Gå til innhold

Nvidias nye spillkort


Anbefalte innlegg

På selve kortet så er det ingen forskjell. (om du ser bort ifra klistremerket)

Du får jo 9800GX2 for en 3600kr på Amentio, eller 3700kr på Stretto:

https://prisguiden.no/product.php?productId=92454

Sistnevnte er jo ganske bra butikk det. Førstnevnte har jeg blandede følelser om, selv om jeg personlig ikke har hatt noen problemer når jeg har bestilt derifra.

 

Du sier noe.

 

Men kanskje jeg burde vente noen dager for å se om det kommer på lager hos stretto og amentio?

Får vell da fort 2x 9800GTX til 4000kroner, hvordan ser du på det sammenlignet med 1x 9800GX2?

 

Ulemper / fordeler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forstår ikke helt argumentet med dårlige drivere?

 

9800GTX har da samme kjerne som 8800GT / 8800GTS 512MB / 9800GX2, og på den måten burde da ikke de siste 174.74 driverne fra nVidia være noe dårligere for 9800GTX, enn for 8800GTS 512MB?

 

Oh jo, drivere er forskjellige, Login hardware har kjørt testen med disse drivere:

 

- ASUS GeForce 9800 GX2 (1GB) - Forceware 174.53 (WHQL)

- ASUS GeForce 9800 GTX (512MB) - Forceware 174.40 (Beta)

- ASUS GeForce 8800 GTS (512MB) - Forceware 169.25 (WHQL)

- ASUS GeForce 8800 GTX (768MB) - Forceware 169.25 (WHQL)

- ASUS GeForce 8800 GT (512MB) - Forceware 169.25 (WHQL)

- ASUS GeForce 9600 GT (512MB) - Forceware 174.53 (WHQL)

 

Resten av tstene har alle brukt Forceware 174.40 (Beta) for 9800GTX. Beta sier sitt, du kan ikke forvente mye.

 

Jeg tror ikke helt du forstår. Dette er i bunn og grunn samme kjernene. Drivere laget for G9X fungerer uten noen som helst problemer med G8X bare ved å forandre litt i inf-filer. Det er samme GPU, bare krympet. Det finnes ingen ny og revolusjonerende ytelse (nVIDIA har hatt godt over et år på seg med denne arkitekturen).

 

Jeg fikk et inntrykk at du forstår alt om denne 1 dags gammele GPUen, er det slikt?

 

Det er ikke noe å forstå, det er i bunn og grunn samme GPU (samme arkitektur) som de har vært på siden G80 ble lansert (i 2006!). Enten så vet du dette, eller så vet du det ikke.

Lenke til kommentar

Du har rett, jeg forstår ikke hva du snakker om, fordi 9800GTX er basert p det G92, ikke G80.

 

Selfølglig det færreste forstår hva slags forbedringer den har fått for å klare 3-way SLI, mye minder varemutvikling, mye bedre minne, overlegen klokking egenskaper, osv..

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
På selve kortet så er det ingen forskjell. (om du ser bort ifra klistremerket)

Du får jo 9800GX2 for en 3600kr på Amentio, eller 3700kr på Stretto:

https://prisguiden.no/product.php?productId=92454

Sistnevnte er jo ganske bra butikk det. Førstnevnte har jeg blandede følelser om, selv om jeg personlig ikke har hatt noen problemer når jeg har bestilt derifra.

 

Du sier noe.

 

Men kanskje jeg burde vente noen dager for å se om det kommer på lager hos stretto og amentio?

Får vell da fort 2x 9800GTX til 4000kroner, hvordan ser du på det sammenlignet med 1x 9800GX2?

 

Ulemper / fordeler?

Slik jeg ser det:

Fordeler:

*SLI på non-SLI kort

*Billigere

 

Ulemper:

*Mindre kjølingsareal per kjerne.

*Litt lavere ytelse

*komplisert/dyrere kjøler hvis du skal vannkjøle

Lenke til kommentar
Du har rett, jeg forstår ikke hva du snakker om, fordi 9800GTX er basert p det G92, ikke G80.

 

Selfølglig det færreste forstår hva slags forbedringer den har fått for å klare 3-way SLI, mye minder varemutvikling, mye bedre minne, overlegen klokking egenskaper, osv..

Dobbel SLI-Bro, Varmeutviklingen er vel som på andre G92 (se 8800GTS 512), det samme gjelder overklokkingsegenskapene (selv om jeg ikke skal se bort ifra en nyere revisjon).

