Gå til innhold

Spår Blu-ray nedenom og hjem


Anbefalte innlegg

Selv håper streaming vil være kjapt nok innen den tid Blu-ray har fått fotfeste.

 

 

 

"Kan tape en ny formatkrig"

 

De tapte ikke den forrige..lær dere å skrive "rett".

Kast ikke stein i glasshus.

Endret av MMM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes, ikke glem PSP;

Ja, mini-DVD er i nærheten av det jeg ser på som optimal fysisk størrelse. :thumbup: Men disse begrenser seg vel til ca 1,4 GB i DVD-formatet og rundt 5 GB per lag i BD-format ? Det vil ikke være særlig mye i det tidsperspektivet vi snakker om. (minst 5 år frem i tid)

 

Hvordan skal Flash-baserte kort bli like billige, eller praktiske, som en liten plastskive?

Les tråden, merk deg at det er snakk om flere år frem i tid og at produksjonskostnader og priser på flash faller jevnt og mye.

 

Hva skjedde med holografisk lagring, skulle ikke det ta over en gang :-D?

De var lovende en periode men de baserte seg på teknologi som ga både dyre spillere og dyre plater. De har ikke klart å få ned kostnadene på spillerne og platene nok til at det blir et reellt alternativ. Utsiktene for det tidsperspektivet vi snakker om (5 år og mer) ser ikke bra ut for holografisk lagring. Dvs. De klarer neppe å redusere kostnadene noe særlig og da vil det bli en gradvis mindre og mindre attraktiv løsning etter hvert som andre teknologier raser fremover.

 

Ellers så er det et godt poeng at streaming eller nedlasting via nett også vil bli en stor utfordrer i det tidsperspektivet vi snakker om. Siden det er store regionale forskjeller på hvor bra båndbredde man kan få for en fornuftig pris så tror jeg flash kan leve side om side med nettbasert video. Dvs. nettbasert for de som har gode linjer og flash, bluray og DVD for de som har dårlige linjer der de bor.

Lenke til kommentar

Eller vi har HVC, Holographic Versatile Card

En amerikaner for 30GB på et kredittkort og 1800 til for spilleren Når det kommer i Japan. Hvis det slår an og blir populært borte i jappeland, kan vi fort ha billigere spillere her også. Men skriver/spiller-enhet er 9000$ når det kommer.

 

Men driter man i HD, kan man pent få 50 filmer i brukbar kvalitet på dette.

Bilde

050608_hvc1.jpg

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Holographic Versatile Card og Holographic Versatile Disk er både dyrt og har "klumpete" spillere. Kostnadsutsiktene på 5 års sikt er heller ikke spesielt lovende. Som en annen her sa: HD-TV'er med innebygget minnekortleser kan være tingen i framtida. Det blir jo ennå billigere enn å ha en egen flashspiller til 400 kr, samt mer elegant og ledningsfritt.

Lenke til kommentar
Morsomt å lese om slike idiotiske utsagn fra forskere. Såklart vil SSD bli bedre, men til hvilken pris?

32GB minnekort koster i dag fra 1300 kr. Prisene har halvert seg ca hvert år (En del raskere det siste året) og de er forventet å falle i pris tilsvarende de neste årene. I det tidsperspektivet forskeren fra THX prater om (jeg antar ca 5-10 år) så snakker vi altså om en pris på 32GB filmer fra ca 40 kr (5 år) til drøyt 1 krone (10 år) i rene produksjonskostnader på minnet.

 

I tillegg må man se på prisen for spilleren. På grunn av at all den dyre optikken, laseren (og mekanikken) ikke trengs så vil jeg tippe en utsalgspris på rundt 400 kr for de billigste spillerne og virkelig gode spillere til litt under tusenlappen.

