Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!


Galexon

Anbefalte innlegg

Velkommen fly-entusiaster!

 

 

 

VELKOMMEN!

Her kan alle flyinteresserte diskutere alt som har med flyvning og fly å gjøre.

Dere kan også legge ut bilder av fly, dersom dere har lyst til det.

Håper det kommer mange saklige og seriøse innlegg!

FOR ALLE HARDBARKA FLYENTUSIASTER, ANBEFALER JEG Å LEGGE TRÅDEN I FAVORITTER!

 

Vi som er faste besøkende av denne tråden står klare til å besvare ethvert spørsmål som gjelder flygning, flytyper og ellers hva som angår luftfart! Det er som regel alltid noen som vet noe!

 

TIL MODERATORER: Vennligst ikke sperr tråden fordi det er en stor samletråd. Vi flyentusiaster setter pris på et sted hvor vi kan veksle ideer, erfaringer og rett og slett

bare prate om flyvning.

 

Noen nyttige linker:

flightsim.no

Sola Airshow's offisielle nettside

Jas 39 Gripens offisielle nettside

Eurofighter Typhoons offisielle nettside

 

Personlig håper jeg på innlegg om:

 

 

- Aktuelle flystevner

- Tidligere flystevner

- Personlige favorittmodeller

- Forskjellige flymodeller og teknologi

- Sivile og militære fly

- Microsoft Flight Simulator - Erfaringer og tips

- Flyplasser (arkitektur osv.)

d98_1253.jpg

--------------------------------------------------------------------------

LES FØR DU SKRIVER!

Fordi det er ønskelig at denne tråden forblir seriøs, tillates det ikke å veksle tips eller oppfordringer mht. piratkopiering, ulovlig nedlastning og andre ting som strider med åndsverksloven. Dette er også et punkt i

diskusjon.no's retningslinjer. Overtredelser rapporteres til moderatorer.

Dette er fordi vi ønsker å beholde tråden, men den vil bli slettet dersom moderatorer finner mye som omhandler brudd på åndsverksloven.

 

Håper dere har forståelse for dette, og at vi kan ha en seriøs og saklig tråd.

 

Hilsen galexon, trådstarter

 

-------------------------------------------------------------------------------------

Endret av galexon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv kan jeg meddele at mitt favorittfly er den gamle Supermarine Spitfire IxC.

Av moderne flyvemaskiner tror jeg Boeing 737 er en klar vinner.

 

Av flystevner har jeg vært 3 ganger ved Sola Airshow. En gang i 2000, en annen i 2004, og sist i 2007.

Da så jeg blant annet:

 

- Hawker Hunter

- F-5E Tiger

- DeHavilland Vampire

- F-16 Falcon

- Grumman Harvard

- Pitts Python

- North American P51 Mustang

- DC-3 Dakota

- Tigermoth

- Boeing 737

- Orion

- Hercules

- Thunderjet

- Catalina

- Bell UH-1B

- SeaKing

- Eurofighter Typhoon

- JAS39 Gripen

- YAK 52

 

Det var selvsagt mange flere modeller, men dette er de jeg husker i farten.

I tillegg var sveitsiske Patrouille Suisse til stede, og underholdt publikum til det ytterste.

Selv fikk jeg gåsehud og tårer i øynene når P-51 Mustang entret showet.

 

Noen andre som var til stede her?

Endret av galexon
Lenke til kommentar
Har du flylappen?

 

Nei dessverre er jeg nok alt for ung til det;P Jeg blir 18 i år, men har drømmer om flysertifikat i fremtiden.

Jeg hadde min første solotur i fly når jeg var 17, så du er nok ikke for ung :)

Korleis gjekk du fram for å byrje å fly då?

Lenke til kommentar
Har du flylappen?

 

Nei dessverre er jeg nok alt for ung til det;P Jeg blir 18 i år, men har drømmer om flysertifikat i fremtiden.

Jeg hadde min første solotur i fly når jeg var 17, så du er nok ikke for ung :)

 

Hvordan greier du å finansiere sertifikatet for småfly, som 17-åring?

Jeg tenker litt på å ta sertifikat for småfly under førstegangstjenesten, dersom forsvaret har bruk for meg.

Jeg lever én gang, så småflysertifikat er definitivt noe som står høyt blant ting jeg vil gjøre i livet mitt.

Lenke til kommentar
Har du flylappen?

 

Nei dessverre er jeg nok alt for ung til det;P Jeg blir 18 i år, men har drømmer om flysertifikat i fremtiden.

Jeg hadde min første solotur i fly når jeg var 17, så du er nok ikke for ung :)

 

Hvordan greier du å finansiere sertifikatet for småfly, som 17-åring?

