Gå til innhold

Creative i hardt vær


Anbefalte innlegg

ang alle som sier at creative taper penger fordi kundene er misfornøyde..

 

hvordan vet dere det? har dere noe grunnlag for å stipulere hvilket tap creative lider ved å være lite kundevennlig? jeg trenger vel nesten ikke å nevne ngt, som i mange år hadde et rykte på seg for å være et lite kundevennlig selskap pga nedprioritert support. de lever da i beste velgående den dag i dag.

 

telenor har en ufyselig konkurransepolitikk og utnytter sin monopolposisjon til det maksimale. mange snakker om at de ikke liker fremgangsmåten til telenor, men er de på vei mot konkursens rand?

 

det er ikke noen direkte sammenheng mellom å være upopulær og å kjøre bisnissen i grøfta. det kan sågar være spekulativt og en kalkulert risiko å manipulere et marked slik at man, på tross av mye dårlig omtale, likevel ender med en pen fortjeneste.

 

hvor stor andel av creative-kundene kjenner til denne problemstillingen? hvor mange av kundene kommer til å skifte til en mindre markedsført eller profilert produsent av lydkort?

 

jeg tror ikke noen av oss har grunnlagsdata for å konkludere rundt dette, men det må da være lov å spekulere i at creative ikke har noen intensjon om å være best i klassen mht kundestøtte uten å bli sabla ned av idealister som tror at vi i denne tråden og tilsvarende tråder på ulike forum rundt om i verden representerer en nevneverdig andel av creatives inntekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er det vel slik at Creative ikke bare lager lyd kor .

det er lyd kortene de taper penger på.

 

men de kan på sikt tape penger på andre ting også hvis de får for dårlig rykte.

det er noe man ikke vet i dag.

 

hvis man skal sammenligne med Telenor så tjener de store pengen utenfor Norge

 

Microsoft har også dårlig rykte men man har som oftes ikke andre alternativ og da tjener de penger likevel

Lenke til kommentar

Det spørs hva kriteriene for "bedre" er. Om eneste kriterie er "hvor mange FPS får jeg i spill X" kan det godt være Creative vinner, men personlig syntes jeg det er en dårlig benchmark.

 

I følge stemningen de siste par årene kan du bare legge til kriteriene "OS-stabilitet" "antall driverproblemer" før Creative lander på jumboplass. Selv har jeg et eget krav til "standard digitalkontakter" ( Koaksial RCA eller TOS-LINK ) hvor også Creative lander på sisteplass da de bare støtter/støttet dette på eksterne breakoutbokser eller tilkoblingspaneler i 5.25-bays. Et annet du også kan legge til "støtte av forskjellige OS" hvor jeg også tror X-Fi lander langt nede. Det er også kritikkverdig at de prissegmenterer produkter veldig ved å begrense de lavere produktene, og når det gjelder både analog og digital lydkvalitet finnes det alternativer som er bedre.

Lenke til kommentar

Man kan si hva man vil om MS, de har markedsmakt nok til at de tåler litt kritikk. Men mange ganger skulle jeg ønske at andre lagde patchsystemer som MS.

 

Jeg har ikke tall på timer jeg har brukt på elendige patchsystemer hvor det nesten er unntaket om ting fungerer i etterkant selv om man har fulgt alle 102 sider html/pdf readme for en liten patch til punkt og prikke.

 

Det er nesten så noen burde hatt kurs og sertifiseringer for hver patch.

 

Men det var OT.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hvis man tenker på "både i pose og sek" så er det ikke så mange som klarer det. det er vel det som er et perfekt lydkort.

da har man verdens beste hardware på kortet og verdens beste driver

 

det kan virke som om mer en halvparten av lydkortene som selges er fra Creative da er det rart at det skal være slike problemer .

 

hvis de andre er bedre hvorfor slipper de ikke til da ?

Lenke til kommentar
Dårlig og dårlig, jeg vet ikke om noen produsenter som lager bedre lydkort en Creative.

Asus Xona var testet mot de nyeste X-fi og konklusjonen var at creative kortene var hakket bedre...