 

Å regne på denne måten kan være fristende, men siden prisen styres ut i fra tilbud/etterspørsel, og ikke ene alene tiden teknologien har vært i produksjon, er det kanskje ikke helt realistisk? Nå vet jeg ikke hvor mange minnekort som produseres i dag, men skulle en plutselig begynne å levere til filmsalg og annet salg av «data» (programvare, spill osv.) i tillegg til det som produseres i dag, tror jeg vi hadde sett en mangedobling i etterspørsel. Når den raske nedgangen i prisen på minnekort vi ser i dag kommer på grunnlag av at produksjonsmengden er mye større enn etterspørselen, er det kanskje ikke urealistisk at prisen ikke hadde halvert seg like raskt i fremtiden?

 

En kan likesågodt bruke samme «kalkulator» på utspredning og hastighet på internettlinjer hjem til de tusen hjem. Når internettstreaming/-nedlasting har en definitivt høyere «comfort factor» i det med at en kan kjøpe og motta filmen uten å reise seg opp av sofaen, er vel dette mye mere realistisk som konkurrent.

 

Blir uansett spekulasjoner dette og når en forsker fra THX så skråsikkert uttaler seg, greier jeg dessverre ikke å se den faglige tyngden bak uttalelsene. THX har omtrent utspillt sin rolle som faglig sertifiserer av kvalitet innen filmopplevelse. Etter floppen med Laserdisc som var THX sin eier, Lucasfilms, sitt hjertebarn, kan det virke som om de bare er gretten og misfornøyd med alt annet.

 

En annen ting er dette med å spå at et annet format vil slå ut blu ray og legge tiden det tar før Blu ray får etablert seg til grunn. Kreftene som gjør at Blu ray tar lang tid for å etablere seg, vil også være gjeldene for en konkurrent, sålenge det er snakk om et fysisk medium (plate, minnekort) som må kjøpes og fraktes. Mulig at levetiden til Blu ray vil bli kortere enn den til DVD (regner vel egentlig med det), men hvor mangen år vil det ta før minnekort kan ta over? Spesiellt når de ikke er bakoverkompatible i det hele tatt (Blue ray spiller støtter i alle fall DVD).

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg også til dagen da cd, dvd og Blu-ray plater er historie, men per dags dato så er det vel ingen som har kjøpt Blu-ray pga lagringsmulighetene.

Det er jo for å få HD. Og i så måte glem streaming. Med utbyggingspolitikken i Norge, så kan vi bare glemme det de første 10 årene ihvertfall.

Vi er jo ikke engang kvitt cd plata.

 

Så jeg lener meg tilbake å koser meg med BD en min jeg:)

Lenke til kommentar
Hmm, hvis forskeren får rett så vil SSD-enhetene ha 25 GB kapasitet eller mer og koste mindre enn 80 kr pr. stk når Blu-ray blir allemannseie?

 

Blue Ray DVD-er vil fortsatt falle i pris og kanskje etterhvert havne på 4 kr pr. stk som dagens DVD-R? Hvordan skal SSD-enhetene konkurrere med det?

 

Næææææh, skeptisk....

 

Men at Blue Ray for litt å bryne seg på kontra streaming via internett - yep helt klart!

Jeg er like skeptisk. Har Sony lisensinntekter fra Blue Ray?

 

Se på hvilken flopp MiniDisc var for Sony.

Jeg har liten tro på at Sony gir særlig mye vekk av kaka si.

 

Grådigheten til Sony kan være Blu-ray's undergang. Undergang er kanskje litt sterkt sagt, men..

 

Sony hadde i det lange løp tjent på å vinne en formatkrig. Der tror jeg de ville gjort lurt i å subsidiere plateproduksjonen, eller selv eie noen plateprodusenter, og la bedriften kjøre med lav profitt inntil Blu-ray også har etablert seg til 10 kroner platen eller noe sånn. (jeg snakker om skrivbare plater som kan lagre data)

 

Valgte ett mål på 10 kroner platen, fordi jeg tror det må tas i litt ekstra slik at det monner. Sony har tross alt ennå en formatkrig å vinne.

