Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Det er langt fra så enkelt som at høy impedans = tung å drive korrekt.

 

Kombinasjonen lav impedans og middels-høy sensitivitet gir lettdrevne hodetelefoner. Men det gjør også kombinasjonen høy impedans, typ. 300-600 og høy sensitivitet.

 

Til bruk på skolen, i bil/fly og lignende ville jeg gått for noen gode plugger, siden støyisolering gir bedre lyd ved lavere volum - altså kan du få god lyd uten å skru opp volumet såpass at det går utover hørselen på lang sikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste forskjellen på de to bortsett fra motstanden er prisen. 32ohm'ene koster 500 kroner mer tror jeg.

Her fant eg jo ei side der dei selger 32 og 80 ohm til same pris?

80 Ohm

32 Ohm

 

Eg såg no at eg var litt uklar, meinte om eg ville merke noko forskjell på lydkvaliteten/lydgjengivelsen på pc, 80 vs 32 ohm.

 

Til bruk på skolen, i bil/fly og lignende ville jeg gått for noen gode plugger, siden støyisolering gir bedre lyd ved lavere volum - altså kan du få god lyd uten å skru opp volumet såpass at det går utover hørselen på lang sikt.

 

Har du nokon forslag til gode pluggar?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt DT770 32ohm. Og er storfornøyd :new_woot:

 

Det er delte meninger om 32 ohm vs. 80 ohm (DT770).

 

Noen sier 32ohm har bedre lyd, andre sier 80 ohm har bedre lyd.

Jeg har prøvd begge, og de låter identiske.

Eneste fordelen 32 ohm har, er at den er mer allsidig (kan brukes på mp3 spill)

Lenke til kommentar

@ moldespurven:

Tenker du bare på headsett? Eller mente du at den bærbare ikke har lydkort, slik at du da trenger headsett + forsterker?

Uansett: Jeg har AKG K272. Disse kostet for 2 år siden 1800,- , hos oslo hifi-center tror jeg det var. Meget godt kjøp, men de trenger en forsterker for å kunne yte fullt. Så om jeg hadde vært deg da, hadde jeg sjekket nettet etter en portabel hodetelefonforsterker til rundt 700 - 1000?

 

Har ikke så veldig god kunnskap innenfor emnet her, så velger å kalle meg en entusiast heller enn en erfaren lydmann :p

Lenke til kommentar

Jeg trenger tips til et par IEMs til litt mer aktiv og "offentlig" bruk. Jeg jogger 3-4 ganger i uka og jeg trenger noen gode IEMs som kan brukes til det. Det er tragisk at jeg fortsatt løper rundt med apple's standard ørepropper, enda jeg tenker over hvor dårlig de er hver gang jeg bruker de. Så jeg får nesten ta meg råd til noe bedre.

Rundt juletider gikk jeg til innkjøp av Senn HD650, og bygde meg en knallgod forsterker. Men dette er langt fra noen hodetelefoner til å jogge med, bruke på skolen osv. De er stasjonært på rommet mitt da de støyer for mye til å brukes der andre folk er.

 

Så jeg trenger altså noe som funker til jogging og trening generelt, på skolen, på flyet... ja, overalt i grunn. Prismessig er jeg litt usikker på hvor mye jeg må ut med, har svært lite peiling på hva som finnes av IEMs. Trenger heller ikke være top of the line... De skal ikke erstatte HD650 på noen måte, de blir som et suplement. Noe mellom $100-200 kanskje? Jeg bor i USA for tiden, så kan vel kanskje få ting til billigere her enn i Norge.

 

Skal se litt rundt på Head-Fi, men tenkte det kan vel ikke skade å høre her og.

 

God Natt :)

 

EDIT: Jeg visste det var noe jeg hadde glemt. Hvordan er det med IEMs og svette? Jeg tenker da på bruk i forbindelse med jogging.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Beklager at jeg bryter inn sånn plutselig, men hva gjør en DAC egentlig? Jeg har etter litt tid lagt merke til at folk ofte har en DAC koblet til lydkilden (aka datamaskinen) og til sist en forsterker. Forsterker og lydkilde er det ikke noe problem å forstå hva gjør, men en DAC. Noen snakker også om at "...Det er i DAC'en magien skjer...". Føles som jeg har gått glipp av noe særdeles viktig.

Lenke til kommentar
Beklager at jeg bryter inn sånn plutselig, men hva gjør en DAC egentlig? Jeg har etter litt tid lagt merke til at folk ofte har en DAC koblet til lydkilden (aka datamaskinen) og til sist en forsterker. Forsterker og lydkilde er det ikke noe problem å forstå hva gjør, men en DAC. Noen snakker også om at "...Det er i DAC'en magien skjer...". Føles som jeg har gått glipp av noe særdeles viktig.

Grunnen til at jeg skal kjøpe DAC er fordi jeg har pcen koblet til forsterkeren og hele anlegget. Anlegget mitt er et 2.0 hifi-oppsett noe som gjør at jeg må må koble dette til pcen analogt. Skikkelig hifi er alltid analogt ;) Problemet da er at det ofte er mye forstyrrelser inni en pc. Selv merker jeg dette ganske godt når jeg kobler anlegget til pcen i form av RCA --> Minijack. Det som en DAC gjør er at den kjører digitalt fra pc til DAC og analogt fra DAC til forsterker. Dermed vil en miste støyen ettersom et toslink signal er optisk og digitalt. DAC står for Digital to Analog converter.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Ok, så det var ikke noe mer hokkus-pokkus enn det. Ikke noe vidunderlig som skjer med lydkvaliteten el.

 

Stikk motsatt faktisk, en DAC er sentral når det gjelder lydkvaliteten man oppnår i et anlegg. Forøvrig så har alle digitale lydkilder en DAC, om det er en CD-spiller, et lydkort, en ekstern DAC osv.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Vil en Abrahamsen D/A converter (aka DAC) være flott som et mellomledd mellom lydkortet og forsterker?

 

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/los...n-d-a-converter

Den vil fungere utmerket. Skal man kjøpe en såpass dyr DAC må man nesten ha et relativt dyrt/bra utstyr til den. Ikke vits med en "ekstrem" del når resten av næringskjeden halter. Det finnes alternativer til Abrahamsen. Beresford er et bra alternativ, Nuforce har fått god omtale.

Lenke til kommentar

Beresford og Nuforce så begge flotte ut, men de hadde den bakdelen at man må skaffe dem fra utlandet slik jeg skjønte det. Derfor vil jeg egentlig gå for Abrahamsen siden den kan skaffes innenfor landets grenser, samt at Abrahamsen vet jeg har fått mye skryt for sine produkter. Om den er litt over kanten bryr meg ikke, det betyr ikke annet enn at da har jeg en DAC for fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...