Gå til innhold

Noen som tror på Funcom-aksjer?


Malakai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du råd, så for all del, spekuler alt du vil. Men ikke gjør som mange ferskinger, og tro at går noe ned, så må det gå opp igjen og det veldig snart. Det er mange aksjer som har havnet på noen få øre, og selv om jeg tviler på at det skjer med Funcom, så kan du tape like mye selv om du hiver deg inn etter nedgang. Vet man ikke hva man driver med, så bør man bare kjøpe for "moro" og aldri satse tungt.

Lenke til kommentar
Har du råd, så for all del, spekuler alt du vil. Men ikke gjør som mange ferskinger, og tro at går noe ned, så må det gå opp igjen og det veldig snart. Det er mange aksjer som har havnet på noen få øre, og selv om jeg tviler på at det skjer med Funcom, så kan du tape like mye selv om du hiver deg inn etter nedgang. Vet man ikke hva man driver med, så bør man bare kjøpe for "moro" og aldri satse tungt.

 

Ikke at jeg er noen ekspert på noen måte, men jeg spådde faktisk at aksjen kom til å stige en del fram til lansering av AoC, men så gradvis synke endel igjen når folk fant ut hvor dårlig og uferdig spillet var, og dermed skremme vekk investorer. Dette er bare enkel psykologi, og jeg vil hevde at aksjekursen til små spillselskap som Funcom er langt mer forutsigbart i forhold til resten av markedet. Si det blir annonsert ett lovende storspill, spillet får mye omtale og det oppstår hype. Da vil aksjen med stor sannsynlighet vokse fram til lansering, og enten synke eller vokse mer etter lansering utifra hvor bra det blir motatt. Det var akkurat dette som skjedde med AoC. Massepsykologi er endel av gamet, særlig med spillselskap.

Lenke til kommentar
Nå er vel kursen snart så lav at aksjene er verdt mindre enn det selskapet har bokført i verdier og kontanter...

 

Lite trolig. IT selskaper har jo generelt sett nesten ingen virkelige verdier eller kontanter. Så godt som hele verdien ligger i hodene til menneskene som jobber der og i type "Intellectual Property" i form av spill de har rettigheter til osv. Veldig vanskelig å sette verdi på.

Lenke til kommentar

Kjøpte aksjer når den lå rundt 10 nå, og når pvp patchen kom ut i går kjøpte jeg enda litt mer. Synes det virker som om det spillet her følger akkurat den samme kurven som Anarchy Online, bare at de starter mye høyere opp med antall spillere.

 

Funcom vet faktisk hvordan man lager interessant endgame content, det har de vist før, og etterhvert vil spillet bare bli bedre og bedre og de vil få en stabil brukermasse som ligger langt over det DnB regner etter. Bare patchen i går, som egentlig bare var en liten del av alt som skal komme av pvp, har snudd mange spillere og gjort folk gladere. WAR releaser vel i dag eller i morgen, men av de som har prøvd CE mener mange det er alt for likt wow, altså vil det kanskje droppe av noen kunder der til funcom. Jeg har trua så det holder her

Lenke til kommentar

3-4 kroner. Men tror den tar seg opp igjen når aksjemarkedet får roet seg og det forhåptentligvis kommer noen positive nyheter fra Funcom (ny patch, konsollversjon, nye markeder etc.).

 

Var faktisk inne på å selge aksjene mine i går nå som man får over 7% rente i banken, men satser på at jeg kommer i pluss om noen måneder (kjøpte på ca. 10 kroner).

Lenke til kommentar
http://www.digi.no/php/art.php?id=786769 ser at de gjør rokeringer i ledelsen, tror dette kan være sunt for Funcom, vet noen hvilke grep den nye mannen har planer om å ta?

 

Han skal fokusere på community, bygge opp brukerbasen og tilfredsstille ønskene deres for å gjøre spillet bedre. I min mening en veldig bra approach, så det blir spennende å se hvor det går hen.

Lenke til kommentar
Lite trolig. IT selskaper har jo generelt sett nesten ingen virkelige verdier eller kontanter. Så godt som hele verdien ligger i hodene til menneskene som jobber der og i type "Intellectual Property" i form av spill de har rettigheter til osv. Veldig vanskelig å sette verdi på.

Den største posten blant Funcoms eiendeler er "other intangible assets" på 44 mill dollar, og det er utviklingskostnader knyttet til spillene sine. De skal ifølge ifrs verdsettes til anskaffelseskost, noe som gjør det vanskelig for selskapene å blåse opp verdier i intellektuelle eiendeler/immaterielle eiendeler.

 

Det som er spesielt i så måte med Funcom er at de ved sist årsskifte hadde rundt 260 millioner nok i kontanter. Nå er vi ikke langt unna en markedsverdi som sammenfaller med selskapets bokførte verdier. Markedsverdien er nå drøye 330 millioner nok, i mai var den cirka 2,9 milliarder!

 

Nå ved sist kvartalsrapportering hadde Funcom drøye 200 millioner NOK i bankinnskudd, og cirka halvparten i kundefordringer. Det betyr at de med dagens kostnadsnivå kan bedrive produktutvikling av Secret World, AOC og slikt i cirka 4-7 kvartaler før de må skaffe mer likviditet.

Endret av gorber
Lenke til kommentar
http://www.digi.no/php/art.php?id=786769 ser at de gjør rokeringer i ledelsen, tror dette kan være sunt for Funcom, vet noen hvilke grep den nye mannen har planer om å ta?

 

Han skal fokusere på community, bygge opp brukerbasen og tilfredsstille ønskene deres for å gjøre spillet bedre. I min mening en veldig bra approach, så det blir spennende å se hvor det går hen.

Vet du om han kommer til å gjøre noe med hvordan AoC blir utviklet? Har nemlig hørt at selve programmeringen har vært preget av dårlig planlegging...

Lenke til kommentar

Konkurs er veldig lite sannsynlig, men det er mange som har tråkket i salaten angående aksjeprisen. Mye "følelser" her, folk tror at har det først gått ned så skal det straks opp osv, eller at det finnes et "normalnivå" som en aksje går opp og ned rundt. Det er ikke slik det fungerer. Vi så jo noen overskrifter i VG om privatpersoner som hadde kastet inn hundretusener på Funcom rundt AOC-release, jeg håper inderlig de solgte seg ut for flere måneder siden. En kurs kan alltid synke mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...