Gå til innhold

Lånekassen: studenter som oppgir at de bor borte, men egentlig bor hjemme


Sonja84

Anbefalte innlegg

Ok, i går så var jeg en tur innom BI, fordi jeg tenkte å sitte og lese der, i stedet for å lese på universitetet. Jeg satt på kantina, og overhørte tilfeldigvis en samtale mellom to pakistanske jenter og en pakistansk gutt. Uansett, de snakket om at de hadde klart å lure Lånekassen. De hadde nemlig oppgitt til Lånekassen at de bodde borte, egentlig hadde de bare oppgitt adressen til en onkel, eller en bekjent. De bor fortsatt hjemme, men Lånekassen tror at de er borteboere, og de får stipend, når de egentlig ikke har krav på det. Unnskyld meg, men jeg trodde ikke dette var mulig.

 

Så, jeg vurderte å gjøre litt research på egenhånd: Ei pakistansk jente på medisinstudiet. Jeg skal ikke oppgi hvilket semester, men, hun bor på Lørenskog. Jeg snakket med henne senest for to uker siden, og da bablet hun i vei, om hvor lang turen fra Lørenskog til Oslo er. Ok, men når jeg sjekker addresen hennes i Telefonkatalogen, så viser det seg at hun er registrert med en annen addresse hos Folkeregisteret. Nemlig i Oslo!!! Og bare fordi jeg er veldig nyskjerrig, så sjekket jeg søsteren hennes også. Og hun er oppgitt med en annen addresse i Oslo. Dette til tross for at jeg vet at begge bor hos foreldrene sine på Lørenskog.

 

Så spørsmålet er, hvordan er det mulig. Når selv NRK har ressurser til å ringe på døra, og sjekke om folk har TV i husene sine, har da Lånekassen ikke ressurser til å sjekke om folk faktisk bor der de har oppgitt at de bor????

 

Hva synes dere om dette. Er ikke dette litt vel urettferdig overfor de som faktisk bor borte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er selvsagt klar over følgende faktum? :)

 

1) Man melder -ikke-flytting når man flytter, så lenge man er student

2) telefoniabonnement er som regel knyttet mot bostedsregistrert addresse

 

All info om meg er oppført hos mine foreldre, til tross for at jeg ikke har bodd der noen år.

 

Samtidig skal det sies at Lånekassen akkurat har sendt ut brev til en 1000 studenter som de tror har jukset seg til stipend, og klarer de da ikke å hoste opp dokumentasjon vil de i verste tilfelle miste rett til mer hjelp fra de, rett og slett pga svindel.

 

Men ja, jeg savner at Lånekassen faktisk fysisk sjekker hybeladdressene som oppgis, hadde vært litt morsomt om en del hadde blitt tatt for slik svindling...

Lenke til kommentar

Hvorfor er det utrettferdig for de som faktisk bor borte? De får samme stipend uansett. Jeg ser ingenting galt i å snylte på staten, når staten i så mange andre tilfeller tar avgifter på ting som i manges mening ikke burde vært avgiftspliktig(NRK-lisensen er det første - men ikke eneste - tilfellet som kom opp i hodet mitt nå).

 

Må bare få lagt til at sjøl om jeg ikke ser ned på de som gjør dette, har jeg ikke utført dette trikset sjøl. Jeg bor hjemme og får alt som lån, men ingen stipend.

Lenke til kommentar
Du er selvsagt klar over følgende faktum? :)

 

1) Man melder -ikke-flytting når man flytter, så lenge man er student

2) telefoniabonnement er som regel knyttet mot bostedsregistrert addresse

 

All info om meg er oppført hos mine foreldre, til tross for at jeg ikke har bodd der noen år.

 

Ja, ja, men det er litt mistenkelig. Jeg hadde mistet nummeret hennes for to år siden, og jeg husker at da var hun oppført på samme addresse som foreldrene sine. Uansett, Lånekassen er noen store idioter, som bare krever kopi av leiekontrakt. Heia NRK, som fysisk sjekker at folk har TV i huset sitt. Snakk om feil bruk av ressurser.

 

Bakvendtland, tralala......

Lenke til kommentar
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=510601

 

Du kan jo ta å tipse lånekassen om det her.

Har lest noe lignende på Lånekassens sider, men jeg siterer: Studentene blir bedt om å sende inn kopi av leiekontrakt eller bekreftelse for at de eier leiligheten de bor i. er ikke vanskelig å lage en liksom kontrakt.

 

Det er ikke vanskelig å skyte noen heller. Som tidligere nevnt er dette dokumentforfalskning, og det er en meget alvorlig forbrytelse. Det å ha svindlet lånekassen for noen tusenlapper blir bare småtterier sammenlignet med forbrytelsen det er å forfalske dokumenter.

Lenke til kommentar

he-he, nei sjekk gjerne alle, ikke bare pakistanske jenter. Men du skjønner poenget, jeg kjenner ingen pakistanske jenter som bor for seg selv, med mindre de er gift selvfølgelig. Først når de er gift, har de anledning til å flytte ut fra foreldrenes hus.

 

EDIT: skrivefeil...

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Så spørsmålet er, hvordan er det mulig. Når selv NRK har ressurser til å ringe på døra, og sjekke om folk har TV i husene sine, har da Lånekassen ikke ressurser til å sjekke om folk faktisk bor der de har oppgitt at de bor????

Det er lettere for Nrk å spore opp de som står registerert uten fjernsynsapperat og sjekke kun de, enn hva det er for LK å sjekke alle studentene.

Husk at alle som betaler lisens selv utelukker seg selv fra en sjekk.

 

Hvor mye ekstra er det snakk om for å gjøre dette?

Stipendet, altså 40 % av støtten. I løpet av en femårs utdannelse ca 160k. I tillegg til at det heller ikke løper renter av disse så i løpet av hele kundeforholdet til LK kan det akkumulere seg opp til en del hundre tusen med rentesrenter.

Lenke til kommentar

Ueland: Jeg er helt enig med deg, for all del. Det er forkastelig at folk som bor hjemme får stipend, fordi de ressursene kunne vært brukt til å bedre tilbudet for de som trenger det. Poenget var bare at det virket som at Montgomery mente man fikk renteinntekter på lånet, som en ikke hadde krav på, ettersom det er rentefritt når en studerer. Det er ikke tilfelle, i og med at en har rett til fullt lån uansett, så (de teoretiske) renteinntektene blir de samme for en som bor hjemme og en som bor borte, uavhengig av om en av de jukser eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...