Gå til innhold

Nvidias nye spillkort


Anbefalte innlegg

Et av mine forslag er ihvertfall at Nvidia bør bli mer seriøse på driverene sine. De har såvidt noen drivere til de kortene de har. Dessuten er deres drivere størst grunn til krasjer i vista. Jeg får også stadig meldinger om at skjermkortdriveren min krasjer mens jeg spiller. Så isteden for å lansere nye kort som ikke funker optimalt uten de rette driverene så kan de kanskje tenke på og oppdatere driverene sine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De oppdaterer ve lstrengt tatt driverene nærmest hver uke, eller ivhertfall annenhver. (på BETA stadiet)

 

Hvis en driver slutter å fungere så anbefaler jeg at du sletter driveren og isntallerer den på nytt, eller installerer en annen.

Har driveren først klikket så fortsetter den å gjøre det til du reinstallerer den. (min erfaring ivhertfall)

Lenke til kommentar

Denne nedgangen i strømforbruket betyr at den blir mye kjøligere også. Fordi per definisjon watt betyr varme. Egentlig varmestrømtetthet defineres som varme per tid forløpt og gjennomstrømmet areal, og måles i W/m2 , i J/s eller W (Watt).

 

I tilleg til dette, har 9800GTX 3 kjøleribber og denne kombinasjonen vil nok føre til mye kjøligere kort. Dette er gode nyheter for overklokkere.

Lenke til kommentar
Så på Extremetech at 9800GTX kortet trekker rundt 170W idle og 260W load.. Mot 8800GTX som trekker rundt 220W idle og 320W load..

 

de tallene du her viser er nok hele systemet. men med andre ord 50W mindre ved idle og 60w mindre ved load. hvis jeg ikke husker helt feil hadde 8800gtx en peak på 170W så 9800GTX drar da 110W ca, det er ikke ille.... er fine SFF kort dette da

Lenke til kommentar

For de som aldri oppgraderte til 8800 serien, eller har en av de gamle 8800gts 320/640

kortene må vel dette være en bønn som blir svart :)

 

2300kr for et kort som yter samme som 8800gtx og i noen tester bedre +

man kan jo alltid forvente å få noen drivere som gjør ytelsen litt bedre, om ikke mye.

Og overklokkingen virker jo som den kommer til å dra ytelsen enda en god del høyere.

 

I like it.

Lenke til kommentar

Og for de av oss som har gts 640 som meg så er ikke forbedringen nok syntes jeg. Edit: men jeg tenkte akkurat det samme før når jeg trodde gt200 var planlagt for november.

 

Men undrer meg at dette kortet i det hele tatt er særlig aktuelt med tanke på hvor kortlivet det må komme til å bli.

 

Edit: hehe klarer ikke dy meg......drømmer

9900gtx= core: 725mhz\ Sh: 160@1700mhz\ mem: 768ddr4@1300mhz 384-bit+!!

Endret av AllColer
Lenke til kommentar

Vell må si jeg er blitt litt forviret av div tester av kortet og det skyldes kanskje at jeg blander nye og gamle tester med nye og gamle drivere,har sett 3d06 tester hvor scoren har vært både 10 og 14 tusen. Hvis det riktige er ca 10-12k så er det jo ikke så mye og hente for meg trodde jeg. (se siggen)

 

Hvis ikke dere mener jeg kan selge mitt gts640 og kjøpe 98gtx(som en slags investering) så selge det igjen og kjøpe 9900gtx, ikke mest for ytelsen men for og oppgradere i noe som holder verdien av pengene mine bedre, sånn at jeg faktisk "tjener" på det isteden for og sitte og vente til mit 640gts taper seg i verdi ? for hva vil det vær verdt når 99gtx kommer.

 

Var det en god ide eller er jeg på blåbærtur ?

Endret av AllColer
Lenke til kommentar

Datautstyr er som ferskvare, og hvis du tenker på verdien ved bruktsalg, da er det aldri en god investering. da bør du heller investere i Oslo børs.

 

Men hvis du har planer å blitt kvitt dette, da må bu forte deg. Det kan alereade være litt for sent, og jeg tror at de færreste vil skjøpe det du sitter med. Forrige helg hadde Netshop en EVGA 8800GTS 350MB på tilbud for kr. 999. Det kommer til å bli flere slike priser og da må du forte deg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Yter 2x 9800GTX så voldsomt mye bedre enn 1x 9800GX2 da?