Tror fortsatt ikke det er noen veldige ytelseforbedrninger med nye drivere. Viss bugs osv.. kan nok sikkert fjernes (om det er noen?) og ytelsen i Tri-SLI / SLI, kan som med de fleste andre kort også forbedres.

 

Men kanskje jeg burde vente noen dager for å se om det kommer på lager hos stretto og amentio?

Får vell da fort 2x 9800GTX til 4000kroner, hvordan ser du på det sammenlignet med 1x 9800GX2?

 

Ulemper / fordeler?

Ville nå absolutt vurdert å kjøpe 9800GX2 for en så lav som mulig pris ja. :)

Om du får 9800GTX i SLI for 4000kr så begynner det å bli et godt kjøp. Dog har du jo fortsatt de negative sidene med å ha to kort. (tar opp større plass, og du har ikke lengre mulighet for Quad-SLI)

 

Andrull-Du missfortår hovedpoenget mitt på forige side, nvidia trenger ikke slippe et bedre kort en 9800gtx, for meg ser det tvertimot ut som en meget økonomisk god løsning for nvidia som selskap.

My Bad, gikk litt raskt i sivngende ser jeg.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at 9800GTX er en top-kort, eller noe revolusjon i ytelse, Jeg sier at denne er en grei løsning i mellomklaasen og når prisene roer seg ned, vil dette være veldig attraktiv i pris/ytelse.

 

Det jeg liker best med denne lanseringen et at, ( noe jeg har sagt på lenge og flere hae blånektet det tiligere), nå plustlig har vi mange kort som yter mer eller minder det samme, og prisen på 8800GTS , GT , 3870X2 kommer til å bli kraftig påvirket av dette. Alerdeda idag har prisen på HD 3870 X2 dropet under €300 . Dette er bra nyheter for oss forbrukere, takked være denne store prisknuserkongen.

Lenke til kommentar

Ikke missforstå, jeg mener ikke at Nvidia gjorde en direkte tabbe ved å lansere 9800GTX, eller at det er et dårlig kort. Det jeg vil/ville frem til er at 9800GTX i seg selv ikke kommer på "anbefalingslisten" min med det første.

 

Akkurat i dag så ville jeg valgt disse kortene om jeg skulle kjøpt meg nytt skjermkort i disse prisklassene (og jeg hadde mulighet for Crossfire eller SLI):

 

0 - 900kr = Ville jeg ikke valgt som spillkort. :p

900 -1100kr = HD 3850

1100-1300kr = HD 3870

1300-1800kr = 8800GT

1800-2300kr = 8800GTX

2300-2700kr = HD 3870x2

2700-3500kr = 8800GT SLI

3500-4200kr = 9800GX2

4200-6000kr = 8800GTX SLI

6000kr ++ = 8800GTX Tri-SLI / 9800GX2 SLI

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Ok da, misforstå meg riktig også.

 

jeg ville heller delt slikt, (de med underline går ut av betrakning)

 

0 - 900kr = Ville jeg ikke valgt som spillkort. :whistle:

900 -1100kr = HD 3850

1100-1300kr = HD 3870 Eller 8800GT på billig salg

1300-1800kr = 8800GT heller 8800GTS på billig salg.

1800-2300kr = 8800GTX heller 9800GTX

2300-2700kr = HD 3870x2 Eller 9800GTX

2700-3500kr = 8800GT SLI heller 8800GTS SLI på billig salg

3500-4200kr = 9800GX2

4200-6000kr = 8800GTX SLI heller 9800GTX i SLI eller 3870X2 Xcrossfire

6000kr ++ = 8800GTX Tri-SLI / 9800GX2 SLI Eller 9800GTX 3way SLI

 

Fordi jeg mener at 8800-serien er ute, finito, ferdig. Hvis du sitter med en av disse , har du lite grunn til å oppgradere, men å kjøpe disse idag, er dårlig valg mener jeg. Med mindere du har dårlig budshett, da kan du kjøpe 8800GT/GTS på billig salg, da mener jeg dumpingpriser!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Fordi jeg mener at 8800-serien er ute, finito, ferdig. Hvis du sitter med en av disse , har du lite grunn til å oppgradere, men å kjøpe disse idag, er dårlig valg mener jeg. Med mindere du har dårlig budshett, da kan du kjøpe 8800GT/GTS på billig salg, da mener jeg dumpingpriser!

9800GTX havner ikke i prisklassen til 8800GTX.