 

Er så fornøyd med DVD atte..

Endret av G
Lenke til kommentar

Har ikke særlig tro på dommedagsprofesiene til THX, selv om Flashbaserte disker snart vil komme til en rimelig pris anno 2018 så er det fortsatt lenge til, men husk at vi må også tenke på de følgende faktorene :

 

*Filmselskapene vil sikkert ikke være særlige ivrige på å la filmene sine kopieres på en enkel måte til og fra flash disker.

 

*Selv om produksjonskostnadene kommer langt ned (tviler på at man kan greie 1kr pr disk dog), så vil man fortsatt ønske 3.5x profitt noe som setter per enhet på minst 10kr til 30kr før filmen kommer på dem.

 

*Og så er det det lille faktum at i og med at diskene er gjennbrukbar så hva gjør man med cover på disken, skal disse flash enhetene brukes til utlån eller er det bare et midlertidlig lagringsmedia? Nei, da er det mye bedre å laste ned online rett til harddisken i steden.

 

 

Fremtiden er nok langt større interne lagringsmedier som utvikler densitet og kapasitet expnonensielt, vi har jo beviser på at med forskjellige teknikker så kan man oppnå en absurd høy lagringskapasitet på svært liten plass. Det eneste som kan være problemet i 2018 er telenor og sneglelinjene deres samt tilbudet på nettet.

Lenke til kommentar

Ikke for å dra denne diskjusjonen for langt unna tema, men om folk er villige til å betale det det koster å grave ned nye linjer (fiber) til huset dems, så er det ikke umulig å få raskere hastighet i fremtiden, uansett ISP. dessverre er betalingsviljen når det gjelder dette ganske lav rundtom i de tusen hjem, samtidig som kostnadene for graving bare vil øke i Norge (prisen på arbeidskraft vil bare øke intill vi har en normalisering arbiedskraft/etterspørsel).

Lenke til kommentar

Tror dette vil slå ann godt. Men tror helst en nedlastingstjeneste som Steam bare for film vil være det optimale. Jeg ser aldri samme filmen mange ganger etterhverandre uansett. Så da kan man heller ha det lagret på harddisk frem til man har sett filmen og så slette den, men fremdeles ha den sånn som steam sitt downloadsystemet funker.

Lenke til kommentar

:D

 

ATW.. en forskers jobber er hverken mindre eller mer viktig enn din eller min eller enhver annens jobb.. Uten andres jobb ville ikke forskeren hatt noe å forske på..

 

Når er det vel slik med Minidisc at folk ikke skjønte poenget med et nytt format som var portabelt.. MiniDisc er genialt, dessverre er det ikke alltid at det geniale vinner frem.. Hvorfor genialt? Meget fleksibelt når det gjelder oppsett av tracks, textmulighet som fungerer (CD-Text var en flopp), lite, robust, bra lydkvalitet.. Da jeg sluttet å kjøpe minidiscer for mange år siden kostet de 40-50kroner for topp disker. Det er mer enn CD plater, som på den tiden kostet 10-13kroner stykket (for god kvalitet, og 3-7 for middels->dårlig), overskrivbare cd'er kostet 200kroner og var totalt ubrukelig.

 

Men men.. over til diskusjonens "tema".. minnebasert lagring.. om 10-15 år.. joa, men det er jo nesten like lenge DVD har eksistert. En halvvering av prisen hvert år og 1300 kroner for 32gb nå (som er for lite.. men ok, la oss gå med på 32gb er greit nok) vil si om 10år 1 krone og 30øre (forbruker pris) og om 15 år 3øre pr 32gb (forbruker pris).. Hårreisende å tenke slik.. :D..

 

Om du skulle produsert en Commodore Vic20 nå så koster den langt mer å produsere enn noen skarve kroner/øre enn da den ble lansert for 27-28 år siden...

