Gå til innhold

Lånekassen: studenter som oppgir at de bor borte, men egentlig bor hjemme


Sonja84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men, spørsmålet er hva man kan gjøre for å få slutt på dette. Synes det er veldig urettferdig mot de som faktisk bor borte, og som må klare seg med lite penger.

 

Blir irritert på de som prøver å utnytte systemet.

 

Er ikke Lånekassen svært naive, som villig spytter penger ut, uten å sjekke om de opplysninhger som studentene oppgir er sanne.

Lenke til kommentar

Sonja84: Så lenge problemet er lite, ville det kreve mer ressurser å sjekke forholdene, enn en kan spare ved å sjekke dem. Vi har sannsynligvis vært inne i en periode hvor det ikke har vært et stort problem, for eksempel ved at de i en tidligere periode var veldig strenge. Det tar en stund før folk får med seg at de ikke lengre er strenge, så utnyttes systemet oftere, men det tar en stund før det oppfattes av lånekassen. Lånekassen blir strengere når de har fått med seg at det er blitt et problem, og da har det gjerne vært en problem en stund. Og sånn fortsetter det.

Lenke til kommentar

mm :wee:

 

Lånekassen har blitt kjempestreng mot norske medisinstudenter fra Ungarn og Polen (spesielt Debrecen).

De har tatt "folk" ("bare" N-pakistanere :closedeyes:) som a repetert 3-6 ganger :rofl:

 

Sorry, mener ikke å stigmatisere folk med pakistansk bakgrunn.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Er helt enig i at dette er surt for de som virkelig er borteboere. Men hvorfor ikke gjøre som de? i alle fall kjenner jeg en del folk som gjør dette og det villa ta store ressrser å få sjekket alle. Er helt enig at det egentlig er galt, men er det ikke ett smutthull på en måte som man kan utnytte?

Lenke til kommentar

Er det bare dem som er mistenkt som får brev om å bekrefte sitt leieforhold? Selv har jeg fått et av de brevene nå. Jeg kan ikke vise til at jeg ikke har bodd hjemme før jul. Heldigvis får jeg brevet nå i april, hvor jeg skal bevise at jeg har bodd "borte" i hele studieåret 2007/2008.

Lenke til kommentar
Er det bare dem som er mistenkt som får brev om å bekrefte sitt leieforhold? Selv har jeg fått et av de brevene nå. Jeg kan ikke vise til at jeg ikke har bodd hjemme før jul. Heldigvis får jeg brevet nå i april, hvor jeg skal bevise at jeg har bodd "borte" i hele studieåret 2007/2008.

Du er nok ikke akkuratt mistenkt, men at du er en av 1000 som de ønsker en avklaring på er du nok.

Mest sannsynlig så bor du i nærheten av dine foreldre?

 

For å bevise din uskyld så ta kopi av husleiekontrakten din.

Lenke til kommentar

Jeg bor nå i Trondheim, mens begge foreldre bor i Bergen. Mulig det er for nære?

 

Det står også i brevet jeg har fått at jeg må ta kopi av husleiekontrakten min, så det burde være greit. Bare lurte på om de tok 1000 tilfeldige, eller om de tok ca. 1000 de mistenkte for noe.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Hvorfor er det utrettferdig for de som faktisk bor borte? De får samme stipend uansett. Jeg ser ingenting galt i å snylte på staten, når staten i så mange andre tilfeller tar avgifter på ting som i manges mening ikke burde vært avgiftspliktig(NRK-lisensen er det første - men ikke eneste - tilfellet som kom opp i hodet mitt nå).

Godt poeng. Jeg stjeler alltid litt fra butikker som jeg synes har for høye priser også.

Lenke til kommentar
Men, spørsmålet er hva man kan gjøre for å få slutt på dette. Synes det er veldig urettferdig mot de som faktisk bor borte, og som må klare seg med lite penger.

 

Blir irritert på de som prøver å utnytte systemet.

 

Er ikke Lånekassen svært naive, som villig spytter penger ut, uten å sjekke om de opplysninhger som studentene oppgir er sanne.

