Gå til innhold

Creative i hardt vær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærre f**n meg mulig!

 

Her sender Creative meg en epost som forteller meg at nå har de kommet ut med en driver som fungerer under Vista og hva skjer når jeg installerer driveren? BSOD!!!!!

 

Nå er f**n meg pølsa kokt! Det kortet skal returneres. Kan ikke selge Vista-ready kort som ikke fungerer!

Lenke til kommentar

det virker å være dissens rundt hvorvidt creative vil forbrukerene det beste. argumenter som handler om at daniel fra brasil er så flink at de burde ansette ham på flekken bygger på en forutsetning at de faktisk ønsker, men ikke klarer å lage drivere slik han gjør.

 

la oss oppklare en utbredt misforståeles: dette er trolig ikke tilfelle.

 

ettersom hans største nyvinning er å ordne støtte for en lisensiert teknologi som ikke er betalt for på enkelte produkter, er dette trolig et spørsmål om selskapets evne til å tjene mer penger og å ikke få andre selskaper som har rettigheter til teknologi på nakken.

 

ofte henger ikke markedsøkonomi og sunn fornuft sammen. første gang jeg hørte at mat blir ødelagt for å ikke ødelegge prisnivået i et marked ble jeg temmelig skuffet. men veldig mange filosofier har også en mørk bakside.

 

dette er imho baksiden av medaljen. creative har business på sin agenda. og det innebærer bare delvis å tilfredsstille sine kunder fullt ut.

 

å skape behov er et grunnleggende prinsipp i markedsføring. og de som ønsker å tjene penger på dette behovet er neppe de første som kritiserer behovet for å være falsk eller urealistisk.

 

når dette er sagt er det etter min mening kun en ting creative kan kritiseres for, en eksepsjonelt klønete håndtering av en situasjon der de nok føler seg blottlagt. det gleder meg voldsomt å se reaksjonene på denne fullstendig amatørmessige håndteringen, herunder spesielt produkt/merke-boikott.

 

jeg var trofast som en hund til creative. det er noe med det, å bli behandlet dårlig har en tendens til å skape en avhengighet-

 

det er lenge siden jeg sluttet med dette, men jeg visste faktisk ikke at det var så ille.

Lenke til kommentar

Spr0cket:

Prisdumping til utlandet og kasting av mat for kunstig stimuli på prisnivået er helt vanlig ja og har vært det i alle år for matindustrien. I tillegg brukes våre skattepenger for å subsidiere driften av denne galskapen.

 

Men Creative kan ikke på noen måte sidestilles med dette. Creative er elendig på kundeservice og lager aldri gode drivere til produktene de selger.

 

Det er ikke slik man tjener penger Spr0cket, her blander du hummer og kanari. Ingen hadde kjøpt Tine Melk om den var sur.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette viser jo bare att Creative er ett selskap man kan boikotte med god samvittighet. de lager middelmådig maskinvare med dårlige drivere, og gidder aldri å følge opp driverene slik at de fungerer når du oppdaterer os'et.

 

Hadde selv ett helt ok webkamera en gang i tiden, ett Creative Webcam II tror jeg det heter. Husker at det fulgte med drivere til Windows 98, så lenge siden er det siden jeg kjøpte det. Så skulle jeg oppgradere til Windows 2000, men neida, ikke en driver å finne. Måtte tråle nettet, og fant til slutt en tredjepartsdriver som fungerte halvveis. Når jeg så skulle oppgradere til XP var det ikke sjans til å finne driver, og til slutt gav jeg opp, og kjøpte ett særdeles billig, no-name webkamera. Likevel er dette kameraet lett å finne drivere til.

 

Samme historien med ett eksternt USB Live! 24-bit lydkort jeg fikk med en laptop jeg kjøpte brukt for ett par år siden. Eneste plassen å få tak i drivere på var på CD-en, hjemmesiden deres var mystisk tom.