8800GTX er ideelt i SLI konfigurasjoner, og svært bra i Tri-SLI. 9800GTX er ikke spesielt egnet til dette pga lite minne og lav minnebuss. Dette intreffer hardt og brutalt i SLI fordi du

1. Som regel kjører på høyere oppløsning, og/eller Eye-Candy.

2. GPU-ytelsen økes drastisk i SLI, minnet vil forbli den samme som før

 

F. eks så ser jeg selv effekten spesielt godt i tyngre spill som Crysis og WIC, der 9800GX2 og 8800GTS 512 blir ubrukelig i 1920x1200 og høye/høyeste grafikkinstillinger.

(det samme gjelder naturligvis 9800GTX og 9800GTX i SLI)

 

Nå skal jeg ikke snakke for alle, men jeg ser ingen grunn til å kjøre et kraftig SLI-oppsett med lavere oppløsninger og/eller uten Eye-Candy. Og der kommer problemet.

Hvordan ytelsen er i eldre spill/spill med lavere grafikk med SLI har ingen prakttisk betydning da ytelsen er såpass høy uansett. Hva som angår Tri-SLI så ser jeg på det som nærmest bortkastede penger med 9800GTX. Enten så sitter du med så høy FPS i mindre tunge spill, eller så er ytelsen horribel i de tyngste spillene.

 

9800GTX er rett og slett ikke særlig brukbar i høye oppløsninger, i motsetning til 8800GTX. 384bit og 768MB minne er et kjememust på dagens tyngste spill.

 

1300-1800kr = 8800GT heller 8800GTS på billig salg.

Er det et forsøk på å prøve å være vanskelig?

En kunne jo like godt kjøpe 8800GT eller spesielt 8800GTX på billigsalg, men dette tar jeg ikke med da det er altfor variabelt. I det ene øyeblikket er det skjermkrotet på salg, og i det andre ikke.

 

Fordi jeg mener at 8800-serien er ute, finito, ferdig. Hvis du sitter med en av disse , har du lite grunn til å oppgradere, men å kjøpe disse idag, er dårlig valg mener jeg.

Akkurat her ligger nok grunnproblemet. 8800GTX er i dag mer attraktivt enn noen sinne. (med tnake på de lave prisene)

Men det er jo ditt valg om du vil ha en 5-6% bedre ytelse (noen ganger også lavere) i spill der minnet til 9800GTX / 8800GTS 512 ikke blir en flaskehals i bytte mot ytelse som faller til bunns med en gang denne "barrieren" er brutt.

Jeg ville heller ha god ytelse der jeg trenger det, og heller noe lavere ytelse der det ikke merkes i praksis. For ja, du merker stor forskjell på 25FPS og 12FPS i Crysis.

Og ikke på 90 mot en kanskje 96FPS i Biosock.

 

8800GTX - god og stabil traver med god fremtidsretting.

9800GTX - Blodtrimmet som yter kanskje noe bedre, men faller lett fullstendig igjennom og har en ukjent fremtid i vente.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Jeg er enige med deg at 9800GTX er ikke egnet for høyere oppløsning med alt på hig osv. Hvis du sitter på en kjempe-skjerm med veldig høy oppløsning, og vil spille Crysis, da er du uansett ille ute. Fordi, dessverre mangler vi en topp-kort som klarer å tilfrestille her. Her er 8800GTX nok bedre, men jeg tviler at den kan tilfredstille deg her, kan det?

 

Jeg savner også et kort som kan dekke det du beskriver, men dette kommer forhåpentligvis med G200 og det ligger flere månder frem i tiden. Men i mellomtiden, kan 9800GTX yte bra i en stor spekter for de fleste med en grei kjerm og grei oppløslighet, for en rimlig pris, mener jeg.

Lenke til kommentar

http://enthusiast.hardocp.com/article.html...W50aHVzaWFzdA==

 

http://enthusiast.hardocp.com/article.html...W50aHVzaWFzdA==

 

En fin oppsumering her på det vi snakker om nå (savnet gtx\ultra sli), her tar de også grundig for seg Crysis som er spillet de aller fleste ønsker høyere ytelse i pr dags dato.

 

Hovedkortet mitt støtter ikke sli, så for min del blir det helt borktastet med oppgradering, det blir for mye penger for for lite fps. Beste jeg kunne fått ut av det jeg sitter på er å selge kortet mitt og kjøpe 9800 x2 men fortsatt ikke fått spilt Crysis tilfredstilllendet (som nesten er den eneste grunnen), da sier det stopp selv for meg )

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Men i mellomtiden, kan 9800GTX yte bra i en stor spekter for de fleste med en grei kjerm og grei oppløslighet, for en rimlig pris, mener jeg.