 

Som flere har sagt så vil det sannsynligvis koste mer å drive utstrakt kontroll av dette enn det Lånekassen faktisk taper, derfor vil det nok ikke bli gjort noe særlig så lenge problemet er forholdsvis begrenset.

 

Lånekassen er nok klar over problemet, men innser også at det faktisk finnes begrensninger for hva de kan gjøre med det.

 

Tenk også over at man kan bo borte, men likevel motta ca 80 000 kr i året i studiestøtte av foreldre uten at det blir belastet arveavgift eller foretas kutt i stipend. Ordningen er minst like gunstig som å få støtte ved å bo hjemme,.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg foreslår at du sladrer litt til lånekassen om dette, og kanskje gir dem det eksemplet du har(Hvis du ikker er så altfor god venn med de jentene da).

 

Og selv om lånekassen hadde stilt opp fysisk enten dem er norske eller pakistanske, hadde ikke mediene brydd seg om de norske.

De hadde bare skrevet at de bare stiller opp hos utenlandske selv om det ikke er tilfellet.

 

Medie - Norge er totalt overvurdert.

De skriver det som selger, ikke det som nødvendivis er fakta.

 

:whistle:

Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at dette bare var et problem blant pakistanske. Men, jeg sa at når pakistanske jenter som enda ikke er gift, oppgir til Lånekassen, at de ikke bor hjemme, så bør det ringe en bjelle.

 

Jeg tror at mange utnytter dette smutthullet, og det er synd. Fordi hvis de som bor hjemme, hadde sluttet å snylte Lånekassen for penger, så hadde kanskje vi som faktisk bor borte fått litt mer penger. Vi må faktisk klare oss på lite penger.

Lenke til kommentar

Dette blir kanskje litt hypotetisk, men jeg tror ikke at ikke-snyltende studenter hadde fått noe mer dersom man hadde hatt muligheten til å bli kvitt snylterne.

 

For det første vil det koste mer penger enn å avsløre snylterne enn det snylterne faktisk koster, særlig på marginen.

 

For det andre er det sannsynlig at budsjettet for Lånekassens midler beregnes på grunnlag av levekostnader eller lignende, ikke en gitt sum der tildelte midler fratrukket administrasjonskostnader fordeles på antall studenter. Sistnevnte er en forutsetning for at en slik besparelse skal komme den enkelte til gode.

 

For det tredje er sannsynligvis problemet så begrenset at det ikke er noe som merkes for den enkelte student/kunde. Det er over 140 000 kunder av Lånekassen.

 

Ergo, årsaken til at du må klare deg med 'lite' penger er lite sannsynlig folk som bor hjemme men som likevel hever studielån.

Lenke til kommentar
Dette blir kanskje litt hypotetisk, men jeg tror ikke at ikke-snyltende studenter hadde fått noe mer dersom man hadde hatt muligheten til å bli kvitt snylterne.

 

Det du sier der er helt riktig. Hvilke satser lånekassen støtteordning skal operere med blir vedtatt i Stortinget. Og det er ikke slik at jo flere som får full utbetaling, jo mindre blir det på hver mann.

 

Jeg er faktisk så mektig lei av den forbanna idiotpotet-organisasjonen som heter Lånekassen, og politikken som ligger bak den at jeg holder på å klikke av og til. Har ringt dem flere ganger for å få litt utblåsning hehe.

 

Det er slik at jeg max kan få 6100kr pr mnd. Hvem i helvete klarer å leve på det når de skal skaffe bolig/mat/strøm/vann og annet??? Man må nesten bo i en forbanna rønne med bare takrenne som tak for å ha råd til å spise noe annet enn kraftfor.

 

Nå skal jeg innrømme at jeg er i den situasjon at jeg har eid leilighet(kjøpt ganske billig) i mange år. Også endel år før jeg begynte å studere. Men med den politikken som ligger bak disse støtteordningene så må jeg enten jobbe en GOD del hver uke, eller jeg måtte ha solgt mitt hjem og flyttet inn i en rønne.

