Gå til innhold

Lånekassen: studenter som oppgir at de bor borte, men egentlig bor hjemme


Sonja84

Anbefalte innlegg

1) Man melder -ikke-flytting når man flytter, så lenge man er student

2) telefoniabonnement er som regel knyttet mot bostedsregistrert addresse

Hvorfor ikke? Det er for lengst slutt på tiden da man ikke kunne bytte folkeregistrert adresse fordi man mistet stipendet. Det eneste de sjekker er om du bor i samme hus som foreldrene dine. Hvis du ikke gjør det, får du stipend. Så vær så god, skift adresse, så slipper du å bruke c/o, og du slipper at diverse post havner hos foreldrene dine...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror at mange utnytter dette smutthullet, og det er synd. Fordi hvis de som bor hjemme, hadde sluttet å snylte Lånekassen for penger, så hadde kanskje vi som faktisk bor borte fått litt mer penger. Vi må faktisk klare oss på lite penger.

 

Hvilke utgifter er det du som borteboer har som jeg ikke hadde den gangen jeg leide hos min mor som student?

 

Jeg betalte husleie, hadde egen strømmåler, kjøpte min egen mat, dasspapir, toalettsaker, brukte egen vaskemaskin med eget vaskepulver både for hvit og farget tøy, egen tøymykner osv. Hvilke utgifter har du som jeg ikke hadde? Jeg måtte også klare meg på lite om jeg må få opplyse deg om det. Jeg har ikke styrtrike foreldre som kunne forsørge meg etter at jeg var passert 18 år, derfor har jeg måttet betale husleie fra jeg var myndig. Etter at jeg flytta ut fra leiligheten som jeg leide av min mor så har faktisk mine utgifter gått ned.

Lenke til kommentar
Først og fremst; i snitt får du over 8000 i måneden, ikke "bare" 6100.

De 16k man får i begynnelsen av hvert semester går med til ting man trenger til semesterstart. Greit nok, det er bare ca 20% som går med til dette hver gang. Resten går til brannslukking på inkassokrav o.l. (pluss setter av noe til kvartalregningene kommer, forsikringer og internett etc.)

 

For det andre er det da ikke Lånekassens problem at du har lån og dermed ikke greier deg på de pengene du får av de, så jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt gidder å spørre dem.

Klart det ikke er deres problem. Er og blir mitt PROBLMEN. Men de burde klare å tilpasse seg litt, slik at man på individuelt basis kan søke om ekstra tilskudd med grunnlag i ditt eller datt. Hadde ikke gått ut over Lånekassen om jeg fikk x-antall mer mnd i rent lån. Slik jeg feks får når jeg søker om ekstra lån til/fra flybilletter til Canada, når jeg skal bort der for å studere.

 

Hva gjør de? Jo, de jobber om sommeren og sparer pengene slik at de klarer seg gjennom studieåret. I en perfekt verden hadde studenter sluppet å jobbe i det hele tatt, men dette er virkeligheten kjære deg... ;)

Jeg jobber hele sommerferien - 1 uke. Og i høst/vinter og påskeferie.

I de to siste semesterene har jeg også jobber de fire siste lørdagene og søndagene før kvartalsregningene kom, og det var rimelig sinnsvakt.

 

Men likevel syns jeg du bør være klar over at det faktisk ER levelig med den summen du får, for de fleste hvertfall. Det vil alltid være noen som har behov for litt mer (som deg, takket være lånet ditt), men det er jo strengt tatt du selv som har satt deg i den situasjonen...

Noen har det kanskje lettere enn andre, bla. fordi det er billigere å bo i noen steder av landet. Her i Bergen er det ganske dyrt å bo. Jeg bor også langt utenfor sentrum og unngår de høyeste boligprisene. Klart jeg har meg selv å takke. Og det gjør jeg, må jo ha et sted å bo. Og da jeg kjøpte leiligheten så var renten så lav at jeg lett hadde klart meg (3700kr pr mnd).

 

ALastor: jeg kjøpte ikke leiligheten da jeg var student. Jeg kjøpte den for 4 år siden (ikke 3 som jeg skrev i sted). Og har altså bodd der i over 2 år før jeg begynte å studere. Er så fornøyd med denne leiligheten at jeg ikke flytter til noe mindre/bokollektiv etc. Enten så klarer jeg å betale mens jeg studerer, ellers så går jeg tilbake til å jobbe.

 

Litt av poenget mitt er vel egentlig at tingene er blitt en god del dyrere, uten at lånekassen har oppjustert sine satser på en stund. FOrresten, noen som vet når de justerte sist?

Hadde jeg for eks. fortsatt å betale under 4000kr pr mnd på lånet mitt, hadde jeg ikke klaget så mye (as if ;) )

Du nevner 100kr dagen på mat, jeg bruker ca 45-50kr på mat pr dag. I helg er det mindre. Dette klarer jeg i ca 3 uker, før jeg må spørre muttn om jeg skal kjøre henne på butikken å handle. (hun betaler alle varene mine)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...