Jeg tviler ikke på at 9800GTX passer for størsteparten av de som kjøper skjermkort i den prisklassen. Men det er heller ikke mitt spørsmål til deg.

Det jeg vil ha svar på er hvorfor du mener at 8800GTX er finito, ferdig?

Det gir jo det gode av begge verdener. God ytelse til flesteparten, OG god ytelse til de med stor skjerm + dermed mer fremtidsrettet. Du slår to fluer i en smekk.

 

Hvis du sitter på en kjempe-skjerm med veldig høy oppløsning, og vil spille Crysis, da er du uansett ille ute. Fordi, dessverre mangler vi en topp-kort som klarer å tilfrestille her. Her er 8800GTX nok bedre, men jeg tviler at den kan tilfredstille deg her, kan det?

Excatly my point. Derfor at 9800GX2 sitter i PCen i skrivende stund og ikke 8800GTXen, til tross for at den yter bedre i Crysis på 1920x1200. (for jeg kan uansett ikke kjøre det laggfritt i den oppløsningen) Også i WIC og Oblivion så må jeg ofre litt.

 

Og det er derfor jeg anbefaler 8800GTX når du skal kjøre SLI/tri-SLI. Da vil du mer eller mindre ha muligheten for å kjøre Crysis på så høy oppløsning. Om du i værste fall må offre High på shaders kan nok godt hende, men oppimot Very High for det.

 

Hovedkortet mitt støtter ikke sli, så for min del blir det helt borktastet med oppgradering, det blir for mye penger for for lite fps. Beste jeg kunne fått ut av det jeg sitter på er å selge kortet mitt og kjøpe 9800 x2 men fortsatt ikke fått spilt Crysis tilfredstilllendet (som nesten er den eneste grunnen), da sier det stopp selv for meg )
Jepp, samme situasjon som deg.

Hadde nok ikke gått til anskaffelse av 9800GX2 om ikke det hadde vært at jeg muligens "får" det gratis. :fun:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Du skal få svar på er hvorfor jeg mener at 8800GTX er finito, ferdig.

 

Fordi tidlighvis Nvidia mener at den ikke dugder til å konkurere med ATI's kort. Nvidia har valgt å erstatte dette med etterfølgeren som heter 9800GTX (ikke 8900GTX elle noe annet, det bør ikke forvekles). La oss bli enig at dette navnetvalget er en sterk signal fra Nvidia.

I tilleg, 9800GTX er lansert for å konkuere med 3870X2, og derfor mener og håper at den kommer til å få mye bedere drivere og øke sine ytelse betraktlig snart. Vi får vente litt og se, drivere er for nye for at dette kan bedømmes ennå.

 

Men ellsers har 9800GTX flere fordeler:

Kjøligere

Mindre effekt bruk

HybridSLI

++ en del ekstra funksjoner og godbiter her og der ...

 

Alt dette plustlige tilbyr "den lille ekstra" som kan avgjøre saken.

 

Men for nå, min strekeste argument lyder slikt: når du tenker på den gode ganle 8800GTXen din og tror at den kommer til å oveleve dette, ikke glem at erstatern heter 9800GTX og den her idag. :p

Lenke til kommentar
Du skal få svar på er hvorfor jeg mener at 8800GTX er finito, ferdig.

 

Fordi tidlighvis Nvidia mener at den ikke dugder til å konkurere med ATI's kort. Nvidia har valgt å erstatte dette med etterfølgeren som heter 9800GTX (ikke 8900GTX elle noe annet, det bør ikke forvekles). La oss bli enig at dette navnetvalget er en sterk signal fra Nvidia.

I tilleg, 9800GTX er lansert for å konkuere med 3870X2, og derfor mener og håper at den kommer til å få mye bedere drivere og øke sine ytelse betraktlig snart. Vi får vente litt og se, drivere er for nye for at dette kan bedømmes ennå.

 

Men ellsers har 9800GTX flere fordeler:

Kjøligere

Mindre effekt bruk

HybridSLI

++ en del ekstra funksjoner og godbiter her og der ...

 

Alt dette plustlige tilbyr "den lille ekstra" som kan avgjøre saken.

