Gå til innhold

Spår Blu-ray nedenom og hjem


Anbefalte innlegg

Det er et aspekt ved denne diskusjonen jeg ikke skjønner. Jeg oppfatter Blu-ray som dødfødt teknologi som bare vil ha begrenset levetid. Slik tror jeg svært mange har det, hvorfor skal man investere masse penger i noe som det er åpenbart kommer til å forsvinne? De fleste opplever DVD-formatet som tilstrekkelig inntil nye distribusjonsformer kommer på plass.

 

Jeg tror derfor Blu-ray kommer til å bli et format for hd-krekene, akkurat som de latterlige videodiskene (i vinyl LP-størrelse) som eksisterte en kort tid, antakelig er det de samme personene (minus de utdødde) som nå hugger til på Blu-ray og tror det er et fremskritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes synd på dem som sier det ikke er nok kvalitetsmessig forskjell på DVD og Blu ray til at de er villige til å oppgradere. Jeg snakker da ikke om å kjøpe den dyreste avspilleren, og bytte ut hele samlingen, dette er per i dag for dyrt. Det faktisk såpass stor forskjell i kvalitet, at jeg blir overrasket over de som tar til takke med DVD og SD når en har opplevd HD i all sin prakt.

 

Vet en ikke bedre (har ikke testet HD kilde på HD-tv), så får en vel heller ti stille om hvor stor/liten forskjell det er i kvalitet. Det at de fleste opplever at DVD-formatet per i dag er greit nok, mener jeg er på grunn av uvitenhet og usikkerheten som var rundt formatkrigen. Når såpass mange allerede har HD-tv, er det ikke lenge før de vil få resten av opplegget sitt på samme kvalitetsnivå.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg akkurat en PS3 på komplett sitt strålende helgetilbud. Det kommer til å være min BD avspiller mot min 37".

 

Det er et aspekt ved denne diskusjonen jeg ikke skjønner. Jeg oppfatter Blu-ray som dødfødt teknologi som bare vil ha begrenset levetid. Slik tror jeg svært mange har det, hvorfor skal man investere masse penger i noe som det er åpenbart kommer til å forsvinne? De fleste opplever DVD-formatet som tilstrekkelig inntil nye distribusjonsformer kommer på plass.

 

Jeg tror derfor Blu-ray kommer til å bli et format for hd-krekene, akkurat som de latterlige videodiskene (i vinyl LP-størrelse) som eksisterte en kort tid, antakelig er det de samme personene (minus de utdødde) som nå hugger til på Blu-ray og tror det er et fremskritt.

Tror det er et fremskritt? Så 1080p er ikke et fremskritt? De "latterlige diskene" du henviser til het laserdisk og kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

 

Jeg er 37 år og jeg tror mange fra 14 og opp forbi min alder synes 1080p er et stort fremskritt med dagens flotte store LCD skjermer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Produksjonskostnadene for minnebasert lagring av film kan ikke overstige et par-tre kroner (slik som BD koster nå) før det blir et fullverdig alternativ. Mulig jeg er en teknologipessimist, men jeg tror det tar mer 10 år før en ser 50 GB flashminne med den produksjonskostnaden. Et annet element er produksjonsvolum. Nå selges flashminne utelukkende til kameraer, PC-er, minnepinner, osv. Et relativt begrenset volum sett i forhold til om man skal lage en per konsument per film. Det må bety en storstilt utbygging av flashproduksjonen (det tar noen år å få satt om slike produksjonskapasiteter). Husk at BD/HD DVD har vært under utvikling mer eller mindre siden starten av DVD-introduksjonen.

 

Når det gjelder VOD, så tror jeg det vil få god fotfeste innen leiesegmentet innen de ti årene. Utfordringene der kan være backbone nettet. Uten å ha undersøkt dette veldig nøye, så vil jeg tippe at utleie foregår hyppigst i helgene. Beleilighet kan også gjøre at gjøre at VOD smitter over til andre typer programmer (real time fotball, events, andre programmer som folk er villige til å betale for). Hvis vi skal ha HD så trengs det med dagens codec rundt 7-15-25 Mbit/s for å få troverdig kvalitet (fra 720 til 1080). BD vaker rundt 20 med de nyeste codecs. Så kan man begynne å gange opp for å finne ut hva man trenger av overføringshastighet i andre enden...