 

Så med mindre vi gjør noen kvantesprang i teknologien så vil aldri prisen på SSD kunne noen sinne konkurrere med Blu-ray.. MEN at det vil komme nye teknologier som vil være overlegne BR er vel uten tvil, om de vil slå ut Blu-ray som nytt medie valg er en annen diskusjon.

 

Når det gjelder hastigheten på Blu-ray er 1xBR speed 36Mbit/s som tilsvarer Ca. 4.5mb/s som de fleste minnekort i dag greier greit..

 

Joda, det finnes mange tv'er med innebygget USB kobling som kan spille enkel DivX/Xvid, MPEPG og Mp3.. men de har ingen sjans til å ta noen HD codecer, til det trengs det mye mer kraft.. Hvilket øker prisen..

 

Hva skal en da med datamaskin og lagring i det heletatt.. Lei video via kabelselskapet ditt.. Ønsker du å kjøpe.. da er et optisklagringsmedium eller lignende å foretrekke..

 

Men.. hvem vet hva som finnes om 10-15 år..?

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar
Blir uansett spekulasjoner dette og når en forsker fra THX så skråsikkert uttaler seg, greier jeg dessverre ikke å se den faglige tyngden bak uttalelsene. THX har omtrent utspillt sin rolle som faglig sertifiserer av kvalitet innen filmopplevelse. Etter floppen med Laserdisc som var THX sin eier, Lucasfilms, sitt hjertebarn, kan det virke som om de bare er gretten og misfornøyd med alt annet.

Den "skråsikre" uttalelsen "I would guess that getting studios to supply movies on media cards, or offer downloads, will be a lot easier than getting them to sign up to support a disc format,"?

 

Ikke er det noen "dommedagsprofeti" heller.

 

AtW

 

 

:D

 

ATW.. en forskers jobber er hverken mindre eller mer viktig enn din eller min eller enhver annens jobb.. Uten andres jobb ville ikke forskeren hatt noe å forske på..

 

Når er det vel slik med Minidisc at folk ikke skjønte poenget med et nytt format som var portabelt.. MiniDisc er genialt, dessverre er det ikke alltid at det geniale vinner frem.. Hvorfor genialt? Meget fleksibelt når det gjelder oppsett av tracks, textmulighet som fungerer (CD-Text var en flopp), lite, robust, bra lydkvalitet.. Da jeg sluttet å kjøpe minidiscer for mange år siden kostet de 40-50kroner for topp disker. Det er mer enn CD plater, som på den tiden kostet 10-13kroner stykket (for god kvalitet, og 3-7 for middels->dårlig), overskrivbare cd'er kostet 200kroner og var totalt ubrukelig.

 

Forskeres jobber er viktigere enn mange andres jo. Det gir ingen mening å anta at alle jobber er like viktige, for det er de ikke.

 

Minsidisc hadde ogs mange problemer, dårlige lydkvalitet enn det kunne hatt, pga atrac, lenge kunne man kun kopiere i realtime. Robustheten var også diskutabel, hadde mange disker av adekvat kvalitet som fikk problemer. Pluss en for sterkt tilknytning til sony

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg tror nedlasting/streaming er framtiden når det gjelder film, så ser heller for meg en liten flashbasert harddisk på X antall terabyte innebygd i konsoll, dekoder, mobiltelefon o.l.

 