 

Det finns flere produstenter som lager bedre lydkort enn Creative, i alle fall dersom man skal måle hva som virkelig er viktig for et lydkort nemlig lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Var egentlig fornøyd med Creative. Men så begynte jeg å kjøpe hovedkort med integrert lyd, og da var jeg bare glad for å slippe et ekstra kort i PC-en. Men nå ser det ut som de får uventet hjelp av Microsoft da; mitt Asus HK, med Realtek HD Audio, klarer ikke å kjøre digital og analog lyd ut samtidig i Vista64 (i XP er det ingen problem), og i følge Realtek, så er det MS som har lagt inn en slags "sperre" for dette. En kompis av meg kjører X-fi i Vista64, og da funker analog og digital lyd samtidig uten problem.

Lenke til kommentar

Jeg sluttet å ville ha noe som helst med Creative å gjøre da jeg skulle bruke SB Live! "midiporten", altså den der game-porten, til ja, faktisk MIDI, som Creative selv hevdet at kortet støttet. Vel, alt MIDI-utstyret jeg hadde virket ikke, og etter litt søking rundt på internett fant jeg ut at de egentlig ikke støttet MIDI-standarden i det hele tatt men hadde sine egne halvdårlige proprietære greier. Javel, virkelig flotte greier. Dette i tillegg til at det var umulig å laste ned drivere fra internett om man ikke hadde CDen som fulgte med, man måtte få en ny i posten, Aureal-saken, upsamplingen i Audigy-systemet, listen er lang.

 

Alt i alt har jeg hatt veldig dårlig erfaring med produktene deres, og har vært en lykkelig eier av mer ordentlige lydkort siden den gangen med SB Live.

 

Nå som hovedkort kommer med integrert lyd er det jo ikke rart at de sliter, men sånn som de tramper rundt i salaten tviler jeg på at det kommer til å gå veien for dem. Like greit for min del, kanskje folket etterhvert blir mer bevisste og kjøper seg kvalitetskort i stedet; de koster faktisk ikke mye mer.

Lenke til kommentar

Det hele dette bråket gjelder er driverene til Creative Audigy serien.

 

Den eneste funksjonaliteten du får i Vista er EAX surround i Creative Audio Console. Ikke noe EAX i spill. Ikke Dolby Digital dekoding. Ikke Equalizer. Alt dette lå i driverene, men var disablet av Creative. De ønsket at kundene heller skulle oppgradere til XFi kort.

 

Det daniel_k gjorde var å snuse i driverene og finne ut hva Creative hadde gjort. Han laget så nye drivere og la til XFi programmer slik at Audigy kortene virker like godt og med samme funksjonalitet i Vista som XFi kortene.

 

Jeg har selv et Audigy 2 ZS kort. Fant driverene på torrent. Har nå fullt funksjonerende drivere i Vista-64 :)

 

Hadde uansett tenkt å bytte lydkort, men det blir i alle fall ikke Creative etter dette. Synes Asus Sonar ser veldig bra ut. Asus har også PCIe versjon.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har kjøpt Creative kort i mange år, og har alltid vært overrasket når driverne til et kort har virket uten problemer..... så etterhvert sluttet jeg å kjøpe Creative kort.

Det ble for mye "plunder og heft". Heldigvis fantes det ofte en workaround å finne et eller annet sted.

Og støtte fra Support.... den fantes i praksis ikke :(

Men se heller på alternativer; det finnes mange anbefalinger der ute :yes:

Lenke til kommentar

Gud jeg elsker slike boikott tråder.. Og ler like godt hver gang..

 

Men jeg skal ikke rakke ned på det.. enda bedre blir det hvor blindt folk tror på dårlig omtale om et markedsledende firma.

 

Har alltid hatt creative produkter da det enda stort sett er elendige integrerte lydkort på hovedkortene, samt jeg liker å ha noen komponenter jeg kun trenger å oppgradere hvert 2-4 år. Vista 32 er det som etter sigende skaper problemer... Og selvsagt er det alltids lydkortet, aldri andre ting.. I følge microsoft er det Nvidia sine drivere som sørger for flest kræsj i Vista.. de er markedsledende så kanskje ikke så rart..

