Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir ikke mange dyp-artikler om Kjeller flyplass da.

Utenlandske blader finnes det millioner av, skulle gjerne hatt alle.

 

Prøvde å få innpass hos Flypast med en artikkel, men de er temmelig overlesset med stoff virker det som. Flypast har alltid vært konge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Vært lenge borte fra tråden her nå, men gjør comeback. Fløy første solo i T-6 på Sheppard Air Force Base på tirsdag, og er litt stoked! Pictures will follow!

 

Spennende å høre -Turin_Turambar- !! Kan ikke få sagt hvor heldig du er! Desverre fikk jeg lungekollaps og kan ikke lenger bli jagerpilot så nå vet jeg ikke helt hva jeg vil lenger. Tenker meg i privat retning med seilflyving på siden. Eventuelt vil jeg få meg en stilling i luftforsvaret som en dag kan gi meg muligheten til å bestemme at noen skal fly meg rundt i en F-16 / F-35 :p

 

Til dere som tror seilflyving er rolig glideflyving... Det er feil! Det er det kuleste jeg har opplevd så langt i livet mitt. Må nok si at det var litt ulovelig flyving inne i bildet. Var oppe i totalt 3.5g og minus 1g, vi hadde loops og ruller og stup mot bakken, laveste bakkepassering var på 5 meter, hjertet i halsen konstant :D

 

Men håper å få se noen bilder snart! :) Lest masse om T-6 under utdannelsen, men er det ikke slik at de skal byttes ut med propelldrevne tubro et eller annet snart?

Lenke til kommentar
Vært lenge borte fra tråden her nå, men gjør comeback. Fløy første solo i T-6 på Sheppard Air Force Base på tirsdag, og er litt stoked! Pictures will follow!

 

Spennende å høre -Turin_Turambar- !! Kan ikke få sagt hvor heldig du er! Desverre fikk jeg lungekollaps og kan ikke lenger bli jagerpilot så nå vet jeg ikke helt hva jeg vil lenger. Tenker meg i privat retning med seilflyving på siden. Eventuelt vil jeg få meg en stilling i luftforsvaret som en dag kan gi meg muligheten til å bestemme at noen skal fly meg rundt i en F-16 / F-35 :p

 

Til dere som tror seilflyving er rolig glideflyving... Det er feil! Det er det kuleste jeg har opplevd så langt i livet mitt. Må nok si at det var litt ulovelig flyving inne i bildet. Var oppe i totalt 3.5g og minus 1g, vi hadde loops og ruller og stup mot bakken, laveste bakkepassering var på 5 meter, hjertet i halsen konstant :D

 

Men håper å få se noen bilder snart! :) Lest masse om T-6 under utdannelsen, men er det ikke slik at de skal byttes ut med propelldrevne tubro et eller annet snart?

T-6 er det nye flyet, det gamle het T-37. T-6 er turbopropdrevet, men selv om det er "proppæll" er det ganske sprekt. Vi flyr stort sett på 200-250 knop, og durer opp i treningsområdene på 20000 fot på ti minutter :o Nesten litt sånn WWWII-fighter over det, bortsett fra at alle instrumentene er digitale da selvsagt :p

Lenke til kommentar

Kul tråd dette her. Rart jeg ikke har sett den før. Jeg er vel en liten flyentusiast selv. Fløy opp til PPL-A for ett par måneder siden. Om noen her har pengene, og har lyst, anbefaler jeg på det sterkeste å gi gass! :)

 

Var ute å fløy forleden dag. I det jeg tok av holdt jeg på å få en svær jeng med måker i fleisen. Rapporterte til tårnet om at det var mye fugler på runway. Flyet som skulle til å ta av, bak meg, hørte hva jeg sa, og bestemte seg for å vente til fuglene forsvant. I samme øyeblikk lå ett 737 fra Norwegian på final. Dette måtte gå rundt! "Hælsikken med oppstyr det ble nå da", tenkte jeg.

