ikke rundt å reklamerer for MS uoppfordret. Det har de nok penger til å gjøre selv. Derimot har jeg en tendens til å se rødt når folk velter ut av seg fordommer mot linux. Saklig kritikk er viktig, og skal komme frem.
Jeg har vel sagt det før, men jeg tror i alle fall veien til å skape entusiasme rundt alternativene går raskest, og minst smertefullt om man heller enn å hamre løs på alt som kommer fra MS, bruker energien på å belyse alle de spennende egenskapene man kan få med feks Ubuntu. Syns denne tråden har vært fin i så måte.

Helt enig, men det er også viktig å fjerne de mekanismene som hindrer konkurranse. Hvis ikke man får bevissthet rundt dette vil aldri linux bli et fullverdig alternativ. Vi kan ikke basere oss på at frivillige reverse engineerer alt, det er et løp man er dømt til å tape. Hvis vi klarer å bringe generell bevissthet rundt dette, og at alternativer er fullt på høyde for en rekke områder, så vil markedet åpne seg opp. Det er nok at offentlig sektor kommer på banen.

Jeg syns heller ikke man skal være så redd for å innrømme at det finnes både positive og negative egenskaper på begge sider. Min interesse for Linux handler ihvertfall ikke om missnøye med MS, men det er klart at hvis man etter hvert tar seg selv i å savne, eller irritere seg over en masse ting i Windows etter å ha eksperimentert/brukt Linux en stund, vil misnøyen mot Windows komme av seg selv, helt uten at noe prakker den på meg. :)
Trenger ikke være MS, jeg er også fly forbanna på Apple. Det er slike drittbedrifter som får meg til å ønske hele BSD-lisensen dit pepperen gror. De gjør stort sett det de kan for å ødelegge for linux. Den dagen du bestemmer deg for at du ikke ønsker å dytte penger i lomma på Bill Gates, så vil du nok våkne til en hverdag hvor lock-in mekanismene som fortsatt er i sving får blodet ditt til å koke. Hvorfor inn i hel.. skal ikke jeg få bruke det OS'et jeg vil? Med hvilken rett kan MS dytte sin proprietære modell over en hel verden?
Nå har jeg i alle fall fått på plass 8.04 på den samme laptop'en som jeg har klaget mest på fonter, og det ser veldig mye bedre ut enn det gjorde første gangen jeg hadde Ubuntu på den. Skal prøve meg på guide til Dyno likevel, så får vi se hvor fint det kan bli.

Firefox ser dog likt ut på denne, som på den stasjonære.

Ser slik ut:

 

190729.jpeg

Hadde du installert de nye fontene? Slik ser min ut (med antialiasing) på laptopen:

post-22889-1209324901_thumb.png

riktignok bruker jeg ikke antialiasing for små fonter på den stasjonære (enkel innstilling i KDE), har vel ikke helt bestemt meg ennå.

Og med det skjermbildet kom jeg på et irritasjonsmoment i Ubuntu som tiden er inne for å løse. Når jeg skal lagre bildet, eller et Open Office dokument, finner jeg ikke nettverksplasseringer under steder jeg kan lagre. Så da må jeg lagre feks på skrivebord, også etterpå klippe det ut for å få det lagret på en annen maskin på nettverket. Så lurer da bare på hvordan jeg får nettverk med på listen over "steder"?
Er ikke dette fikset i nyeste KDE/Dolphin da?
Lenke til kommentar

Tror nesten jeg må teste (K)Ubuntu igjen nå :)

 

Men sist jeg prøvde Kubuntu manglet de programmene som gjorde Ubuntu så bra (Restricted Driver Manager o.l.), Er Kubuntu stilt likt med Ubuntu denne gangen?

 

Og er det noen som har testet nyeste build av KDE 4 som kan si noe om hvordan det er i bruk nå i forhold til da 4.0 kom (beklager om det har kommet opp tidligere i tråden)

Lenke til kommentar
Del:

Noe i mot å poste litt skjermdumper? Synes du har ekstremt kult "theme" (hvis jeg tør å kalle det theme i linux verden)...

Ikke noe mystisk med det. Jeg har Crystal som vindusdekorasjon, den har vært standard i Kubuntu så lenge jeg husker. Jeg har bare satt den til å være gjennomsiktig, og gjort rammen litt bredere (så det er lettere å ta tak i den).