 

/O

Lenke til kommentar
Produksjonskostnadene for minnebasert lagring av film kan ikke overstige et par-tre kroner (slik som BD koster nå) før det blir et fullverdig alternativ. Mulig jeg er en teknologipessimist, men jeg tror det tar mer 10 år før en ser 50 GB flashminne med den produksjonskostnaden. Et annet element er produksjonsvolum. Nå selges flashminne utelukkende til kameraer, PC-er, minnepinner, osv. Et relativt begrenset volum sett i forhold til om man skal lage en per konsument per film. Det må bety en storstilt utbygging av flashproduksjonen (det tar noen år å få satt om slike produksjonskapasiteter). Husk at BD/HD DVD har vært under utvikling mer eller mindre siden starten av DVD-introduksjonen.

 

Når det gjelder VOD, så tror jeg det vil få god fotfeste innen leiesegmentet innen de ti årene. Utfordringene der kan være backbone nettet. Uten å ha undersøkt dette veldig nøye, så vil jeg tippe at utleie foregår hyppigst i helgene. Beleilighet kan også gjøre at gjøre at VOD smitter over til andre typer programmer (real time fotball, events, andre programmer som folk er villige til å betale for). Hvis vi skal ha HD så trengs det med dagens codec rundt 7-15-25 Mbit/s for å få troverdig kvalitet (fra 720 til 1080). BD vaker rundt 20 med de nyeste codecs. Så kan man begynne å gange opp for å finne ut hva man trenger av overføringshastighet i andre enden...

 

/O

 

Nå som står i veien for å kjøre ting over nett er jo at multicast-systemet ikke er skikkelig implmentert i infrastrukturen, hadde det vært det, så hadde man sluppet å gange opp i samme grad.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis vi skal ha HD så trengs det med dagens codec rundt 7-15-25 Mbit/s for å få troverdig kvalitet (fra 720 til 1080). BD vaker rundt 20 med de nyeste codecs. Så kan man begynne å gange opp for å finne ut hva man trenger av overføringshastighet i andre enden...

 

Med tanke på at en del BD filmer allerede kryper opp mot 40Mbps i video bitrate med avc codec og lyd feks. i form av PCM kommer i tillegg blir det nok litt lite.

Max bitrate for bilde, undertekst og lyd fra BD er 48Mbps.

 

Det sagt så vil man nok ikke utnytte BD sin max bitrate enda, men om folk flest skal kunne streame inntil 1080p24 i ok kvalitet(eller selv "bare" 720p), uten noen form for multicast, så er det nok ett eller annet knutepunkt som skal få slite med kapasitet.

 

Og når får de mest avsidesliggende strøk i Norge fiber? Selv i Oslo med befolkningstettheten vi har her er det nevneverdig med blokker på fiber og langt mindre privathus...

Lenke til kommentar
Hvis vi skal ha HD så trengs det med dagens codec rundt 7-15-25 Mbit/s for å få troverdig kvalitet (fra 720 til 1080). BD vaker rundt 20 med de nyeste codecs. Så kan man begynne å gange opp for å finne ut hva man trenger av overføringshastighet i andre enden...

 

Med tanke på at en del BD filmer allerede kryper opp mot 40Mbps i video bitrate med avc codec og lyd feks. i form av PCM kommer i tillegg blir det nok litt lite.

Max bitrate for bilde, undertekst og lyd fra BD er 48Mbps.

 

Det sagt så vil man nok ikke utnytte BD sin max bitrate enda, men om folk flest skal kunne streame inntil 1080p24 i ok kvalitet(eller selv "bare" 720p), uten noen form for multicast, så er det nok ett eller annet knutepunkt som skal få slite med kapasitet.

 

Og når får de mest avsidesliggende strøk i Norge fiber? Selv i Oslo med befolkningstettheten vi har her er det nevneverdig med blokker på fiber og langt mindre privathus...