Uansett; Hvor mye cash tror dere norwegian tapte på dette? 10 - 20 000? Regner med at de brenner av en jævlig mengde fuel ved å gi gass å gå rundt igjen. Dessuten blir jo de neste 2-3 avgangene delayed osv..? :S

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å ta PPL-A sertifikat dersom jeg ikke klarer å "få vinger" gjennom forsvaret. Samme hvordan jeg får det til, på vingene skal jeg. Min største lidenskap er luftfart, og drømmen er å fly selv en dag, så hvorfor ikke følge drømmen min? :)

 

Akkurat nå er jeg i førstegangstjenesten, stasjonert på Ørland Hovedflystasjon i luftvernartilleriet. Merkelig at en flyentusiast velger en forsvarsgren som trener på tilintetgjørelse av luftborne trusler, men her er jeg altså. Det tar av og lander F-16 her hver dag, og mens resten av mine medsoldater og befalet holder for ørene og hater det, står jeg som regel med et bredt glis og nyter det! Kall meg rar, men så glad er jeg i fly, spesielt jagerfly :)

 

Har snakket med lagføreren min angående planene mine for fremtida, og når jeg fortalte ham at jeg drømmer om karriere som jagerflyger, sa han at jeg burde følge drømmen min. Jeg tenker det samme selv; Det er mye bedre og søke og ikke komme gjennom nåløyet, enn å ikke prøve, og sitte resten av livet og lure på hvordan det ville godt, og angre på at jeg ikke prøvde.

 

I mellomtiden får jeg nøye meg med de daglige F-16-observasjonene mine, og med bygging av modellfly på brakka :)

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Er gira på å ta ppl, men har en ting jeg er usikker på. Var en episode tidligerem hvor jeg var dum og kjørte for fort. Det resulterte i 3 måneder uten lappen, og forelegg på rullebladet, Jeg lurte på om det kan bli vanskeligheter med å ta ut ppl med forelegg for fart på rullebladet?

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Er gira på å ta ppl, men har en ting jeg er usikker på. Var en episode tidligerem hvor jeg var dum og kjørte for fort. Det resulterte i 3 måneder uten lappen, og forelegg på rullebladet, Jeg lurte på om det kan bli vanskeligheter med å ta ut ppl med forelegg for fart på rullebladet?

 

Hei!

 

Jeg ser ingen grunn til at dette skal stoppe deg. Har en kamerat som også mistet lappen i 3 måneder. Så langt har jeg ikke fått høre om noen komplikasjoner der. Men det som kan være mer problematisk er hvis du vil jobbe som pilot. Mulig det er noen restriksjoner ute å går. Men hvis du er positiv tror jeg ikke det skal være noe problem ;)

Lenke til kommentar

*Mine innlegg*

 

Vurderer sterkt å ta PPL-A sjølv, men må vente til eg får spart opp nok. Og det kan jo ta ei stund ettersom eg snart er ferdig utdanna og har studielån + evt. huslån å betjene... Men draumen er der! Prøvde meg på forsvarets flygeskole, men kom naturlegvis ikkje gjennom :mad: Ellers ein stor fan av airliners, spesielt 737 Classics, og klassikarar som MD-11, DC-10 og DC-9. Airbus er eg ikkje særleg fan av :p .

 

Medan eg var flysoldat i Bodø (05/06) vart det ein del spotting av både F-16 og 737s frå ganske gunstige lokasjonar!

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
Vært lenge borte fra tråden her nå, men gjør comeback. Fløy første solo i T-6 på Sheppard Air Force Base på tirsdag, og er litt stoked! Pictures will follow!

 

Spennende å høre -Turin_Turambar- !! Kan ikke få sagt hvor heldig du er! Desverre fikk jeg lungekollaps og kan ikke lenger bli jagerpilot så nå vet jeg ikke helt hva jeg vil lenger. Tenker meg i privat retning med seilflyving på siden. Eventuelt vil jeg få meg en stilling i luftforsvaret som en dag kan gi meg muligheten til å bestemme at noen skal fly meg rundt i en F-16 / F-35 :p

 

Til dere som tror seilflyving er rolig glideflyving... Det er feil! Det er det kuleste jeg har opplevd så langt i livet mitt. Må nok si at det var litt ulovelig flyving inne i bildet. Var oppe i totalt 3.5g og minus 1g, vi hadde loops og ruller og stup mot bakken, laveste bakkepassering var på 5 meter, hjertet i halsen konstant :D

 

Men håper å få se noen bilder snart! :) Lest masse om T-6 under utdannelsen, men er det ikke slik at de skal byttes ut med propelldrevne tubro et eller annet snart?

T-6 er det nye flyet, det gamle het T-37. T-6 er turbopropdrevet, men selv om det er "proppæll" er det ganske sprekt. Vi flyr stort sett på 200-250 knop, og durer opp i treningsområdene på 20000 fot på ti minutter :o Nesten litt sånn WWWII-fighter over det, bortsett fra at alle instrumentene er digitale da selvsagt :p

 

Dere har ikke vært borti gode gamle Harvard da? :) Råeste propell-lyden som finnes!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...