Gå til innhold

Nvidias nye spillkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1% mer er et topkort :) Så lenge det er raskest uansett hvor lite så blir det jo topkort.

Kommer ann på hvordan du definerer et toppkort. Det er vanlig å dele opp i 3-4 katekorier:

Budsjett

Middelklasse

High-End

 

Og så har du kategorien mellom Middelklasse og High-End. Kanskje er det mer dekkende å kalle de ypperste for Super-High-End. Ikke vet jeg.

 

Det er ikke nødvendigvis ytelsen vi ser på når vi deler inn i kategorier. Som regel så er det altså spesifikasjonene og hva produsent selv velger å kalle det.

6800GT/Ultra, 7800GTX/GTX 512, 8800GTX/Ultra er alle "Super-High-End", eller toppkort som jeg velger å kalle det. I dag så yter nok 6800Ultra på nivå med de nyeste budsjettkortene, men det betyr ikke at det er noe budsjettkort. Det hadde den nyeste og bete teknologien som fantes på markedet da det kom, og var for å tilfredstille entusiastene.

Sånnsett så faller 9800GTX litt uttenfor uansett om den hadde yt bedre enn 7800GTX eller 8800GTX for den saks skyld. Men igjen, den vipper litt frem og tilbake. Den er nærmest en blanding mellom "billig" og dyr teknologi.

Lenke til kommentar

Andrull, vår unighet ligger akkurat her. Hvordan vi definerer et topp-kort. Denne tittlen drier seg om å ha topp ytelse, langt bedre bedre enn melommklassen. Hva produsenten sier, hva den koster, eller noe ennet telles ikke her. Kunn overlegen ytelse!

 

Jeg er enige med deg at 8800GTX har vært topp-kort på lenge, men jeg er helt uengie at 8800GTX kan fremdles kalles en topp-kort, fordi nå plustlig har vi mange meloomklasse-kort som yter ganske tett opp til 8800GTX.

 

EDIT: idag, 8800GTX yter mer eller mindre som en mellomklasse-kort, hvorfor skal vi kalle den topp-krort?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
1% mer er et topkort :) Så lenge det er raskest uansett hvor lite så blir det jo topkort.

Kommer ann på hvordan du definerer et toppkort. Det er vanlig å dele opp i 3-4 katekorier:

Budsjett

Middelklasse

High-End

 

Og så har du kategorien mellom Middelklasse og High-End. Kanskje er det mer dekkende å kalle de ypperste for Super-High-End. Ikke vet jeg.

 

Det er ikke nødvendigvis ytelsen vi ser på når vi deler inn i kategorier. Som regel så er det altså spesifikasjonene og hva produsent selv velger å kalle det.

6800GT/Ultra, 7800GTX/GTX 512, 8800GTX/Ultra er alle "Super-High-End", eller toppkort som jeg velger å kalle det. I dag så yter nok 6800Ultra på nivå med de nyeste budsjettkortene, men det betyr ikke at det er noe budsjettkort. Det hadde den nyeste og bete teknologien som fantes på markedet da det kom, og var for å tilfredstille entusiastene.

Sånnsett så faller 9800GTX litt uttenfor uansett om den hadde yt bedre enn 7800GTX eller 8800GTX for den saks skyld. Men igjen, den vipper litt frem og tilbake. Den er nærmest en blanding mellom "billig" og dyr teknologi.

 

Vel hvis du vil ha et top kort per i dag så blir vel 9800GTX det, pga det har best ytelse. (Singel GPU) Det spiller liten rolle om det er 1% eller 100% så lenge det yter bedre en gamle top kort løsningen.

 

For de så ikke sitter på 8xxx serien til nvidia og vil kjøpe en spill pc så er det jo et meget bra kort.

 

8800 Ultra yter svakere (Og bedre, spørs hvilkent spill det er snakk om. Håper at framtidige drivere kan hjelpe) et 8800 Ultra koster 4271kr i følge prisguiden, mens 9800 GTX koster 2374kr.

 

Kombiner det med bedre overklokking så er det kun de så sitter på 8xxx serien så ikke synes kortet er noe.

 

Min personlig mening isåfall, du trenger ikke å ver enige.

 

6800ultra blir det så eg hadde kalt for "utdatert topkort" evnt "eks topkort" "gammel sau så spiser pixel?" hehe

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig med deg på definisjonen av topp-kort, men jeg er helt enig at idag 9800GTX er den beste alternativet i singel-GPU segmentet.

 

Vi har ikke noe topp-kort idag, 9800GTX er en bra melommklasse-kort.

 

Bra RAM, bra overklokking, bra kjølig, svakere støy, midre effetkbruk, HybridSLI, ++ andere ekstra fuksjoner og gobiter her og der, kombinert bra pris. Ingen singel-GPU kort kan slå kombinasjonen av disse fordelene, no way.

 

Alle får lov til å ha sine egne meninger her, mangfoldet fører til bedre forståelser.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
6800ultra blir det så eg hadde kalt for "utdatert topkort" evnt "eks topkort" "gammel sau så spiser pixel?" hehe

Ja det er som jeg alltid har sagt, et utdatert eller gammelt toppkort. Men igjen, fortsatt et toppkort. Det har vært ment for entusiastene.

 

Jeg er enig me deg, idag 9800GTX er den beste alternativet i singel-GPU segmentet.

 

Bra RAM, bra overklokking, bra kjølig, svakere støy, midre effetkbruk, HybridSLI, ++ andere ekstra fuksjoner og gobiter her og der, kombinert bra pris. Ingen singel-GPU kort kan slå kombinasjonen av disse fordelene, no way.

- 8800GTX knuser den i ytelse ved visse tilfeller. Jeg synes ikke dette skal skyves under et teppe....