 

Så det kommer ikke som noen overraskelse at de ikke har giddet å ordne ordentlige lydkort til Audigy-serien, til tross for at disse kortene kostet ganske mye en gang i tiden. Planen deres er vel å få solgt mest mulig X-Fi-kort, men dette er såpass forbrukerfiendtlig at så lenge de ikke greier å ordne tilfredstillende drivere, anbefaler jeg alle å boikotte dette drittselskapet.

Lenke til kommentar
Har selv et Creative SB Live! som jeg kjøpte for den nette sum av 1800kr i 1999, og det akter jeg å ha til det dør.

 

Har samme kortet funker fett for min del, litt kronglete å få innstalert drivere men det går seg til. Skal jeg ha nytt kort en eller annen gang så blir det nok ikke creative.

Lenke til kommentar
Spr0cket:

Prisdumping til utlandet og kasting av mat for kunstig stimuli på prisnivået er helt vanlig ja og har vært det i alle år for matindustrien. I tillegg brukes våre skattepenger for å subsidiere driften av denne galskapen.

 

Men Creative kan ikke på noen måte sidestilles med dette. Creative er elendig på kundeservice og lager aldri gode drivere til produktene de selger.

 

Det er ikke slik man tjener penger Spr0cket, her blander du hummer og kanari. Ingen hadde kjøpt Tine Melk om den var sur.

 

det er for så vidt greit, men jeg tror du gikk glipp av poenget. det er vel aldri sagt fra offisielt hold at creative har et brennende ønske om å lage drivere som fungerer? Ønsket deres er å tjene penger, og en taktikk for å gjøre dette er å lage middelmådige eller direkte dårlige drivere slik at folk blir presset til å kjøpe ny maskinvare.

Lenke til kommentar
Spr0cket:

Prisdumping til utlandet og kasting av mat for kunstig stimuli på prisnivået er helt vanlig ja og har vært det i alle år for matindustrien. I tillegg brukes våre skattepenger for å subsidiere driften av denne galskapen.

 

Men Creative kan ikke på noen måte sidestilles med dette. Creative er elendig på kundeservice og lager aldri gode drivere til produktene de selger.

 

Det er ikke slik man tjener penger Spr0cket, her blander du hummer og kanari. Ingen hadde kjøpt Tine Melk om den var sur.

 

det er for så vidt greit, men jeg tror du gikk glipp av poenget. det er vel aldri sagt fra offisielt hold at creative har et brennende ønske om å lage drivere som fungerer? Ønsket deres er å tjene penger, og en taktikk for å gjøre dette er å lage middelmådige eller direkte dårlige drivere slik at folk blir presset til å kjøpe ny maskinvare.

Det er ikke slik hardware markedet fungerer, dårlige drivere som strategi fører kundene vekk.

Lenke til kommentar
Spr0cket:

Prisdumping til utlandet og kasting av mat for kunstig stimuli på prisnivået er helt vanlig ja og har vært det i alle år for matindustrien. I tillegg brukes våre skattepenger for å subsidiere driften av denne galskapen.

 

Men Creative kan ikke på noen måte sidestilles med dette. Creative er elendig på kundeservice og lager aldri gode drivere til produktene de selger.

 

Det er ikke slik man tjener penger Spr0cket, her blander du hummer og kanari. Ingen hadde kjøpt Tine Melk om den var sur.

 

det er for så vidt greit, men jeg tror du gikk glipp av poenget. det er vel aldri sagt fra offisielt hold at creative har et brennende ønske om å lage drivere som fungerer? Ønsket deres er å tjene penger, og en taktikk for å gjøre dette er å lage middelmådige eller direkte dårlige drivere slik at folk blir presset til å kjøpe ny maskinvare.

Det er ikke slik hardware markedet fungerer, dårlige drivere som strategi fører kundene vekk.

det er jeg veldig enig i.

jeg gidder da ikke å kjøpe meg lydkort som er ubrukelig når MS tvinger på os nytt os.

 

tro om det er et slags samarbeid .

1: MS skal nærmest tvinge oss til nytt os / man r riktig nott andre alternativer , men er de reelle ?)

2: Creative nekter å lage drivere til de litt gamlere lydkortene ( noe å tenke på for dem som ikke ønsker at windwos skal være bakover kompatibel i noe særlig grad )

3: da endre man opp med en annen produsent på god og vondt.

