Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, da har jeg så og si bestemt meg for å investere i noen hodetelefoner.

 

Har atm koss porta pro til jogging/trening og random filmtitting på toget. Lyden er, erm helt grei. De lekker mye og er ubrukelig på trening pga musikken i studio overdøver lyden på kossen (med mindre jeg kjører høyt, noe jeg ikke ønsker pga skade på ører).

 

Disse har jeg lyst til å bytte ut med AKG 518Dj, noen formeninger om disse til trening og casual?

 

Så til stuelytting. Kjører nå Denon AH-D501 når jeg hører på musikk på pcen og er absolutt ikke fornøyd. Lydkortet i maskinen er riktignok ikke det beste men likevell syns jeg det burde vært endel høyere lyd. Har alle instillinger på max likevell er lyden for lav. Bruker jeg den feks på toget må jeg ha subtitles ellers klarer jeg ikke høre noe pga støy utenfra.

Bassen er også så og si ikke eksisterende.

Positivt derimot er at det er relativt klar og fin lyd.

 

Her har jeg tenkt på Beyerdynamic DT-770 pro. Eneste jeg er litt redd for er at lydkortet på pcen ikke kan drive de skikkelig? Har vurdert forsterker eller nytt lydkort etterhvert, men det er ikke førsteprioritert så de bør fungere bra med vanlig laptop lydkort.

Blir vel da 32ohm versjonen som er mest aktuell?

Lenke til kommentar
Disse har jeg lyst til å bytte ut med AKG 518Dj, noen formeninger om disse til trening og casual?

 

Casual, er de fine, trening er jeg vesentlig mere usikker på.

Har brukt de en del på jobb, samt t-bane og litt vandring, og er meget godt fornøyd med lyd og isolasjon, men siden jeg har kjørt en betydelig oppgradering på jobben, er jeg litt usikker på om jeg kommer til å beholde de.

 

Til trening bruker jeg noen sennheiser pmx-80, de lekker ikke mye lyd, men nok til at jeg føler meg bekvem til å sykle samt å bruke de på treningsstudio da jeg ikke alltid er like klar for listepop/bombombom musikk.

Lenke til kommentar

discostu: K518dj er gode til prisen, men jeg også er litt usikker på om de egner seg til trening. De er forholdsvis "tette" og jeg tror det lett kan bli i meste laget varmt og fuktig under der. Det er ikke de mest kompakte klokkene det er snakk om heller. Var godt fornøyd med dem til gatebruk, men jeg vet ikke om jeg ville likt dem til treningsformål.

 

Jeg har koblet og kablet og lyttet i helga...

rigb.jpg

Weeee!

 

Sennheiser HD650 + Creek OBH21SE (med OBH2 strømforsyning) + Cambridge Audio DacMagic Azur er en fantastisk kombo!

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Fjarle: Hva er din erfaring angående Sennheiser HD650, var den verdt hver krone du betalte eller føler du at noe mangler?

 

For øyeblikket er jeg kun et tastetrykk unna å bestille denne hodetelefonen, men er litt usikker på om den faktisk er så himmelsk bra som flere vil ha det til.

 

EDIT: Da stoler jeg på at ryktene og omtalene stemmer, så jeg bestilte den nettopp. Ufornøyd blir jeg ikke uansett, jeg venter snarere en aha-opplevelse.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Fjarle: Hva er din erfaring angående Sennheiser HD650, var den verdt hver krone du betalte eller føler du at noe mangler?

 

For øyeblikket er jeg kun et tastetrykk unna å bestille denne hodetelefonen, men er litt usikker på om den faktisk er så himmelsk bra som flere vil ha det til.

 

Har bare hatt HD650 siden onsdag. Forsterkeren kom til på fredag og DACen på lørdag. Jeg regner vel ikke med å ha noe skikkelig inntrykk av lyden før neste helg, ettersom nye stive elementer må brukes litt og mykes opp. Men allerede nå vil jeg påstå at det er verdt hver ei krone...

 

Det er litt annerledes lyd enn jeg er vant med, og strengt tatt litt annerledes enn jeg satte ut for å skaffe meg. Liker Grado-lyden veldig godt og hadde lyst på den lysheten i toppen man får derfra, men HD650en er mye mer laidback. Den er dog detaljert som fy og stereoperspektivet er det videste jeg har hørt til dags dato. Men, den krever forsterker for å gi sitt beste. Kjørte den med et noenlunde kraftig lydkort - Auzentech X-meridian i starten. Det ga høy lyd, og forholdsvis grei kontroll på bassen, men stereoperspektivet åpnet seg ikke før jeg fyrte på DAC og forsterker i tillegg.

 

Det er tydeligvis kresent på kilder. I den kombinasjonen jeg kjører nå er det fantastisk.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar
Fjarle: Hva er din erfaring angående Sennheiser HD650, var den verdt hver krone du betalte eller føler du at noe mangler?

 

For øyeblikket er jeg kun et tastetrykk unna å bestille denne hodetelefonen, men er litt usikker på om den faktisk er så himmelsk bra som flere vil ha det til.

 

Kan vel få legge inn min mening angående disse hodetelefonene. Inntrykket mitt er basert på balanserte HD650.

 

Personlig synst jeg 650ene mine er utrolig gode all round headphones som passer til det meste , men synst de er best på akustinsk/rolig musikk og massiv orkester musikk. det som kansje kan vippe en del av pinnen er at de på meg virker ganske mørke av seg og har et ganske varmt lydbilde , så er vel ikke akkurat hodetelefonen for puristene som liker å analysere musikken , da vil nok AKG K701 passe bedre.