 

Skin til firefox er rett og slett Aquatint 1.1.1

 

Men sist jeg prøvde Kubuntu manglet de programmene som gjorde Ubuntu så bra (Restricted Driver Manager o.l.), Er Kubuntu stilt likt med Ubuntu denne gangen?
Restricted drivers manager ble lagt inn i kubuntu 7.10. Med 8.04 har også Desktop effects blitt lagt inn. Endret av Del
Lenke til kommentar
Del:

Noe i mot å poste litt skjermdumper?

Tok en av laptop og en fra stasjonær. Begge har standard vindudekorasjon og kicker panel. Du kan også se forskjell på antialiasing på fonter. Her er lappisen (kjører TV med skin til VLC):

post-22889-1209333416_thumb.png

og her er stasjonær:

post-22889-1209333498_thumb.png

Begge kjører Kubuntu 7.10, har ikke fått rotet meg til å legge inn 8.04 på disken ennå.

Lenke til kommentar
Del Lagt til I går, 21:36

Hadde du installert de nye fontene? Slik ser min ut (med antialiasing) på laptopen:

Nei, det bildet var av en clean installasjon.

Men det ser mye bedre ut hos deg ja.

Jeg er kanskje en vanskelig kunde, men også hos deg ser jeg tendenser til det fenomenet jeg missliker litt, dog ikke så tydelig. Hvis man ser på bokstaven K i det forumutklippet, så ser man at den nedre streken er nesten usynlig.

 

Del

Er ikke dette fikset i nyeste KDE/Dolphin da?

Jo, tror jeg skrev samtidig med deg, for kom i innlegget rett over til frem til at det i Kubuntu kom frem valg for lagring på nett, akkurat slik jeg ønsket det.

Dette med montering av disker fremstår for meg som noe tungvindt, altså ikke vanskelig, men virker litt unødvendig, så syns det er greit å slippe det.

 

Men nå fungerer i alle fall Ubuntu 8.04 såpass bra her at det er på tide for meg å ødelegge det igjen, så nå er det over til Kubuntu og KDE 4.

 

Den oppgavelinjen din var kul Del, ikke så praktisk sånn kontrastmessig, men pent var det.

Og Andylove, hvis du liker denslags ligger det masse fine bilder her Screenshot av Linux-desktop (Modem Warning)

Lenke til kommentar
Jeg er kanskje en vanskelig kunde, men også hos deg ser jeg tendenser til det fenomenet jeg missliker litt, dog ikke så tydelig. Hvis man ser på bokstaven K i det forumutklippet, så ser man at den nedre streken er nesten usynlig.
Jeg ser ikke helt det, men skal ikke krangle på det. Nå som du kjenner til antialiasing av fonter vil du kanskje også legge merke til at fonter hos MS tegnes hakkete, dette ser spesielt ille ut på store fonter, eksempelvis presentasjoner. Når det gjelder å slå av antialiasing for små fonter i KDE, så slår det uheldig ut for en del fonter, mens MS fontene typisk kler det godt. Ingenting er gratis ser det ut til.
Del

Er ikke dette fikset i nyeste KDE/Dolphin da?

Jo, tror jeg skrev samtidig med deg, for kom i innlegget rett over til frem til at det i Kubuntu kom frem valg for lagring på nett, akkurat slik jeg ønsket det.

Dette med montering av disker fremstår for meg som noe tungvindt, altså ikke vanskelig, men virker litt unødvendig, så syns det er greit å slippe det.

Helt enig. Ser ut som listen over ankepunkter blir mindre for hver release ;)
Den oppgavelinjen din var kul Del, ikke så praktisk sånn kontrastmessig, men pent var det.
Tja, sort gjør seg bedre kontrastmessig, men ble litt lei av det.
Lenke til kommentar

Jeg har en hp nx6325 med ati X1150 grafikk, og så har jeg en ekstern skjerm, HP w2408 i tillegg.

 

Dette klarer Ubuntu fremdeles ikke. Synd, trodde de hadde fikset dette her nå. Hvis jeg velger fglrx driverene, som er det beste alternativet, får jeg bare kloning av skjemene, med samme oppløsning på begge som laptopen, altså 1024*768 i stedet for utvidet skrivebord, med 1920*1200 på den store skjermen.

