Gå til innhold

Noen som tror på Funcom-aksjer?


Malakai

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Magefølelsen sier at jeg bør kjøpe meg inn igjen, men er usikker. Det er jo lite å basere seg på synes jeg. Trenden nå er jo ikke akkurat stigende. Tjente såpass greit på FC i vår at litt av overskuddet kan ofres til litt sjansespill :)

 

Hvordan tror dere de nærmeste ukene vil utarte seg?

Lenke til kommentar
Har ikke fulgt med på disse aksjene på en stund, men hva er grunnen til at den har sunket fra ca 50 til 30?

 

vil tro at det er normalt i mmo verden. ved release er alle gira på spillet og kjøper det, men som mange andre her på forumet så blir de skuffet over at spillet ikke er ferdig utviklet og starter og sammenligner det med spill som f.eks wow, eq2 og andre spill som er 2år eller eldre. men glemmer helt at disse spillene også har vært nye spill en gang i tiden.

 

 

 

 

Så selger de sine aksjer og kviner på forum dagen lang. skal ikke nevne navn.

 

 

 

Et MMO spill blir på en måte aldri ferdig utviklet og jeg tror at kursen vil holde seg stabil rund 30 og vil sakte stige derfra ettervert som ukene går og funcom jobber med spillet.

Lenke til kommentar

Nå er jo aksjen på 23, så skjønner ikke helt hvordan du kan si den skal holde seg stabil på 30? Personlig tror jeg den kommer til å holde seg mellom 17 og 30 fram til august når Funcom skal legge tall på bordet. Da tenker jeg den vil stige...

 

(Har forresten akkurat kjøpt meg inn på 23,10.)

Lenke til kommentar

Hadde vært artig om dere kunne gi noen resonnementer for at funcom skal opp igjen "snart".

Da aksjen hadde sin storhetstid var det ingen tvil om at den var hausset og jublet opp i skyene. Jeg ser på det slik:

 

Blå-svarte skyer samler seg i horizonten med fallende dollar. Der forsvinner endel av inntekten til funcom for de spillerne som betaler i dollar.

 

Spillet mangler vesentlig innhold fra hva som var lovet, og funcom har ikke enda lansert spillet i det markedet med størst potensiale: Asia.

 

Slik det ligger an på kort sikt, med de meldinger jeg har fra aktive i mmo-miljøet, har funcom ikke truffet spikern så godt at nok blir igjen og spiller, eller i ny-rekruteringen av spillere fra konkurrenter (les WoW). Dette kan selvsagt endre seg på lengere sikt, men jeg ser ingenting som skal få funcom aksjen opp såpass opp at det er verdt nedside risikoen på kort sikt.

 

Jeg blir svært overrasket om Funcom leverer et knall resultat for Q2, og som noen sikkert har fått med seg hjelper selv ikke det (Yara) i et overstresset, engstelig marked som vi nå er i.

 

Sitt heller rolig, følg med på aksjene du er interessert i - men slik som det ligger an nå har jeg tenkt å holde ørene på stilk og sitte i bear. Er man allerede inne, og har tapt endel kan man vel like godt sitte litt. Klarer Funcom å rette problemene, og få spillet ut til Asia, samt til konsoll er det godt potensiale, men for min del begynner risiko-aversjonen å avta ganske kraftig.

 

//Torgeir

Lenke til kommentar
Hadde vært artig om dere kunne gi noen resonnementer for at funcom skal opp igjen "snart".

Da aksjen hadde sin storhetstid var det ingen tvil om at den var hausset og jublet opp i skyene. Jeg ser på det slik:

 

Blå-svarte skyer samler seg i horizonten med fallende dollar. Der forsvinner endel av inntekten til funcom for de spillerne som betaler i dollar.

 

Spillet mangler vesentlig innhold fra hva som var lovet, og funcom har ikke enda lansert spillet i det markedet med størst potensiale: Asia.