Lenke til kommentar

Takk for at dere delte erfaringene deres om Sennheiser HD650 Fjarle og Evil-Duck. :)

 

Når jeg leste anmeldelser av disse hodetelefonene, så var det lite negativt å si om det slik jeg leste. Dere virker også godt fornøyde og har i grunn ikke noe særlig dårlig nytt å meddele, derfor valgte jeg å gå god for hodetelefonene. Bestilte den fra nettet, så den bør være på plass innen arbeidsuka er over. Inntil da får jeg bare lese litt mer angående øreklokkene og glede meg til en forhåpentligvis flott lydopplevelse.

 

Inntil videre så skal jeg forsøke å klare meg uten forsterker, selv om jeg ser at Fjarle anbefaler det for å utnytte potensialet.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Takk for at dere delte erfaringene deres om Sennheiser HD650 Fjarle og Evil-Duck. :)

 

Når jeg leste anmeldelser av disse hodetelefonene, så var det lite negativt å si om det slik jeg leste. Dere virker også godt fornøyde og har i grunn ikke noe særlig dårlig nytt å meddele, derfor valgte jeg å gå god for hodetelefonene. Bestilte den fra nettet, så den bør være på plass innen arbeidsuka er over. Inntil da får jeg bare lese litt mer angående øreklokkene og glede meg til en forhåpentligvis flott lydopplevelse.

 

Inntil videre så skal jeg forsøke å klare meg uten forsterker, selv om jeg ser at Fjarle anbefaler det for å utnytte potensialet.

 

Nå er det vikti at du ikke blir skuffet når du tester dette uten egen forsterker , for uten nokk kraft presenterer de ikke akkurat det er god for. har hørt dem ut fra en ipod , og kan dele at dette ikke var noe særlig , klarte rett og slett ikke å kontrolere elementene godt nok til at bassen ble ren i det heletatt. så skal du få en brøkkdel utav potensialet i disse klokkene er det nesten påkrevd med en form for foreterker.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

SLIguy:

 

Asus har et Xonar-kort med innebygget headset-forsterker. Flere av Auzentech sine har også slikt utstyr innebygget. Det kommer på rundtom 1500 grunker og opp for noe slikt, men likevel vesentlig billigere enn kombinasjonen DAC + forsterker. Like kraftig blir det nok ikke, men det burde bli kraftig nok til å gjøre HD650 til en gøyal opplevelse.

 

Har testet mine også i vanlige hodetelefonuttak fra litt forskjellig. Det er ikke allverden å rope hurra for, altså. Vil absolutt anbefale at du vurderer noe kraftigere enn et vanlig lydkortuttak.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar
Jeg har Asus Xonar D2X lydkort, vet ikke om det er det kortet du snakker om eller om det er et annet.

 

Jeg får ta det som det kommer. Dersom det er nødvendig med en forsterker, så får jeg vel ikke gjøre annet enn å bite i det sure eplet og skaffe meg en forsterker.

 

Det var kortet jeg tenkte på, ja. Da burde du kunne få mye moro ut av HD650. Jeg innbiller meg at Xonaren skal være omtrent like mye futt i som Auzentechen min, og det spiller engasjerende og fint i HD650ene, men det er definitivt mye mer moro å hente ut om du går for en dedikert løsning. Du burde i alle fall ikke bli like skuffet som jeg hadde blitt om jeg hadde hørt HD650en kun gjennom vanlige kjipe hodetelefonuttak på normale stereoforsterkere og liknende. Der er det som regel ikke så mye å hente, og lyden blir flat og faktisk direkte dårlig.

Lenke til kommentar

Asus Xonar D2X lydkoret er for surround og er ikke beregnet for hodetelefoner på lik linje som Asus Xonar Essence STX er. Asus Xonar D2X har heller IKKE hodetelefonforsterker såvidt jeg kan se, så da er du halveis. D2x er bedre enn Asus Essence STX på surround men er dårligere lydmessing både med stereo høytalere og hodetelefoner.

 

STX har bedre DAC chip (på parpiret og tester) og har utskiftbare Op-Amper som gjør at du kan oppgradere DAC chipene etter smak.

 

Jeg har selv komboen Asus Essence STX og HD 650, begge med standard opamps og kabel og jeg er enormt fornøyd. Jeg vil påstå at den er bedre på source enn de billige dac'ene du ellers kan få for prisen (som ofte har billige dac chips) og hodetelefonforsterkeren er mer en kraftig nok til å drive elementene i HD650 uten problemer.

Hodetelefonforsterkeren er litt "aggresiv og pågående" noe som kan være bra eller dumt etter hvordan du liker det. Jeg kan garantere at du blir fornøyd uansett.

 

Jeg ville absolutt kjøpt denne og så heller utvide med en separat hodetelefonforsterker senere hvis du vil oppgradere systemet. Kjøper du kortet får du en av de beste sourcene i den prisklassen og langt oppover.

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Bloodwake har selvsagt helt rett. Var bare kjapt innom og skummet en test av modellen som hevdet at den hadde headset-amp, og regnet med at det måtte være den.

 

(edit)

OpAmpene er vel forsterkerbrikkene, er det ikke? DACen på kortet er man vel såvidt jeg forstår stuck med? Har samme type løsning på mitt kort, uten at jeg har prøvd meg på å bytte ut noe ennå. Ettersom kortet skal over i HTPCen igjen, der jeg har det primært for DD Live og DTS Connect-funksjonene kan det være aktuelt å se på... for å se hvor nært jeg kommer det andre utstyret bare med kort.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...