Gå til innhold

Noen som tror på Funcom-aksjer?


Malakai

Anbefalte innlegg

Ok, et spørmål her!

 

Hvis AOC i Q4 får et enorm resultat er det da aksjekursen stiger. Er det i såfall vi som kjøper som påvriker kursen?

 

Et eksempel:

 

Q4 gjør x-selskap det bra og har intekter på 300 mill iforhold til Q4 2007. Tenker mange da oy, kursen vil stige så jeg kjøper meg inn? Er det sånn at hvis kursen er på 20 og jeg er villi til å gi 22 så øker avkastningene på aksjekursen?

 

 

Kanskje et ekstremt dumt spm. men spørr forde fordi jeg luere! Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid kjøperne og selgerne som styrer aksjekursen. Aksjekursen viser hvor mye den spesifiserte aksjen ble omsatt for i daværende tidspunkt. Prisen på en aksje gjenspeiler kjøpernes og selgernes forventninger til verdiskapning i bedriften. Eller for å si det på en annen måte: prisen viser alltid forventet fortjeneste i selskapet. Aksjekursen viser hva selskapet blir priset til (markedsverdien). Altså, når Funcom var i ~50 kroner, var det uheldige/uprofesjonelle folk som kjøpte til denne prisen i håp om at Funcom ville i fremtiden bli priset ennå høyere.

 

Ja, hvis prisen på en aksje er 20 og du legger inn et bud på 22 (når du kjøper forutsetter det at noen selger for samme pris), så vil dette gi utslag på kursen (mer eller mindre synlig). I små selskaper med relativt få aksjetransaksjoner vil en transaksjon gi større utslag på kursen enn en handel i f.eks. StatoilHydro.

Endret av Fev4ng
Lenke til kommentar
Ned 15% nå.

 

415,000 spillere og 13 millioner dollar i inntekter. Trodde faktisk at markedet ville reagere positivt på det...

 

Hvis det er solgt 800.000 kopier og nå er det 415.000 spillere, betyr det at halvparten av spillerne har sluttet? Skulle gjerne hatt tilgang til litt mer spesifikke tall. Når startet de 415.000 spillerne å spille? Har de spilt sammenhengende de siste 3 månedene, eller har de kanskje bare kjøpt spillet, latt det ligge og nå nylig startet sin gratisperiode?

 

Særlig med tanke på at en som faktisk kjenner til de eksakte tallene nettopp har solgt aksjer tror jeg at jeg forblir pessimistisk til funcom.

Lenke til kommentar
Hvis det er solgt 800.000 kopier og nå er det 415.000 spillere, betyr det at halvparten av spillerne har sluttet?

30. juni var det totalt sett 700 000 spillere som hadde registrert koden sin, og nå var det 800 000, så det har kommet 100 000 nye på 1,5 mnd. Ca 66 000 av disse vil være blandt de 415 000 som totalt er aktive nå. Det er altså ca 350 000 som er på betalt abonnement, eller i underkant av halvparten av de 733 000 vi regner har kjøpt spillet og brukt opp gratisabonnementet.

 

Dessverre er det fortsatt for store tidsperioder og for grove tall til å si noe særlig fornuftig om fremtiden. Vil det f.eks. framover komme 100k nye brukere hver 1,5 mnd, eller vil det forsette å falle like drastisk (til 1/7-del av det det var i perioden før). Og vil abonnentene som først har begynt å betale fortsette med det, eller vil antallet halvveres hver 1,5 mnd? Eller har kanskje optimistene rett i at det er sommerferien som gjør at folk ikke spiller, sånn at mange av dem som har sagt opp kommer tilbake?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe sikkert om Funcom / AoC akkurat nå, men historisk sett skal aksjen opp igjen på mellomlang-lang sikt. Tror det vil være en smart investering å gå inn i aksjen når den viser tegn til å snu igjen. Aksjen er nå på et historisk lavt nivå, og har kun vært lavere da de først gikk på børs...

 

Det sto forøvrig litt om Funcoms andre prosjekter i rapporten, og etter hvert som Funcom kommer med mer håndfast informasjon om disse kan det være med på å skape oppsving i aksjen på lang sikt, ettersom markedet begynner å prise disse inn i aksjen.

 

Det skal sies at bl.a. DnB NOR, som gikk ut med salgsanbefaling av bl.a. Funcom for en kort tid siden, nå kjøper store volum. Det tyder på at de mener aksjen er midlertidig underpriset. Med andre ord var det nok panikkpreget salg fra småaksjonærer som påvirker aksjen svært negativt i går. Mye negativ presse og "hype" + salgsanbefalinger er hovedgrunnen. Det kan like fort gå andre veien om noen mnd. HVIS Funcom kommer med noen bedre tall.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
Hele verdien til FunCom har vært basert på at AoC skal gjøre det bra, foreløpig ser det ikke ut til at AoC har gjort det så bra som folk har trodd. Synes synd på folk her på forumet som har brent seg.

 

Spørsmålet er vel om folk har hatt et realistisk syn på det hele. Noe jeg tror veldig mange ikke har. Ser jo ut som om de hadde forventet 1 million betalende kunder nå.

Men ja, synd om folk som har satset masse penger.

Lenke til kommentar
Å ha mål om 1 million betalende kunder er et meget forsiktig anslag iforhold til forventingene. Så jo flere analyser med opp til 5mill kunder. AoC har virkelig feilet.

 

Hehe, med tanke på at man visste sånn forholdsvis sikkert at det ikke var solgt så mye mer enn 1 million kopier av spillet, så var det nok ikke mange som har trodd på 5 mill - ihvertfall ikke nå ;)

Hvordan du kan si at AoC har feilet vet jeg ikke, da det bare har vært ute i rundt 3 mnd nå. Det ser ikke så fryktelig bra ut om dagen, men å si at det er feilet er å ta veldig hardt i.

Lenke til kommentar

Dårlig dag på børsen for Funcom i dag. Eller gylden kjøpsmulighet?

 

Volumet var ekstremt høyt de foregående to dagene. I dag er volumet fortsatt relativt høyt, ved kurs på ca 13,5 (ned over 4% siden i går). Nedgangen er nå på nesten 75% fra toppen. Høyt volum + synkende kurs er ikke et bra tegn. Det lavere volumet i dag tror jeg er tegn på at aksjen har nådd en foreløpig bunn nå på ca 13 kr.

 

Tipper vi får en rekyl til ca 20 hvis selskapet kommer med gode nyheter snart.

 

Denne børsmeldingen er verdt å notere seg:

 

Jan Inge Torgersen, a controller and primary

insider is leaving the Company. In that relation he

has sold 14,00 shares at an average price of NOK

14,01 totalling 196.140 NOK.

 

After this transactiom Mr. Torgersen does not have

shares or options in the Company.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Aldri vært verdt mindre mener du vel :)

 

Det er sant. Er AoC virkelig så dårlig?

 

"Torgersen jobbet som controller i selskapet, men hadde tittel som direktør (managing director) for Funcoms sveitsiske avdeling. I forbindelse med sin avgang solgte han igår et mindre antall aksjer i selskapet. Torgersen slutter av familiære grunner, og flytter hjem til Stavanger. -Min beslutning har overhodet ikke noe med selskapet å gjøre. Jeg har hatt mange gode år i Funcom, sier Torgersen til DN".

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...