Til spill på PlayStation 4, PC etc. kan det vært interessant med flashbasert minne. Et spill som MGS4 har jo allerede brukt opp hele kapasiteten til blu-ray. Ytelsesmessig er flaskehalsen på PS3 nå faktisk det trege blu-ray-drevet på 9 MB/s som gjør at en del spill krever installasjon. Flash kan ha enormt mye bedre overføringshastigheter og responstid. Patcher, oppgraderinger og saves kan også da logisk nok bli lagret på flashkortet til det samme spillet. Det blir jo litt return-of-the-past med tanke på kassettene til NES, Atari o.l.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det er spennende med flash lagring hvis prisen i forhold til datamengde fortsetter å halvere seg hvert år (som det ser ut til). Det kommer helt sikkert å overta over optiske medier i lengden. Men å spå Blu-ray nedenom og hjem blir for drøyt. BR har allerede et marked og utvalg, og det satses på av underholdningsindustrien. Skal du ha utbytte av HDTVen din, venter du ikke 5-10 år for å kjøpe filmer i HD. Om et par år kan du gå i en RIMI butikk og legge Blu-ray spiller til 500 kroner sammen med pizzaen i handlevognen. BR vil få langt raskere aksept enn DVD.

 

Den største trusselen til BR er faktisk ikke flash, men Internet, video streaming, video on demand etc. I tillegg vil DVD fortsatt ha det beste utvalget og være billigst. BR vil nok aldri bli like populært i volum som DVD var på sin høytid, men det vil bli særdeles utbredt og allemannseie, rett og slett fordi bildekvaliteten blir så mye bedre i HD og lagringskapasiteten er bedre.

Lenke til kommentar
Men men.. over til diskusjonens "tema".. minnebasert lagring.. om 10-15 år.. joa, men det er jo nesten like lenge DVD har eksistert. En halvvering av prisen hvert år og 1300 kroner for 32gb nå (som er for lite.. men ok, la oss gå med på 32gb er greit nok) vil si om 10år 1 krone og 30øre (forbruker pris) og om 15 år 3øre pr 32gb (forbruker pris).. Hårreisende å tenke slik.. :D..

 

Om du skulle produsert en Commodore Vic20 nå så koster den langt mer å produsere enn noen skarve kroner/øre enn da den ble lansert for 27-28 år siden...

Når produksjonsprisen for 32GB nærmer seg null så er det andre kostnader som begrenser prisfallet. Det koster å håndtere hver enhet, produsere plasten og kontaktene som silisiumbrikken ligger inni og ikke minst emballasjen og alle de fordyrende leddene i salgskjeden som gjerne tar en sum per enhet og ikke en sum per GB. Bare trykksverten på emballasjen koster jo mer enn de 3 ørene du projiserer om 15 år.

 

Så hva skjer når prisen går mot null? Det er bare å se bakover i tid og se hvor det ble av minnekortene på 8 MB og diskettene på 1,44 MB. De ble faset ut fordi nyere produkter ga mye mer for pengene. Det samme kommer nok til å skje med flashminne. Man kommer aldri til å få et 32GB minnekort til 3 øre, men det er mye mer trolig at man får 1TB til 50 kroner.

 

Mine kjappe estimater for lagringsplass det neste tiåret: 2008-2013-2018

Bluray 25GB: 50-20-10 kr

Bluray 50GB: 100-80-70 kr

Bluray 100GB: N/A-200-160 kr

8GB flash: 200-40-N/A kr

32GB flash: 1300-80-N/A kr

128GB flash: N/A-800-80 kr

1TB flash: N/A-N/A-800 kr

 

NB. Dette er et veldig kjapt estimat men det peker i hvert fall ut retninga med tanke på pris og kapasitet de neste 10 årene.

Lenke til kommentar

Forskeres jobber er viktigere enn mange andres jo. Det gir ingen mening å anta at alle jobber er like viktige, for det er de ikke.

Jeg ser på det som umulig å rangere viktighet på ulike yrker fordi det er snakk om behov/etterspørsel og ikke minst en svært subjektiv vurdering av viktighet. Men jeg kan i hvert fall si at jeg føler forskning er en samfunnsmessig svært viktig jobb på mange måter. Noe også mange andre jobber er. På den andre siden ser jeg på dørselgere som en svært uviktig jobb. Det er i hvert fall min subjektive mening. Det finnes sikkert folk som skulle ønske verden hadde en levestandard som på 1600-tallet og flust med dørselgere i stedet for. Smak og behag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...