Jeg tenker litt på å ta sertifikat for småfly under førstegangstjenesten, dersom forsvaret har bruk for meg.

Jeg lever én gang, så småflysertifikat er definitivt noe som står høyt blant ting jeg vil gjøre i livet mitt.

Jeg tar mikroflysertifikat, noe som koster i overkant av 20.000 kr. PPL-A sertifikat koster, såvidt meg bekjent, rundt 60.000 kr. Hvis du jobber litt, er ikke 20.000,- umulig å oppdrive.

 

Korleis gjekk du fram for å byrje å fly då?

Tok enkelt og greit kontakt med en flyklubb.

Lenke til kommentar
Har du flylappen?

 

Nei dessverre er jeg nok alt for ung til det;P Jeg blir 18 i år, men har drømmer om flysertifikat i fremtiden.

Jeg hadde min første solotur i fly når jeg var 17, så du er nok ikke for ung :)

 

Hvordan greier du å finansiere sertifikatet for småfly, som 17-åring?

Jeg tenker litt på å ta sertifikat for småfly under førstegangstjenesten, dersom forsvaret har bruk for meg.

Jeg lever én gang, så småflysertifikat er definitivt noe som står høyt blant ting jeg vil gjøre i livet mitt.

Jeg tar mikroflysertifikat, noe som koster i overkant av 20.000 kr. PPL-A sertifikat koster, såvidt meg bekjent, rundt 60.000 kr. Hvis du jobber litt, er ikke 20.000,- umulig å oppdrive.

 

Korleis gjekk du fram for å byrje å fly då?

Tok enkelt og greit kontakt med en flyklubb.

 

Hvor mange vedlikeholdstimer trenger man i året?

Lenke til kommentar
Har du flylappen?

 

Nei dessverre er jeg nok alt for ung til det;P Jeg blir 18 i år, men har drømmer om flysertifikat i fremtiden.

Jeg hadde min første solotur i fly når jeg var 17, så du er nok ikke for ung :)

 

Hvordan greier du å finansiere sertifikatet for småfly, som 17-åring?

Jeg tenker litt på å ta sertifikat for småfly under førstegangstjenesten, dersom forsvaret har bruk for meg.

Jeg lever én gang, så småflysertifikat er definitivt noe som står høyt blant ting jeg vil gjøre i livet mitt.

Jeg tar mikroflysertifikat, noe som koster i overkant av 20.000 kr. PPL-A sertifikat koster, såvidt meg bekjent, rundt 60.000 kr. Hvis du jobber litt, er ikke 20.000,- umulig å oppdrive.

 

Korleis gjekk du fram for å byrje å fly då?

Tok enkelt og greit kontakt med en flyklubb.

 

Hvor mange vedlikeholdstimer trenger man i året?

12, om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Har du flylappen?

 

Nei dessverre er jeg nok alt for ung til det;P Jeg blir 18 i år, men har drømmer om flysertifikat i fremtiden.

Jeg hadde min første solotur i fly når jeg var 17, så du er nok ikke for ung :)

 

Hvordan greier du å finansiere sertifikatet for småfly, som 17-åring?

Jeg tenker litt på å ta sertifikat for småfly under førstegangstjenesten, dersom forsvaret har bruk for meg.

Jeg lever én gang, så småflysertifikat er definitivt noe som står høyt blant ting jeg vil gjøre i livet mitt.

Jeg tar mikroflysertifikat, noe som koster i overkant av 20.000 kr. PPL-A sertifikat koster, såvidt meg bekjent, rundt 60.000 kr. Hvis du jobber litt, er ikke 20.000,- umulig å oppdrive.

 

Korleis gjekk du fram for å byrje å fly då?

Tok enkelt og greit kontakt med en flyklubb.

 

Hvor mange vedlikeholdstimer trenger man i året?

12, om jeg husker rett.

 

Nå har jeg bestemt meg! Når jeg er ferdig utdannet og har funnet meg fast jobb, skal jeg straks begynne å spare til flysertifikatet. Når tiden kommer, og jeg har spart inn tilstrekkelig med penger, tar jeg kontakt med min lokale småflyklubb (Sola småflyklubb), og forhører meg angående anskaffelse av småflysertifikatet.

Å fly 12 timer på årlig basis skal ikke bli noe problem. Har hørt at man kan leie fly fra klubber, til rundt 5-800 kr per time, og at dette ofte er billigere om man er medlem i en småflyklubb, og deltar på dugnader osv.

 

Som sagt lever jeg en gang, og dette er drømmen min!

Jeg kan ikke la en drøm gå til spille, når jeg selv kan oppfylle den.

I mellomtiden får jeg drømme meg bort foran Microsoft Flight Simulator 2004.