 

Slik det ligger an på kort sikt, med de meldinger jeg har fra aktive i mmo-miljøet, har funcom ikke truffet spikern så godt at nok blir igjen og spiller, eller i ny-rekruteringen av spillere fra konkurrenter (les WoW). Dette kan selvsagt endre seg på lengere sikt, men jeg ser ingenting som skal få funcom aksjen opp såpass opp at det er verdt nedside risikoen på kort sikt.

 

Jeg blir svært overrasket om Funcom leverer et knall resultat for Q2, og som noen sikkert har fått med seg hjelper selv ikke det (Yara) i et overstresset, engstelig marked som vi nå er i.

 

Sitt heller rolig, følg med på aksjene du er interessert i - men slik som det ligger an nå har jeg tenkt å holde ørene på stilk og sitte i bear. Er man allerede inne, og har tapt endel kan man vel like godt sitte litt. Klarer Funcom å rette problemene, og få spillet ut til Asia, samt til konsoll er det godt potensiale, men for min del begynner risiko-aversjonen å avta ganske kraftig.

 

//Torgeir

 

 

Husk at Funcom også har mange av utgiftene sine i dollar, da det bare er et fåtall av utviklerene som sitter i Norge. Angående Q2 tall så kommer de ikke til å bli knall.. funcom har allerede sluppet endel info blant annet at de får "kun" 20% av boxsalg inntektene. Dette var ingen overraskelse for folk som har fulgt med i timen men markedet reagerte alikevell negativt. I tillegg har et stort fond solgt Veldig mange aksjer, langt fler en det markedet klarer å svelge unna.

 

på en annen side så skal det sies at funcom var langt mer buggfritt en WOW når det ble lansert. Men personlig så tror jeg nok vi må vente til julerushet setter inn før funcom tar av igjen.

Lenke til kommentar

Det er nå noen bugs i AoC også. Har hatt endel pene lag spikes og en disconnect.

 

De vanlige questene har fungert svært bra, men destiny questene er så som så... Det jeg holder på med nå ser ut til å være bugget. Det skal sies at du har muligheten til å "hoppe over" questet for å komme deg videre i storyen. (Visste de at questet var bugget/dårlig laget så du ville få problemer med å fullføre det?)

 

Hvis de får sluppet AoC til konsoll så tror jeg det blir en stor suksess, med tanke på konkurransen de har mot andre konsoll spill... ;)

Lenke til kommentar

De har sagt at det skal legges ut på konsoll, men igjen hva er vitsen med å legge ut ett spill som ikke er ferdig, buggy, full av tekniske feil og samtidig tro at fansen/kjøperne bare vil godta dette og late som ingenting.

 

At FunCom ikke klarer å være mer selvkritiske selv etter at aksjekursen har rast 60% sier jo sitt. Fortsatt er det spillere som bønnfaller andre om å holde ut og sier at det vil bli bedre og at andre lignende spill har hatt lignende problemer. Men hvorfor skal folk betale for spill som ikke fungerer, og lærte ikke FunCom noe av de problemene andre har støtt på når det gjelder slike spill. Hvis de velger å sammenligne seg med andre problemspill, ser de på seg selv om kun middelmådige og ikke som den beste.

 

Nei, FunCom ta til dere kritikken og beklag og si at dere vil gjøre alt dere kan for å fikse opp i problemene istedenfor for å hylle dere og si at alt med spillet kun er suksess.

 

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/07/15/540916.html

 

Edit: Firmaet er fortsatt verdt over 1,6milliarder, og det er ikke lite.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget med å ta kritikk etter at noen først blåser opp akskjen og så selger seg ut. Hvis du ser et par måneder tilbake så lå aksjen på 25. Nå ligger den på 22.

 

Jeg er rimelig sikker på at utviklerteamet har oversikt over hva folk klager på, så nå gjenstår det bare å se hva de klarer å få fikset opp i.

