Gå til innhold

Nvidias nye spillkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I et slikt tilfelle ville jeg vel strengt tatt heller brydd meg om videominnet istedenfor. :p

 

Om du har si. 10FPS eller 10,5FPS har vel i praksis ingen betydning.

Gikk ut ifra så lav FPS, ettersom ytelsen dropper voldsomt når videominnet er fult uansett.

Du får ikke bare en halv frame mer med å dobble båndbredden. Om du dropper ned til 40FPS er det langt bedre enn å droppe ned til 20FPS og det kan da være overkommelig.

Dette kommer også mye ann på hvor mye som svømmer over, grafikk motoren og spillet, å gå tom for video minne betyr ikke nødvedigvis at det blir uspillbart.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg kan heller ikke si meg spesielt imponert av 9800GTX.

 

Som en "arvtager" til 8800GTX så syntes jeg den er veldig skuffende, for det er jo det navnet tilsier at det skal være.

Dog blir den jo priset såpass lavt, at jeg kan jo si at det er et greit kort til prisen, men fremdeles så lever den jo ikke opp til "9800GTX" navnet..

 

Kortet burde jo aldri fått det navnet i det hele tatt, men det er vell nVidia sin måte å tjene penger på.

 

8900GTX burde det vært, rett og slett fordi ytelsen er såpass lik 8800GTX.

Core og minne frekvensene er litt høyere enn 8800GTX, men det er ikke noe å slå hæla i taket for akkurat.

Og når den da attpåtil har et handikapp med 256bit minnebåndbredde så vil jo faktisk 8800GTX være fordelaktig for flere fremfor 9800GTX, og da passer jo ikke "9800GTX" navnet i det hele tatt, for det tilsier at det skulle være arvtageren til 8800GTX, og når den da attpåtil faktisk er dårligere enn 8800GTX når det kommer til noe så vesentlig som minnebåndbredde så kan mann jo begynne å lure.

 

Nei, 8900GTX hadde helt klart mer gjenspeilet hvor dette kortet ligger i faktisk ytelse.

 

nVidia kan jo heller ikke unnskylde seg med at den har en annen kjerne enn 8800GTX og derfor gav de den navnet 9800GTX, for den unnskyldningen forsvant i det de gav ut 8800GT og 8800GTS 512MB som benytter samme kjerne.

 

 

Jeg vil egentlig si at kortet ikke er noe bedre enn 8800Ultra, og knapt bedre enn 8800GTX, faktisk dårligere for noen. Og da mener jeg at 9800GTX navnet blir helt feil. Det minste jeg forventer av en arvtager og "GTX" kortet i en helt ny serie (GeForce9) er jo at det faktisk yter (om ikke så mye) hvert fall bedre enn alle 8800 kort, uansett situasjon.

 

For meg virker 9800GTX som en slags Ultra versjon av 8800GTS 512MB, akkurat som med 8800GTX og 8800Ultra er det stort sett bare litt mer aggressive frekvenser som skiller dem.

 

 

Det positive med 9800GTX er jo at det ble priset såpass lavt, noe som kan rettferdiggjøre dets ytelse til en viss grad. Men det er jo nesten misledende markedsføringen av nVidia å kalle det 9800GTX. 8900GTX hadde vært et langt mer riktig navn. Akkurat slik som 9800GX2 burde vært 8850GX2 / 8800GX2 / 8900GX2.

 

Og om du ser på det faktum at 8800GTS 512MB detter ned på 1'700kroner nå, og også prisen på 8800GTX faller sakte men sikkert. Så vet jeg ikke om jeg vil anbefale 9800GTX til noen egentlig. Spiller du på høye oppløsninger med anti-aliasing så vil jeg anbefale 8800GTX fremfor 9800GTX. Og om jeg faktisk vil anbefale 9800GTX fremfor 8800GTS 512MB som er en del billigere vet jeg ikke, kommer helt an på økonomien til den som spør.

 

Det samme gjelder jo SLi, ville fort anbefale 8800GTS eller 8800GTX i SLi fremfor 9800GTX.

Vi har jo da også 9800GX2 som er ganske godt priset på 3'600kroner, som også da fort kan bli aktuelt for flere fremfor 9800GTX i SLi.

Lenke til kommentar

Asus 8800GTS 512 for 1700 frister fært nå. Venting er ikke min sterkeste side og prisen på 9800GTX holder seg på 2500 fremdels.

2500 er ikke ille, men i forhold til 1700 for Asus, blir det liit ikke så attraktiv.

 

Jeg synes at prisingen har vært veldig rart denne gangen. Komplett har priset alle merkene det samme, men disse har ganske forkjellige servise, garanti og byyte-ordninger, jeg kjønner ikke hva foregår. kankje det er en ny Nvidia-triks.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Nå er det blitt bare rot og kaos, vi har for mange kort med nesten samme ytelse, 3% mer her 5% mindre der. forløpige alle får lov til å tøffe seg med det kortet de sitter med.

 

Avgjørlsen står og faller på driver-kampen, og plustlig kan den ene få en overlegen ytelse. Det er spendende å se hvordan dette vil utvikle seg i nærmeste par måndene og hvem kan tøffe seg til slutt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt driverne kan gi det ene kortet overlegen ytelse i forholdt til de andre, 8800GT, 8800GTS, 9800GTX og 9800GX2 har jo samme kjerne.

 

Så om det kommer "bedre drivere", så tror jeg det vil gagne alle ca like mye, 9800GX2 er nok den som har potensiale for best ytelsesøkning iform av drivere, siden SLi ytelsen kan forbedres drastisk.

Lenke til kommentar

Ja disse vil nok nyte mer eller minder det samme fra driver-frobedringen. Det kan bli noe forskjeler her også fordi disse bruker litt forskjellige drivere. Det gjenstår å se hva Nvidia prioterer.

 

Men de tøffet seg om 9800 GX2 og 3870X2 og her kan det få store utslag.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...