Lenke til kommentar
Velkommen!

 

Her kan alle flyinteresserte diskutere alt som har med flyvning og fly å gjøre.

Dere kan også legge ut bilder av fly, dersom dere har lyst til det.

Håper det kommer mange saklige og seriøse innlegg!

 

Personlig håper jeg på innlegg om:

 

- Aktuelle flystevner

- Tidligere flystevner

- Personlige favorittmodeller

- Forskjellige flymodeller og teknologi

- Sivile og militære fly

- Microsoft Flight Simulator - Erfaringer og tips

- Flyplasser (arkitektur osv.)

 

 

 

 

I juni 2007 var det duket for Airshow ved Sola Lufthavn utenfor Stavanger.

Jeg tok med meg mitt digitale videokamera samt mitt digitale speilreflekskamera for å forevige

arrangementet. Jeg la blant annet ut en videosnutt av den sveitsiske display-gruppen "Patrouille Suisse" på YouTube.

Her kan dere se videoen. Jeg vet den er litt dårlig klippet, men den er klippet ut av en større film jeg lagde.

 

Dere må gjerne gå inn på YouTube og kommentere, eller kommentere filmen her i tråden!

 

Se filmen hos Youtube

Kan i ettertid være enig i at redigeringen (bruken av titles) er dårlig. For eksempel har jeg en skrivefeil; "place for filming" istedet for "location", samt at jeg har vært så engasjert under redigeringen at jeg la til en totalt ugyldig copyright-melding på slutten av filmen. Håper dere kan se vekk fra dette :p

 

 

Skal kontakte forsvarets rekrutteringssenter, og forhøre meg der angående anskaffelse av småflysertifikat under førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Fly er moro, koslig at eg ikkje er den einaste her inne som elsker fly!

 

Favorittflyene mine må stå mellom Boeing 737-800, Airbus A380 og det vakre Dash 8 Q100.

Elsker egentlig alle disse flyene, uten at eg klarer å si noken spesiell grunn, bare liker dei veldig veldig godt.

 

Selv spiller eg Microsoft Flight Simulator X daglig. Har spillt FS siden FS2004. Har fått god kontroll på takeoff, og cruiseflyving, selv om eg sikkert gjør et par feil. Landinger er forsatt ikkje 100% stabil, men greier å komme meg trygt ned på en rullebane selv om landingen av og til blir litt for hard, litt for langt ut til siden, eller lignende.

 

Lengter etter å kjøpe meg skikkelig Joystick med throttle og pedaler, har for tiden kun en billig joystick fra Logitech.

 

Kan vel legge til litt bilder av favorittflyene på slutten her:

 

Boeing 737:

b737800sas_a.jpg

 

Airbus A380:

airbus-a380-takeoff.jpg

 

Dash 8 Q100:

784px-Island_Air_Dash_8-100_N829EX.jpg

Endret av member-97590
Lenke til kommentar

Fly er livet! Ingenting er som å sitte i et fly idet det letter og man er fri som fuglen!

 

Selv skal jeg ta pilotutdannelse i militæret, så sant karakterene strekker til! Noen som har gode tips til hvordan man kan forberede seg til opptak til luftforsvaret?

Jeg begynner med et par privattimer om noen uker ved Bergen Aeoroklubb, bare for å få loggført noen timer og i tillegg få prøvd meg litt som pilot før jeg går videre.

 

Personlig syns jeg fly som JAS Gripen, F-22 og F-35 er kongefly, men skulle jeg sagt et yndlingsfly ville det nok vært Supermarine Spitfire.

 

Med Rolls-Royce V-12 motor og vel 1400 hestekrefter kunne disse flyene fly i hastigheter rundt 630km/t, og opp mot 1 Mach i de dypeste stup. Rekorden er vel 0.94Mach, men likevel mener man at noen har brutt lydmuren, men det fins det ikke beviser for. Da flyene landet etter slike stup var flyene utsatt for så voldsomme krefter at vingespissene tok nedi bakken på hver side da de landet. Tatt i betraktning til tiden var dette top of the line.

 

Og some Göring svarte da Hitler spurte om hvorfor de ikke greide å innvadere England, "Give me those damn Spitfires!"