Lenke til kommentar

Aksjekursen er hele tiden hva markedet anser som selskapets verdi, de trodde altså at med AoC ville verdien av selskapet øke noe som er ganske naturlig å tenke seg, da det ville innebære langsiktige verdier inn i selskapet. Men det viser seg nå at den troen på det nå er borte og selskapets børsverdi er nå tilbake til før AoC tid.

Lenke til kommentar

Nåvel Blåbær, forsåvidt riktig det du sier, men har du hørt om bobler? F.eks boligmarkedet i USA? AoC ble jo hypet til de grader ved launch og alle tok helt av.

 

Hvis man drar din logikk litt langt, så er AoC blitt 1,89% bedre siden igår, siden aksjekursen har gått opp 1,89%. Det er nok ikke tilfellet ;)

 

Firmaer som lar seg styre av hva som skjer med aksjekursen på kvartalsvis får et veldig snevert syn på hva som er riktig å gjøre. Da får man firmaer som f.eks pumper opp verdien på varelageret sitt og går med overskudd og betaler skatt, mens de i virkligheten sitter på et råttent varelager ikke verdt 1/10 av det som står i regnskapet. Aksjekursen på et sånt firma ser bra ut på kort sikt og elendig på lang sikt.

Lenke til kommentar

Så du sier at FunCom er en boble og alle forventninger folk hadde til spillet faktisk var helt ut av proporsjoner? At spillet ikke har hatt noe å si for aksjekursen for spillet og at de heller burde droppe spillet og bare fortsette å selge de gamle spillene de har i porteføljen sin.

 

Jeg er ikke enig, folk har blitt skuffet over at spillet er ikke langt på nær så bra som FunCom lovte spille skulle være med launch.

Lenke til kommentar

Problemet her er at Norge er et lite land, og med tanke på den høyst ufortjente hypen spilelt har fått i norsk media, så har en haug med tullinger blitt lurt til å kjøpe aksjene. Man ser jo haugevis av eksempler på det bare på dette forumet. De som tjener stort på aksjer, er aldri de som hiver seg inn på slike hyper rett rundt release, når alle som faktisk følger markedet har gjort det de har bestemt seg for for lenge siden...

 

Det er ikke det at spillet er dårlig, men et norsk spill registrert på Oslo Børs som blir hypet, burde man aldri kjøpe aksjer i. Hadde Funcom vært registrert i USA så ville kursen sannsynligvis ha vært langt "riktigere" enn på Oslo Børs.

Lenke til kommentar

Jeg påstår ikke å vite hva som er riktig kurs, men jeg tror neppe det er ekstremt å påpeke med at den enormt skjeve mediadekningen i Norge kombinert med nordmenns komparativt veldig gode inntekter sammenliknet med resten av verden, førte til at altfor mange uten kunnskaper om aksjemarkedet kjøpte Funcom. Såklart det påvirker kursen i skjev grad. Hadde Funcom vært notert på et større marked der disse skjevhetene hadde hatt mindre innvirkning, ville selvsagt kursen reflektert selskapets verdi bedre.

Lenke til kommentar

Hva som er riktig kurs på Funcom er det egentlig ingen som vet. De som nå selger på 22 mener at den skal videre ned, mens de som kjøper på 22 mener at den skal opp.

 

Uten noen flere konkrete data, så mener jeg at 25-30 er riktig på kort sikt. Sikker er jeg ikke... Derfor har jeg kjøpt noen aksjer, men ikke mange... Har tenkt å se hvor landet ligger om en uke, og evt kjøpe flere da. Jeg tror tallene som blir lagt fram 15. august vil få aksjekursen til å gå opp.

 

Kursen er nå ca samme som den var to måneder før de slapp AoC. Å si at det er lenge før lanseringen av AoC er å ta i ganske hardt. Spillet har da vært under utvikling i 3-4 år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...