 

Det folkens her også komplett ignorerer er at Daniel gjorde dette (indirekte eller direkte kan dog diskuteres) for å tjene penger (ja ja ja.. donere om dere er fornøyde.. HAH.. er ikke det å be om penger ????), det tilta creative på.. Han gjorde det også slik at Creative produkter som ikke var lisensiert for å tilby funksjonalitet i vista (Dolby digital f.eks).. Beyond3d tråden er litt mer reflektert og nyansert enn denne .. http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t...by+digital+live

 

Uansett gjelder vel dette gamle kort.. audigy serien er vel 5+ år gamle.. Så hva forventer folkens egentlig? Drivere for 5år gammel hardware er helt greit når operativsystemet er like gammelt.. dog vista har vel egentlig slitt med dårlig driver støtte siden lansering for noen år siden...

 

Kjører vista64 selv.. uten problemer.. dog mit XFX grafikkort lager like mye bråk i vista som i xp, mens lydkortet (x-fi) fungerer helt topp.. Det har til og med digital utgang bak, (spdif)..

 

Og kundesupport.. Tja.. har brukt Creative en gang for lenge siden under windows 95 og 98.. den gang var det soundblaster AWE32 som hadde noe midi tull.. fikset ble det uten mikk makk, super service dengang.. men det er jo ørten år siden så mye kan ha forandret seg.. Som det er med alle anndre .. Nextgentel har aldri hatt bra kundesupport, teknisk avdeling vet knapt hva de selger, enda mindre hva de har solgt deg, derfor bytta jeg (samt at når min 8mbit linje datt under 4mbit og de fremdeles (starta på 7mbit når jeg flytta inn) påstod det var dårlig linje og min feil..) til upc, som har like lang support vente tid som ngt, men de leverer i allefall det jeg betaler for samt fikser alt på telefon i løpet av kort tid om det skulle skje noe.. (mye krøll med digitaltv gitt..)..

 

Håper det løser seg for de som har problemer, og at problemet ikke nødvendigvis er at de har eldgammel hardware som skal kjøre på vista.. Har de dog kjøpt et brell nytt kort med vista kompatibilitet som ikke fungerer, så er det allikevel ikke alltid det er det nye kortet sin feil... PC hardware lever sitt eget liv..

 

Ha en fortsatt fin dag

Lenke til kommentar
Dette i tillegg til at det var umulig å laste ned drivere fra internett om man ikke hadde CDen som fulgte med, man måtte få en ny i posten
Jeg har aldri hatt noe problem med å laste ned drivere til live-kortet mitt. I slutten av Live sin tid på markedet lastet jeg ned noe som het "livedrvuni pack" som Creative la ut fo alle Livekortene. Denne pakken har fungert for meg siden jeg kjøpte kortet for snart 10 år siden og helt opp til Vista RTM. MIDI har heller aldri vært noe problem. Det kan være fordi jeg kun har et simpelt piano(ingen pitch-bend eller lignende), men jeg har ikke lagt merke til at MIDI-porten har vært noe annet enn medgjørlig i alle program med standard MIDI-støtte.

Creative var mye bedre før, tydeligvis. Da var kortene lagd for å vare evig :p.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Det er over 10 år siden Creative laget muligens det beste stereo lydkortet ,

AWE64. Det funket på nesten alt som var å oppdrive av spill og programm.

Dei skal ha for dette lydkortet.

 

Men så er det slik at noen har prøvd seg på samme taktikken som Microsoft. Et produkt som nesten funker. Slik at en glimtvis får se forbedringer.

 

Eg støtter fult ut karen som laget sine egne drivere ! Takk for å forbedre et skakkjørt selskap !

 

Men til sakens kjerne:

Hva kan vi som forbrukere forvente av et produkt. Jo vi forventer at det vi kjøper funker. Om HW klikker så sender vi det tilbake til selger og får det fikset. Men om Drivern klikker , hmmmmmm . Hva gjør vi da??? Venter på en oppdatering av driverne for at ting skal funke ? Ja eg har ventet i minst 5 år på en driver fra Creative ,om det har blitt det 8 året no har eg gitt opp å sjekke.

Om noen der ute som har creative lydkort har drivere som ikke funker, send dem tilbake til selger. Eg meiner at Software skal og funke like god som HW, det er Creative sitt ansvar å få dette fikset.

Eg vurderer personlig å sende tilbake mitt minst 8 år gamle lydkort tilbake. Det finnes enda ikke driver til.

 

Om eg støtter saksøking av selskap som ikke gjør jobben sin å lage drivere til sine produkt. Ja i høgeste grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...