 

Mange filmer ligger rundt det, men det er ikke nødvendigvis fordi de må, ofte kan man reenkode ned endel uten at (ihvertfall jeg) man kan se forkskjellen. Og å lagre lyd i PCM er bare sløs.

 

AtW

Lenke til kommentar

lurer på hva samsung hadde sagt vis du ringte å sa du var fra warner å sa du trengte minst 200 milioner 50 gb flash brikker vert år de neste 10 åra og lurte på en pris per stk.

Vis dere går inn på elfa å ser på prisen for en ic så ligger disse prisene himmel høyt over hva de faktisk koster. I rene produksjons kostnadder er det ikke mye som skiler de forskjelige silisiums klumpene. Det er utbygging av fabrikker og teknologi som koster. Man har teknologien i dag. Så da er det bare kapasiteten som på fabriken som mangler.

Og som jeg sa tidligre man kan selge noen skikkelig dårlige minne brikker til film bruk.

Lenke til kommentar
lurer på hva samsung hadde sagt vis du ringte å sa du var fra warner å sa du trengte minst 200 milioner 50 gb flash brikker vert år de neste 10 åra og lurte på en pris per stk.

Vis dere går inn på elfa å ser på prisen for en ic så ligger disse prisene himmel høyt over hva de faktisk koster. I rene produksjons kostnadder er det ikke mye som skiler de forskjelige silisiums klumpene. Det er utbygging av fabrikker og teknologi som koster. Man har teknologien i dag. Så da er det bare kapasiteten som på fabriken som mangler.

Og som jeg sa tidligre man kan selge noen skikkelig dårlige minne brikker til film bruk.

 

Det er ikke bare flashbrikkene som koster penger, det må lages et helt ferdig produkt spesialtilpasset for filmavspillere, og ikke minst må man lage en standard rudt media og avspiller.

 

Denne utviklingen er ikke påbegynt engang. I tillegg må filmbransjen stille seg bak en slik nyutvikling med et reellt behov. Slik sett ligger denne ideen minst 5-7 år bak BD i en evt. produktfase.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er ikke bare flashbrikkene som koster penger, det må lages et helt ferdig produkt spesialtilpasset for filmavspillere, og ikke minst må man lage en standard rudt media og avspiller.

 

Denne utviklingen er ikke påbegynt engang. I tillegg må filmbransjen stille seg bak en slik nyutvikling med et reellt behov. Slik sett ligger denne ideen minst 5-7 år bak BD.

 

Har du noen gang prøvd å spille en film fra en minnepenn? Jeg lover deg at det går helt fint.

Du kan putte en minnepenn i flere DVD-spilerene alereade, så la oss bli enig at standarder for Avspilligsmekanismen er alereade der.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare flashbrikkene som koster penger, det må lages et helt ferdig produkt spesialtilpasset for filmavspillere, og ikke minst må man lage en standard rudt media og avspiller.

 

Denne utviklingen er ikke påbegynt engang. I tillegg må filmbransjen stille seg bak en slik nyutvikling med et reellt behov. Slik sett ligger denne ideen minst 5-7 år bak BD.

 

Har du noen gang prøvd å spille en film fra en minnepenn? Jeg lover deg at det går helt fint.

Du kan putte en minnepenn i flere DVD-spilerene alereade, så la oss bli enig at standarder for Avspilligsmekanismen er alereade der.

Jada det går til en viss grad problemfritt om ikke overføringshastigheten må være for stor som eks. ved 1080p, men skulle nok gå med de raskeste etterhvert.

 

Men er jeg absolutt ikke enig med deg :) Jeg tviler sterkt på at man ville brukt USB1, 2 eller 3 interface og minnepinne arkitektur for dette. Beklager.

 

For ordens skyld har jeg som et tillegg til LAN og WLAN et usb interface på min Dlink DSM520, men det betyr langt i fra at filmbransjen ville gått for noe slikt som en standard.

 

Jeg tror mye mer på at man videreutvikler dagens SSD til en mer propritær løsning beregnet for film og multimedia i første omgang. Akkurat som BD er. Jeg tror også det blir et propritært grensesnitt fra media til avspiller.

