Gå til innhold

Creative i hardt vær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke uvanlig blant store selskaper som når en nesten monopolandel at de blir hovne og opphøyer seg selv over "alle" andre. Har skjedd flere firmaer opp igjennom historien det, men fortsatt er det mange som ikke lærer. Å begynne og saksøke slik de har gjort her er vel i klasse med SCO-saken.

 

Hovmod står for fall, lær det!

Lenke til kommentar
Tror nok også det at de fleste hovedkort i dag har innebygde lydkort som er bra nok for de fleste (optisk ut osv.), ikke er helt bra for lydkort produsentene.

 

Når det er sagt, så mener jeg at lyd blir utrulig undervurdert i spill i dag. Hadde ikke vært meg i mot å se noen spill som satser mer på lyd.

 

Nå har jo creative stort sett satses på å få stemningsfull lyd i spill, det er genereringen av disse lydene som er utfordringen for et "spill-lydkort" (få lyder som passer til omgivelsene osv), derfor vil ikke et innbgd kort kunne ta over denne rollen så lett, slik de er lagd i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det virker nesten som om de prøver å drive seg selv konkurs med vilje. Et så stort selskap? Det hele virker veldig merkelig! Kanskje øverste sjefen blir styrt av aliens eller noe sånt :tease:

I få fall bryter den amerikanske delen av firmaet, Creative labs inc, med amerikansk lov. Det er forbudt ved lov i USA å styre et firma på en måte som ikke er til det beste for aksjonærene.

 

Jeg tror ikke Creative labs prøver å kjøre ned aksjekursen med vilje. Jeg tror de har en merkelig innbilling om at de gjør det beste for aksjonærene. At de tror deres arrogante holdning til kundene vil gi høyere salg på grunn av at kundene vil komme tilbake til dem gang etter gang etter å ha blitt sviktet gang på gang.

Lenke til kommentar
Nå har jo creative stort sett satses på å få stemningsfull lyd i spill, det er genereringen av disse lydene som er utfordringen for et "spill-lydkort" (få lyder som passer til omgivelsene osv), derfor vil ikke et innbgd kort kunne ta over denne rollen så lett, slik de er lagd i dag.

 

AtW

EAX fungerer det, og gir en langt bedre lyd. Men integrerte kort har muligheten for dette også (ikke mange). Da ikke det beste.

 

Problemet med integrerte lydkort er at disse sjeldent har en god prosessor, og må ta i bruk proessorkraft fra CPU. Dette gjør at systemer med dedikerte kort yte bedre, men ikke betydelig bedre.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Nå har jo creative stort sett satses på å få stemningsfull lyd i spill, det er genereringen av disse lydene som er utfordringen for et "spill-lydkort" (få lyder som passer til omgivelsene osv), derfor vil ikke et innbgd kort kunne ta over denne rollen så lett, slik de er lagd i dag.

 

AtW

EAX fungerer det, og gir en langt bedre lyd. Men integrerte kort har muligheten for dette også (ikke mange). Da ikke det beste.

 

Problemet med integrerte lydkort er at disse sjeldent har en god prosessor, og må ta i bruk proessorkraft fra CPU. Dette gjør at systemer med dedikerte kort yte bedre, men ikke betydelig bedre.

EAX ble skrotet i Vista selv på utviklingsstadiet, så morro ble det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Uansett så tror jeg nok at lydkort er en saga blott, etter hvert så tror jeg skjermkortene integrerer dette når man får minimisert teknikken nok og med nye skjermkort med hdmi utgang så er jo dette ganske logisk, mye mindre kabelrot får man også, noe som får meg til å tenke på at det er jo egentlig veldig gammeldags å måtte bruke alle disse kablene som vi må for å få til 7.1 lyd på systemet vårt : 3 fra lydkortet til (sub) og så 7 fra sub til høytalere.

 

Alle lydkilder må tilføres energi for å kunne reprodusere et signal. Hvordan skal du tilføre energi til høyttalerene uten å ha ledninger til de? ;)

Man kan selvfølgelig erstatte den gode gamle analoge høytalerkabelen med feks en digital trådløs signaloverføring, men da måtte man jo koplet hver høyttaler i en strømuttak, og man er nesten like langt.

De 3 ledningene fra lydkort til sub/kontrollenhet kan i dag fint erstattes med en digital overføring dersom du ønsker.

 

Per i dag og i nærmeste fremtid MÅ et lydkort støtte analoge utganger. På bakgrunn av det tror jeg ikke lydkortene blir integrert i skjermkortet (som per i dag er signalmessig nesten utelukkende digitalt) slik du spår. Men at noen skjermkort får støtte for lyd via HDMI skal man selvfølgelig ikke se bortifra.

Jeg har ingen tro på at det dedikerte lydkortmarkedet skal bli større, det er vel per i dag å anse som for spesielt interesserte, og vil nok være det en god stund fremover.

Lenke til kommentar

Egentlig gammelt nytt, og på tide at Creative ble boikottet.

Husker fortsatt mitt gamle Sound Blast Live 5.1 kort som jeg hadde for en stund siden.

Var BARE problemer, Win 9X og XP, eneste jeg kunne få ut fra kortet i spill var skurr, og enda mer skurr.

Prøvde med siste driverne, og da ble det LITT bedre men fortsatt så ille at du tok av deg headsettet og la det på skrivebordet istedet for å høre på.

Etter 5.1 kortet ble det nForce 2 og Nvidia SoundStorm og ENDELIG fikk jeg høre hvordan det EGENTLIG skulle høres (Takker for god lyd Nvidia, eller slik det skulle være) jeg prøvde også ett Audigy i sin tid men også det hadde samme problemet som Live kortet.

Etter det der rotet og at jeg fikk god integrert lyd så har jeg personlig boikottet Creative sine lydkort og det kommer jeg til å fortsette med, noe verre makkverk skal du lete lenge etter spør du meg.

 

Skurring? Nei takk.

Driver bugs? Nei takk.

Lenke til kommentar

Dette stiller seg egentlig bare i en lang kø av forbrukerfiendtlige tiltak fra Creative. Nå har dem klart å skape et monopol ( da det finnes svært får som utfordrer dem på lydkort) så da melker dem markedet etter beste evne... rart at EU enda ikke har reagert.....

 

 

Men vi får bare håpe Xonar kortene til Asus kan kaste creative fra tronen.. så kanskje man får lydkort og driver som fungerer :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...