 

Jaja, får prøve igjen om 6 mnd.

Lenke til kommentar
Jeg har en hp nx6325 med ati X1150 grafikk, og så har jeg en ekstern skjerm, HP w2408 i tillegg.

 

Dette klarer Ubuntu fremdeles ikke. Synd, trodde de hadde fikset dette her nå. Hvis jeg velger fglrx driverene, som er det beste alternativet, får jeg bare kloning av skjemene, med samme oppløsning på begge som laptopen, altså 1024*768 i stedet for utvidet skrivebord, med 1920*1200 på den store skjermen.

 

Jaja, får prøve igjen om 6 mnd.

 

Høres ut som du gjør noe feil. Mener bestemt at jeg hadde dette fungerende når jeg hadde nx6325. Brukte dog ikke screens and graphics eller hva det nå heter, men editerte xorg.conf manuelt.

Lenke til kommentar
Trenger vel ikke å ødelegge Ubuntu. Bare legg inn pakken kubuntu-desktop, som du finner ved å gå til System - Administration - Synaptic.

Ja, akkurat det med å installere Kubuntu fra Ubuntu er av de få tingene jeg behersker fra terminal uten huskelapp, har gjort det noen ganger nå. :)

Pleier ved hver ny innstallasjon å ta utgangspunkt i serverguiden til Del, så begynner å bli fortrolig med ca første halvdel av den nå.

Men selv om jeg spør ekstremt mye så finner jeg ut vesentlig mye mer på egenhånd, leser en del, og prøver meg frem masse. Denne lærdommen har en pris, og det er den jeg snakker om når jeg sier ødelegge. Når man kjører kommandoer, og endrer .conf filer nok, uten helt å vite hva man driver med blir det mye rart etterhvert... :p

 

Vel, prøvde nå å installere Kubuntu 8.04 KDE4 (fra ny cd), men det gikk heller dårlig, ironisk nok er det på en måte problemer med fonter som stopper meg. Dvs ikke egentlig fontene i seg selv, men sannsyneligvis noe med DPI innstllinger, eller noe liknende slik at fonter blir i størrelse 120 eller noe sånt. Problemet er en gjenganger/bug på denne maskinen (Intel 915 grafikk), og ved overgang fra Ubuntu til Kubuntu (og GDM til KDM) har det pleid å bli slik bare på loginskjermen, men nå var det slik også etter at X var oppe og gikk. Har prøvd en del endringer tidligere, uten å ha klart å løse det så langt.

 

Uansett, jeg setter opp denne maskinen som vanlig nå med Ubuntu 8.04, og får satt den opp med SSH og det som trengs for å logge inn eksternt, syns det er greit å ha som en slags "bakdør" når alt går galt.

 

Men i den forbindelse har jeg noen små spørsmål igjen.

Etter at jeg har fått Kubuntu-desktop (med KDE 3, som jeg vet fungerer) på plass så kjører jeg

sudo aptitude install kubuntu-kde4-desktop

for å få KDE4.

Det jeg da lurer på er om det går greit å gå tilbake til KDE3 senere, dersom det blir for mye trøbbel med KDE4?

Jeg har forstått det slik at "aptitude install" bla skal gjøre det lettere å fjerne enn med "apt-get", men ser at det verserer flere metoder for å få KDE4 "aptitude install kde4-core" mener jeg blandt annet å ha sett. spiller det noe rolle?

 

Bør jeg eventuelt takke nei til å slette filer som man blir spurt om på slutten av KDE oppgraderingen med tanke på å lettere kunne gå tilbake?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Jepp, Wubi installeres som et Windows-program og bruker Windows bootloader. I den grad dette er en kirke eller menighet, så er Wubi ikke å banne i kirka. Å få Linux og annen Open Source-programvare til Windows er den beste måten å nå ut til massene på. ;)

 

 

Mulig jeg er rimelig streig, men er det sånn og forstå at dette ikke er virituelt men en "clean" install, at jeg booter opp og får velge mellom Windows eller Linux?

 

Takk for tolmodigheten deres.. hehe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...