 

Altså jeg tipper vi ser en readonly SSD avart i cartridge form noe lignende DS sine spillcartridges i utforming med en tapelignende innskyvningsmekanisme i avspilleren og hvor kontakter for avlesning er inne i spilleren.

 

Det er min fremtidsvisjon på film fra SSD støttet av filmbransjen. Den frittstående avspilleren som sådan behøver ikke være større enn en DS eller PSP om de får plass til all elektronikk og kontakter. Disse avspillerne vil sikkert bli integrert i flatskjermer med innskyvning av den lille cartrigden på siden av panelet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mange filmer ligger rundt det, men det er ikke nødvendigvis fordi de må, ofte kan man reenkode ned endel uten at (ihvertfall jeg) man kan se forkskjellen. Og å lagre lyd i PCM er bare sløs.

 

AtW

Noen er kanskje bedre encodet enn andre, men jeg tviler på at man sparer mye på penger/teknikk på storfilmer som slippes på BD uansett.

 

For det som regnes omtrent som en benchmark på hvor bra det er teknisk mulig å få til animasjon idag på film, Ratatouille, så ligger video alene på ca 23-24Mbps. Det er fremdeles langt unna hva man får for de fleste i Norge av nett.

 

Men Nextgentel prøvde seg vel på en HD stream av 720p i rundt 5Mbps datastrøm. Så ikke ille ut på en lcd pc skjerm, men ikke noe å hoppe i taket av.

Lenke til kommentar
Mange filmer ligger rundt det, men det er ikke nødvendigvis fordi de må, ofte kan man reenkode ned endel uten at (ihvertfall jeg) man kan se forkskjellen. Og å lagre lyd i PCM er bare sløs.

 

AtW

Noen er kanskje bedre encodet enn andre, men jeg tviler på at man sparer mye på penger/teknikk på storfilmer som slippes på BD uansett.

 

For det som regnes omtrent som en benchmark på hvor bra det er teknisk mulig å få til animasjon idag på film, Ratatouille, så ligger video alene på ca 23-24Mbps. Det er fremdeles langt unna hva man får for de fleste i Norge av nett.

 

Men Nextgentel prøvde seg vel på en HD stream av 720p i rundt 5Mbps datastrøm. Så ikke ille ut på en lcd pc skjerm, men ikke noe å hoppe i taket av.

 

Det vil jo variere litt, animasjonsfilmer som du nevner tviler jeg på at jeg hadde sett forskjellen om de kuttet bitraten til det halve i en skikkelig reencoding, de egner seg ekstremt bra for å komprimeres med moderne codecer. Paradoksalt nok er det litt eldre filmer som krever mest, det krever endel å få støyen i bildet ordentlig bevart og ikke utsmørt.

 

AtW

Lenke til kommentar

720p mot 1080p er ikke rare forskjellen dog 480p (standar i dag) mot 720p er stor forskjell. Skal du se forskjell fra 720p til 1080p så skal du ha en 52" eller mer samt ikke sitte mer enn 2.5 meter fra denne for og se en betydelig forskjell. Så mao 1080p er mer for de med prosjektor og lerret på rundt 100+".

 

Husk dette ;)

Lenke til kommentar

Fra den oppdaterte artikkelen: http://www.hardware.no/artikler/utdyper_bl...ttalelser/50178

Til tross for at THX til syvende og sist kom med en politisk korrekt versjon, har forskningssjefen utvilsomt et par gode poenger, noe mange på forumet er enige i.

 

Er litt overrasket over forfatteren av denne artikkelen konkluderer med at det er MANGE som er enige i de «par gode poengene» som THX kommer med. Er det noe som er felles for de fleste i denne tråde, er at skal det være noe som danker ut Blu ray eller skal kunne true dens umiddelbare fremtid, så er det nettbasert (steraming/nedlasting) som er den aktuelle teknologien.

 

Høye produksjonekostnadene og lav produksjonsmengde på flashbasert teknologi vil i overskuelig fremtid være to effektive bremser for en reell konkurranse til laserplatebasert teknologi.