 

Nå er mat blitt dyrere, renten øker. Det jeg betaler på leiligheten min har økt fra 3700kr pr mnd da jeg kjøpte for 3 år siden, til 6100kr mrn mnd nå. Hvordan i helvete skal jeg klare det har jeg spurt lånelassen utallige ganger...

 

Mange vil nok kommentere at jeg burde jobbe i tillegg. Men da sier jeg at jeg jobber med skolearbeid over 40 timer uken, hver uke. Så enten studerer jeg, og bare det. Ellers får jeg slutte, og skaffe meg en jobb igjen.

 

Hater lånekassen. Hater politikerne som forventer at vi skal klare oss på 6100kr pr mnd med økende matvarepriser, økende strømpriser, økende renter, økende alt forbanna drit.

 

 

Der var det masse OFF-TOPIC gitt. Men kjernen i det jeg vil si er: Snylt staten som faen. Jeg kommer til å gjøre det om jeg får sjanse. Da kan jeg ikke kreve at ikke alle andre skal gjøre det heller, når de har mulighet.

Lenke til kommentar
Nå er mat blitt dyrere, renten øker. Det jeg betaler på leiligheten min har økt fra 3700kr pr mnd da jeg kjøpte for 3 år siden, til 6100kr mrn mnd nå. Hvordan i helvete skal jeg klare det har jeg spurt lånelassen utallige ganger...

 

...

 

Mange vil nok kommentere at jeg burde jobbe i tillegg. Men da sier jeg at jeg jobber med skolearbeid over 40 timer uken, hver uke. Så enten studerer jeg, og bare det. Ellers får jeg slutte, og skaffe meg en jobb igjen.

 

Hater lånekassen. Hater politikerne som forventer at vi skal klare oss på 6100kr pr mnd med økende matvarepriser, økende strømpriser, økende renter, økende alt forbanna drit.

...

 

Først og fremst; i snitt får du over 8000 i måneden, ikke "bare" 6100.

 

For det andre er det da ikke Lånekassens problem at du har lån og dermed ikke greier deg på de pengene du får av de, så jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt gidder å spørre dem.

 

For all del, det ER lite penger, og jeg syns også at vi burde få mer, MEN det er ikke til å komme fra at veldig mange greier seg med det de får av Lånekassen uten å jobbe ved siden av. Hva gjør de? Jo, de jobber om sommeren og sparer pengene slik at de klarer seg gjennom studieåret. I en perfekt verden hadde studenter sluppet å jobbe i det hele tatt, men dette er virkeligheten kjære deg... ;)

 

Som sagt, jeg forstår jo at det er tungt, been there, done that, and soon going back =/ Men likevel syns jeg du bør være klar over at det faktisk ER levelig med den summen du får, for de fleste hvertfall. Det vil alltid være noen som har behov for litt mer (som deg, takket være lånet ditt), men det er jo strengt tatt du selv som har satt deg i den situasjonen...

Lenke til kommentar

Å kjøpe leilighet når man er student er ikke det absolutt lureste man gjør. Det er ikke lånekassa sin feil at du har lånt penger andre steder for å si det sånn.

 

6100 går knall for en student det - så lenge man er villig til å kutte ned på LUKSUS som øl, røyk, byen og kanskje spise litt rimeligere mat. Jeg har sett mange av budsjettene som settes opp ang hvorfor det er umulig for en student å leve på 8000,- pr måned i snitt - og samtlige der har varianter som "vi må jo få ha det litt gøy blabla". Eller at de har satt opp 5000,- pr måned på bolig.

 

Å være student er ikke som da man bodde hjemme og alt var enkelt og greit. Man har lite penger, men det går da allikevel bra.

 

Man bor glatt for 3000,- i måneden i oslo. Og så klare seg på 100,- pr dag for mat og alt annet - det funker faktisk det. Evt skaffe seg deltidsjobb og jobbe 1 gang i uka + annenhver helg og vips...alt på plass.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...