 

- 8800GTS 512 OC har lik ytelse som 9800GTX, bra kjøling, like lite støy, like lite effektforbruk og bra overklokking til en LAVERE pris... Så hva er grunnen til at 9800GTX er beste alternativ. Synes ytelsen og prisen har mer å si enn å få en funksjon eller to ekstra på kjøpet som ikke har så altfor mye brukerverdi i skrivende stund.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
- 8800GTS 512 OC har lik ytelse som 9800GTX, bra kjøling, like lite støy, like lite effektforbruk og bra overklokking til en LAVERE pris... Så hva er grunnen til at 9800GTX er beste alternativ. Synes ytelsen og prisen har mer å si enn å få en funksjon eller to ekstra på kjøpet som ikke har så altfor mye brukerverdi i skrivende stund.

Hvis du skal sammenligne me "8800GTS 512 OC", da bør du vente noen dager til "Factory OCed 9800GTXs" kommer ut om få dager. Disse er forventet den 8. April , Og en av disse EVGA GeForce 9800GTX 512MB GDDR3 SSC er alereade listed hos komplett. Jeg tviler på at du kan si det samme etter dette.

Lenke til kommentar
9800GTX Extreme edition, these cards can go all the way to 780MHz for the core

 

Jeg har en Oc (linked) 810 core uten problemer på mitt 8800gts 512 og det er ikke håndplukket "golden sample" kort. Så om du først skal sammenligne med et 8800gts 512 må jo også det være et "golden sample" kort, som muligens går enda lenger på stock kjøler igjen.

 

Men mulig 9800gtx har bedre stock kjøler samt allerdet har håndplukkedet gpuer i forhold til 8800gts 512, jeg skal lese noen tester og se nærmere på OC av 9800gtx )

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
- 8800GTS 512 OC har lik ytelse som 9800GTX, bra kjøling, like lite støy, like lite effektforbruk og bra overklokking til en LAVERE pris... Så hva er grunnen til at 9800GTX er beste alternativ. Synes ytelsen og prisen har mer å si enn å få en funksjon eller to ekstra på kjøpet som ikke har så altfor mye brukerverdi i skrivende stund.

Hvis du skal sammenligne me "8800GTS 512 OC", da bør du vente noen dager til "Factory OCed 9800GTXs" kommer ut om få dager. Disse er forventet den 8. April , Og en av disse EVGA GeForce 9800GTX 512MB GDDR3 SSC er alereade listed hos komplett. Jeg tviler på at du kan si det samme etter dette.

Og prisforskjellen? 900kr....

:whistle:

 

prisen må nok ned på en 2200-2300kr for OC'ed at det skal lønne seg i dette tilfellet.

 

Vel enklest sagt så er vel 9800GX2 topkort på alle måter, stort beist varmer hele hybelen overpriset (ultra faller inforbi overpriset lett og hehe) bra ytelse osv.

9800GX2 er vel strengt tatt ikke spesielt overpriset. 3600kr for to 8800GTS som koster 2000kr hver er vel ikke så altfor dårlig deal vel? :)

Lenke til kommentar
Når en ser litt tilbake i tiden, så har så godt som alle nye GTX generasjoner gitt betydelig ytelsesforbedring og ny teknologi. Denne gangen må jeg si de skuffer stort, dette er da ikke annet enn en GTS512 pent pakket inn i nytt navn..

De kunne i allefall satset på samme 384bit buss som gamle GTX og ditto minne, men marginene ville vel vært mindre, og det er vel det viktigste for Nvidia for tiden ser det ut til... Jeg liker ikke denne melkinga til Freia eh ops Nvidia mener jeg seff....

 

Enig! GTX skal liksom være top-of-the-line og noe nytt, men dette er ikke annet enn et overklokket GTS G92. Slenger meg på i rekken av de som mener at nVidia burde tatt i bruk 8900-navnet på G92-kortene og spart 9-serien til noe virkelig nytt. At de har overtaket på ATI for tiden og godt kan vente med å lansere en ny serie "på ordentlig", forsvarer ikke at de nå forsøker å lure oss forbrukere.

 

Jeg sier ikke at de nye kortene er dårlige og klandrer heller ikke nVidia for å holde på den gamle teknologien (det kan de jo så lenge ATI er der de er) - det er markedsføringen deres jeg reagerer sterkt på!

Lenke til kommentar
- 8800GTS 512 OC har lik ytelse som 9800GTX, bra kjøling, like lite støy, like lite effektforbruk og bra overklokking til en LAVERE pris... Så hva er grunnen til at 9800GTX er beste alternativ. Synes ytelsen og prisen har mer å si enn å få en funksjon eller to ekstra på kjøpet som ikke har så altfor mye brukerverdi i skrivende stund.

Hvis du skal sammenligne me "8800GTS 512 OC", da bør du vente noen dager til "Factory OCed 9800GTXs" kommer ut om få dager. Disse er forventet den 8. April , Og en av disse EVGA GeForce 9800GTX 512MB GDDR3 SSC er alereade listed hos komplett. Jeg tviler på at du kan si det samme etter dette.

Og prisforskjellen? 900kr....

:whistle:

 

prisen må nok ned på en 2200-2300kr for OC'ed at det skal lønne seg i dette tilfellet.

 

Vel enklest sagt så er vel 9800GX2 topkort på alle måter, stort beist varmer hele hybelen overpriset (ultra faller inforbi overpriset lett og hehe) bra ytelse osv.

9800GX2 er vel strengt tatt ikke spesielt overpriset. 3600kr for to 8800GTS som koster 2000kr hver er vel ikke så altfor dårlig deal vel? :)

 

Nah sjekket prisguiden 3600kr er fiktiv pris, finnes ikke på lager til den prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...