 

Synes også det er rart at disse uttalelsene til forskningssjefen for THX skal veie så tungt. Er det noe THX har bevist opp igjennom årene, er det at de absolutt ikke er kvalifiserte til å spå i fremtiden. De var svorne tilhengere til Laserdisc og i mangen år mente de DVD ville floppe. Deres THX-sertifisering av audio-utstyr beregnet på forbrukere har blitt en vits. Alle «audiofile» vet at feks en reciever med THX klistremerke ikke på noen måter trenger å være bedre enn en uten, men at den garantert har en høyere prislapp ene og alene pga av det klistremerket.

 

 

720p mot 1080p er ikke rare forskjellen dog 480p (standar i dag) mot 720p er stor forskjell. Skal du se forskjell fra 720p til 1080p så skal du ha en 52" eller mer samt ikke sitte mer enn 2.5 meter fra denne for og se en betydelig forskjell. Så mao 1080p er mer for de med prosjektor og lerret på rundt 100+".

 

Husk dette ;)

 

Hvor lett blir det å «selge» en ny teknologi til både bransjen og forbrukerne om de faktisk må gå ned i oppløsning? En kan jo bare se på megapixel-hysteriet rundt digitale fotoapparater. Forskjellen fra omlag 5 til 8 megapixel blir av mange eksperter vurdert som irrelevant i forhold til «kvaliteten» på de pixlene, likevel pushes antallet mpixler som ett av de fremste salgsargumentene.

Lenke til kommentar
Mange filmer ligger rundt det, men det er ikke nødvendigvis fordi de må, ofte kan man reenkode ned endel uten at (ihvertfall jeg) man kan se forkskjellen. Og å lagre lyd i PCM er bare sløs.

Jeg hørte klar forskjell på de to lydsporende til BD-filmen Blood Diamond; det ene i DD+ og det andre i LPCM. Forskjellene er omtrent som 192kbps mp3 vs. FLAC.

 

Utstyr: Innebygget Blu-ray-drev i en PC, innebygget lydkort, stereo headset koblet rett i... Avspiller: PowerDVD.

Lenke til kommentar

(Mulig noen har nevnt dette før, og at jeg bommet på det da jeg skumleste gjennom alle de tidligere innleggene )

 

Jeg kan komme på en veldig god grunn hvorfor SSD neppe kommer til å banke Blu-ray med det første, og det går på produksjonstid pr medie.

 

Alle former for Flash-baserte må meg bekjent nemlig skrives til, de kommer "tomme" fra fabrikken. Blu-ray (og CD, DVD osv) "trykkes" fra en master-skive, de "brennes" ikke slik man gjør med dvd-r osv.

 

Dvs at å fylle en 32GB minne brikke med selv 10MByte i sekunde, så bruker du noe bortimot en time pr stk. Blu-ray tar noe sånt som 10 sekunder, og HD-DVD brukte faktisk denne "lange" produksjonstiden som et argument mot Blu-Ray(!). Høres kanskje rart ut, men hvis du skal trykke opp 3 millioner av den nyeste Disney-filmen så må du ha maaaaange SSD-skrivere hvis de bare klarer en 20-30 stk pr døgn.

 

Man kommer nok rundt dette hvis man virkelig vil, men det er nok et hinder som jeg dessverre ikke tror er mulig å enkelt forsere. :( For jeg ville mye heller hatt en snasen liten SSD-løsning enn en BR-plate! Men aller helst video-on-demand da, har man musikken på Itunes kan man da jaggu ha filmene sine i et lignende system også :)

Endret av N_R
Lenke til kommentar

Tror Streaming blir noe av fremtiden. Og at heller den nostalgiske følelsen av og ha et solid produkt mellom hendene blir borte. En kjøper via nett fra si f.eks en konto som man har, og fra denne streamer en filmen så mange ganger en har lyst osv. Da jeg tror fremtiden vil bringe oss nermere med raskt nettverk over hele kloden. Hva sier folket til 1000mbits til alle? ingen problem med streaming da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...