 

Legger ved bilde av en F-16 samt noen gode flylinker:

 

Filmer:

http://www.youtube.com/watch?v=M470NL5iT4w - Royal Norwegian Airforce - 332 Sqd

http://www.youtube.com/watch?v=PBQttI1s5eA - JAS Gripen

http://www.youtube.com/watch?v=iQEfDytS_IE - Lavtflyvning

- Mer lavtflyvning

 

Nettsider med film og bilder:

www.airshowbuzz.com - Mange fine filmer og bilder, god kvalitet (gratis)

www.airpics.com - Bilder av så og si alt, god kvalitet (gratis)

www.stage6.com - Massevis av filmer, HD kvalitet (gratis)

 

Fly verdt å søke litt på:

B-2 Spirit

A-10 Thunderbolt

B-1 Lancer

F-14 Tomcat

F-15 Eagle

F-16 Falcon

F-18 Hornet

F-22 Raptor

F-117 Skyhawk

JAS-Gripen

F-35 Joint Strike Fighter

og ikke minst Supermarine Spitfire

 

post-146293-1204748574_thumb.jpg

 

(håper ikke innlegget ble for stort for den store flytråden da :p )

Endret av TGL
Lenke til kommentar
Fly er livet! Ingenting er som å sitte i et fly idet det letter og man er fri som fuglen!

 

Selv skal jeg ta pilotutdannelse i militæret, så sant karakterene strekker til! Noen som har gode tips til hvordan man kan forberede seg til opptak til luftforsvaret?

Jeg begynner med et par privattimer om noen uker ved Bergen Aeoroklubb, bare for å få loggført noen timer og i tillegg få prøvd meg litt som pilot før jeg går videre.

 

Personlig syns jeg fly som JAS Gripen, F-22 og F-35 er kongefly, men skulle jeg sagt et yndlingsfly ville det nok vært Supermarine Spitfire.

 

Med Rolls-Royce V-12 motor og vel 1400 hestekrefter kunne disse flyene fly i hastigheter rundt 630km/t, og opp mot 1 Mach i de dypeste stup. Rekorden er vel 0.94Mach, men likevel mener man at noen har brutt lydmuren, men det fins det ikke beviser for. Da flyene landet etter slike stup var flyene utsatt for så voldsomme krefter at vingespissene tok nedi bakken på hver side da de landet. Tatt i betraktning til tiden var dette top of the line.

 

Og some Göring svarte da Hitler spurte om hvorfor de ikke greide å innvadere England, "Give me those damn Spitfires!"

 

Legger ved bilde av en F-16 samt noen gode flylinker:

 

Filmer:

http://www.youtube.com/watch?v=M470NL5iT4w - Royal Norwegian Airforce - 332 Sqd

http://www.youtube.com/watch?v=PBQttI1s5eA - JAS Gripen

http://www.youtube.com/watch?v=iQEfDytS_IE - Lavtflyvning

- Mer lavtflyvning

 

Nettsider med film og bilder:

www.airshowbuzz.com - Mange fine filmer og bilder, god kvalitet (gratis)

www.airpics.com - Bilder av så og si alt, god kvalitet (gratis)

www.stage6.com - Massevis av filmer, HD kvalitet (gratis)

 

Fly verdt å søke litt på:

B-2 Spirit

A-10 Thunderbolt

B-1 Lancer

F-14 Tomcat

F-15 Eagle

F-16 Falcon

F-18 Hornet

F-22 Raptor

F-117 Skyhawk

JAS-Gripen

F-35 Joint Strike Fighter

og ikke minst Supermarine Spitfire

 

post-146293-1204748574_thumb.jpg

 

(håper ikke innlegget ble for stort for den store flytråden da :p )

 

Sier meg enig angående Jas39 Gripen. Skulle egentlig til Sverige forrige sommer, blant annet hvor jeg skulle til Gripen-basen i Linköping, for å kjøpe noen effekter, og forhåpentligvis se noe til en Gripen og to.

Dessverre ble dette avlyst, fordi hytta vi kom til var en liten brakke, med skjeve gulv, og kloakk rennende utenfor vinduet. På bildene på internett så hytta riktig så idyllisk ut. Så det endte med at vi måtte reise hele den 12 timers lange vegen hjem til Rogaland igjen.

Må si skuffelsen over å ikke få reise til Gripen-basen var stor.

 

Må skyte inn at jeg også synes Eurofighter Typhoon er et stilig fly.

 

Så kommer et lite spørsmål:

 

Vil mikrofly si at man har 1 sete, og ingen rett til å ta med passasjerer? Tenker på enten PPL-A eller mikroflysertifikat, men vil nok antakelig velge PPL-A dersom mikrofly ekskluderer muligheten for å ta med venner på flytur.

Lenke til kommentar
Vil mikrofly si at man har 1 sete, og ingen rett til å ta med passasjerer? Tenker på enten PPL-A eller mikroflysertifikat, men vil nok antakelig velge PPL-A dersom mikrofly ekskluderer muligheten for å ta med venner på flytur.

Det finnes både en og toseter mikrofly. De tøffe har selfølgelig 2 seter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...