 

Tenker på at 9800GTX og 8800GTS 512MB er relativt identiske, og 9800GX2 er to 8800GTS 512MB (dog klokket en smule ned)

 

9800GTX = 2400kroner

9800GX2 = 3700kroner

 

 

Ergo koster jo faktisk 2x 9800GTX mer enn 1'000kroner mer enn 1x 9800GX2?

For meg virker det som at folk egentlig kan vurdere 9800GX2 fremfor 2x 9800GTX, virker jo som det faktisk gir mest for pengene?

Lenke til kommentar
9800GTX har alereade vist flotte reultater for prisen. Når drive modens og barnesykdommer forsvinner, kommer dette til å bli mye mer attraktiv. Særlig hvis nvidia kan fixe med bedre scalring i 3-way SLI, da vil de færreste sitte med 8800-serien.

Når du får 8800GTS 512 som er høyere klokket enn 9800GTX til under 2000kr så kan jeg ikke si meg imponert over prisen til 9800GTX...

Og da med tanke på at 8800GTS 512 gjerne ikke har blitt sett på som noe kjempegodt med tanke på pris/ytelse pga 8800GT.

 

Det overklokker bra, men ikke særlig bedre enn 8800GTS 512. (kun minnehastigheten som faktisk har fått større forbedringer)

Nå er det naturligvis en del forskjeller i hva de forskjellige oppnår, men Guru3D nådde ivhertfall en maks på 800MHZ core, og 1925MHz shader. Noe jeg også klarer på det forrige MSI 8800GTS 512 kortet jeg testet. 9800GX2 klarer nesten også dette, så det er ikke langt ifra på noen av dem.

 

Uansett så skal det ikke være mange MHz'ene som skiller de to i overklokkingspotensiale.

Så selv om du skal overklokke, så kan jeg ikke se at det gir noe bedre pris/ytelse. Faktisk er det vel heller stikk motsatt.

 

Et 9800GX2 er et mye bedre kjøp enn to 9800GTX i SLI. Spesielt om du skal overklokke. Mitt 9800GX2 klarer ivhertfall 780 / 1944 / 2250.

Som er akkurat det som kan forventes av 9800GTX i SLI. (to skjermkort er vanskeligere å klokke enn ett, pga begge kortene må klare klokken, og to skjermkort utvikler mer varme enn et.

 

9800GX2 tar også opp halvparten av plassen.

 

 

Konklusjon:

9800GTX er ikke noe dårlig kort, men bare for lite og for sent.

 

På Nvidia siden så ville det sett slik ut:

Tri SLI oppsett = 8800GTX mest egnet (dog på vei ut)

SLI oppsett = 9800GX2 / 8800GT SLI mest egnet

Quad SLI = 9800GX2 (naturligvis)

Enkeltoppsett = 8800GTS 512 mest egnet

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Nå basrer vi oss på testresultater med dårlige drivere, og da er det naturlig å trekke slike konmlusjoner. Jeg tror og håper at bedre drivere vil vise mye bedre resultater, slik at 8800GTS vil virke utdart, på flere grummer:

 

Største grunnen er at Nvidia har valgt å slippe en bombe på sine egne varer, slaktet flere av dem, osv. Da bør vi spørre oss hvorfor? Jeg mener at de hadde nødt til å komme med en slik kort for å ta seg av 3870X2, og det betyr at dette har nødt til å yte mye bedre enn idag og Nvidia har bergnet og bvist sluput denne bomben.

 

Ellers har du selv nevnt en stor fordel me RAMen.

Dette kortet er mye kjøligere også, og du vet godt hva varmen har å si for overklokking.

Ellers 3-way SLI

++

Lenke til kommentar

man må se på hva det egemtlig dreier seg om. man slipper ikke noe toppkort, men krymper gpu, som fører til 60W mindre stømforbruk, billigere produksjon og billigere kort.

 

og at nvidia setter navn som om dette er topkort og at det ikke yter bedre enn et kort som er 500,- billigere handler vel bare om foretninger. er mange i dag som er såpass lettlurte at de kjøper skjermkort etter hvor mye minne det har som 8500gt med 1 gig eller 8400gs med 512 :)

 

så at folk som er mindre informert enn oss blir og kjøpe dette er bare og regne med

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...