 

Men for nå, min strekeste argument lyder slikt: når du tenker på den gode ganle 8800GTXen din og tror at den kommer til å oveleve dette, ikke glem at erstatern heter 9800GTX og den her idag. :p

9800GX2'en har nok allerede erstattet GTXen skal du se. ;)

 

Det er viktig å skille to veldig viktige ting. Hva som er best for Nvidia, og hva som er best for oss forbrukere. 8800GTX erstattes av 9800GTX på grunn av Nvidia sine maskiner går over til lavere produksjonsteknikk, og fordi 8800GTX er mye dyrere å produsere. 8800GTX består av et avansert 384bit PCB (12 minnebrikker), mer dyrt minne og en GPU som er større og øker produksjonskostnadene.

Det er IKKE fordi det er for dårlig for dagens marked.

 

9800GTX er kjøligere og har noen ekstra funksjoner. (som gjør det enda kjøligere, men som også setter krav til hovedkortet)

Men som jeg har poengtert så er det ytelse VS pris jeg diskuterer, og i toppsegmentet så er det spesielt ytelsen som er viktig.

 

Det du sier er at 8800GTX er finito, ferdig fordi det krever mer strøm?

Til tross for at det kan ha store ytelefordeler?

 

I tilleg, 9800GTX er lansert for å konkuere med 3870X2, og derfor mener og håper at den kommer til å få mye bedere drivere og øke sine ytelse betraktlig snart. Vi får vente litt og se, drivere er for nye for at dette kan bedømmes ennå

Du trenger vel egentlig ikke se noen reviews overhode for å vite hvor ytelsen til 9800GTX ligger. Den klarer nok dessverre ikke å overgå sine spesifikasjoner, som betyr at kortet er et mildt overklokket 8800GTS 512.

 

Uansett drivere så er dette et faktum.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Det er viktig å skille to veldig viktige ting. Hva som er best for Nvidia, og hva som er best for oss forbrukere. 8800GTX erstattes av 9800GTX på grunn av Nvidia sine maskiner går over til lavere produksjonsteknikk, og fordi 8800GTX er mye dyrere å produsere. 8800GTX består av et avansert 384bit PCB (12 minnebrikker), mer dyrt minne og en GPU som er større og øker produksjonskostnadene.

Det er IKKE fordi det er for dårlig for dagens marked.

 

Dette høre veldig rart ut.

Ferari lager top sportbil, det er dyrt å lage, og det er dyrt å kjøpe. Folk som vil ha ferari, betaler gjerne for det. Med det du sier, virker det slik at ferari skal legge om sin produksjon til Lada, fordi det er billigere å lage. Kanskje jeg misforstår deg, er dette du mener?

 

Nvidia har i flere år laget topp-kort og skal være Ferari-produsenten, hvorfor skal nå pulstlig håppe på Lada-produksjon? bare fordi det er billigere?. ;)

9800GTX er kjøligere og har noen ekstra funksjoner. (som gjør det enda kjøligere, men som også setter krav til hovedkortet)

Men som jeg har poengtert så er det ytelse VS pris jeg diskuterer, og i toppsegmentet så er det spesielt ytelsen som er viktig.

 

Disse kortne er ikke i topsegment, de er i mellomklassen, både prismessig og ytelsesmessig. Top-klassen er preget av kaos, og vi mangler det kortet som kan være verdi "top-kort"-titellen. 10% mer er ikke top!!

 

Det du sier er at 8800GTX er finito, ferdig fordi det krever mer strøm?

Til tross for at det kan ha store ytelefordeler?

 

Fremtidige forbedert drivere vil vise at den er ferdig, men for nå sier jeg, 9800GTX er ferdig og fnito fordi: Nvidia har slupet ut etterfølgeren!

 

Du trenger vel egentlig ikke se noen reviews overhode for å vite hvor ytelsen til 9800GTX ligger. Den klarer nok dessverre ikke å overgå sine spesifikasjoner, som betyr at kortet er et mildt overklokket 8800GTS 512.

Uansett drivere så er dette et faktum.

 

9800GTX hører hjemme i melommklassen, ikke topp-klassen, og det samme gjelder for 8800GTX, dette er det viktige faktumet her.

Lenke til kommentar

må si meg enig med andrull her. 8800GTX er langt i fra utgått på dato. ytelsen er fremdeles på topp.

 

nye drivere vil sikkert gi litt bedre ytelse til 9800GTX, men de samme driverne vil også gi bedre ytelse til 8800GTX.

 

9800GTX hører hjemme i melommklassen, ikke topp-klassen, og det samme gjelder for 8800GTX, dette er det viktige faktumet her.

tullprat. mellomklassen er fra ca 1000 og opp mot 2000kr. det er forøvrig i mellomklassen det tjenes mest penger på salg av kort også. 8800GTX og 9800GTX er toppkort.