4: Creative mister kunder og intekter

hvordan kan de tjene penger på denne måtten ?

Lenke til kommentar

MS har ikke tvunget på meg et nytt OS ennå, jeg kjører fortsatt XP 6 år etter release.

 

En produsent av hardware må pokkern meg tåle å lage drivere for et OS hvert 6. år. Og hvis de ikke fikser å holde drivere oppdatert til x antall produkter samt videreutvikle dem så burde de kanskje lage færre produkter eller åpne for 3. parts utviklere.

 

Skjermkortprodusentene går foran som et bedre eksempel selv om ikke alt er perfekt der heller. De pumper ut drivere til enhver tid og støtter eldgamle produkter.

 

Man sier at lyd er halve opplevelsen i film og spill, jaha.. da burde de ta dette ansvaret. Og innen musikk er lyden hele opplevelsen.

 

Min ærlige mening er at det ikke er plass til aktører som Creative som ikke bryr seg om kundene i det hele tatt.

 

Jeg ser utelukkende på andre produsenter når jeg lurer på et lydkort.

- Auzentech

- M-Audio

- Onkyo

- Terratec

 

Creative må gjerne svelge en krokodille og forsvinne og dermed lære styrer, aksjonærer og ledelse hva forbrukerne ikke vil ha.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

for an del år siden var det Creative som gjaldt hvis man da ikke var profesjonell musikker da. det er rart hvordan det forandrer seg.

 

er det bare disse merkene nevnt ovenfor som gjelder hvis man skal erstatte lydkortet sit og få et som er minst like god som soundblaster lydkortene engang var.

 

hvis Creative skjerper seg så kan de kanskje være oppe i toppen igjen

det driverne til Crative sine lydkort har visse parareller til en viss dvd-john

Lenke til kommentar
for an del år siden var det Creative som gjaldt hvis man da ikke var profesjonell musikker da. det er rart hvordan det forandrer seg.

 

er det bare disse merkene nevnt ovenfor som gjelder hvis man skal erstatte lydkortet sit og få et som er minst like god som soundblaster lydkortene engang var.

 

hvis Creative skjerper seg så kan de kanskje være oppe i toppen igjen

det driverne til Crative sine lydkort har visse parareller til en viss dvd-john

Det er 5-6 år siden jeg sluttet å kjøpe creative lydkort, så det er ikke noe som plutselig har forandret seg.

Lenke til kommentar
Ærre f**n meg mulig!

 

Her sender Creative meg en epost som forteller meg at nå har de kommet ut med en driver som fungerer under Vista og hva skjer når jeg installerer driveren? BSOD!!!!!

 

Nå er f**n meg pølsa kokt! Det kortet skal returneres. Kan ikke selge Vista-ready kort som ikke fungerer!

Hm, har samme hovedkortet som deg, og 4GB ram i pcen nå. Har vista 64 og ikke opplevd noen driver problemer. Har også kjørt lydkortet i på et Asus p5wdh-dlx og windows xp. Opplevde heller ikke noen problemer da. Synd når dette skal skje, men virker som det er vista 32 bit driverne og enkelte hw kombinasjoner som ikke fungerer sammen.

 

Sånn er surt, men creative burde som sagt la 3dje parts utviklere komme til for å lage drivere til eldre hw. Men skjønner jo at creative ikke vil utvikle skikkelige drivere til eldre produkter. Da tror de nok ikke de får solgt nye lydkort.

 

Min opplevelse er at om man spiller så avlaster x-fi kortet mitt cpuen endel, mener å huske jeg leste en test med 3-10% alt etter spill og lydeffekter.

 

Spiller man ikke så får man samme lyden og vel så det fra vanlige onboard lydkort, om man unngår de analoge utgangene. Min opplevelse av analoge onboard utganger er at de er så dårlig skjerma at de tar opp vifte og harddisk støy. Dette var så plagsomt i sin tid på nforce 2 hk jeg hadde at jeg kjøpte audigy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...