 

hvorfor nvidia valgte å kalle korta 9800 og ikke 8900 e.l. vet jeg ikke, men slik jeg ser det så er ikke 9 serien en ny serie, det er en oppfriska versjon av de nyeste 8800 korta og burde ikke vært lansert som 9 serie i det hele tatt. men de gjorde det vel slik mest for å selge mer til folk som ikke er like oppdatert på det nyeste hele tia. det er sikkert mange som ser det nye 9800GTX som et überkjøp til den prisen når det er et helt nytt toppkort i en helt ny serie. dette har blitt gjort før og det vil skje igjen.

 

til slutt: ferrari har lansert 2 nye versjoner av F430, ferrari 599 og ferrari FXX etter at enzoen kom ut for noen år sia. men betyr det at enzoen suger og er klar for hoggern? i think not.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Nvidia har i flere år laget topp-kort og skal være Ferari-produsenten, hvorfor skal nå pulstlig håppe på Lada-produksjon? bare fordi det er billigere?. wink.gif

 

Først og fremst fordi ikke en bil og en pc er det samme videre er det også (trolig) pga nvidia tenker økonomisk samt ikke trenger å slippe noe bedre. De har trolig ikke brukt all tiden de har fått til rådighet på champagne spretting (den som lever videre kommer til å finne dette ut)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Dette høre veldig rart ut.

Ferari lager top sportbil, det er dyrt å lage, og det er dyrt å kjøpe. Folk som vil ha ferari, betaler gjerne for det. Med det du sier, virker det slik at ferari skal legge om sin produksjon til Lada, fordi det er billigere å lage. Kanskje jeg misforstår deg, er dette du mener?

 

Nvidia har i flere år laget topp-kort og skal være Ferari-produsenten, hvorfor skal nå pulstlig håppe på Lada-produksjon? bare fordi det er billigere?. ;)

 

9800GTX er kjøligere og har noen ekstra funksjoner. (som gjør det enda kjøligere, men som også setter krav til hovedkortet)

Men som jeg har poengtert så er det ytelse VS pris jeg diskuterer, og i toppsegmentet så er det spesielt ytelsen som er viktig.

 

Disse kortne er ikke i topsegment, de er i mellomklassen, både prismessig og ytelsesmessig. Top-klassen er preget av kaos, og vi mangler det kortet som kan være verdi "top-kort"-titellen. 10% mer er ikke top!!

 

Det du sier er at 8800GTX er finito, ferdig fordi det krever mer strøm?

Til tross for at det kan ha store ytelefordeler?

 

Fremtidige forbedert drivere vil vise at den er ferdig, men for nå sier jeg, 9800GTX er ferdig og fnito fordi: Nvidia har slupet ut etterfølgeren!

 

9800GTX hører hjemme i melommklassen, ikke topp-klassen, og det samme gjelder for 8800GTX, dette er det viktige faktumet her.

Noe enig i at en kan tvile p åat 9800GTX er toppkort, og jeg skal ikke krangle om det. Bare legg merke til at Nvidia kaller det for 9800GTX som skal tilsi at det er et toppkort.

 

Men, 8800GTX er utvilsomt et toppkort. Det er forrige generasjons toppkort, og blir ikke noe middelklasse for den saks skyld. (du kaller ikke 7800GTX budsjettkort fordi det er gammelt)

9800GTX bruker komponenter som er billigere og teknologi som gjør at det tilsvarer et "høy-middelklasse". (for den bruker jo det beste innenfor billigere teknologi. (Se: G92 kjernen som er billigere enn G80, 256bit PCB som sparer inn mye på kostandene på printkort, og "lite"/billig minne)

 

 

8800GTX bruker det beste og dyreste som er mulig å oppdrive (på den tiden de kom) og er derfor Toppsegment/Toppkort. Å kalle et middelklassekort (med til dels dårlgiere spesifikasjoner og ytelse) for en oppfølger henger ikke helt på greip. Toppsegmentet er ment å yte godt selv i høye oppløsninger og gir entusiastene det beste som er å oppdrive. 8800GTX har, og gir fortsatt det.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Skal ikke si noe for sikkert her Andrull, men har fått det litt for meg at godeste Sam_Oslo kanskje ikke har sett så nøye på kortenes (9800GTX OG 8800GTX) spesifikasjoner.. Eller tester for den saks skyld. Føler litt på meg at alle her prøver å klemme vann av en stein.. en tørr en i tillegg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...